Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

waarom V6?.
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=59&t=18479
Pagina 1 van 2

Auteur:  Frans 99 [ 15 jan 2017 08:38 ]
Berichttitel:  waarom V6?.

Om het draadje van project C6 niet verder te vervuilen,deze maar gemaakt.
Ik kan mijn auto betalen daarom gaat hij ook naar de dealer voor onderhoud,maar ik heb het er achteraf gezien niet voor over.(sommige dingen doe ik wel zelf)
Ik kan met het geld ook veel andere leuke dingen doen.
Ook vindt ik het sleutelen eraan niet leuk,je moet veel verwijderen voor je ergens bij bent.
Er staan hier ook 3 nissan micra's K10(eerste model)daaraan sleutelen is een feest,omdat je overal bij kan.
Verder volg ik Project C6 met spanning,en moet ieder de auto rijden die hij wil, betaalbaar of niet.
Dinsdag gaat hij voor een nieuw distributieriempje en zal eens vragen wat erbij 240.000 nog meer vervangen dient te worden.
Ik kom bij de dealer en heb vertrouwen in hem,als hij zegt dat het roetfilter nog goed is,waarom dan vervangen.eloys tankje was bij de laatste beurt nog half leeg.
Kort een fantastisch rijdende auto en ik blijf de bitsch nog lang rijden.
:smt193 :smt193 :smt193

Auteur:  Roman [ 15 jan 2017 09:16 ]
Berichttitel:  Re: waarom V6?.

Mijn antwoord in dat draadje was ook niet op jouw persoonlijk, maar een algemene opmerking..

als ik morgen een porsche zou kopen, moet ik ook achteraf niet klagen dat het duur is om hem op de weg te houden..
Kijk dat kopen lukt wel, maar dan.
En dat zie ik hier in de omgeving vrij vaak, mensen kopen een te dure auto..
Dan hebben ze banden nodig, ow die zijn duur dat geld heb ik niet etc etc..
Vervolgens staat de te dure auto in de garage en rijdt men met een oude saxo oid rond.

Maar iedereen doet natuurlijk wat hij of zij zelf wil... :smt023

Auteur:  H_H [ 15 jan 2017 11:34 ]
Berichttitel:  Re: waarom V6?.

Ik heb onlangs mijn 2.0 HDi omgeruild voor een goed onderhouden V6
Ik ben erg dieselfan en de HDi is wat mij betreft de fijnste diesel die ik ooit heb gereden en misschien wel de fijste ooit.
Dat ik nu mezelf getrakteerd heb op een v6 heeft verschillende redenen, op de eerste plaats het feit dat ik veel minder km's ga rijden.
Maar ik ben natuurlijk ook gewoon een Citrofiel en rij dus al mijn hele leven Citroën (m.u.v. Uitstapjes naar Lada Niva :oops: en Peugot) En om die reden heb ik in de jaren '90-'00 ook met veel plezier CX gereden. Zeker geen zuinige, goedkope wagen maar door mij geaddoreerd om wille van de prachtige vormgeving en bijzondere techniek! Daar kwamen later BX'en en Xantia's voor in de plaats moor ook toen heb ik me even vergrepen aan een luxe XM break die ik afgezien van de laadruimte echt niet persé nodig had.
Aan het milieu heb ik nooit een enkele gedachte geweid, zelfs niet in mijn CX periode toen alle bossen van de zure regen aan het uitdunnen waren.
Ik denk op heel veel andere gebieden heel erg aan het milieu. Onlangs een pelletkachel aangeschaft met boiler voor ce CV, heel milieuvriendelijk. En ik heb mijn eigen moestuin, composteer zelf voor eigen gebruik, gooi vrijwel nooit eten weg!! Koop meestal lokaal (geen boontjes uit Kenia etc.) en let met heel veel andere zaken ook goed op en handel en kies bewust met het oog op milieu.

Ditalles compenseert in mijn beleving enigszins mijn decadente honger naar mooi vormgegeven maar oh zo schadelijke auto's
Ik wil gewoon eens in zo'n top of the range model rijden, gewoon voor het plezier wat ik er aan beleef..

En dan nog een ander, licht in eigen straatje denkend motief om mij op geen enkele wijze schuldig te voelen voor mijn auto decadentie: juist de autoindustrie (en overheden) hebben de sleutel in de handen om het transport vele malen minder belastend voor het milieu te maken! Alle technologie is er, alle kennis en mogelijkheden zijn er, waterstof om maar iets te noemen. Maar de olie lobby, de situatie in het midden Oosten en het schijnheil van de grote bedrijven en banken houden dit (al dan niet impliciet) tegen..

Waarom zou ik dan een andere auto gaan rijden? Electrisch misschien? yeah right, nog zo'n rad voor ogen om je geweten te sussen.

