Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1,2 & II (PH3) type X7 die is bedoeld voor alle types in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
 LDS verversen + vaatje vervangen, onzin? 
Auteur Bericht
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 4468
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?
Ik post dit maar even hier, aangezien er geen hydrauliek algemeen hoofdstuk is voor alle C5 typen.
Een paar weken geleden een kennis geholpen met LDS verversen en vaatje vervangen, hij vond het altijd onzin, net als de meesten die aan mijn advies vragen over slechte vering. Het betreft een dealer onderhouden C5 uit 2004, sinds 2 jaar in bezit, staat nu 160K op en vanaf dag 1 vind hij de vering niet goed, maar LDS verversen en vaatje vervangen was onzin, want XM, CX en nog oudere meuk, bla bla, etc. Na het vervangen van het vaatje en verse LDS er in, kwam de opmerking, zo stil is de pomp nog nooit geweest met omhoog pompen van de auto, de proefrit daarna was met een grote glimlach, geen vervelende stuiter of doorslaan effect na een drempel, beste man is meer dan tevreden. Al zijn experimenteerplannen met andere bollen, opboren, hoogte veranderen, andere hydrauliek olie, etc etc, kunnen in de prullenbak, helemaal niet nodig.

Na afloop het oude vaatje doorgeslepen om te inspecteren, oordeel zelf maar of dit overbodige luxe was :lol:

Bijlage:
06.jpg

Bijlage:
07.jpg

Bijlage:
08.jpg

Bijlage:
09.jpg


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


29 mei 2023 21:17
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 feb 2013 15:44
Berichten: 3010
Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?
:o
Dan moet er haast wel rotzooi uit de retour meegevoerd worden. Het lijkt op neerslag van rubber…

_________________
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline


30 mei 2023 06:30
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 30 sep 2007 11:04
Berichten: 182
Woonplaats: strijen (ZH)
Auto: c5 Sedan 2015 exclusieve bleuhdi
Opties: Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 98500
Kleur: Antracietgrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?
(Filters)doen denken aan oude tijden toen de lhm elke 69k ververst moest worden . Met wasbenzine reinigen en dan met lucht droog blazen . Blijkbaar niet zo een gek idee om dit te verversen !

_________________
zilvergrijze c5 break 2.0 hdif automaat


30 mei 2023 06:44
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?
Dat proces hebben ze versimpeld, door het hele vaatje te vervangen.
Best slim, als je de ellende van verschrompelde filters uit het lhm tijdperk nog kent.


30 mei 2023 10:40
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 15:06
Berichten: 3544
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?
allemachtig..... :shock:
Heb eerlijk gezegd ook nog nooit bij mijn C5's het vaatje vervangen. Wel LDS ververst.
Maar vond ze ook nog prima veren na 300kkm of meer.
Vraag me echt af of hier iets bijzonders is gebeurd?


30 mei 2023 13:23
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 feb 2013 15:44
Berichten: 3010
Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?
Misschien toch ergens ooit een niet LDS compatible leiding erin gezet?

_________________
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline


30 mei 2023 13:51
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 4468
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?
Er is nooit een leiding vervangen, auto is van de 1e eigenaar, dealer onderhouden en boekje vol met stempels zonder waarde dus :?
Denk dat de leeftijd en korte stukje mee gereden een rol speelt.


30 mei 2023 15:44
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2021 18:01
Berichten: 341
Woonplaats: Haarlem
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?
Ik had juist ook het idee opgevat om deze vloeistof te vervangen.
Wel was ik nieuwsgierig of er in de oude vloeistof water zit en en hoe de viscositeit is terug gelopen.
Nu heb ik een vriend, die op het lab van Shell werkt, dus die heeft het voor me uitgezocht.

De viscositeit:
nieuw bij 20c: 33cp
nieuw bij 70c: 9,8cp

Oud bij 20c: 28cp
Oud bij 70c: 8,1cp
De viscositeit van water is 1

De water test loopt nog, dat duurt wat langer dus kom ik op terug.

