Break/Tourer of Berline/Sedan?
Auteur |
Bericht |
Marc
V.I.P.
Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06 Berichten: 2551 Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue
Naar boven
|
 Re: Break of sedan?
Je hebt een Berline. Dat is de Franse (Citroen) term voor een hatchback. Een hatchback is een sedan waarbij de achterruit ook mee omhoog gaat en zodoende het passagiersgedeelte ook via de kofferklep te bereiken is. Wanneer jij je kofferklep opent zul je dit zien :  En de poll-keuze zou dan Break/Tourer of Berline/Sedan moeten zijn.
_________________ Groeten, Marc
|
28 aug 2009 14:11 |
|
 |
fbss
C5club Bikkel
Geregistreerd: 27 aug 2009 13:31 Berichten: 327 Woonplaats: Den Haag
Auto: C5 1.8 16V Berline Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 9089CJ
Productienummer: 10343
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 198500
Kleur: Noir Onyx (EXYB)
Naar boven
|
 Re: Break of sedan?
Ik ga kijken of ik onderwerp en poll kan nuanceren 
_________________ Groet,
Frank
|
28 aug 2009 14:18 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33535 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Break/Tourer of Berline/Sedan?
PH1/2 de Break , ... bij de PH3 de Sedan 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
28 aug 2009 15:11 |
|
 |
zandvoorta
V.I.P.
Geregistreerd: 31 mei 2006 21:32 Berichten: 1206 Woonplaats: Wagenborgen
Auto: C5 Tourer LB 2009
Opties: Half leer, Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 125000
Kleur: Blue Bourrasque
Naar boven
|
 Re: Break/Tourer of Berline/Sedan?
Paar jaar geleden was de keus: C5 berline of Xsara picasso ivm de wegenbelasting > zie onderschrift wat het geworden was toen  Gelukkig kan er nu wel een break van af. Berline is echt niet mijn smaak en gebruik de break laadruimte gewoon erg veel 
_________________
C5 Tourer 2.0i 16V Ligne Business '09 (Blue Bourrasque) C1 Ambiance 5d, airco, LMV '09 (Vert Mica) BX 14E '86 (Blanc Cremant) Ex: BX (2x), Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 Break HDi
|
28 aug 2009 15:20 |
|
 |
fbss
C5club Bikkel
Geregistreerd: 27 aug 2009 13:31 Berichten: 327 Woonplaats: Den Haag
Auto: C5 1.8 16V Berline Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 9089CJ
Productienummer: 10343
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 198500
Kleur: Noir Onyx (EXYB)
Naar boven
|
 Re: Break/Tourer of Berline/Sedan?
Dat is ook een nuancering 
_________________ Groet,
Frank
|
28 aug 2009 15:22 |
|
 |
Marc
V.I.P.
Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06 Berichten: 2551 Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue
Naar boven
|
 Re: Break/Tourer of Berline/Sedan?
Menno schreef: PH1/2 de Break , ... bij de PH3 de Sedan  Maak het hem nou niet moeilijker dan het al is 
_________________ Groeten, Marc
|
28 aug 2009 16:13 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10675
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Break/Tourer of Berline/Sedan?
ik heb niks met breaks... ik vind een hatchback of sedan gewoon mooier... qua auto.. 
|
28 aug 2009 17:51 |
|
 |
manonbridges
V.I.P & Kalender beheerder
Geregistreerd: 29 aug 2006 00:20 Berichten: 656 Woonplaats: Tilburg
Auto: C5 Break 2.0 HDi Ligne Prestige (DERHZB) kenteken-afgifte: 07.NOV.2003
Opties: HID Xenon, rood lederen bekleding, rode grill
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09527
Productienummer: 10309
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185.656+
Kleur: Blanc Banquise, EWPB
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Break/Tourer of Berline/Sedan?
Hehe, wat een vraag. De Break natuurlijk, biedt veel meer binnenruimte en heeft een veel mooier achterwerk  De enige C5 "Sedan", die ik wel echt fantastisch vind (zeker na dat ik haar in het echt in het Conservatoire in Parijs en in de promotiefilm en de ruim 50 foto's op de CD in de uitgebreide persmap gezien had), is de C5-Airscape, maar die is helaas niet te koop of het moet in schaal 1 op 43 van Norev zijn (wat ik dus ook heb gedaan). Weet je, ik vind die auto zo prachtig dat als ik ik een paar ton in de staatsloterij of lotto zou winnen, zou ik zo naar Citroën stappen en een bod op die auto doen om haar te kopen 
_________________ Groeten, Rob
Historie:
BX TRS 1.6 (afgifte: 1983) 1990 - 1997 Xantia 1.8i 16V Tentation (afgifte: 10.JAN.1997) 1997 - 2006 C5 Break 2.0 HDi LP - 110 pk (afgifte: 07.NOV.2003) 2006 - ....
|
28 aug 2009 22:09 |
|
 |
JWHofnar
V.I.P.
