Auteur |
Bericht |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Winterbanden topic ...
Welke zomerband is er in die vergelijking meegenomen, en welke snelheidsindex had die?
En bij welke temperatuur is die vergelijking gedaan?
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
02 dec 2012 14:00 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Winterbanden topic ...
Aan wie vraag je dat? Lezen wat er staat JW. Over welk merk type banden van beide soorten niets bekend, maar ga er van uit dat het banden zijn met een passende load index. Winterbanden hebben bij snellere auto`s een lagere index dan ze feitenlijk aan kunnen bij een circuit rit. Temperaturen zijn grofweg aangegeven bij nat weer tot aan of net onder het vriespunt en bij droog ook. Vaak gaat water bevriezen onder nul en dan rij je op een ijsbaan. Maar goed onder de 7 graden dus zoals wordt aangegeven als kantelpunt.
|
02 dec 2012 15:22 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Winterbanden topic ...
chathanky, Ik heb geen idee welk merk en maat ze gebruikten onder de test auto's. Er lag inderdaad geen echte sneeuw, wel de epoxybaan. Ik heb ook alleen verschil kunnen merken de afgelopen jaren bij sneeuw en ijzel op de weg. Niet dat de winterbanden bij 7 graden en lager altijd beter zouden zijn dan zomerbanden. Goede banden en genoeg profiel is wel van belang natuurlijk. Ook bij zomerbanden. De afgelopen winter heb ik goed de winterbanden kunnen gebruiken, zowel hier als in buitenland dus. Hoe dat dit jaar zal zijn weet ik niet. Ach, ik heb gewoon 2 sets banden.
Een ander punt aan deze winterbanden discussie vind ik dat er afgelopen jaren opeens zaken als "bandenhotels" en zo verschijnen. Vroeger had ik de winter/zomerbanden gewoon in de opslag/schuur oid. Tegenwoordig schijnen ze te liggen in een "bandenhotel", en kost dat inclusief wissel en opnieuw uitbalanceren al snel een 120 a 150 euro per jaar!!!! Bij ons liggen ze in de schuur dus, en elke keer uitbalanceren is niet nodig gebleken! johan
|
02 dec 2012 15:47 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Winterbanden topic ...
Voor 120 a 150 euro kun je ook voor 10 dagen banden huren. handig als je ze enkel nodig hebt voor de wintersport. Bij geen glad weer merk je zelden hoe de banden presteren, althans bij normaal weggedrag en zonder dat je echt grip nodig hebt voor een noodstop of uitwijkpoging, dus die ervaar je zelden om werkelijk het verschil te ervaren. Elk moment dat je het nodig hebt is anders dus onvergelijkbaar. Zakelijk heb ik ook winterbanden gereden maar een echt verschil zonder sneeuw? en die zaten er door de wisselende bestuurders hartje zomer er nog op. enig verschil is het wat wollige gedrag wat voor de c5 bij zomerbanden niet echt vreemd is. Nee ik rij nooit/zelden aan de grenzen dat kost me te veel bekeuringen. Met gladheid is dat anders dan glibber je veel vaker weg en dan nog zal je dat gevoel eenmalig hebben zodra je over gaat op winterbanden. Ik denk niet dat er zijn die op een gladde winterdag even overgaan naar zomerbanden om even verschil te proeven. Als je altijd keurig op tijd je banden wisselt zal een gewinterde winterbandenrijder het verschil snel vergeten. En bovendien ook velen zijn grens weer gaan verleggen.
|
02 dec 2012 16:14 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Winterbanden topic ...
chathanky schreef: Aan wie vraag je dat? Lezen wat er staat JW. Over welk merk type banden van beide soorten niets bekend, maar ga er van uit dat het banden zijn met een passende load index. Winterbanden hebben bij snellere auto`s een lagere index dan ze feitenlijk aan kunnen bij een circuit rit. Temperaturen zijn grofweg aangegeven bij nat weer tot aan of net onder het vriespunt en bij droog ook. Vaak gaat water bevriezen onder nul en dan rij je op een ijsbaan. Maar goed onder de 7 graden dus zoals wordt aangegeven als kantelpunt. Waar moet ik dat lezen? Ik heb die Autoweektest niet waaraan Eric refereert, vandaar mijn vraag. Maar kennelijk weet jij dat wel en weet je dat er niks bekend is over die banden. De reden voor mijn vraag is mede de test die ik een paar pagina's eerder naar voren gehaald heb, en waarbij de zomerbanden met Y index bedroevend, zeg maar onthutsend slecht presteerden bij ca 8 graden.  ET noemde dat Racebanden, ik zou P-Zero's en Michelin Pilot Sport toch geen racebanden willen noemen. Bedenk daarbij dat onder de C5-2 en later standaard al W's liggen, die zijn ook harder dan de H's en V's. Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
02 dec 2012 18:10 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Winterbanden topic ...
Je bent aan het sugereren met je opmerkingen JW, ik vroeg aan wie je dat vroeg. en refereerde aan de adac test en wat daar bekend was aan gegevens.
|
02 dec 2012 18:29 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Winterbanden topic ...
Je komt wel meer vreemde zaken tegen hoor. op zomerbanden in de sneeuw 46 meter remweg in de ene test (voorgaande link die ik aangaf) en 26 meter in de andere test. Zie deze test. Het is goed rijden met Sava winterbanden als het sneeuwt. Maar zo vreemd is jou plaatje niet hoor dit zegt niets hoe lang een winterband zou doen bij beide omstandigheden want die zijn niet meegenomen. Een conclusie is dus niet te trekken uit jou knipsel. Blijkbaar doen winterbanden het nog minder goed. Om tot de conclusie te trekken dat een bedroevend langere remweg voorbarig is bij 8 graden is wel kort door de bocht genomen als de winterband niet is meegenomen en is ook niet de doelstelling van de gepubliseerde proef. Zijn hogere geindexeerde banden harder dan? de hardheid zegt volgens mij niet zoveel over de sterkte van de band bij hoge snelheden. In de F1 rijdt men volgens mij op zacht compound rubber om goed grip te hebben. Het verschil zit hem volgens mij meer in de stevigheid van het karkas en de hechting van het rubber op het karkas.
|
02 dec 2012 18:33 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Winterbanden topic ...
een band die men aanprijst met  performances les plus extrêmes  Vient de l'expérience F1  Le plus rapide du marché dat noem ik een raceband. http://www.michelin.fr/pneus/michelin-p ... 087%20ZR(Y)%20 specifiek om de remeigenschappen op nat wat te verbeteren is men bovendien met de Pilot SuperSport gekomen. http://www.michelin.fr/pneus/michelin-p ... yres-sizes
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
03 dec 2012 08:53 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Winterbanden topic ...
Mooi stukje marketing De remweg op een nat wegdek is bij die Pilot Super Sport, volgens testen door Michelin zélf uitgevoerd, met 3 meter verkort, zonder de randvoorwaarden zoals de temperatuur aan te geven. Het mooi zijn als er eindelijk eens goede vergelijktesten gemaakt worden, met recent op de markt gebrachte zomer- en winterbanden. Want die zijn voorzien van de nieuwe rubbersamenstellingen. Nu moeten we terugvallen op testen zonder aanduiding van merk en type zomerband zoals in dat Autoweek verhaal uit 2009. Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
03 dec 2012 11:52 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Winterbanden topic ...
Autoweek heeft toch een paar weken gelden ook een artikel geplaats met nieuwere WB? johan
|
03 dec 2012 13:19 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Winterbanden topic ...
En stond daar ook die vergelijking in met de Zomerband(en)? De hierboven gelinkte test was van 2009....
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
03 dec 2012 14:05 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33528 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Winterbanden topic ...
Ik kan deze zogenaamde recente test nergens op de site van VAG week terug vinden 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
03 dec 2012 18:04 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Winterbanden topic ...
Autoweek heeft toch een paar weken gelden ook een artikel geplaats met de huidige winterbanden? De link was niet echt recent. Dat was een oudje ja, maar een pagina eerder werd er over een autoweek van enkele weken terug, als je die wilt lezen zal je eerst moeten betalen want voor niets gaat de zon op. Maar waarom is het merk en type zomerband nou zo van belang? alsa je het een beroerde prestatie vindt kun je zeggen het is een slechte band. is het een verrassende goede prestatie naar je gevoel dan zal het wel een goede band zijn. Naast de subjectieviteit of gissen naar het type band blijft de test gewoon toch een uiteenzetting van de feiten ongeacht een merk. Een zomerband is een zomerband.
|
03 dec 2012 18:56 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Winterbanden topic ...
@chathanky: Klopt, maar onderling zitten er best grote verschillen tussen de typen/merken zomerbanden, dus ik vindt het wel degelijk belangrijk welke band er genomen wordt. EvilTwin schreef: (.....) dat noem ik een raceband.
 Je meent het dus echt serieus? Ik dacht dat het als cynisch grapje bedoeld was misschien moet je eens bij een circuit gaan kijken op wat voor banden ze daar rijden 
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
03 dec 2012 20:12 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Winterbanden topic ...
....en dat is met name belangrijk omdat er onder onze C5 PH2's W-type banden liggen. Die zitten dicht tegen de Y's aan, die "racebanden" dus. En die doen het niet goed op een nat wegdek bij lagere temperaturen.
Bij lage temperaturen zullen de W's minder presteren dan T's of H's, ze moeten immers een grotere range kunnen overbruggen. De W's maken bij hoge snelheden veel meer omwentelingen dan de H's bij de snelheid die daar bij hoort. Dat betekent meer inwendige wrijving, die gecompenseerd moet worden in de rubbersamenstelling om nog tot een acceptabele levensduur te komen.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
03 dec 2012 20:22 |
|
 |
|