Auteur |
Bericht |
giodalborgo
C5club Fan
Geregistreerd: 28 sep 2009 21:32 Berichten: 60 Woonplaats: Venetie
Auto: C5 Tourer 2.2 HDI Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 36000
Kleur: grigio meteorite
Naar boven
|
 windgebonk
Ben zoals ik in een aantal berichten heb laten zien uiterst tevreden over mijn C5 Tourer. Wat ik wel heb gemerkt is dat ik, nu het in Italie nog net niet heet genoeg is voor de airco en te warm om helemaal dicht te rijden, als ik met het linkerraam open zo'n 90+ km/u rijdt (voor de psychologen onder jullie, de arm blijft in de auto) mijn CDs niet meer hoor door het bonkende geluid dat de wind tegen de deurspijl produceert. Nog nooit meegemaakt, zo rumoerig! Ben geen arm-uit-het raamrijder maar heb ook geen zin om van die van gebold perspex gemaakte dingen -die je zo'n 30 jaar geleden met name op Mercedes Benz W123en zag- op mijn C5 te bevestigen. Ervaringen? Oplossingen? Alvast bedankt.
_________________ Audi 100 '78 - BMW1602 '75 - BMW 525i '81 - BMW 3.0CS '73 (doe ik nooit weer weg!) - Mercedes Benz 230E '82 (2e auto voor in Nederland, voor 1000 gulden gekocht van eerste eigenaar!) - Toyota RAV4 '01 (pedalen ok, maar 0,0 emoties!)- Honda S2000 '03 (racen!)- Citroen C5 Tourer '09 (relaxen!) - Mazda CX7 (weer terug naar het stuiteren!)
|
19 apr 2010 10:28 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: windgebonk
ik rijd altijd met de ramen dicht en de klimacontrol op auto
|
19 apr 2010 10:43 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33524 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: windgebonk
Achterraampje ( rechts ) op een kier zetten zodat de lucht ook weer een weg uit de auto kan vinden ... 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
19 apr 2010 11:01 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: windgebonk
Niet toevallig de arm uit het raam en de vingers op het dak aan het trommelen, gorilla-zit heet dat in (verkeers)psychologentaal dacht ik. Overigens herken ik wel dat je beter met een open raam achter kunt rijden dan met een geopend voorzijraam. Ik vind dat meer lawaai maken op een of andere manier. Johan
|
19 apr 2010 11:35 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: windgebonk
Buffeting/Vortex shedding is typisch iets wat je bij een bepaalde snelheid en drukverschil merkt. Iets harder rijden, of zoals Menno zegt spelen met de andere ramen helpt. Bijna altijd zet ik alle ramen tegelijk evenver open. Dan heb je in de auto de meest gelijkmatige drukopbouw.
Ik rij regelmatig met de ramen open (meestal deels, maar soms zelfs geheel, ook op de snelweg, airco op recirculeren) en daarmee heb ik nog nooit problemen gehad.
Ik heb dit nog niet met een C5-3 gedaan, maar wel met een hoop andere auto's. Een Xm heeft bijv. van die deelraampjes vóór waarmee je nog boven de 200 open kunt rijden. Cabrio's hebben daartoe vaak uitklapbare spoiler bovenop de voorruitrand en schotten tussen de hoofdsteunen. Maar ook dan kan er nog bij een bepaalde snelheid resonantie optreden, de kunst is dit zo laag te doen dat de intensiteit ook laag is, of zo hoog dat je nooit op die snelheid komt.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
19 apr 2010 11:48 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: windgebonk
Buffeting/Vortex shedding Alles heeft een naam  zelfs lastige dingen. ET, heerlijk dat je zoveel kennis inbrengt. Johan
|
19 apr 2010 12:10 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: windgebonk
Wel ik heb me een tijdje beziggehouden met aeroëlasticiteit (!) en dan wordt je wel een beetje een expert op dit soort fenomenen. Omdat het een heel specialistisch vakgebied is ben je al gauw dé expert. Een beetje vreemd dat het vakgebied nog altijd zo'n ondergeschoven kindje is aangezien neerstortende vliegtuigen of zelfs instortende bruggen en schoorstenen nogal kostbaar zijn.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
19 apr 2010 13:02 |
|
 |
Witbrik
C5club Bikkel
Geregistreerd: 17 jan 2007 18:58 Berichten: 324
Auto: C5 HDI Break
Opties: afneembare haak van Brink, geklust achterruit.