Geregistreerd: 05 feb 2009 21:22 Berichten: 3196
Auto: C5 Break Prestige 2.0 16V
Opties: puur
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10203
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 214.000
Kleur: EYTC Gris Orageux
Naar boven
|
 Re: Break/Tourer of Berline/Sedan?
Voor mij is een C5 een break (tegenwoordig ook wel aangeduid met eh. tourer). Als ik op het forum lees over een berline (tegenwoordig ook wel sedan genoemd) dan denk ik altijd: . . . ."oh ja die heb je ook nog" Overigens dat geld alleen voor sommige Citroens. De CX, Xantia en de C5 break zijn echt ontworpen als break, wat ze mooi geproportioneerd maakt. Bij de BX en de XM was dat wel even anders, daar was de break een berline waar een bakje aangeplakt was. Dat ging onder andere bij de achterdeuren altijd mis. Getsie. Dus  = C5 break
|
28 aug 2009 22:23 |
|
 |
Lange Henk
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 09 aug 2009 09:22 Berichten: 183 Woonplaats: Nieuwerkerk aan den Ijssel/Gouda
Auto: Lancia k 2.4 5.20
Opties: 4 lichtmetalen ventieldopjes,
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1995
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 146300
Kleur: Blauw metalic
Naar boven
|
 Re: Break/Tourer of Berline/Sedan?
Even een paar opmerkingen hierover. Ook ik ben in het bezit van een Break. Omdat het makkelijk is als er iets te vervoeren is en dat is er altijd. Met anderhalve hond, een grote en een kleine dus, is het ook wel handig. Komt ook nog bij, als je een caravan te trekken hebt, heb je minder last van valwind tussen auto en aanhanger. En ik dacht eigenlijk dat de term hatchback gebruikt wordt bij 3-deurs auto's en notchback bij 5-deurs uitvoeringen. Ook las ik ergens dat iemand niet dood gevonden wil worden in een Berline, ik wil er niet levend in gezien worden. Het valt wel op dat het merendeel van het Nederlandse wagenpark uit Breaks, Estates en stationwagons bestaat. Veel meer dan in omringende landen.
_________________ Is een taxi eenmaal te laat, komt tie nooit meer op tijd. Mijn ander vervoer is een taxi, een Mercedes Vito 115 CDI.
|
29 aug 2009 08:57 |
|
 |
Marc
V.I.P.
Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06 Berichten: 2551 Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue
Naar boven
|
 Re: Break/Tourer of Berline/Sedan?
Lange Henk schreef: Het valt wel op dat het merendeel van het Nederlandse wagenpark uit Breaks, Estates en stationwagons bestaat. Veel meer dan in omringende landen. Kwestie van rekenen. Voor een beetje meer geld, krijg je veeeel meer auto. 
_________________ Groeten, Marc
|
29 aug 2009 10:39 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: Break/Tourer of Berline/Sedan?
Tja, blijft een kwestie van smaak. Ik heb een ph1, daarvan vind ik de Berline wel mooi, maar van de ph2 vind ik de kont niet mooi.
Desalniettemin gaat mijn voorkeur uit naar de Break; ten eerste vind ik hem mooi, vooral vanwege de m.i. aparte styling van de achterlichtunits, en ten tweede is het formaat van de bagageruimte daarin doorslaggevend. We hebben nu 1 kind maar verwachten wel dat de auto nog voor de deur staat in de toekomst wanneer gezinsuitbreiding een feit gaat worden.
Overigens, van de ph3 vind ik eigenlijk de sedan minder mooi.
Mijn vorige auto die na 4 weken total loss werd gereden was een Renault Megane Break, ook een mooie auto om te zien, zeker in vergelijking met de hatchback.
Samenvattend: voor mij de Break, zowel vanwege de looks als de praktische toepasbaarheid.
Maar er zijn types dat als ik zou moeten kiezen, de Break/stationwagon qua uiterlijk het verliest. De Golf bijvoorbeeld, en de meeste Audi's hebben in de hatchbackvorm vind ik ee geslaagdere vormgeving.
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
29 aug 2009 10:57 |
|
 |
manonbridges
V.I.P & Kalender beheerder
Geregistreerd: 29 aug 2006 00:20 Berichten: 656 Woonplaats: Tilburg
Auto: C5 Break 2.0 HDi Ligne Prestige (DERHZB) kenteken-afgifte: 07.NOV.2003
Opties: HID Xenon, rood lederen bekleding, rode grill
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09527
Productienummer: 10309
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185.656+
Kleur: Blanc Banquise, EWPB
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Break/Tourer of Berline/Sedan?
