Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
C5 + paardentrailer https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=59&t=6951 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | Stalsie [ 08 apr 2010 19:05 ] |
Berichttitel: | C5 + paardentrailer |
Dag iedereen, even rap een vraagje voor onderstaand onderwerp: We zouden in de toekomst een trailer kopen om de paarden te vervoeren. Meestal 1 paard, dus inclusief trailer zitten we ongeveer aan 1500 kg (heb me laten vertellen dat de trailer al snel 900 kg weegt). Nu vroeg ik mij af welke C5-en dit mogen trekken. Op dit moment rijdt ik met een Xm V6 automatique '92, maar de dealer raadt ten stelligste af zulke gewichten met de xm te trekken omdat hij al vaker heeft gehad dat de versnellingsbakken het daardoor vroegtijdig begeven. We hebben wel een goede Jumper 2,8 hdi staan die dit probleemloos kan trekken, maar het is niet altijd zeker of die vrij is. Daarom vroeg ik mij af of ik voor de toekomst misschien eens moest uitkijken naar vervangend vervoer die me wel toelaat om deze gewichten vlot te trekken. Heb niet zoveel C5 ervaring, buiten het feit dat mijn papa ooit een phase I 2.2 hdi heeft gehad die afgeklokt heeft op 400.000 km. Weet ook niet goed welke combinatie van cilinderinhoud en manueel/automatique zich het best leent voor het trekken van aanhangwagens. Eventueel een geschatte prijs is ook altijd welkom Ik hoor het wel.. Alvast dank |
Auteur: | Maarten [ 08 apr 2010 20:51 ] |
Berichttitel: | Re: C5 + paardentrailer |
Als ik bij Autoweek wat opzoek over trekgewichten: De ph1'ers mogen bijna allemaal 1500 kg maximaal trekken. Zowel de benzine als diesels. Uitzondering is de 2.2 HDi automaat, die gaat tot 1100 kg. Denk er aan dat een Break iets zwaarder van zichzelf is en dat je dus nog iets ruimer in rijbewijs B blijft. De ph2 is ongeveer hetzelfde; de 2.0 HDiF handmatig geschakeld mag tot 1600 kg. De automaat daarvan 1300 kg. |
Auteur: | EvilTwin [ 08 apr 2010 21:50 ] |
Berichttitel: | Re: C5 + paardentrailer |
Een C5-3 2.2HDiF173 bvm6 mag 1820kg trekken, dezelfde motor in de Ph.II 1600kg en C6 1700kg. Een C5ph.II V6 bva6 mag 1700kg trekken, dezelfde motor in de C5-3 1650kg. Tenslote nog de C5-3 V6HDi: 2.7 mag 1690, de 3.0 mag 1650kg trekken. Alles berline/sedan, de break/tourer is meestal iets minder. |
Auteur: | exroosje [ 08 apr 2010 22:02 ] |
Berichttitel: | Re: C5 + paardentrailer |
Maar kijk vooral op het kentekenbewijs, want in individuele gevallen wijkt het kentekenbewijs af van de opgave op bv autoweek. Zo mag mijn C5ph2 V6 BVA6 1600 kilo trekken en mocht mijn C5ph1 V6 BVA4 1400 kilo trekken. Op dit forum kun je opgaves van anderen vinden die hier weer van afwijken. EN ik geloof dat in de praktijk de meeste 22HDIs ook meer als 1100 kilo mogen trekken. |
Auteur: | C5V6EXCLUSIVEBREAK [ 08 apr 2010 22:26 ] |
Berichttitel: | Re: C5 + paardentrailer |
De phase1 V6Break zoals die van mij mag 1600KG Trekken en heb ik heb er voor 2 weken geleden nog 1700kg achter gehad geen centje pijn! ![]() Maar ik snap niet dat de dealer je gezegd heeft dat je dat beter niet kunt doen met een xm v6 automaat als de automaat in goede staat is. gaat dat prima hoor ik heb zelf 3 v6en gehad 2 automaat en 1 handgeschakeld gaat allemaal prima met gewicht er achter! Succes!!! |
Auteur: | arendonk [ 08 apr 2010 23:04 ] |
Berichttitel: | Re: C5 + paardentrailer |
Phase III tourer 2.0i benzine automaat mag 1800 kg trekken. Phase I break 2.0i benzine automaat mag 1500 kg trekken. |
Auteur: | henkie HDI [ 09 apr 2010 20:20 ] |
Berichttitel: | Re: C5 + paardentrailer |
Ik heb een C5 Break 2.2 HDI automaat, daar mag 1300 kg achter ![]() |
Auteur: | theo embrechts [ 09 apr 2010 21:50 ] |
Berichttitel: | Re: C5 + paardentrailer |
Inderdaad 1500kg mag je trekken. Maar een tandemasser met 2 kuub zwart zand doet ook geen pijn trekt ze makkelijk. |