Kan iemand mij vertellen hoeveel liter LDS ik moet bestellen om het te vervangen?

Groet,
Kees.


30 mei 2023 16:41
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?
Dat ziet eruit als aluminium slijpsel. Precies wat je verwacht aan te treffen in de filters van een gesloten systeem.


30 mei 2023 17:49
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 feb 2013 15:44
Berichten: 3010
Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?
Bij die Shell test zou je juist de hydrosopisiteit van LDS moeten meten toch? De mate waarin LDS water opneemt uit de lucht en uit het “vermeende” gesloten systeem. Juist dat zorgt voor corrosie!

_________________
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline


30 mei 2023 19:07
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 21 apr 2012 09:18
Berichten: 61
Auto: c5 2.0 16v exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 165.000
Kleur: gris silver


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?
Goed verhaal van Sohail. Ik begrijp ook dat het na +/-200k km de bollen te vervangen. Mijn phIII uit 2008 heeft inmiddels 230k gelopen. Je groeit een beetje met de auto mee, dus je hebt geen objectief idee over de staat van de vering. Nu lees ik m.n. over de hoekbollen. De HA3+-bollen, worden die wel eens vervangen? Zijn die eventueel wel te vullen? En zijn er nog garages te vinden die dit vakkundig en niet te duur kunnen doen? Ik heb goede ervaringen met Chyparse (xm), maar volgens mij doen die geen C5. Ik hoor het graag. M.v.g. ,Manus


30 mei 2023 19:47
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 14 mei 2019 09:16
Berichten: 471
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 360.090
Kleur: Grijs aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?
My goodness, lijk wel Guinness. :o

Waar heb je dat nieuw vaatje vandaan, wa kosda?

Heb een beetje gegoogeld en zie er ergens eentje van tegen de 110.


30 mei 2023 21:11
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 4468
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?
Kost 8 a 9 tientjes bij de dealer en je heb c.a. 4L LDS nodig, dat is incl. drukloos maken met een Lexia, voor HA3+, voor HA3 heb je iets minder nodig dacht ik, bestel voor de zekerheid 5L, dan zit je altijd goed. Bij mijn C5 was de LDS een jaar (c.a. 30k) voordat deze de stalling in ging ververst, na 2 jaar in de stalling veerde de auto niet goed meer en de pomp maakte herrie, bollen vervangen hielp niet, LDS ververst en na 1500km nog eens ververst hielp.

LDS van mijn C5, bij 200k en 11 jaar
Bijlage:
001HDI.jpg

2 jaar in de stalling en 30K verder, lastig te zien op de foto, het schuimde behoorlijk in het vat, in deze schone bak zag je een laagje schuim (water) drijven.
Bijlage:
003HDI.jpg

Dit is van een wat oudere C5, bij 190K en 15 jaar.
Bijlage:
002V6.jpg


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


30 mei 2023 22:51
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 14 mei 2019 09:16
Berichten: 471
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 360.090
Kleur: Grijs aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?
Dit begint heel interessant te worden. Ik heb al een tijdje het gevoel dat mijn vering minder is geworden, afgevlakt. Loop al een paar maanden te denken aan nieuwe bollen.

Zo te lezen en zien krijg ik de indruk dat ik dat geld van die bollen beter kan besteden. Als ik me vergis kan ik altijd nog nieuwe bollen plaatsen.

Hoe tap je die lds precies af, drukloos maken en vat legen?


31 mei 2023 08:09
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 4468
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?
Aftappen doe je door wiel en wielkuip RV te demonteren, dan zie je een slang welke van het vat afkomt en naar een metalen leiding gaat, daar loshalen en aftappen. Drukloos maken met Lexia is onder het kopje vering, spreekt voor zich als je dat voor je heb, tap wel eerst een beetje af voordat je drukloos maakt, anders stroomt het vaatje over. De rest is vrij simpel, wat boutjes, moertjes en slangetjes losmaken en het vat eruit tillen, neem het schoon werken in acht, hydraulisch systeem vind vuil niet lekker ;)


31 mei 2023 09:10
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.