Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Wanneer inruil.....?
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=59&t=12188
Pagina 1 van 6

Auteur:  duijvel [ 15 sep 2012 16:41 ]
Berichttitel:  Wanneer inruil.....?

Ik gooi het maar weer eens in de groep, ben benieuwd naar de reacties:
mijn dieselbreak 'Moby Dick' ('blanc banquise', oftewel 'wit') uit 2002 heeft net weer een vakantie Frankrijk en Spanje met 4000 kilometers glansrijk doorstaan, ik sta nu op 250.000 km en vraag me toch weer eens af tot hoe ver -tot hoeveel kilometers- kun je eigenlijk doorrijden....? Tot de bodem er uit valt...? Ruil je in omdat je het leuk vindt in een nieuwe (andere) te gaan rijden of omdat het op een gegeven moment economisch handiger is ...? Grote zaken als nieuwe multiriem hoeft pas weer over 70000 en koppelingsplaten etc zijn bij 210.000 vernieuwd. Hoe doen jullie dat....?

Auteur:  EW [ 15 sep 2012 16:48 ]
Berichttitel:  Re: Wanneer inruil.....?

Gewoon doorjagen.

Verreweg het goedkoopst.

Het inruilen van je auto is strikt genomen pas haalbaar als de functie die je van de auto verwacht veranderd.

Dus veel meer gaan rijden (over op LPG of Diesel) of juist veel minder (diesel eruit, benzine ervoor terug). Meer ruimte nodig (gezinsuitbreiding), of minder (kinderen de deur uit).


Pas op het moment dat je heel veel werk ineens aan de auto krijgt is het verstandig de auto eruit te doen. In alle andere gevallen overtreft de afschrijving het onderhoud.

Auteur:  Harm [ 15 sep 2012 16:50 ]
Berichttitel:  Re: Wanneer inruil.....?

Haha, je krijgt er "geen cent" voor terug... Wat EW zegt: doorgaan tot-ie er het bijltje bij neergooit...Rationeel gezien.

Emotioneel ligt dat anders... en als je voor status gaat ben je gek als je niet elke 2 jaar een nieuwe auto voor de deur hebt :lol:




Oh ja, ff verplaatst... :smt023

Auteur:  EW [ 15 sep 2012 16:52 ]
Berichttitel:  Re: Wanneer inruil.....?

Maar als je voor status gaat koop je geen Citroën.

Auteur:  Ray59 [ 15 sep 2012 17:32 ]
Berichttitel:  Re: Wanneer inruil.....?

Huh? :shock:

Auteur:  jpiek [ 15 sep 2012 18:14 ]
Berichttitel:  Re: Wanneer inruil.....?

EW schreef:
Pas op het moment dat je heel veel werk ineens aan de auto krijgt is het verstandig de auto eruit te doen. In alle andere gevallen overtreft de afschrijving het onderhoud.


Probleem is vaak dat je er dan eerst wat eurie's er tegenaan gegooid hebt, om dan te ontdekken dat er _nog_ meer eurie's tegenaan moeten. Als je dan inruilt ben je dat geld ook kwijt.

Auteur:  Herman [ 15 sep 2012 18:29 ]
Berichttitel:  Re: Wanneer inruil.....?

Zet hem gewoon eens op speurders, kost niks, wel schoonmaken en foto's van maken en pols eens als er liefhebbers voor zijn en zo ja gewoon wegdoen en een jongere voor nemen,en of kijken wat inruil er voor geeft.
Met een beetje geluk lukt het wel, mijn ervaring.

Auteur:  KWW [ 15 sep 2012 18:30 ]
Berichttitel:  Re: Wanneer inruil.....?

je kunt natuurlijk ook gewoon iets meer luxe of snelheid wensen.
zo heb ik een 2003 hdi met 220000 km ongeveer en afgezien van het geld wat er bij
zou moeten zou ik hem best in willen ruilen tegen een phase 2 maar dan met de 2.0 16v of de 2.2 16v met automaat in exclusief uitvoering.
alleen daar heb ik geen 3 a 4000 euro voor over dus blijf ik nog mooi even rijden.
in de tijd dat mijn auto 500 euro in waarde daalt doet een jongere daar al snel het dubbele mee.

Auteur:  EW [ 15 sep 2012 18:36 ]
Berichttitel:  Re: Wanneer inruil.....?

Ik vrees dat een HDI uit 2002/2003 niet meer in waarde daalt.

Net zo min als mijn 2.0 uit 2002.

Auteur:  rolftw [ 15 sep 2012 21:14 ]
Berichttitel:  Re: Wanneer inruil.....?