Dus in een notendop; daarom rijd ik een V6, gewoon omdat ik het wil en kan.

Auteur:  BJG [ 15 jan 2017 14:52 ]
Berichttitel:  Re: waarom V6?.

Alles is relatief. Rijstijl doet ook veel. Jij stoot 130 km/h rijdend met je V6 minder schadelijke stoffen uit dan de lease polo blue motion met tankpas en lage bijtelling die je plankgas met 165 voorbij scheurt.

Ik ben niet roomser dan de paus en houd ook best van stevig door rijden. Ik stook thuis ook hout CO2 neutraal maar stoot daarmee wel weer een hoop andere ellende uit. En wat te denken van diverse auto sporten die in een warm hart toe draag. Leuk maar vanuit milieu oogpunt niet zo goed.

Verder is het goed om te kijken waar de meeste milieu winst is te halen. En daar eveneens aan werken. Ooit gehoord van een nedc test voor vliegtuigen? Denk eens aan de kilogrammen koudemiddel die jaarlijks weg lekken uit koelinstallaties van schepen en industrie.
De auto industrie is best goed bezig en dat moet ook gezien de smog overlast ed. Maar ook op ander vlak is winst te behalen.

Goed om over na te denken. Waar zijn wij mee bezig.

Auteur:  Rvs63486 [ 16 jan 2017 12:12 ]
Berichttitel:  Re: waarom V6?.

Waarom V6?

Omdat het een heerlijke motor is om mee te rijden en omdat het kan. Al moet ik eerlijk zeggen dat de kosten tot dusver enorm meevallen. De grote beurt was voordeliger dan die van mijn vorige 2.0i

Voor wat betreft het milieu voel ik me minder bezwaard vanwege het rijden op LPG. Naar mijn mening minder belastend voor het milieu dan benzine of diesel.

Auteur:  Frans 99 [ 16 jan 2017 13:05 ]
Berichttitel:  Re: waarom V6?.

Er is een klein ongelukje gebeurd,echter ik weet nergens van.
Ik ben schijnbaar over iets heen gereden waar ik niets van gemerkt heb.
De bodem pla(a)ten zijn afgebroken,die tussen de wielen zitten.
Ben(zal het morgen vragen) benieuwd wat deze gaan kosten.
Dat verklaard het geluid wat ik niet thuis kon brengen.
:smt193 :smt193 :smt193

Auteur:  GW-tje [ 16 jan 2017 16:03 ]
Berichttitel:  Re: waarom V6?.

Wat een respectabele kilometerstand heb jij Frans99! :lol:

Auteur:  Frans 99 [ 16 jan 2017 21:08 ]
Berichttitel:  Re: waarom V6?.

Ach het gaat vanzelf, crematie in terneuzen 797 km en we waren weer thuis.
familie bezoekje in Utreg gemiddeld 550 km.
Woon/werkverkeer 60 km en op sommige dagen 120.
Beamer/micra/acetyleen en zuurstofflessen ophalen.
Dat is het voor/nadeel van ver weg wonen.
Nog even het eloiys (of zo iets).ik heb in oude rekeningen gekeken, maar heb niets kunnen vinden.
Dan zijn er 2 mogelijkheden of het systeem is kapot! of hij gebruikt het bijna niets.(hij komt elke 2 jaar probleemloos door de keuring).
En zolang ik geen melding krijg,is het goed.krijg ik een melding dan wis ik hem eerst, komt hij binnen een week terug is er wat aan de hand en anders is het een hikupje(ik heb nog geen melding terug gekregen).
kortom hij rijdt (probleemloos) zo G*D lekker.
:smt193 :smt193 :smt193
Ook wil ik meneer Koooiman bedanken voor zijn C6 project.
ik volg het met argusogen.
Ik zie nu dat de km stand ietwat overdreven is.Ik val terug naar een magere 240124 km.(er stond een getal ergens tussen).
dus eigenlijk heb ik dit stukje niet geschreven. :smt015
Elk voordeel hebt z,n nadeel.
Waterstof is schoon,maar het rest afval is waterdamp (dus meer kans op meer en hevige regen).
Daar worden we ook niet vrolijk van.
Alles wat de mens doet heeft een negatieve invloed op het milieu

Auteur:  Ccinq [ 17 jan 2017 00:52 ]
Berichttitel:  Re: waarom V6?.

Wat die Eolys betreft: bij mij is door de dealer in Frankrijk bij 120.000 km eolys bijgevuld (geen idee hoeveel, vast bedrag). Niet lang daarvoor had ik met de Diagbox gekeken hoe het er mee stond, die gaf aan dat ik tot 270.000 km genoeg eolys zou hebben. Ik rij wel 95% lange snelwegritten, zal wel schelen. Verder vind ik de onkosten tot nu toe (152.000 km) best meevallen, enige extra kosten was de aircocondensor + leiding. Maar ja, als ooit de EGR kleppen komen...Het is het arbeidsloon en in NL de krankzinnige wegenbelasting en BVB die het duur maken. Als je echt gaat uitrekenen wat autorijden je kost kun je beter eerst een paar pilletjes nemen...

