Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Uitspraak geschillencommissie Bovag Com2000
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=59&t=10848
Pagina 1 van 1

Auteur:  exroosje [ 02 jan 2012 11:42 ]
Berichttitel:  Uitspraak geschillencommissie Bovag Com2000

Dit vond ik op het autoweek forum. PSA kan niet zomaar de kosten van een com2000 op de klant afwentelen buiten de garantie.
Vrees dat we er nu niets meer aan hebben, maar hier zijn volgens mij ook de nodige gevallen geweest buiten garantie.

Post het in Ph1& 2 gedeelte, de com2000 van de ph3 is een stuk simpeler en goedkoper.

Citaat:
com2000 van Peugeot en non-conformiteit
30-12-2011 15:47

Beste forumleden,

Bij deze wil ik mijn bevindingen weergeven mbt een defecte com2000 schakelaar van Peugeot buiten de garantieperiode van 2 jaar. Ik denk dat een ieder die voor eenzelfde probleem heeft gestaan hier mogelijk voordeel uit kan halen en met succes een beroep kan doen op een uitspraak van de geschillencommissie voertuigen.
In 2008 kocht ik bij Peugeot Maaspoort in Sittard een nieuwe Peugeot Partner. Vorig jaar, net na het verstrijken van de officiele garantieperiode kreeg ik in het buitenland een defect aan de zogenaamde com2000 schakelaar waardoor met de auto niet meer te rijden was en ik noodgedwongen de com2000 moest laten vervangen en 510 euro moest betalen. De com2000 is een stuurschakelaar waarmee onder andere de richtingaanwijzers bediend worden en die het bij mij dus niet meer deden. Na enig onderzoek op diverse internetsites bleek mij dat de com2000 een veel vaker voorkomend probleem was bij Peugeot en heb ik mij vervolgens tot Peugeot Maaspoort in Sittard gewend en op grond van non-conformiteit de claim bij hun neergelegd. Wat volgde was een uitermate klant onvriendelijke opstelling van Peugeot Maaspoort. Men wrong zich in allerlei bochten om maar onder hun verantwoording uit te komen en wilde geen enkele tegemoetkoming doen. Hierop heb ik de geschillencommissie voertuigen verzocht deze zaak in behandeling te nemen en is door de geschillencommissie een onderzoek ingesteld waarbij de dealer zich weer van zijn "allerbeste" kant liet zien. Ronduit stuitend van Peugeot Maaspoort hierin was het in twijfel stellen van de integriteit van de deskundige die door de geschillencommissie was aangesteld. Het was voor mij een openbaring hoe amateuristisch en respectloos een zichzelf respecterend merk als Peugeot zich in deze presenteerde. Mijn vertrouwen in Peugeot is dan ook geheel tot het nulpunt gedaald. Het mocht Peugeot Maaspoort echter niet baten, ik werd door de geschillencommissie geheel in het gelijk gesteld en de dealer werd veroordeeld in het betalen van alle gemaakte onkosten alsmede de proces-kosten. Uitgangspunt van de commissie in deze was dat de auto niet voldeed aan het verwachtingspatroon die je van een dergelijke auto mocht hebben en een dergelijk duur onderdeel niet zo kort na het verstrijken van de garantieperiode defect diende te gaan. De uitspraak van dit geschil heeft op 30 mei van dit jaar plaatsgevonden onder dossiernummer 49087.
Dus, defecte com2000 buiten de garantieperiode ? je niet met een kluitje in het riet laten sturen maar gewoon schadevergoeding eisen en mogelijk verwijzen naar deze uitspraak . De vraag is natuurlijk hoeveel consumenten buiten de officiele garantieperiode met een defecte com2000 geconfronteerd zijn geworden en die vervolgens een dikke rekening gepresenteerd hebben gekregen. Mogelijk dat die alsnog met terugwerkende kracht een schadevergoeding kunnen verlangen met verwijzing naar deze uitspraak.
Dus na de garantieperiode een dure reparatie aan een essentieel onderdeel wil nog niet zeggen dat de klant hiervoor moet opdraaien en bestaat de mogelijkheid een beroep doen op de zogenaamde non-conformiteit die bij wet geregeld is in het burgerlijk wetboek.

mvg


Auteur:  Menno [ 02 jan 2012 11:47 ]
Berichttitel:  Re: Uitspraak geschillencommissie Bovag Com2000

Bij een C5 van pakweg dik 8 jaar oud ( PH1/2 ) natuurlijk nutteloos ....

