Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1,2 & II (PH3) type X7 die is bedoeld voor alle types in de categorie algemene vragen.
Banden ( michelin of toch ?? )
|
Banden ( michelin of toch ?? )
Auteur |
Bericht |
Marc
V.I.P.
Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06 Berichten: 2551 Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue
Naar boven
|
 Re: Banden ( michelin of toch ?? )
EvilTwin schreef: [Via de (Engelse) C5list hoor ik regelmatig goede verhalen over Dunlops, maar ik ben bang dat die postief vooringenomen zijn vanwege de vermeende link van het merk naar Ierland/Engeland. Maar het is een B-merk van Goodyear. Het is hetzelfde mechanisme waardoor de Engelsen -vermeend Engelse- Vauxhalls en Fords kopen.
Dunlop in Europa is inderdaad van GoodYear. Ik neem aan dat je dat bedoelt met B-merk (oftewel sub-brand) en hiermee niet op kwaliteit doelt. Dunlop banden hebben zeker A-kwaliteit. Ik denk sowieso dat het belangerijk in deze discussie is dat A-merk en B-merk niet voor respectivelijk A-kwaliteit en B-kwaliteit staat. Een B-merk of sub-brand kan net zo goed A-kwaliteit maken, net zoals een A-merk B-kwaliteit banden kan maken.
_________________ Groeten, Marc
|
16 aug 2009 10:33 |
|
 |
Rowi
|
EvilTwin schreef: Citaat: Het verwijzen naar een ander forum is nou niet direct erg sterk. De mening van AW forummers kan me ook niet erg boeien, maar wel interessant is die van de profi's. In dit geval de ingenieurs van Audi zelf, die klanten die klagen keihard uitlachen omdat PON het nodig vindt Conti's te monteren ipv de OEM Michelins die Audi zelf (meestal) monteert. Dat was bij onderstelproblemen met de Audi TT ook al zo. Autovisie had indertijd een duurtest TT, en dacht de terugroepactie bij de fabriek te kunnen laten uitvoeren. Zij werden weggestuurd door Audi omdat er Conti's onder zaten. Mijn persoonlijke ervaring met Continental banden (op een Corrado, het nichtje van de TT, maar dan zonder onderstelproblemen) is erg slecht. Even slecht met Pirelli's op een Xm. Via de (Engelse) C5list hoor ik regelmatig goede verhalen over Dunlops, maar ik ben bang dat die postief vooringenomen zijn vanwege de vermeende link van het merk naar Ierland/Engeland. Maar het is een B-merk van Goodyear. Het is hetzelfde mechanisme waardoor de Engelsen -vermeend Engelse- Vauxhalls en Fords kopen. Er zijn in feite maar drie A-merk banden, Michelin, Goodyear en Bridgestone. In global sales tevens 1, 2 en 3. Maar terwijl Michelin al meer dan 60jaar Radiaal banden maakt, en eerste hand ervaring heeft met de ontwikkeling van grote voorwielaandrijvers, maakt Bridgestone pas sinds 1967 radiaal banden en Goodyear pas sinds 1975. Citroëns worden ontwikkeld op Michelins, en Michelin ontwikkelt zijn banden op Citroëns hoe simpel wil je het hebben? Geen speld tussen te krijgen denk ik. 
|
16 aug 2009 10:38 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
Mijn conti's achter liggen erop omdat die beschikbaar waren voor een redelijke prijs (lees: er is een bandenboer hier in de buurt die afhankelijk van de staat 25 of 30 euro voor een tweedehands band rekent inclusief montage zoals het ècht hoort).
Voor heb ik Vredesteins gemonteerd. Reden: komen goed uit de tests en worden hier in de stad gemaakt. (en ze smoelen nog ook).
Alternatief wat ik in de selectie voor de voorbanden mee had laten lopen waren Bridgestones. Een set Michelins was namelijk op dat moment budgettair niet haalbaar (anders dan E3A)
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
16 aug 2009 10:44 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
met B-merk bedoel ik toch echt hooguit B-kwaliteit. Dus Goodyear > Dunlop Michelin > BFGoodrich zoals een amstel ook nooit lekkerder kan zijn dan een heineken  B-merk is nog te goed voor Pirelli en Conti, hooguit C-merken.  Liever een BFGoodrich dan een Conti. Het is simpel, als er echt iemand van de kleinere spelers fatsoenlijke banden zou maken, dan waren ze wel opgekocht door de grote drie.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
16 aug 2009 12:49 |
|
 |
Citroentje
|
EvilTwin schreef: Citroentje schreef: - 215/55 R16 93W Velgbescherming, DT1 (157,80) - 215/55 R16 97W EL Velgbescherming (167,20) - 215/55 R16 93Y ** (167,50)
Enig idee wat die toevoegingen "DT!" en "EL" betekenen? Ik heb gezocht maar niet gevonden. EL staat voor Extra Load, ook wel XL. Bij Michelin soms ook aangeduid met renf. (renforcé = versterkt) Dat is ook te zien aan de 97, die loadindex wordt op de C5 aanbevolen bij frequente zware belading. En die "DT1" toevoeging? Dat is een goedkopere versie. Enig idee wat daaraan anders is? EvilTwin schreef: prijzen klinken wel ok. Dat klinkt als "niet veel te duur, maar het kan nog een stuk goedkoper". 
|
16 aug 2009 12:54 |
|
 |
Marc
V.I.P.
Naar boven
|
EvilTwin schreef: met B-merk bedoel ik toch echt hooguit B-kwaliteit. Dus Goodyear > Dunlop Michelin > BFGoodrich zoals een amstel ook nooit lekkerder kan zijn dan een heineken  B-merk is nog te goed voor Pirelli en Conti, hooguit C-merken.  Liever een BFGoodrich dan een Conti. Het is simpel, als er echt iemand van de kleinere spelers fatsoenlijke banden zou maken, dan waren ze wel opgekocht door de grote drie. Aangezien Citroen dus het 2e-merk is van Peugeot, is dat dus ook een B-merk met B-kwaliteit volgens jouw redenatie. Trouwens, Dunlop is geen door Goodyear bedacht B-merk, maar een A-merk dat na wat omzwervingen qua eigenaar nu bij Goodyear terecht is gekomen. En wat betreft Heineken : ALLES is lekkerder dan Heineken ! Dus dat is een non-argument.
|
16 aug 2009 13:15 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
Naar boven
|
EvilTwin schreef: met B-merk bedoel ik toch echt hooguit B-kwaliteit. Dus Goodyear > Dunlop Michelin > BFGoodrich zoals een amstel ook nooit lekkerder kan zijn dan een heineken  B-merk is nog te goed voor Pirelli en Conti, hooguit C-merken.  Liever een BFGoodrich dan een Conti. Het is simpel, als er echt iemand van de kleinere spelers fatsoenlijke banden zou maken, dan waren ze wel opgekocht door de grote drie. ET, ik heb je normaal hoog zitten. Maar hier ben je volgens mij toch een beetje de weg kwijt. Bedoel je nu dat Continental een kleine speler is? Er werken ruim 130.000 mensen bij deze club. Het zit inderdaad niet bij de eerste drie; "het is de vierde grootste bandenfabrikant ter wereld, na Michelin, Goodyear en Bridgestone en de tweede grootste in Europa" http://nl.wikipedia.org/wiki/Continental_AG. Ik denk dat de bandenfabrikanten hun nieuwste ontwikkelingen onder hun A-label uitbrengen (Pirelli, Continental Michelin etc.) en dat dan na verloop van tijd naar hun B-merken doorschuiven (Uniroyal, BF Goodridge etc).
|
16 aug 2009 13:46 |
|
 |
Citroentje
|
MarcusE schreef: Aangezien Citroen dus het 2e-merk is van Peugeot, is dat dus ook een B-merk met B-kwaliteit volgens jouw redenatie. Ja natuurlijk; niet dan? MarcusE schreef: Trouwens, Dunlop is geen door Goodyear bedacht B-merk, maar een A-merk dat na wat omzwervingen qua eigenaar nu bij Goodyear terecht is gekomen. Idem voor onze geliefde 
|
16 aug 2009 13:56 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
MarcusE schreef: Aangezien Citroen dus het 2e-merk is van Peugeot, is dat dus ook een B-merk met B-kwaliteit volgens jouw redenatie. Nee, andersom natuurlijk. Bovendien ziet het er naar uit dat dit jaar Citroën Peugeot voorbij gaat in aantallen op de Franse markt In feite was Peugeot begin jaren 70 verworden tot een B-merk, totdat men Citroën kon opkopen en de technologie (voorwielaandrijving voor grote auto's, lichtmetaal etc.) kon inzetten. Toen men Citroën opkocht maakte Peug de stokoude 404 en 204, de toen al oubollige 504 en 304 en de redelijk nieuwe 104. De technieken waarin Peugeot een voorsprong had (kleine "moderne" voorwielaandrijvers) kun je alleen maar zien als een achteruitgang tov. Citroëns eigen ontwikkelingen. De Visa was al goed en wel onderweg, maar werd uiteindelijk omgekat naar een 104 voortrein. Citroën had de net nieuwe CX en de succesvolle GS. Aan de grotere de modellen is ook te zien hoe de verhouding ligt: 405= BX zonder bollen 605= Xm zonder bollen 406= Xantia zonder bollen 407= C5 zonder bollen etc. stuk voor stuk was de Citroen de eerste auto die het platform introduceerde. Peugeot kreeg vaak de primeur van een nieuwe motor, maar niet bij bijv de HDi of de 2.1d-12v. Helaas is C4 een 307, waar voorheen de 306 nog afgeleid was van de ZX. Het verschil is duidelijk: terwijl de ZX/306/Xsara nog een fatsoenlijke achteras had, moet de 307/C4 het met rommel doen. In pure kwaliteit is er geen verschil tussen de Peug of de Cit, uit dezelfde fabriek. In de huidige PSA situatie zijn er A-, B- en C-kwaliteit fabrieken. A is Rennes (C5, 407) of Vigo (Picasso) of Sochaux (607, 308CC) B is Mulhouse (C4, 308) of Aulnay (C3) C is B is Valenciennes (C8) vgl de Amerikaanse Heineken of de Amerikaanse Michelin fabrieken. (ook minder tov hun EU productie) Citaat: Bedoel je nu dat Continental een kleine speler is? Nee, dat heb je mij niet zien schrijven, het is een B- of liever nog C-merk, maar wel een grote. Overigens de aantallen werknemers die je noemt zijn niet alleen de bandendivisie, maar ook de onderstel en electronica-tak (oa. voormalig Teves, Siemens/VDO, etc.) Goede kans dat er ABS remtechniek van Conti in je C5 zit, maar daar gaat het dus niet om. Het gaat om hun prutbanden.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
16 aug 2009 15:24 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
Naar boven
|
EvilTwin schreef: zoals een amstel ook nooit lekkerder kan zijn dan een heineken  De Amstel is een rivier. Geen bier.
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
16 aug 2009 15:32 |
|
 |
Marc
V.I.P.
Naar boven
|
Beetje off-topic, maar ET: Waar valt dan volgens jou de PSA fabriek in Trnava, Slowakije onder ? Bv de Bratislava Volkswagenfabriek is een van de beste van de VAG
|
16 aug 2009 15:33 |
|
 |
Citroentje
|
ZEER binnenkort ben ik aan 2 nieuwe voorbanden toe. Niet gek bij een km-stand van ca.75.000 (minus ca.19.000 winterbanden) trouwens. Citroentje schreef: - 215/55 R16 93W Velgbescherming (163,00) - 215/55 R16 93W Velgbescherming, DT1 (157,80) Nou ben ik toch erg nieuwsgierig naar wat die DT1 toevoeging betekent bij deze banden. De DT1 banden zijn een stukkie goedkoper dan dezelfde banden zonder die toevoeging. Ik heb geen zin om teveel uit te geven, maar het feit dat ze goedkoper zijn geeft me niet helemaal een gerust gevoel. Alsof het om een soort tweede keus gaat of zo. Wie o wie kan hier iets zinvols over zeggen. Ik heb van alles gegoogled maar nix gevonden 
|
16 aug 2009 21:47 |
|
 |
jpiek
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29 Berichten: 3648 Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Naar boven
|
Dat beide merken ook nog eens Frans zijn is natuurlijk toeval 
_________________ Johan
|
16 aug 2009 22:16 |
|
 |
Rowi
|
Citroentje schreef: ZEER binnenkort ben ik aan 2 nieuwe voorbanden toe. Niet gek bij een km-stand van ca.75.000 (minus ca.19.000 winterbanden) trouwens. Citroentje schreef: - 215/55 R16 93W Velgbescherming (163,00) - 215/55 R16 93W Velgbescherming, DT1 (157,80) Nou ben ik toch erg nieuwsgierig naar wat die DT1 toevoeging betekent bij deze banden. De DT1 banden zijn een stukkie goedkoper dan dezelfde banden zonder die toevoeging. Ik heb geen zin om teveel uit te geven, maar het feit dat ze goedkoper zijn geeft me niet helemaal een gerust gevoel. Alsof het om een soort tweede keus gaat of zo. Wie o wie kan hier iets zinvols over zeggen. Ik heb van alles gegoogled maar nix gevonden  "Bij diverse autotypes wordt de Michelin Primacy HP al fabrieksaf gemonteert (Gehomelogeerd) Bijv: Audi A3, A4 en TT, de Citroën Picasso, de Ford Mondeo en Galaxy, de Kia Cee’d en Opirus, de Lexus GS, de Peugeot 607, de Renault Laguna, de Toyota Auris en de Volvo S80. U kunt in de omschrijving de toevoeging " DT1 " tegenkomen. Dit betekend dat deze band een verbeterd en vernieuwd compound heeft voor een langere levensduur en meer grip." http://www.ej-banden.nl/autoband/MICHEL ... ------DT1/
|
16 aug 2009 22:17 |
|
 |
Citroentje
|
Citroentje schreef: - 215/55 R16 93W Velgbescherming (163,00) - 215/55 R16 93W Velgbescherming, DT1 (157,80) Oh, dat had ik nog niet gevonden. Wel vreemd dan trouwens: met vernieuwd compound, langere levensduur en meer grip. Dat klint als "3x beter". Edit: Ik bedoelde: klinkt als "rolt 3x beter"  Maar hij kost wel 5,20 euro minder. Dat klinkt niet erg waarschijnlijk... 
|
16 aug 2009 22:30 |
|
 |
|