Auteur: | Harm [ 11 apr 2010 11:30 ] |
Berichttitel: | Re: C5 + paardentrailer |
Een VW Touareg kan ook een Boeing 747 van zijn plaats krijgen ![]() Waar het omgaat is dat de gezochte auto binnen de gegevens een paardentrailer mag zeulen. Ook ik heb achter een auto waar 1000kg achter mocht, 2000kg erachter gehangen. Het komt weg, maar je overschrijdt allerlei (veiligheids)grenzen. |
Auteur: | exroosje [ 11 apr 2010 22:19 ] |
Berichttitel: | Re: C5 + paardentrailer |
Het gaat niet alleen wat je kan trekken maar ook wat je weer veilig tot stilstand kan krijgen. En wat onderweg niet opeens links voorbij komt zetten. 2000 kilo achter een C5 hangen is dan zacht gezegd onverantwoord. Is het niet voor jezelf dan wel voor anderen. Vooral omdat er ook nog altijd wat mis blijkt te zijn met de aanhanger. Ik vind het maar knap asociaal. Ik overwoog het woord hufterig zelfs te gebruiken. En als er wat mis ben ben je de sjaak. Verzekering betaalt niets. Bij ongelukkken met lestselschade mag je de rest van je leven dokken. |
Auteur: | Stalsie [ 12 apr 2010 19:28 ] |
Berichttitel: | Re: C5 + paardentrailer |
dus als ik het even op een rijtje zet kies ik het best voor een 2.2 hdi of een 3liter V6? De Phase II geniet mijn voorkeur, dus op het gemakje even verder kijken |
Auteur: | Stalsie [ 13 apr 2010 20:26 ] |
Berichttitel: | Re: C5 + paardentrailer |
moet ik rekening houden met al dan niet automaat (4 of 6 bak??) of handgeschakeld bij mijn keuze? In die zin dat de automaat sterk genoeg is om die gewichten te trekken en op te vangen? Laat een V6 zich makkelijk op gas zetten? |
Auteur: | exroosje [ 14 apr 2010 11:29 ] |
Berichttitel: | Re: C5 + paardentrailer |
Ja dus, rekening houden met je automaat die de beperkende factor kan zijn (mn in ph1). Qua gas, voor de ph2 is er iets minder keus als de ph1. Voor de ph1 is er nl. een gasfx pakket met lpi. Dat is er voor de ph2 niet (al schijn je wel een lpi installatie met peugeot of renault software te kunnen gebruiken) Dampinjectie van AG/eurogas of Landi is altijd mogelijk. Wel is het wat prijziger als bij een 4 cylinder. |
Auteur: | Stalsie [ 14 apr 2010 19:17 ] |
Berichttitel: | Re: C5 + paardentrailer |
http://www.2dehands.be/autos/autos/citr ... 5&start=63 de moeite waard om eens te gaan kijken? via de boekjes hier op het net, mag deze dan ook 1500 trekken, vermoed ik? Er staat zelfs bij dat hij 1900 mag trekken op vlakke weg. |
Auteur: | exroosje [ 15 apr 2010 11:19 ] |
Berichttitel: | Re: C5 + paardentrailer |
Vast wel Ik moet wel zeggen dat mijn antwoorden betrekking hebben op de NL situatie. Uiteindelijk zijn er meer factoren die het trekgewicht bepalen wat uiteindelijk vastgesteld wordt bij het op kenteken zetten van de auto (op bais van een type goedleuring). Daarmee zou het ook per land kunen afwijken. Ook al geeft de fabrikant een bepaalde opgave. Bv de NL wetgever kent geen aparte opgave voor vlak. Er is gewoon maar 1 max trekgewicht, wat onder alle omstandigheden moet gelden. Dus mag je er nooit 1900 kilo aan hangen, punt uit. In Belgie zou dat anders kunnen zijn. In NL was dat vroeger ook anders, want toen stond het trekgewicht op een aanhangsel wat je alleen had als je een trekhaak liet monteren. Ook een trekhaak heeft een max gewicht al is dat normaliter afgestemd op het trekgewicht van de auto. Als je in Belgie woont, waarom ga je dan niet gewoon voor een diesel? Dat zou ik (als V6 rijder) ook overwegen als het in NL niet zo onaantrekkelijk was qua vaste lasten. Op benzine is de V6 de enige keus als je voor trekkracht en comfort wilt gaan, op diesel doet de 2l HDI -136 eigenlijk daar weinig voor onder. Ja hij mist wat topsnelheid, maar daar heb je in de praktijk toch weinig aan. Wel een 6-bak, itt de 2l benzine (de nieuwe THP maakt deze discussie heel anders) |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |