Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Zoekend naar voordeel https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=59&t=12610 |
Pagina 1 van 4 |
Auteur: | luc [ 13 dec 2012 10:46 ] |
Berichttitel: | Zoekend naar voordeel |
Op dit moment heb ik een C5 V6. Op zich een hele fijne auto. Op dit moment staat er 260.000km op de teller en is het tijd om naar iets anders uit te kijken.Ook wil ik de kosten wat omlaag brengen en diesel gaan rijden. Ben al aan het kijken naar een C4 en P 407 maar ik ben bang, dat dit in comfort een hele stap terug is. Ook kijk ik bij C5 diesel, hier valt het grote verschil in verbruik op (14,8 tot 18,7). Wie kan mij vertellen wat het de voordeligste diesel is 2005-2007? Ik ben geen snelle rijder wel een lange afstand rijder, even koffie drinken in Parijs en dan weer naar huis is bij ons niet vreemd. |
Auteur: | Menno [ 13 dec 2012 12:30 ] |
Berichttitel: | Re: Zoekend naar voordeel |
Een 1.6HDiF b.v. |
Auteur: | Klaverblaadje [ 13 dec 2012 12:33 ] |
Berichttitel: | Re: Zoekend naar voordeel |
Ik denk dat de 2.0 de beste keus is. Ik vond zelf de 1.6 wat te kort komen, met name rond de rotondes moest ik altijd terug naar 2 De 2.2 is een beul van een motor, maar op korte stukken en stadsritten voor een diesel erg dorstig. Op de lange afstand daartegen valt het weer mee en is meer als 1000km op een tank haalbaar. |
Auteur: | Menno [ 13 dec 2012 12:34 ] |
Berichttitel: | Re: Zoekend naar voordeel |
Dat dorstige komt natuurlijk deels door de 4 traps automaat ... |
Auteur: | GW-tje [ 13 dec 2012 12:36 ] |
Berichttitel: | Re: Zoekend naar voordeel |
Luc, ik begrijp niet dat je van LPG naar Diesel wilt vanwege het goedkoper zijn van Diesel...... |
Auteur: | luc [ 13 dec 2012 12:46 ] |
Berichttitel: | Re: Zoekend naar voordeel |
Ik denk dat de totaal prijs per km voor lpg of diesel niet zo veel verschilt. Mijn gedachte is (misschien ouderwets) dat een diesel beter wat meer km aankan. Een gebruikte C5 van 2006 heeft eigenlijk altijd wel 140.000+ op te teller staan. Gevoelsmatig is een diesel dan beter. |
Auteur: | luc [ 13 dec 2012 12:51 ] |
Berichttitel: | Re: Zoekend naar voordeel |
Is een 1.6 niet te weinig voor een C5? Het is niet de lichtste auto en dan denk ik,dat ik mijn caravan thuis moet laten. Ik ga natuurlijk niet een extra zware motor nemen voor die drie keer per jaar met de caravan. Dan in Luik maar een keer extra terugschakelen ![]() |
Auteur: | Timo 1972 [ 13 dec 2012 13:00 ] |
Berichttitel: | Re: Zoekend naar voordeel |
Als ik dit zo lees , zou ik zeggen c5 phase2 2.0 liter op lpg is voordeliger dan een diesel. |
Auteur: | coffeecup [ 13 dec 2012 13:10 ] |
Berichttitel: | Re: Zoekend naar voordeel |
Wanneer zijn de sludgeproblemen bij de 1.6HDi eigenlijk opgelost? Als dat nog wat onduidelijk is zou ik eerder voor de 2.0HDi kiezen. Dat is sowieso een lekker romige motor die van 1.100 - 4.000rpm heel fris ronddraait. Verbruik op papier zou ik niet teveel naar kijken. Comfort mag ook een naam hebben. Kijk voor actuele verbruikersgegevens op spritmonitor.de. Dat is betrouwbaarder dan het handvol forumleden hier. LPG kan op lange termijn inderdaad hogere onderhoudskosten met zich meebrengen. Er zijn gewoonweg meer onzekere factoren dan bij diesel, maar eea valt of staat natuurlijk met het gepleegde onderhoud in het verleden. Een tip-top onderhouden LPG-auto met 2 ton kan dan voordeliger uitpakken dan een diesel met verborgen en/of achterstallig onderhoud. Zelf ben ik vrij enthousiast over de loopeigenschappen van diesels in het algemeen en een atmosferisch ademende LPG auto zou ik persoonlijk niet snel voor kiezen. Succes met je beslissing! |
