Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Wat te doen bij deze koude temperaturen met de C5
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=59&t=4009
Pagina 1 van 3

Auteur:  Xiphy [ 05 jan 2009 20:03 ]
Berichttitel:  Wat te doen bij deze koude temperaturen met de C5

Wat kan je het beste doen met deze dagen wat de auto betreft.

Ik wil d'r graag wassen maar dat wordt aan alle kanten in m'n omgeving afgeraden.
Maar ze is zo smerig :)

Hoe zit dat met de deuren? De rubbers gewoon met vaseline insmeren?

In de ochtend starten eerst even laten lopen of gewoon rustig weg rijden? Ze klinkt anders met deze koude temperaturen.

Ruitensproeiers ondanks op de verpakking -20 als nog bevroren. Keteltje heet water?

Wel of niet je achterruit verwarming gebruiken om de achteruit te ontdooien.

Banden spanning voor deze kou harder of juist zachter. En is er verschil met de druk bij winterbanden en zomerbanden?

en zo zullen er vast wel meer vragen zijn maar kan ze zo even niet verzinnen dus kom maar op met de info :) en vragen natuurlijk.

Auteur:  zandvoorta [ 05 jan 2009 20:04 ]
Berichttitel:  Re: Wat te doen bij deze koude temperaturen met de C5

Lekker in de garage laten slapen, heeft ze het niet zo zwaar met deze kou :smt023

Auteur:  Kapitein Rob [ 05 jan 2009 20:28 ]
Berichttitel:  Re: Wat te doen bij deze koude temperaturen met de C5

Goeienavond,

Wassen zou ik niet doen, dat bevriest allemaal. Je rubbers invetten met vaseline voorkomt dat de deur vasvriest (talkpoeder kan ook).

Het beste is om na het starten meteen weg te rijden. Een motor komt het snelst op temperatuur wanneer die licht belast wordt (in vergelijking met stationair draaien), voorkom hoge toerentallen (pakweg max 3.000 rpm de eerste 10 km, dan is de olie ook niet koud meer). Toch is het wel gemakkelijk :D (niet milieuvriendelijk :( ) om de motor te starten en dan de ruiten te gaan krabben: verwarming op voorruit, achterruitverwarming aan en beginnen met de zijruiten, kan een hoop werk schelen :smt038 ).

Met heet water kun je de ruitensproeiermond ontdooien, maar er ligt dan wel water op. Als dat afkoelt bevriest het weer.
Zorg dat er geen warm water op een koude voorruit komt, die kan scheuren (niet makkelijk maar het komt voor), hij 'schrikt' :shock: door het temperatuurverschil.

Achterruitverwarming kun je gewoon gebruiken, die warmt geleidelijk op.

Banden op de normale spanning. Die moet je altijd met koude banden meten, ook in de winter (door de kou is de hoeveelheid lucht in de band wel meer dan in de zomer, maar de druk is gelijk). als het warmer wordt moet je waarschijnlijk wat lucht eruit laten om de spanning weer op niveau te krijgen. Winterbanden: advies van de leverancier opvolgen, anders kun je dezelfde spanning als de zomerbanden aanhouden. Bij winterbanden wordt wel eens aanbevolen om die 0,2 bar hoger te hebben dan de normale spanning, ik heb daar geen ervaring mee.

Suc6

Auteur:  alzheimer [ 05 jan 2009 20:33 ]
Berichttitel:  Re: Wat te doen bij deze koude temperaturen met de C5

Kapitein Rob schreef:
Met heet water kun je de ruitensproeiermond ontdooien, maar er ligt dan wel water op. Als dat afkoelt bevriest het weer.
warm water bevriest sneller ....

Auteur:  frank65 [ 05 jan 2009 20:59 ]
Berichttitel:  Re: Wat te doen bij deze koude temperaturen met de C5

alzheimer schreef:
Kapitein Rob schreef:
Met heet water kun je de ruitensproeiermond ontdooien, maar er ligt dan wel water op. Als dat afkoelt bevriest het weer.
warm water bevriest sneller ....


De C5 heeft een vrij grote ruitensproeiertank, dan heb je aan 1 flesje toevoeging niet genoeg.
Met een extra flesje zal het beter gaan.

Auteur:  c5maarten [ 05 jan 2009 21:57 ]
Berichttitel:  Re: Wat te doen bij deze koude temperaturen met de C5

Citaat:
Tja is wat tegendraads maar warm lopen is niet goed voor de motor!
Beste is starten en wegrijden, maarja na het krabben in een warme auto stappen is ook wel weer fijn!
Ik doe bij dit weer trouwens ook gewoon starten verwarming achterraam aan en ontwasseming voorraam aan, dan krabben en wegrijden.

Zuurvrije vaseline op de rubbers, heet water op een koude auto :shock: :smt021 nooit doen!!!

Tja verder moet je zorgen dat je een goede krabber hebt :smt190

Auteur:  stefaan5089 [ 05 jan 2009 22:07 ]
Berichttitel:  Re: Wat te doen bij deze koude temperaturen met de C5

Mijn dame staat lekker in de garage, maar voor de werksaxo van mijn vrouw doe ik het net zoals Kapitein Rob het beschrijft.

De deurrubbers zijn ingesmeerd met vaseline om het dichtvriezen te voorkomen. Op de voorruit ligt zo'n aluminium/thermo ding (kan je naar t schijnt in de zomer ook gebruiken tegen de warmte), da's dan al een belangrijke ruit minder omijsvrij te maken. Wel opletten dat de ruit droog is als je het erop legt, anders kan het aan de ruit vriezen. Zeker GEEN heet water gebruiken.