JWHofnar schreef: Overigens dat geld alleen voor sommige Citroens. De CX, Xantia en de C5 break zijn echt ontworpen als break, wat ze mooi geproportioneerd maakt. Bij de BX en de XM was dat wel even anders, daar was de break een berline waar een bakje aangeplakt was. Dat ging onder andere bij de achterdeuren altijd mis. Getsie. Dus  = C5 break Ben ik ten dele met je eens. Bij de C5 zeg ik volmondig heb je gelijk in en Xantia hangt er tussen in. Maar de CX is in mijn perceptie echt niet als break ontworpen; de hatchback ziet er ook heel goed uit. En de CX break is een gigantisch slagschip. Heb zelf een BX gehad en dat was duidelijk een hatchback, de BX en XM break zijn inderdaad met de hatchback/berline als uitgangspunt ontworpen. Net als "de godin" de DS overigens  , wat ik ook een prachtige auto vind, ongeacht de uitvoering. De DS is overigens één van de weinige Citroëns die in drie echt verschillende uitvoeringen bestaat: - Sedan/Berline - Break - en jawel Cabrio met hele grote deuren 
_________________ Groeten, Rob
Historie:
BX TRS 1.6 (afgifte: 1983) 1990 - 1997 Xantia 1.8i 16V Tentation (afgifte: 10.JAN.1997) 1997 - 2006 C5 Break 2.0 HDi LP - 110 pk (afgifte: 07.NOV.2003) 2006 - ....
|
29 aug 2009 11:11 |
|
 |
manonbridges
V.I.P & Kalender beheerder
Geregistreerd: 29 aug 2006 00:20 Berichten: 656 Woonplaats: Tilburg
Auto: C5 Break 2.0 HDi Ligne Prestige (DERHZB) kenteken-afgifte: 07.NOV.2003
Opties: HID Xenon, rood lederen bekleding, rode grill
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09527
Productienummer: 10309
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185.656+
Kleur: Blanc Banquise, EWPB
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Break/Tourer of Berline/Sedan?
Lange Henk schreef: Het valt wel op dat het merendeel van het Nederlandse wagenpark uit Breaks, Estates en stationwagons bestaat. Veel meer dan in omringende landen. Je vergeet de variants en Kombi's 
_________________ Groeten, Rob
Historie:
BX TRS 1.6 (afgifte: 1983) 1990 - 1997 Xantia 1.8i 16V Tentation (afgifte: 10.JAN.1997) 1997 - 2006 C5 Break 2.0 HDi LP - 110 pk (afgifte: 07.NOV.2003) 2006 - ....
|
29 aug 2009 11:13 |
|
 |
manonbridges
V.I.P & Kalender beheerder
Geregistreerd: 29 aug 2006 00:20 Berichten: 656 Woonplaats: Tilburg
Auto: C5 Break 2.0 HDi Ligne Prestige (DERHZB) kenteken-afgifte: 07.NOV.2003
Opties: HID Xenon, rood lederen bekleding, rode grill
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09527
Productienummer: 10309
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185.656+
Kleur: Blanc Banquise, EWPB
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Break/Tourer of Berline/Sedan?
Giessenburger schreef: Desalniettemin gaat mijn voorkeur uit naar de Break; ten eerste vind ik hem mooi, vooral vanwege de m.i. aparte styling van de achterlichtunits, en ten tweede is het formaat van de bagageruimte daarin doorslaggevend. Samenvattend: voor mij de Break, zowel vanwege de looks als de praktische toepasbaarheid.
My feeling exactly. Citaat: Maar er zijn types dat als ik zou moeten kiezen, de Break/stationwagon qua uiterlijk het verliest. De Golf bijvoorbeeld, en de meeste Audi's hebben in de hatchbackvorm vind ik ee geslaagdere vormgeving. Mensen met een Audi, hebben meestal geen smaak (alleen teveel geld) dat zie je wel aan de kleur van de leren bekleding en auto zelf. Bruine leren zetels in een zwarte auto, ik gruwel bij die kombinatie alleen al. Maar ja, een Duitse auto koop je ook niet voor het estetische.
_________________ Groeten, Rob
Historie:
BX TRS 1.6 (afgifte: 1983) 1990 - 1997 Xantia 1.8i 16V Tentation (afgifte: 10.JAN.1997) 1997 - 2006 C5 Break 2.0 HDi LP - 110 pk (afgifte: 07.NOV.2003) 2006 - ....
|
29 aug 2009 11:21 |
|
 |
|