Brandstof: Diesel
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9527CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 200.000++
Kleur: wit
Naar boven
|
 Re: windgebonk
Als ik alleen rijd dan heb ik rechtsvoor open en linksachter open. De opening is afhankelijk van de snelheid. Rijdt heerlijk en je kapsel blijft in model 
|
19 apr 2010 18:37 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: windgebonk
Als ik met iets warmer weer rij zet ik het dak een stukje open. Geen last van zulk soort verschijnselen.
Bij aanschaf van een C5 Tourer ga ik ook een dak laten inbouwen, af fabriek is dat niet leverbaar. Het waarom daarvan is me onduidelijk, Citroën heeft inmiddels wél het after-market Hollandia schuif-kantel-dak gehomologeerd.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
19 apr 2010 19:39 |
|
 |
Witbrik
C5club Bikkel
Geregistreerd: 17 jan 2007 18:58 Berichten: 324
Auto: C5 HDI Break
Opties: afneembare haak van Brink, geklust achterruit.
Brandstof: Diesel
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9527CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 200.000++
Kleur: wit
Naar boven
|
 Re: windgebonk
TS heeft geen open dak. Bestaat er al een C5 cabrio ?
|
19 apr 2010 19:49 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: windgebonk
Witbrik schreef: TS heeft geen open dak. Bestaat er al een C5 cabrio ? Het is te overwegen dat alsnog te laten aanbrengen Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
19 apr 2010 22:37 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: windgebonk
technisch was de C5 cabrio er vóór de sedan  
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
20 apr 2010 09:39 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: windgebonk
Dank aan ET, want van hem weet ik u dat ik een Buffeting/Vortex shedding vrij kapsel heb.  Bij mij kunnen wat dat betreft alle ramen tegelijkertijd open staan dus. Ik ben dus niet kaal maar heb een groot tonsuur. Johan
|
20 apr 2010 09:55 |
|
 |
giodalborgo
C5club Fan
Geregistreerd: 28 sep 2009 21:32 Berichten: 60 Woonplaats: Venetie
Auto: C5 Tourer 2.2 HDI Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 36000
Kleur: grigio meteorite
Naar boven
|
 Re: windgebonk
Heren, als ik morgen weer terug naar Split rijd dan zal ik alle combinaties (ramen en snelheden) eens uitproberen. Kom er daarna nog even op terug. Ik maak ook nog een fotootje van mijn velgen met 'exotische' achtergrond dan sluit ik op een waardige manier ook mijn geschaafde velgendraadje af.
_________________ Audi 100 '78 - BMW1602 '75 - BMW 525i '81 - BMW 3.0CS '73 (doe ik nooit weer weg!) - Mercedes Benz 230E '82 (2e auto voor in Nederland, voor 1000 gulden gekocht van eerste eigenaar!) - Toyota RAV4 '01 (pedalen ok, maar 0,0 emoties!)- Honda S2000 '03 (racen!)- Citroen C5 Tourer '09 (relaxen!) - Mazda CX7 (weer terug naar het stuiteren!)
|
21 apr 2010 08:17 |
|
 |
giodalborgo
C5club Fan
Geregistreerd: 28 sep 2009 21:32 Berichten: 60 Woonplaats: Venetie
Auto: C5 Tourer 2.2 HDI Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 36000
Kleur: grigio meteorite
Naar boven
|
 Re: windgebonk
Evil Twin, zie dat je nog een SM bezit. In de autobladen van begin jaren '70 stond het bol van de vergelijkende testen met mijn BMW 3.0CS. Schrijf niet welke van de twee auto's er als beste uitkwam anders krijg ik hier op het forum de vortex shedding van voren! Met de BMW 3.0 CS gaan alle vier de elektrische ramen naar beneden en verdwijnt ook de dakspijl. Geen gebonk en fijn als het warm is.
_________________ Audi 100 '78 - BMW1602 '75 - BMW 525i '81 - BMW 3.0CS '73 (doe ik nooit weer weg!) - Mercedes Benz 230E '82 (2e auto voor in Nederland, voor 1000 gulden gekocht van eerste eigenaar!) - Toyota RAV4 '01 (pedalen ok, maar 0,0 emoties!)- Honda S2000 '03 (racen!)- Citroen C5 Tourer '09 (relaxen!) - Mazda CX7 (weer terug naar het stuiteren!)
|
21 apr 2010 08:26 |
|
 |
|