's Morgens laat ik de motor draaien, verwarming op de voorruit gericht, achterruitverwarming aan en dan de andere/ zijruiten ijsvrij maken. Ook FF de sloten goed gesmeerd opdat ze niet te vlug zouden vastvriezen.

Dat je dame een ander geluid maakt door de koude is normaal bij het starten, maar moet wel weer overgaan naar een normaal geluid als de motor op temperatuur komt.

Dat de bolides vuil zijn momenteel stoor ik me niet aan.

Zeer belangrijke ook bij koude dagen is een goede accu. Die kan het nu zwaar te verduren krijgen.

Auteur:  Roman [ 05 jan 2009 22:10 ]
Berichttitel:  Re: Wat te doen bij deze koude temperaturen met de C5

mijn c5 staat lekker in de garage.
de c1 staat naast het huis en heeft ook zo;n aluding op de raam
en dan ook nog een hoes over de wagen... dus niks krabben.
starten en wegwezen... ;)

Auteur:  Hertogjan [ 05 jan 2009 22:42 ]
Berichttitel:  Re: Wat te doen bij deze koude temperaturen met de C5

Mijn C5 staat gewoon buiten. Ik merk dat als het hard vriest zoals nu, dat ze de eerste kilometers wat lawaaiger loopt. De bak moet ook effe op gang komen. De hydraulische vloeistof ook, zo lijkt het. Ach, ik sta zelf ook te klappertanden de eerste meters en bij de bushalte, dus onze dame heeft hier ook recht op. Gewoon rustig met de wagen omgaan, niet stoepen op en af of andere bruuske handelingen. Starten gaat onberispelijk. Niet wassen nu! Dat had je voor de vorst moeten doen. Die deurrubbers en zo doe ik niks mee; al die vette troep aan je kleren. Mijn C5 heeft geen last van bevriezingsverschijnselen want ik maak die rubbers en deurbinnenkanten gewoon 1 keer droog met keukenpapier. En voor de rest moet ze het maar gewoon doen!

Auteur:  bobdrum [ 05 jan 2009 23:27 ]
Berichttitel:  Re: Wat te doen bij deze koude temperaturen met de C5

Waar de C5 voor bedoeld is .......rijden !!
Misschien wel handig om de kop uit de wind te parkeren vannacht.

Auteur:  EW [ 06 jan 2009 00:06 ]
Berichttitel:  Re: Wat te doen bij deze koude temperaturen met de C5

Kapitein Rob schreef:
Het beste is om na het starten meteen weg te rijden.



Ik start om een andere reden eerst voor ik ga krabben:
Zou ik met dit weer eerst gaan krabben en dan starten/wegrijden, mag ik de ijskrabber wel in de hand houden om de binnenkant van de ruit ijsvrij te houden.

Auteur:  C5V6EXCLUSIVEBREAK [ 06 jan 2009 00:35 ]
Berichttitel:  Re: Wat te doen bij deze koude temperaturen met de C5

De Dame van ons staat gewoon buiten en net zoals wij heeft ze het koud :(
Ik heb er ook een kan ruitensproeiervloeistof in gegooid ook van -20 maar is gewoon bevroren of ieder geval zo dik dat het er niet uit kan :smt017
maar voor de rest lekker rustig rijden iz ze het snelst warm en schakelen met de hand (automaat rijders dan he de rest moet wel :smt080 )

Auteur:  Hertogjan [ 06 jan 2009 00:40 ]
Berichttitel:  Re: Wat te doen bij deze koude temperaturen met de C5

En ik start ook eerst om een bepaalde reden; als ik gelijk wegrij zie ik geen barst. Als ik dientengevolge een fietser doodrij, heb ik weinig zin om, als hij/zij net de laatste adem uitblaast, tegen hem/haar te zeggen; sorry meneer/mevrouw, maar u weet het, het milieu wil ook wat, prettige begrafenis/crematie.

Auteur:  jpiek [ 06 jan 2009 00:50 ]
Berichttitel:  Re: Wat te doen bij deze koude temperaturen met de C5

Krabben is wel erg ouderwets hoor....

Afbeelding

Routine :
- Starten, achterruitverwarming aan, raamwisser pakken
- Voorruit besproeien, van boven naar onder.
- Linkerzijramen besproeien, rechterzijramen besproeien.
- Voorraam wissen
- Rechterramen wissen, achterruit wissen, linkerramen wissen
- Instappen, voorruitblower aan (lucht is niet zo koud en vochtig meer), autom. wissen aan
- Wegrijden en naar verkleumde, krabbende buren zwaaien...

Auteur:  robb [ 06 jan 2009 01:53 ]
Berichttitel:  Re: Wat te doen bij deze koude temperaturen met de C5

Ik start ook eerst de motor en ga dan krabben. Zou het slecht zijn? Maar als ik wegrijd, kom ik na 50 meter een stoplicht tegen, dat meestal 2 minuten (gemeten) op rood staat. En dan kan ik 200 meter rijden en dan krijg ik weer zo'n stoplicht. Als ze nu zorgen dat die stoplichten wat beter functioneren, zal ik voortaan mijn ruiten krabben voordat ik de motor start.

Vanavond wilde een van mijn spiegels niet uitklappen, bevroren. Nu ben ik op zoek gegaan naar de procedure om de spiegels niet meer automatisch in en uit te klappen. Maar als ik doe wat ik in het boekje lees gebeurt er niets (dwz niet wat ik wil). Kan ik niet lezen, of wat....?

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/