Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Het einde van de aftermarket xenon https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=59&t=4633 |
Pagina 1 van 11 |
Auteur: | Klaverblaadje [ 08 apr 2009 18:11 ] |
Berichttitel: | Het einde van de aftermarket xenon |
Nieuwe verkeersregels per 1 mei 2009 Lichtarmatuur en type autolamp Vanaf 1 mei 2009 mogen de lichtarmaturen van uw auto alleen het type lamp hebben waarvoor ze zijn goed- gekeurd. Gasontladingslampen (xenonlampen) geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor gasontladingslampen van belang dat zij alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen. |
Auteur: | Ronald [ 08 apr 2009 18:15 ] |
Berichttitel: | Re: Het einde van de aftermarket xenon |
Kon je op wachten. Naast brave C5-rijders rijden veel Sjonnies ook met dit spul en dan zo blauw mogelijk. Gaat de marktwaarde van de Exclusive weer omhoog ![]() Gr. Ronald |
Auteur: | WackoH [ 08 apr 2009 20:24 ] |
Berichttitel: | Re: Het einde van de aftermarket xenon |
Klaverblaadje schreef: Vanaf 1 mei 2009 mogen de lichtarmaturen van uw auto alleen het type lamp hebben waarvoor ze zijn goedgekeurd. Dat is lullig. Ik heb die lampen u een half jaar en er heeft nog nooit iemand naar mij geknipperd dat ze teveel licht gaven. Volgens is het probleem niet zozeer het armatuur, als wel de afstelling. Veel mensen lijken de neiging te hebben om de koplampen met Xenonlampen horizontaler af te stellen omdat het licht verder reikt. Een C5 heeft geen afstelling dus blijft de bundel gewoon goed staan. Het meest irritant zijn SUV's die hun lichtbundel zo ongeveer horizontaal hebben afgesteld. |
Auteur: | Klaverblaadje [ 08 apr 2009 20:31 ] |
Berichttitel: | Re: Het einde van de aftermarket xenon |
De PB 51 berichten laten voor sommige mensen nog ruimte voor twijfel, ![]() ![]() |
Auteur: | Jalu [ 08 apr 2009 21:07 ] |
Berichttitel: | Re: Het einde van de aftermarket xenon |
Citaat: Artikel 5.2.51 Personenauto’s moeten zijn voorzien van: a. twee grote lichten; b. twee dimlichten, met dien verstande dat indien het voertuig is voorzien van dimlichten met gasontladingslichtbronnen en in gebruik is genomen na 31 december 2006, deze lichtbronnen moeten voldoen aan de daaromtrent in bijlage VIII, artikelen 115 tot en met 118, gestelde eisen, alsmede voor de installatie daarvan; c. twee stadslichten; d. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee aan de achterzijde van het voertuig, dan wel één richtingaanwijzer aan elke zijkant indien het voertuig vóór 1 juli 1967 in gebruik is genomen; het licht van de richtingaanwijzers van personenauto’s die na 30 juni 1967 in gebruik zijn genomen moet knipperen; e. waarschuwingsknipperlichten indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen; f. één zijrichtingaanwijzer aan elke zijkant van het voertuig indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen. Richtingaanwijzers aan de voorzijde van het voertuig worden beschouwd als zijrichtingaanwijzers indien het uitgestraalde licht hiervan duidelijk te zien is vanuit een punt gelegen op 6,00 m achter de voorzijde van het voertuig en 1,00 m zijwaarts; g. twee achterlichten; h. twee remlichten indien het voertuig na 30 juni 1967 in gebruik is genomen, dan wel één of twee remlichten indien het voertuig vóór 1 juli 1967 in gebruik is genomen; i. een achterkentekenplaatverlichting; j. twee rode retroreflectoren aan de achterzijde van het voertuig; k. één mistachterlicht indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen; dit mistachterlicht moet zich bevinden in of links van het middenlangsvlak van het voertuig; l. één achteruitrijlicht indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen; m. twee markeringslichten aan de voorzijde en twee aan de achterzijde van het voertuig, indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen en breder is dan 2,10 m, dan wel voor 1 januari 1998 in gebruik is genomen en breder is dan 2,60 m; n. zijmarkeringslichten indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen en langer is dan 6,00 m. Hierbij is het bepaalde in bijlage VIII, artikelen 119 tot