Auteur: | Maarten [ 13 dec 2012 13:13 ] |
Berichttitel: | Re: Zoekend naar voordeel |
Ik denk dat het verschil LPG<>diesel niet echt heel groot is. Diesel is duurder in WB, LPG is iets duurder in onderhoud. Qua verbruik zijn de kosten denk ik vrij vergelijkbaar. In het algemeen is het wel zo dat diesels met hoge km-standen i.h.a. dat wel aan kunnen. Maar ook LPG-stokers zijn tegenwoordig zó tot ruim 3 ton te rijden. Het heeft dus ook met persoonlijke voorkeur te maken. Heb je overwogen om eventueel LPG in je V6 te zetten? |
Auteur: | Menno [ 13 dec 2012 13:20 ] |
Berichttitel: | Re: Zoekend naar voordeel |
Dat zit er al in ... |
Auteur: | luc [ 13 dec 2012 13:22 ] |
Berichttitel: | Re: Zoekend naar voordeel |
Bedankt voor de frisse kijk en ideeen ![]() Ik heb in mijn V6 lpg en rij gemiddeld 1 op 6.5 dat is dus een stevig verbruik te noemen. Met een 50 liter tank rij ik ongeveer 300km. Met de caravan er achter is het gewoon van pomp naar pomp rijden. Voordeel is wel, dat ik na het tanken op de invoegstrook met 120 kan invoegen, je merkt echt niet dat er iets achter hangt ![]() |
Auteur: | Timo 1972 [ 13 dec 2012 13:57 ] |
Berichttitel: | Re: Zoekend naar voordeel |
Dat is met een 2.0 liter 1 op 10 ongeveer en dan rijden we hier gecombineerd dus helft stad en helft snelweg. Dus verbruik zal wel minder worden na mate je meer snelweg rijd. Ik rij zón 450 tot 500 km op een tank lpg |
Auteur: | Maarten [ 13 dec 2012 14:17 ] |
Berichttitel: | Re: Zoekend naar voordeel |
1:6.5 ![]() Ik vraag me dan af hoeveel voordeel je nog van de LPG hebt? Duurder in WB, en toch fors méér verbruiken dan op benzine. Is actieradius een issue? Dan is diesel in het voordeel. Met mijn 2.0HDi (ph1) haal ik zo'n 950 tot 1000 km tussen tankstops. En dát is ook wel fijn, zeker in de winter! Dat is voor mij ook nog een extra reden om geen LPG te rijden, want bij mij in de buurt zit geen LPG-verkopend tankstation, en op mijn woon-werkroute moet ik dan langs de snelweg LPG tanken, en met een actieradius van 300 km is dat bijna 2x per week... |
Auteur: | coffeecup [ 13 dec 2012 14:24 ] |
Berichttitel: | Re: Zoekend naar voordeel |
ff iets compleet anders, maar als het je om de kosten te doen is kun je ook een Japanner overwegen. Mijn schoonvader rijdt een Mitsu Galant stationwagen 2.5 V6 op LPG. Klinkt fantastisch, trekt lekker en loopt mooi op LPG. Onderhoudskosten zijn een absolute giller en verbruik ongeveer 1 op 9 op LPG. Interieur is zeer luxe, typisch Japans maar wel duurzaam en ik vind het één van de mooiste/agressiefste auto's die er uit het Oosten zijn gekomen. plaatje Hij is in Japan ook geleverd als ontembaar beest 4x4 2.5 V6 TwinTurbo en 2.0 V6 racemotor, maar nu dwaal ik af ![]() |
Pagina 1 van 4 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |