Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Hij leeft voort.
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=59&t=22722
Pagina 2 van 4

Auteur:  willy4 [ 08 nov 2021 01:09 ]
Berichttitel:  Re: Waarschijnlijk istie dood

Dat was een bol toen voor af te dichten ,ik sluit altijd alles tegen vuil dat er ergens kan inkomen.

Auteur:  JW-C5 [ 08 nov 2021 14:43 ]
Berichttitel:  Re: Waarschijnlijk istie dood

....maar wat is dan de relevantie van het plaatsen van die laatste foto, waarop veerpootdelen van een PH1 of PH2 te zien zijn?

Dat is geen PH3 veersysteem....

Groet,
JW

Auteur:  JanSr [ 08 nov 2021 20:28 ]
Berichttitel:  Re: Waarschijnlijk istie dood

Kijk hier eens: https://www.citroen-forum.nl/forums/vie ... 240486/P15
Dat gaat over een C6 veerpoot. Het enige verschil is de AMVAR bovenin.

Dure rotdingen. Citroen begon in 1955 met veercilinders die nooit lekten. Tot de komst van de C6 en de Ph 3 C5. Schande!

Auteur:  willy4 [ 08 nov 2021 21:21 ]
Berichttitel:  Re: Waarschijnlijk istie dood

@ JanSr , ik heb daar een antwoord gegeven op uw vraag.

Auteur:  Frans 99 [ 09 nov 2021 07:59 ]
Berichttitel:  Re: Waarschijnlijk istie dood

https://www.ebay.de/itm/174853814274
Hierbij de link waar ik ze gekocht heb.
Ik snap dat Amvar gedoe niet. Het is een gewone veer cilinder zonder stekker aansluiting.
Als je gaat kijken op welke auto,s deze passen, zal je zien dat er een hoop bij zitten zonder Amvar.
En mijn auto heeft ook Amvar.
Ze worden trouwens vandaag tussen 10.30 en 14.30 uur geleverd. Zondag besteld.
Grüß

Auteur:  JanSr [ 09 nov 2021 10:45 ]
Berichttitel:  Re: Waarschijnlijk istie dood

Dat klopt helemaal. AMVAR is "Amortisseur Variabel", die zitten in de C6 en niet in de C5.
Constructief zijn die cilinders hetzelfde.
Willy4 en ik deden onafhankelijk van elkaar onderzoek naar de oorzaak van het lekken. Het gaat mis aan de onderzijde en er is niets aan te doen. Gewoon een ontwerpfout.

Auteur:  Frans 99 [ 09 nov 2021 11:54 ]
Berichttitel:  Re: Waarschijnlijk istie dood

Dan ben ik heeel benieuwd waarom er een Amvar computer in mijn auto zit!
En nog meer waarom de diagdoos zegt dat er geen of wel een storing is in Amvar.
Hier hebben we het al eerder over gehad: jullie zeggen van niet en ik zeg wel aanwezig.
Grüß
Trouwens als je alle passende auto,s aan klikt staat daar de C6 ook tussen.

Auteur:  AaronKers [ 09 nov 2021 17:22 ]
Berichttitel:  Re: Waarschijnlijk istie dood

AMVAR zit weldegelijk op de c5 PH3 maar alleen bij de versies met een V6 Motor

Auteur:  JanSr [ 09 nov 2021 17:42 ]
Berichttitel:  Re: Waarschijnlijk istie dood

Mooi! voor het probleem van TS maakt dat geen verschil. Beide soorten lekken even hard.

Auteur:  psc5 [ 10 nov 2021 11:47 ]
Berichttitel:  Re: Waarschijnlijk istie dood

Frans 99 schreef:
Kan ik ook de topic titel veranderen?


Ik weet niet of jij dat zelf kunt. Ik zou Menno, Rene of JW C5 een PB sturen met het verzoek de titel aan te passen.

Auteur:  JW-C5 [ 10 nov 2021 13:34 ]
Berichttitel:  Re: Waarschijnlijk istie dood

Welke topic titel zou je nu dan willen hebben?

Groet,
JW

Auteur:  H_H [ 10 nov 2021 18:13 ]
Berichttitel:  Re: Waarschijnlijk istie dood

AMVAR zit inderdaad ook op de Ph3 V6'en. Mijne heeft het ook volgens de beschrijving.

Moet alleen wel zeggen dat dit topic niet bepaald duidelijker wordt zo....
@jan: lekkende veerpoten vind je ook op de ph1 en 2 hoor!

Auteur:  boes [ 10 nov 2021 22:12 ]
Berichttitel:  Re: Waarschijnlijk istie dood

Nou,...het zal vast wel eens voorkomen maar het komt zeker niet veel voor. De veerpoten van een ph1 of 2 (of een oudere bollenkar) zweten vaak als ze oud worden maar gaan heeeeeeeel lang mee.
Pas toe iemand bij Citroën dacht om het beproefde principe met een retourslangetje te vervangen voor een intern retour begon de ellende. De veerpoten van het laatste type HP gaan vrijwel allemaal lek.

Auteur:  Frans 99 [ 10 nov 2021 23:18 ]
Berichttitel:  Re: Waarschijnlijk istie dood

De veercilinders zijn gister binnen gekomen.
Vanochtend de oude los gemaakt, is het natuurlijk weer heel wat lastiger dan gedacht.
Het is zeker geen K10 en dus moet er weer wat meer uit elkaar.
wordt vervolgd
Grüß
AaronKers/ H_H bedankt voor de geestelijke ondersteuning.




JW nwe topic titel: Hij leeft voort.

Auteur:  JanSr [ 11 nov 2021 10:55 ]
Berichttitel:  Re: Hij leeft voort.

H_H schreef:
AMVAR zit inderdaad ook op de Ph3 V6'en. Mijne heeft het ook volgens de beschrijving.

Moet alleen wel zeggen dat dit topic niet bepaald duidelijker wordt zo....
@jan: lekkende veerpoten vind je ook op de ph1 en 2 hoor!


Lekken en lekken is twee.
Er zijn veercilinders die aan de onderzijde nat worden en er zijn veerpoten die inzakken.
Als de veercilinders van de C6 en de C5 V6 aan de onderzijde nat worden is daar niets aan te doen.
Daar heeft mijn onderzoek zich op gericht.

Als het ding inzakt, dus intern lekt, wordt dat ineens anders.
Zo'n cilinder heeft geen zuiger, alleen een open centreerring. Het veeroppervlak is de stangdiameter. De afdichting voor de vering is de afdichting naar buiten aan de onderzijde. En dat is principieel anders dan bij de traditionele Citroen veercilinder.

Als het ding inzakt, moet de olie dus terugstromen door de klep die door de hoogteregeling wordt bediend. Heel curieus, want een cilinder vervangen helpt dan dus niet.

Benieuwd hoe het nou echt zit.

Pagina 2 van 4 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/