Auteur:  JW-C5 [ 02 jan 2012 13:33 ]
Berichttitel:  Re: Uitspraak geschillencommissie Bovag Com2000

Zekers, bij een 8 jaar oude auto maak je weinig kans als je probeert een beroep te doen op non-conformiteit.

Maar op zich is het wel een belangwekkende uitspraak.
Die houdt in feite in dat een fabrikant/importeur zich naar NL-recht niet kan beroepen op een garantietermijn van maar twee jaar.
Als er ná die periode problemen optreden kun je een beroep doen op het in het Burgerlijk Wetboek gestelde omtrent consumentenrecht. En dat gaat verder dan die 2 jaar termijn, waarbij het BW dwingend recht is. Daar kan een fabrikant/importeur nooit eenzijdig van afwijken.

Dat dit in de praktijk een lastig en weerbarstig verhaal kan zijn, da's duidelijk. De fabrikant/importeur heeft hierbij, met name door precedentwerking heel veel geld bij te verliezen.
Maar als het er een keer op aankomt, en er is voor de consument een substantieel bedrag in het geding, is het zeker de moeite waard om dit aan te pakken.
Ik heb dat zelf een paar jaar geleden met succes gedaan bij een externe USB-HDD die ik gekocht had bij Dixons :D

Groet,
JW

Auteur:  EW [ 02 jan 2012 13:51 ]
Berichttitel:  Re: Uitspraak geschillencommissie Bovag Com2000

Op zich zou het voor sommige delen van een acht jaar oude auto ook nog op kunnen gaan...

Ik neem tenminste aan dat voor een auto ook een te verwachten levensduur staat van circa 10 jaar en zeker 200.000 km.


Dan zou je in ieder geval een vergoeding van een deel kunnen krijgen.




Overigens denk hierbij wel aan: Het BW kent de stappen importeur/fabrikant niet maar heeft het alleen maar over de verkoper. Meestal zal dit de "lokale" dealer zijn.

Auteur:  Menno [ 02 jan 2012 13:56 ]
Berichttitel:  Re: Uitspraak geschillencommissie Bovag Com2000

Je kan als eigenaar van de auto deze wel afraggen, moet PSA (dealer, o.i.d.) daar dan voor opdraaien omdat het beestje nog geen 2 ton heeft gehaald?
Puur omdat iemand vindt dat een auto ongeacht de omstandigheden deze km-stand moet halen :smt017 ...

Garantie houdt wat mij betreft echt een keer op hoor, noem dat dan meer uitmelken ;)
Voorbeeld betreft een nieuw gekochte auto die net uit de garantie is , m.i. niet hetzelfde.

Auteur:  EW [ 02 jan 2012 13:59 ]
Berichttitel:  Re: Uitspraak geschillencommissie Bovag Com2000

Op dat moment is het aan de dealer om aan te tonen dat dat het geval is geweest.


Bijvoorbeeld doordat hij aan die gebruiker voor die auto in die 200.000 km al 20 sets banden verkocht heeft.

Auteur:  Menno [ 02 jan 2012 14:01 ]
Berichttitel:  Re: Uitspraak geschillencommissie Bovag Com2000

Ik vind het onrealistisch om nog op garantie denken te kunnen terugvallen ...
En dan heb ik het niet over b.v. roest

Auteur:  EW [ 02 jan 2012 14:07 ]
Berichttitel:  Re: Uitspraak geschillencommissie Bovag Com2000

Maar het ligt dus ook aan het onderdeel en de delen.

