Over Verse lucht, "compost" en je gezondheid..
Geplaatst: 04 aug 2016 10:50
Met de herfst in aantocht komen de dorre bladeren en nattigheid er weer aan.
Om te voorkomen dat er paddestoelen en mos in je ventilatiesysteem gaan groeien
mijn volgende ervaringen...
In mijn Xantia's , en C5en had ik regelmatig problemen met ongerief afkomstig uit de natuur wat via de luchtinlaat in de luchtaanzuigbak voor het interieurfilter bleef zitten. Als je dat niet tijdig verwijderd kun je zelf je eigen compost maken, alle hierin aanwezige micro-organismen doen hun werk en kunnen zelfs verder migreren in je auto...
Zo'n luchtfilter stopt grof vuil maar niemand stat er bij stil dat na voldoende ophoping hiervan deze bio-massa als voedingbodem dient voor hierin aanwezige micro-organismen welke met hun afvalstoffen (ziektekiemen en allergenen) de luchtstroom bevuilen die het interieur binnengaat, vooral bij vochtigheid. Die micro-organismen zijn zo klein dat ze door een filter heen gaan.
Je kunt je dus afvragen of een vervuild interieurfilter de lucht reinigt of juist nog erger vervuilt.
Als ik vergat schoon te maken was ik vaker verkouden en stonk het uit het toevoersysteem...
Die link was dus gauw gelegd.
Bij de 3 BXen die ruim 20 jaar geleden hieraan vooraf gingen was dit probleem niet aanwezig,
een interieurfilter ontbrak...
dat werd door mij gemaakt van een geknipt rondje uit een keukenkapfilter van blokker wat met een postbode-elastiekje om het aanzuigventilatorrooster werd geklemd, die BX ventilatorbak kon ik wel makkelijk met de stofzuiger uitzuigen en die blokker keukenfilters waren zo ook goedkoop te vervangen...
Voldoende verse buitenlucht moet het interieur in kunnen.
Ga er van uit dat het luchtvolumedebiet voor minimale comfortomstandigheden per persoon
40 m3/h lucht betreft (en dat is geen recirculatie!) Bij geen of te weinig luchttoevoer zakt het zuurstofgehalte en stijgt het CO2- en waterdampgehalte in het interieur.
Gevolg hiervan is dat je niet meer fit achter het stuur zit.
Om te voorkomen dat de luchtinlaat verstopt of vol raakt met bladeren en andere "bio-massa" moest ik dat bij de Xantia's en C5en met een tuinslang en verloopstuk op de stofzuigerslang tussen de sleufjes door er uit halen. Dat was een heel gepruts.
Niet erg slim van de constructeurs dat je daar niet goed bij kunt
Reinigen van deze luchtinlaat is voor je gezondheid immers van belang.
Bij de C3 picasso hebben ze kennelijk geleerd.. Dit interieurfilter kan van buitenaf via een demontabel roosterdeel eenvoudig en zonder gereedschap worden vervangen.
En het reinigen van de bak achter het rooster is ook redelijk te doen.
Ik wou benadrukken de voorkeur te geven aan het goed schoonhouden van toevoerluchtsystemen, inclusief reinigen van filters en airco-delen , en toepassing van luchtverfrissers welke stank en rottigheid camoufleren en zelfs schadelijke chemische stoffen toevoegen achterwege te laten.
Dat je dashboard en roostertjes beschadigen door dat spul is minder erg dan andere schade...
Lucht die je longen in gaat is belangrijker dan lucht die je motor in gaat.
COPD, dat is pas Horror...
Om te voorkomen dat er paddestoelen en mos in je ventilatiesysteem gaan groeien
mijn volgende ervaringen...
In mijn Xantia's , en C5en had ik regelmatig problemen met ongerief afkomstig uit de natuur wat via de luchtinlaat in de luchtaanzuigbak voor het interieurfilter bleef zitten. Als je dat niet tijdig verwijderd kun je zelf je eigen compost maken, alle hierin aanwezige micro-organismen doen hun werk en kunnen zelfs verder migreren in je auto...
Zo'n luchtfilter stopt grof vuil maar niemand stat er bij stil dat na voldoende ophoping hiervan deze bio-massa als voedingbodem dient voor hierin aanwezige micro-organismen welke met hun afvalstoffen (ziektekiemen en allergenen) de luchtstroom bevuilen die het interieur binnengaat, vooral bij vochtigheid. Die micro-organismen zijn zo klein dat ze door een filter heen gaan.
Je kunt je dus afvragen of een vervuild interieurfilter de lucht reinigt of juist nog erger vervuilt.
Als ik vergat schoon te maken was ik vaker verkouden en stonk het uit het toevoersysteem...
Die link was dus gauw gelegd.
Bij de 3 BXen die ruim 20 jaar geleden hieraan vooraf gingen was dit probleem niet aanwezig,
een interieurfilter ontbrak...
dat werd door mij gemaakt van een geknipt rondje uit een keukenkapfilter van blokker wat met een postbode-elastiekje om het aanzuigventilatorrooster werd geklemd, die BX ventilatorbak kon ik wel makkelijk met de stofzuiger uitzuigen en die blokker keukenfilters waren zo ook goedkoop te vervangen...
Voldoende verse buitenlucht moet het interieur in kunnen.
Ga er van uit dat het luchtvolumedebiet voor minimale comfortomstandigheden per persoon
40 m3/h lucht betreft (en dat is geen recirculatie!) Bij geen of te weinig luchttoevoer zakt het zuurstofgehalte en stijgt het CO2- en waterdampgehalte in het interieur.
Gevolg hiervan is dat je niet meer fit achter het stuur zit.
Om te voorkomen dat de luchtinlaat verstopt of vol raakt met bladeren en andere "bio-massa" moest ik dat bij de Xantia's en C5en met een tuinslang en verloopstuk op de stofzuigerslang tussen de sleufjes door er uit halen. Dat was een heel gepruts.
Niet erg slim van de constructeurs dat je daar niet goed bij kunt
Reinigen van deze luchtinlaat is voor je gezondheid immers van belang.
Bij de C3 picasso hebben ze kennelijk geleerd.. Dit interieurfilter kan van buitenaf via een demontabel roosterdeel eenvoudig en zonder gereedschap worden vervangen.
En het reinigen van de bak achter het rooster is ook redelijk te doen.
Ik wou benadrukken de voorkeur te geven aan het goed schoonhouden van toevoerluchtsystemen, inclusief reinigen van filters en airco-delen , en toepassing van luchtverfrissers welke stank en rottigheid camoufleren en zelfs schadelijke chemische stoffen toevoegen achterwege te laten.
Dat je dashboard en roostertjes beschadigen door dat spul is minder erg dan andere schade...
Lucht die je longen in gaat is belangrijker dan lucht die je motor in gaat.
COPD, dat is pas Horror...