en met 122, van toepassing; o. ambergele retroreflectoren aan elke zijkant van het voertuig, indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen en langer is dan 6,00 m, de achterste retroreflector aan de zijkant mag rood zijn. Hierbij is het bepaalde in bijlage VIII, artikelen 119 tot en met 122, van toepassing; p. een derde remlicht indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 2001., aangebracht zodanig dat: 1º. het midden van het lichtdoorlatende gedeelte zich bevindt in het middenlangsvlak van het voertuig of de rand van het lichtdoorlatende gedeelte op een afstand van ten hoogste 0,15 m vanaf dit middenlangsvlak indien het derde remlicht niet op een vast deel van de carrosserie of bovenbouw kan worden bevestigd, en 2º. de onderzijde van het lichtdoorlatende gedeelte hoger ligt dan de bovenzijde van de remlichten, bedoeld in onderdeel h. Dit is de integrale tekst uit de nieuwe Regeling Voertuigen betreffende verlichting zoals die per 1 mei 2009 van kracht wordt. Volgens mij verandert er dus niets voor auto's van voor 2007. Overigens is de informatie die de RDW hierover geeft in de informatie over de veranderde regels al of niet bewust wat vaag en kan ik me dus de verwarring voorstellen. Maar bovenstaande tekst laat volgens mij geen enkele ruimte voor twijfel. |
Auteur: | Klaverblaadje [ 08 apr 2009 21:25 ] |
Berichttitel: | Re: Het einde van de aftermarket xenon |
Ik heb al eens eerder problemen gehad met een agent die in zo'n geval van twijfel het anders zag als ik en het mij een dag kostte om bij de kantonrechter mijn gelijk te bewijzen. Daarom liever een uitspraak van de RDW, die stop ik bij mijn papieren zodat ik de zaak onderweg duidelijk kan maken aan de wetshandhaver. |
Auteur: | Jalu [ 08 apr 2009 21:33 ] |
Berichttitel: | Re: Het einde van de aftermarket xenon |
Klaverblaadje schreef: Ik heb al eens eerder problemen gehad met een agent die in zo'n geval van twijfel het anders zag als ik en het mij een dag kostte om bij de kantonrechter mijn gelijk te bewijzen. Daarom liever een uitspraak van de RDW, die stop ik bij mijn papieren zodat ik de zaak onderweg duidelijk kan maken aan de wetshandhaver. Aan deze tekst wordt gerefereerd op de site van de RDW. |
Auteur: | Menno [ 09 apr 2009 09:54 ] |
Berichttitel: | Re: Het einde van de aftermarket xenon |
Geen probleem dus voor alle 'oudere' C5'jes met sjonnie verlichting ![]() |
Auteur: | Klaverblaadje [ 10 apr 2009 17:10 ] |
Berichttitel: | Re: Het einde van de aftermarket xenon |
Citaat: Geachte heer Van Deventer, In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende. Ik heb uw e-mail voor verdere beantwoording doorgestuurd naar onze technische afdeling. De afhandelingstermijn is 10 werkdagen. Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Met vriendelijke groet, Medewerker Klantenservice RDW |
Auteur: | Koentje [ 14 apr 2009 17:44 ] |
Berichttitel: | Re: Het einde van de aftermarket xenon |
WackoH schreef: Het meest irritant zijn SUV's die hun lichtbundel zo ongeveer horizontaal hebben afgesteld. Ik zou geneigd zijn te zeggen : Het meest irritant zijn SUV's PUNT ![]() |
Auteur: | Klaverblaadje [ 17 apr 2009 11:14 ] |
Berichttitel: | Re: Het einde van de aftermarket xenon |
RDW schreef: Geachte heer Van Deventer, In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende. De in de koplampen gemonteerde typelampen moeten overeenkomen met de code die op de lampunit staat. Ongeacht het bouwjaar. De ingangsdatum van deze regelgeving is 1 mei 2009. Dus het monteren van xenon lampen en halogeen verlichting mag alleen als de unit daar ook geschikt voor is. Voertuigen in gebruik genomen na 31 12 2006 moeten naast deze eis ook zijn van koplampreinigingsinstallaties en indien noodzakelijk hoogteregeling wanneer Xenon verlichting is gemonteerd. Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Met vriendelijke groet, Medewerker Klantenservice RDW Postbus 51 schreef: Nieuwe verkeersregels per 1 mei 2009 Vanaf 1 mei 2009 mogen lichtarmaturen van voertuigen alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. Zo moet in koplampen met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten. Voor mijn koplampen met HCR betekent dat dus dat er weer gewoon H7 lampen gemonteerd moeten worden. ![]() Die datum van 1 mei haal ik nooit natuurlijk, dat zie ik wel als ik weer thuis ben. ![]() ---------------------------- Volgens mij is dit een maatregel in het kader van de PHTMF people having too much fun |
