Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

3 ton op LPG
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=59&t=11903
Pagina 1 van 3

Auteur:  knackor [ 19 jul 2012 13:18 ]
Berichttitel:  3 ton op LPG

Zoals de titel zegt. Een C5 met 3 ton op LPG, is daar nog eer aan te behalen of is het mooie er dan wel vanaf? Uiteraard verschilt het per geval, maar ik ben benieuwd naar de ervaringen hier. Graag geen LPG/diesel-discussie.

Auteur:  JW-C5 [ 19 jul 2012 13:25 ]
Berichttitel:  Re: 3 ton op LPG

Heb je het daarbij over een 1.8, een 2.0 of een V6?
En over een PH1 of een PH2?

Groet,
JW

Auteur:  chathanky [ 19 jul 2012 13:36 ]
Berichttitel:  Re: 3 ton op LPG

De staat van de auto is voor een groot deel afhankelijk van het onderhoud en hoe er mee om is gegaan.
Met een dergelijke km stand is de kans groot dat je wel onderhoud tegen komt die normaal niet in het boekje staan.
De laatste berijder of coureur :smt190 kan al de intensie gehad hebben het laatste leven uit de auto te halen (geen onderhoud meer en rijden zolang het goed gaat) en vlak voor het einde de auto nog te verkopen.
En heel veel gevallen wordt een oudere auto verkocht omdat er wat aan mankeert en het flink geld gaat kosten.
Je kan ook mazzel hebben doordat de vorige eigenaar bakken met geld geinvesteerd heeft en bij een klein makement er de brui aan geeft. En als alles zowat gedaan is ben je wel spekkoper.

Het zal dus per geval verschillen.

Auteur:  CitroFrance [ 19 jul 2012 13:37 ]
Berichttitel:  Re: 3 ton op LPG

Zelf 325.000 op PhI 1.8 berline LP (waarvan 250.000 zelf). Behalve de gebruikelijke slijtageonderdelen geen problemen. Kon nog makkelijk mee, ligt aan het geplande verbruik.

NB Ik reed bijna alleen stukken van minimaal 50km, dat scheelt enorm in slijtage.

Wat weet je van de voorgeschiedenis?

Auteur:  Nosmo King [ 19 jul 2012 13:48 ]
Berichttitel:  Re: 3 ton op LPG

En anders is deze misschien iets voor je, wordt aangeboden door een forumlid en heeft een ton minder gereden.

http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?p=410959#p410959

Auteur:  Peebee [ 19 jul 2012 16:28 ]
Berichttitel:  Re: 3 ton op LPG

Ben zelf een blijde rijder met nu zo'n 265K op de teller,
mag toch hopen dat er nog zo'n anderhalve ton bij kan, :smt023
voor ik aan iets anders wil gaan denken, :smt017
en zoals gemeld onderhoud is erg belangrijk
om niet voor grote verassingen te komen staan.... :shock:

Auteur:  knackor [ 19 jul 2012 17:59 ]
Berichttitel:  Re: 3 ton op LPG

Het zou dan gaan om een PH1 2.0 16v. Een 1.8 lijkt me net iets te mild voor het gewicht, en de PH2 valt niet binnen mijn budget.

Ik was de C5 die hier op het forum wordt aangeboden ook al tegengekomen. Mooie voiture, maar ik zou liever voor een handgeschakelde break gaan.

Auteur:  bgt [ 30 jul 2012 12:11 ]
Berichttitel:  Re: 3 ton op LPG

CitroFrance schreef:
Zelf 325.000 op PhI 1.8 berline LP (waarvan 250.000 zelf)

Een auto op LPG slijt dus helemaal niet zo snel...........en ik dacht, door de mening van sommigen, dat dat wel zo is zoals bijv. kopslijtage?

Auteur:  GW-tje [ 30 jul 2012 12:54 ]
Berichttitel:  Re: 3 ton op LPG

De koppen van de benzinemotoren van de C5 zijn uitermate geschikt voor gas en kunnen dan ook lang mee....

Auteur:  XortioN [ 30 jul 2012 14:34 ]
Berichttitel:  Re: 3 ton op LPG

Indien er een systeem voor extra smering inzit, zou je in principe zelfs minder slijtage hebben aangezien lpg een veel betere verbranding (en dus ook minder vervuiling/slijtage) heeft.

Maar dat is dan weer een andere discussie waar er veel pro & contra zijn (hoewel de meeste die contra zijn nog nooit LPG gereden hebben).

Vraagje: welk LPG / LPI systeem zit er in? Merk, opties, wanneer geplaatst, ...

Auteur:  coffeecup [ 30 jul 2012 15:31 ]
Berichttitel:  Re: 3 ton op LPG

Van "mijn" merk kunnen de auto's van voor de eeuwwiseling goed op LPG, van na de eeuwwisseling niet.

Het rijdt prima, maar je loopt na 1,5 tot 2 ton tegen een koprevisie aan. Of er nu kleppensmeer in zit of niet...
Daar heb ik (en mede gasrijders) ook nooit een bindend antwoord over kunnen vinden, buiten de eigen merken die natuurlijk voor eigen parochie prediken en maar al te graag die dure olie willen verkopen.

Volgens mij maakt het bij auto's die goed op gas kunnen (waar de C5 dan schijnbaar ook onder valt?) niets uit. Het is namelijk alleen voor de kop. En koppen die van zichzelf goed tegen gas kunnen, hebben geen extra smering nodig. Toch?

bgt schreef:
CitroFrance schreef:
Zelf 325.000 op PhI 1.8 berline LP (waarvan 250.000 zelf)

Een auto op LPG slijt dus helemaal niet zo snel...........en ik dacht, door de mening van sommigen, dat dat wel zo is zoals bijv. kopslijtage?


Koprevisie betekent niet gelijk auto naar de sloop :smt017 Mijn Saab 9-5 momenteel 332900 (bijna 333.333). En dat is dan een auto die niet goed op LPG zou kunnen rijden. Ik hou rekening met binnen 150.000km een kop met geharde kleppen en "Keep on Saabin`"

Auteur:  XortioN [ 30 jul 2012 15:37 ]
Berichttitel:  Re: 3 ton op LPG

Dat een kop smering nodig heeft, heeft niets te maken met merken de hemel in prediken maar puur met logica. Gas is vluchtig en smeert niet waartegenover benzine een smerende functie heeft. Indien de kleppen minder smering krijgen, kunnen ze sneller gaan inslaan (geen vetlaagje die dempt bij het sluiten van de kleppen).

Extra smering vervangt de smerende werking van benzine dan. De reden dat ik een merk vroeg, is omdat ik op die manier een beetje kan inschatten welk systeem het is. Er zijn namelijk ook systemen op de markt die perfect per klep smering en lpg inspuiting timen waartegenover er systemen zijn die enkel de 1ste inspuiting goed doen en de rest op theoretische waarden berekenen + inspuiten. Groot verschil naar slijtage toe :)

Auteur:  Dirck [ 31 okt 2012 20:21 ]
Berichttitel:  Re: 3 ton op LPG

Dacht dus ook wel 3 ton te halen, maar gisterenavond veel getik ergens onderin. Vanmorgen naar Oldenhage, en jawel, een lager in de bak stuk. Consequentie: andere bak, nieuwe koppeling en 6 uur werk, al met al dik 1000 euro. Dat is ze niet meer waard, 298000 km .

Nu moet ik op korte termijn op zoek naar een andere C5. Bij Autocentrum Beune staat een break die er goed uit lijkt te zien. http://www.autowereld.nl/citroen/c5-break/2-0-16v-exclusive-4391967/foto.html

Kent iemand dat bedrijf? Moet ik me de reis vanuit Hoofddorp besparen of is hun handel betrouwbaar? Misschien iemand uit de buurt die het bedrijf kent?

Groeten

Dirck

Auteur:  EW [ 31 okt 2012 20:31 ]
Berichttitel:  Re: 3 ton op LPG

Dirck schreef:
Dacht dus ook wel 3 ton te halen, maar gisterenavond veel getik ergens onderin. Vanmorgen naar Oldenhage, en jawel, een lager in de bak stuk. Consequentie: andere bak, nieuwe koppeling en 6 uur werk, al met al dik 1000 euro. Dat is ze niet meer waard, 298000 km .

Dat ligt dus niet aan de LPG dat ie die kilometerstand niet haalt...


Maar het blijft balen. Er zijn ook momenten dat ik me afvraag wat ik zou doen als ik voor zoiets kom te staan.

Auteur:  Herman [ 31 okt 2012 20:45 ]
Berichttitel:  Re: 3 ton op LPG

Kan niks geks vinden over deze garage.
Auto ziet er ook leuk uit, vooral in two-tone dashboard.
Nog geen LPG, misschien wat van de prijs af en daarvoor gas in laten zetten met wat bij leggen.

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/