Gelijk heb je...maar hoeveel DS'en en andere oldtimers rijden er nog rond (gelukkig) en zijn dus niet afgeschreven, de waarde (en uiteraard soms ook kosten) van onze C5 phase 1 zit m in het onderhoud, daarentegen is de afschrijving praktisch 0

De C5 is eigenlijk net een goede rode wijn, steeds beter op dronk, genot om in te rijden :smt193
uiteraard zonder dat glas rode wijn :lol:

Auteur:  Ronald [ 15 sep 2012 21:37 ]
Berichttitel:  Re: Wanneer inruil.....?

Harm schreef:
Haha, je krijgt er "geen cent" voor terug... Wat EW zegt: doorgaan tot-ie er het bijltje bij neergooit...Rationeel gezien.
Emotioneel ligt dat anders... en als je voor status gaat ben je gek als je niet elke 2 jaar een nieuwe auto voor de deur hebt :lol:

Geen overbodige quote, want ik ben het met Harm eens, maar op precies omgekeerde gronden.
Emotioneel rijdt je gewoon door, het is toch jouw fijne auto, waarom nog niet langer ?
Rationeel is het verhaal anders. Boven de 250.000 km krijg je echt serieus kans op serieus dure reperaties. De eerste doe je, met als zelfgerustelling ´dat hoort er nu eenmaal bij bij een auto op leeftijd´. De tweede ´grote´ is al wat minder leuk. De derde is echt een dilemma: ´als ik hem nu weg doe is het geld van de eerste twee ook weg, maar wat als er een vierde komt ?´
Voor DHZ-mensen is de afweging misschien anders dan voor garage-mensen, maar rond de 250K moet je echt serieus nadenken wat je wilt.

Gr. Ronald
Ps. Er is natuurlijk een easy-way-out, je ruilt hem in voor eentje met 350.000 km, dan zijn alle genoemde afwegingen niet meer nodig ;)

Auteur:  GW-tje [ 15 sep 2012 21:55 ]
Berichttitel:  Re: Wanneer inruil.....?

Als je veel zelf kunt; gewoon doorrijden en alles wat er gaat komen (uit ervaring) is goed te doen, allemaal typisch Citroen-onderhoud. Aan de andere kant, heb je geld genoeg; koop je wat anders. Aan de overkant; je diesel is met 250kkm net ingereden. Je kan nog makkelijk door naar de 4 ton!

Auteur:  EW [ 15 sep 2012 22:05 ]
Berichttitel:  Re: Wanneer inruil.....?

Langzaam zijn de kosten voor mijn C5 aan het wegzakken naar onder de 25 ct/km inclusief alles (onderhoud, brandstof, reparaties, verzekering, afschrijving, belasting).


Bij een andere auto zit je meteen weer een stuk hoger.

Auteur:  EvilTwin [ 16 sep 2012 00:30 ]
Berichttitel:  Re: Wanneer inruil.....?

EW schreef:
Het inruilen van je auto is strikt genomen pas haalbaar als de functie die je van de auto verwacht veranderd.

Dus veel meer gaan rijden (over op LPG of Diesel) of juist veel minder (diesel eruit, benzine ervoor terug).


In tegendeel: inruilen om een andere brandstof is vrijwel nooit lonend, omdat je met de transactie te veel geld verliest én je naar een duurdere auto gaat. Net zo min als "omlaag inruilen" lonend is.

Citaat:
In alle andere gevallen overtreft de afschrijving het onderhoud.


Leasemaatschappijen -die hun geld ermee verdienen- lijken daar toch anders tegenaan. Die schrijven over 3 à 4 jaar 90% af, waarna het onderhoud te duur wordt (die doen sowieso nauwelijks tot geen onderhoud).

In ruilen doe je omdat je iets anders wilt. Echt nodig is het nooit. Ik ken ook mensen die een auto ouder dan een paar jaar (of buiten de garantie) gewoon niet meer vertrouwen. Dergelijke onzekerheid telt ook voor leasemaatschappijen mee.

Auteur:  Klaverblaadje [ 16 sep 2012 10:30 ]
Berichttitel:  Re: Wanneer inruil.....?

EvilTwin schreef:
In tegendeel: inruilen om een andere brandstof is vrijwel nooit lonend, omdat je met de transactie te veel geld verliest én je naar een duurdere auto gaat. Net zo min als "omlaag inruilen" lonend is.


Dat verhaal gaat net zo op voor de reparaties.
Als de rest van de auto nog steeds in goede staat is, ben je nog steeds goedkoper uit met een grote reparatie.
Voor 10.000 erbij kun je nog steeds niet veel auto kopen, maar kun je nog wel jaaaaren repareren.

Tenzij je naar een C1 stapt natuurlijk.

Pagina 1 van 6 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/