Slijtdelen bijvoorbeeld mogen kapot gaan. Andere delen niet binnen een zekere termijn. De verkoper wordt gewoon geacht jou iets deugdelijks te verkopen.

Auteur:  exroosje [ 02 jan 2012 14:09 ]
Berichttitel:  Re: Uitspraak geschillencommissie Bovag Com2000

Ik ben het helemaal met je eens. Echter er zijn hier diverse leden die in het verleden een com2000 issue hebben gehad. En hieruit blijtk dat ze het er niet hadden moeten laten zitten. Ik vermoed dat je nu er inderdaad niets meer aan moet doen, echter zullen er nieuwe onderdelen bliken. Denk aan de nokkenasverstelventiel die toch ook structureel stuk blijken te gaan of bobines.

Auteur:  Harm [ 02 jan 2012 14:10 ]
Berichttitel:  Re: Uitspraak geschillencommissie Bovag Com2000

Ik heb voor het einde van de garantie al kuren aan mijn Com2000 geclaimd... Ze beweren dat deze is vervangen, maar ik betwijfel dat...

Auteur:  JW-C5 [ 02 jan 2012 14:21 ]
Berichttitel:  Re: Uitspraak geschillencommissie Bovag Com2000

Menno schreef:
Ik vind het onrealistisch om nog op garantie denken te kunnen terugvallen ...
En dan heb ik het niet over b.v. roest


Het moge zo zijn dat voor jóu de zaak ophoudt aan het eind van de garantie periode.
Maar onze wetgever heeft dat nadrukkelijk anders vastgelegd in ons BW. En ik zie geen reden waarom je daar geen beroep op zou mogen doen.

Bij dit soort zaken wordt er door de rechter dan wel de geschillencommissie uiteraard naar de omstandigheden gekeken :idea:

Groet,
JW

Auteur:  Menno [ 02 jan 2012 14:24 ]
Berichttitel:  Re: Uitspraak geschillencommissie Bovag Com2000

Nee dat schrijf ik niet ;) ( of zo bedoel ik het iig niet )
Het houdt bij mij op bij een oude auto, zoals b.v. de PH1.

Heb het niet over het geval wat b.v. exroosje neerpent ...

Auteur:  EW [ 02 jan 2012 15:31 ]
Berichttitel:  Re: Uitspraak geschillencommissie Bovag Com2000

Harm schreef:
Ik heb voor het einde van de garantie al kuren aan mijn Com2000 geclaimd... Ze beweren dat deze is vervangen, maar ik betwijfel dat...


Dan kun je je nog beroepen op garantie op de reparatie.

Auteur:  EvilTwin [ 02 jan 2012 16:25 ]
Berichttitel:  Re: Uitspraak geschillencommissie Bovag Com2000

JW-NHS schreef:
Maar op zich is het wel een belangwekkende uitspraak.
Die houdt in feite in dat een fabrikant/importeur zich naar NL-recht niet kan beroepen op een garantietermijn van maar twee jaar.
Als er ná die periode problemen optreden kun je een beroep doen op het in het Burgerlijk Wetboek gestelde omtrent consumentenrecht. En dat gaat verder dan die 2 jaar termijn, waarbij het BW dwingend recht is. Daar kan een fabrikant/importeur nooit eenzijdig van afwijken.


Op zich heb je gelijk, maar dit is geen gerechtelijke uitspraak maar eentje van de Bovag geschillencommissie.
Daarnaast geldt nog altijd dat na 6maanden volgens het BW, de bewijslast ligt bij de koper en het daarnaast meestal uitdraait op een gedeeltelijke vergoeding (50% na drie jaar? 25% na 5jaar?).

NB de auto in kwestie had nog fabriekgarantie!

Gelijk hebbben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen. :smt023

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/