Auteur:  Roman [ 17 jan 2017 01:09 ]
Berichttitel:  Re: waarom V6?

Rvs63486 schreef:

Voor wat betreft het milieu voel ik me minder bezwaard vanwege het rijden op LPG. Naar mijn mening minder belastend voor het milieu dan benzine of diesel.


Sorry hoor hier moet ik altijd om lachen..
Lpg rijdt men omdat het goedkoop is..
Als lpg rijden morgen duurder zou zijn dan diesel rijden dan wil ik het nog wel eens zien.
Een aantal jaar geleden waren de ds3 diesel wegenbelasting vrij..
Ze waren niet aan te slepen...
Het eerste wat men deed , andere velgen dan de affabriek staal.
Waardoor de auto eigenlijk niet meer voldeed aan de eisen om wb vrij te zijn, maarja wie controleerde dat?
Vervolgens na een aantal jaar toen er weer wegenbelasting betaald mocht worden, gingen ze massaal in de verkoop.

En ik ben heus niet beter, ik heb ook een pelletkachel waarom?
Heerlijke warmte en ik bespaar enorm op de aardgas.

Auteur:  Herman [ 17 jan 2017 10:09 ]
Berichttitel:  Re: waarom V6?.

:smt023 Klopt daarom LPG, inderdaad goedkoper en hoef ik niet zo op de afstanden te letten, omweg geen probleem. :mrgreen:

Auteur:  akooiman [ 17 jan 2017 10:18 ]
Berichttitel:  Re: waarom V6?.

Voor dat je de hoofdprijs gaat betalen voor de bodemplaat,
op ebay worden ze nieuw aangeboden voor ongeveer 40 euro incl verzenden.

Wel even kijken of het de juiste is, er zit verschil in de diesel en benzine versies, waarschijnlijk ook in v6.....

http://www.ebay.de/itm/NEW-ENGINE-BOTTOM-UNDER-ENGINE-COVER-SHIELD-CITROEN-C5-2001-2004-2-2-HDI-/252411145055?hash=item3ac4e06b5f:g:QckAAOSwAYtWQjwZ

Auteur:  exroosje [ 17 jan 2017 10:33 ]
Berichttitel:  Re: waarom V6?.

Dat idee over LPG is inderdaad voor jezelf iets mooi praten.

Er is een tijd geweest dat LPG afvalproduct was en afgefakkeld werd. En LPG verbrandt inderdaad iets schoner. Maar dat is met Euro6 eigenlijk onmerkbaar. Tot slot komt er relatief meer H2O en dus minder CO2 bij vrij dan bij benzine. Maar op dat gebied scoort diesel nog beter.

In alle gevallen ben je echter vooral gewoon fossiele brandstoffen aan het verstoken.

Auteur:  H_H [ 17 jan 2017 11:25 ]
Berichttitel:  Re: waarom V6?.

Heren, er staat dat hij zich minder bezwaard voelt. Dat zegt dus niets over zijn motivatie voor het rijden op LPG. Wel blijven lezen hè ;)

En die pelletkachel CV heb ik gekocht als nieuwe installatie voor een plek waar geen gas is maar waar het hout vele malen goedkoper is dan pellets (Frans dorpje waar hout slechts 35,- de kuub is, 10 als je het zelf uit het bos haalt)
Maar de reden om op pellets over te gaan heeft meerde componenten, hoofdcomponent is gebruiksgemak en op afstand te besturen via wifi. Maar de sympathie voor het gegeven stoken op biomassa speelt ook een rol, vooral omdat het vele malen minder fijnstof genereert dan mijn houtkachels.

Waarmee ik maar wil zeggen dat het vaak wat minder zwart wit is je zou vermoeden :cit4

Auteur:  Frans 99 [ 17 jan 2017 12:23 ]
Berichttitel:  Re: waarom V6?.

Net een verhaaltje geschreven,laptop opgepakt om bij de houtkachel te gaan zitten,VERHAAL weg.
Hr Kooiman bedankt voor het linkje,dit is de plaat onder de motor,ik moet de pla(a)ten hebben die hier op aansluiten richting achteren, links en recht van de uitlaat onder de auto.
Grofweg tussen de voor en achter wielen.
Ik denk dat ze in de aftermarkt ook niet leverbaar zijn.
De V6 is niet veel verkocht (dus niet interessant).
De C6 zal ze ook hebben.
:smt193 :smt193 :smt193

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/