Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1,2 & II (PH3) type X7 die is bedoeld voor alle types in de categorie algemene vragen.
Na bijvulling dikke sludge in LBS olie
Auteur |
Bericht |
wimt
V.I.P.
Geregistreerd: 11 jul 2017 17:16 Berichten: 246 Woonplaats: nederland
Auto: c5 berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 144000
Kleur: blauw
Naar boven
|
Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie
wimt schreef: Persleiding vanaf pomp los gemaakt, en deze keer kon ik wel met perslucht erdoor: de bubbels waren duidelijk hoorbaar in het reserve vat, dus ook retourleiding vrij. Lijkt er dus op dat de pomp kapot is wegens de zeer hoge druk, kan dit?
Vanaf stuurhuis zijn er een paar leidingen op de hydraulische cilinder: daar kon ik niet bij, maar dat zal wel loslopen toch? Auto stuurt best wel licht, zonder stuurbekrachtiging, maar ja, zal wel nodig zijn voor de APK? Heb m ook aan de Lexia gehad, want als de pomp geen druk geeft, zou dat dmv de druksensor op de persleiding moeten opvallen
|
03 apr 2018 18:22 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie
Pomp zal eerder defect zijn gegaan door een gebrek aan olie en dus smering. Dat is het geluid dat je hoorde.
De stuurbekrachtiging dient inderdaad te werken voor de APK.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
03 apr 2018 18:24 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie
Of je via het mano-contact een signaal krijgt weet ik niet. Ik kan er in de PH1 CitDoc's alleen dit over vinden: Citaat: 3.2. Manocontact van stuurbekrachtiging (benzinemotor) Op de hydraulische leidingen bevindt zich een drukcontact, tussen de hogedrukpomp en de stuurservo : Openingsdruk : 35 +0 -5 bar Sluitdruk : Hoger dan of gelijk aan 25 bar Drukcontact : Aantrekkoppel tot 2 ± 0,2 daN.m
Dat stuurt de pomp aan, zo te lezen, maar ook een signaal naar buiten? Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
03 apr 2018 18:32 |
|
|
wimt
V.I.P.
Geregistreerd: 11 jul 2017 17:16 Berichten: 246 Woonplaats: nederland
Auto: c5 berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 144000
Kleur: blauw
Naar boven
|
Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie
Dat contact stopt de motor als de druk te hoog wordt denk ik, een regulator. Dus als die niet werkt, kan de druk te hoog worden. Nu is er geen druk, dus op dit moment behoeft het contact niet in actie te komen. Kan zo'n ding kapot, en daardoor te hoge druk veroorzaken?
|
03 apr 2018 18:41 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie
Ik zou het niet weten. Maar ik denk eerder dat je het moet zoeken in de richting die BJG aangeeft.......
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
03 apr 2018 18:44 |
|
|
wimt
V.I.P.
Geregistreerd: 11 jul 2017 17:16 Berichten: 246 Woonplaats: nederland
Auto: c5 berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 144000
Kleur: blauw
Naar boven
|
Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie
BJG schreef: Pomp zal eerder defect zijn gegaan door een gebrek aan olie en dus smering. Dat is het geluid dat je hoorde.
De stuurbekrachtiging dient inderdaad te werken voor de APK. deed er perslucht op, blaasde weerstandloos door de pomp
|
03 apr 2018 18:45 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie
wimt schreef: Dat contact stopt de motor als de druk te hoog wordt denk ik, een regulator. Dus als die niet werkt, kan de druk te hoog worden. Nu is er geen druk, dus op dit moment behoeft het contact niet in actie te komen. Kan zo'n ding kapot, en daardoor te hoge druk veroorzaken? Dat contact vertelt het motormanagement dat de stuurbekrachtiging in werking is omdat er gestuurd wordt. Dan kan het motormanagement de belasting compenseren. De stuurbekrachtiging is 100% old school: mechanisch met torsieservo in het stuurhuis. Als er geen druk gevraagd wordt wordt alles retour gepompt. Is er veel flow?
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
03 apr 2018 20:53 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie
In dat CitDoc staat: Citaat: 3.2. Manocontact van stuurbekrachtiging (benzinemotor) Op de hydraulische leidingen bevindt zich een drukcontact, tussen de hogedrukpomp en de stuurservo : Openingsdruk : 35 +0 -5 bar Sluitdruk : Hoger dan of gelijk aan 25 bar Drukcontact : Aantrekkoppel tot 2 ± 0,2 daN.m Dat laatste slaat op het koppel waarmee je het contact vast moet zetten, 20 Nm ± 2 Nm naar ik veronderstel. Maar hoe werkt dat drukcontact dan richting MM? Wat moet die "openingsdruk" van 35 bar dan bewerkstelligen? Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
03 apr 2018 21:54 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie
Dat is het teken dat er vermogen gevraagd wordt door de stuurbekrachtiging.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
03 apr 2018 22:27 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie
Even voor mijn begrip....
Bij 25 bar komt dat contact in, dan krijgt het motormanagement een signaaltje dat er meer vermogen/koppel geleverd moet worden om het tegenkoppel van de pomp te overwinnen naar ik veronderstel. Maar wat gebeurt er dan als dat contact weer uitschakelt bij 35 bar? Dan moet de motor toch nog altijd extra vermogen/koppel leveren?
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
03 apr 2018 23:05 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie
Ik vermoed dat dit alleen bij stationair toerental wordt gebruikt. En dat de stationaire regeling onder de 35 bar stuurdruk in staat is het tegenkoppel te compenseren. Daarboven is dan extra actie vereist.
Of deze aanname daadwerkelijk klopt zou je kunnen controleren door de regelstrategie te bepalen door gasklepstand , ontstekingstijdstip en injectietijd samen met het signaal van de druksensor te bekijken/meten. Leuke praktijk opdracht voor gevorderde technici...
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
04 apr 2018 00:02 |
|
|
wimt
V.I.P.
Geregistreerd: 11 jul 2017 17:16 Berichten: 246 Woonplaats: nederland
Auto: c5 berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 144000
Kleur: blauw
Naar boven
|
Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie
Of er een onbelaste oliestroom is heb ik nog niet gecheckt. Heb toch al de pomp 2 hands voor 50 Euro. Doet de boel het dan nog niet, dan ligt het aan de dunne persleidingen aan de bekrachtiging cilinder. Dat hoop ik niet, want die leidingen daar kun je niet bij, dan moet de hele stuurbekrachtiging eruit...
|
04 apr 2018 21:23 |
|
|
wimt
V.I.P.
Geregistreerd: 11 jul 2017 17:16 Berichten: 246 Woonplaats: nederland
Auto: c5 berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 144000
Kleur: blauw
Naar boven
|
Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie
Nou, gelukt!!! Was dus inderdaad de pomp. Pomp uitelkaar gehaald, maar niks te zien toch. Maar goed, beter dit dan de stuurcilinder eruit!!
|
05 apr 2018 18:44 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie
Fijn
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
05 apr 2018 18:52 |
|
|
Uzet1797
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 29 okt 2010 21:20 Berichten: 198 Woonplaats: Oosterhout
Auto: Berline prestige
Opties: geen extra's
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09452
Productienummer: 10452
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 155.533
Kleur: blauw
Naar boven
|
Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie
gemaakt en een hoop geleerd!
|
05 apr 2018 20:58 |
|
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|