Auteur: | GuidoK [ 17 apr 2009 14:30 ] |
Berichttitel: | Re: Het einde van de aftermarket xenon |
Volgens mij staat er dat de 'onderstaande regels' veranderd zijn in het nieuwe voertuigenregelement ('regeling voertuigen') wat 1 mei van kracht wordt. En dat regelement is afaik dat europese document: http://ec.europa.eu/enterprise/tris/pis ... m=1436003_ Daarin staat gewoon nog die datum van dec. 2006, dus er veranderd niets. De postbus51 zinsnede rukt de context dus uit z'n verband en is niet volledig. (het gestelde is waar, maar alleen voor auto's na dec. 2006). Dat de RDW van mening is dat dit ongeacht het bouwjaar is, is mijns inziens dus niet correct, en allerminst onderbouwd (en zij zijn gelukkig ook geen wetgever). De 'Regeling voertuigen' zoals die per 1 mei 2009 moet gaan gelden heb ik nog niet kunnen vinden (onvindbaar?!?), maar ik denk dus dat het een 1:1 kopie van de europese regeling wordt. |
Auteur: | manonbridges [ 17 apr 2009 16:00 ] |
Berichttitel: | Re: Het einde van de aftermarket xenon |
Klaverblaadje schreef: RDW schreef: De in de koplampen gemonteerde typelampen moeten overeenkomen met de code die op de lampunit staat. Ongeacht het bouwjaar. De ingangsdatum van deze regelgeving is 1 mei 2009. Dus het monteren van xenon lampen en halogeen verlichting mag alleen als de unit daar ook geschikt voor is. Wat bepaalt of een lamp wel of niet geschikt is? Mijn (Xenon) lampen hebben een H7 aanduiding terwijl er ook andere Xenon lampen zijn met de aanduiding D2R of D2S. Het betekent volgens mij dat er geldt dat een H1, H4 of H7 lamp in een HC, HR of HCR unit hoort en een D2S of D2R in een DC, DR of DCR unit hoort. De vraag is dus hoe dat dit voorgeschreven is. Ik mag er van uitgaan dat mijn goedgekeurde Xenon lampen een juiste aanduiding hebben, per slot is het niet aan mij om te bepalen of een lamp die een H7 aanduiding heeft, dit terecht of niet terecht is. |
Auteur: | EvilTwin [ 17 apr 2009 16:16 ] |
Berichttitel: | Re: Het einde van de aftermarket xenon |
het lijkt erop dat de kit vooralsnog de strengste uitleg volgt, idem voor de APK keurmeesters http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?f=69&t=24622 http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/215ECCA1 ... rt2009.pdf http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/239A009E ... ndeAPK.pdf |
Auteur: | Jalu [ 17 apr 2009 16:29 ] |
Berichttitel: | Re: Het einde van de aftermarket xenon |
Schiet mij maar lek; op een ander forum heeft ook iemand dezelfde vraag gesteld aan de klantenservice van de RDW, dit was het antwoord: Citaat: Geachte heer Van der Struijk, In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende. U heeft vragen over eisen van koplampreinigingsinstallatie en niveauregeling bij gasontladinglampen. Alleen lichtbronnen, in auto's welke na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen, moeten voldoen aan de daaromtrent in aanvullende permanente eisen artikelen 115 tot en met 118 van de APK. Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Met vriendelijke groet, Medewerker Klantenservice RDW Vertel mij het maar. Ik heb overigens zelf uitgebreid alle teksten die van toepassing zijn bestudeerd, en ik kan dat verhaal over dat keurmerk nergens vinden. Niet in de nieuwe Regeling Voertuigen; en ook niet hier: APK Keuringseisen. Dit document is te vinden op de site voertuigtoelating.nl, en dat is een site van de RDW! Op grond van de teksten in de nieuwe Regeling Voertuigen (volgens mij is dat de enige lijst van eisen waar een in het verkeer in gebruik zijnd voertuig aan moet voldoen; de APK eisen volgen deze Regeling Voertuigen) zie ik geen reden om de xenon verlichting uit mijn auto te schroeven. |
Pagina 1 van 11 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |