Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Voorverwarming?
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=59&t=10592
Pagina 2 van 2

Auteur:  exroosje [ 21 nov 2011 22:20 ]
Berichttitel:  Re: Voorverwarming?

Dat ding op ebay lijkt een betere keus: 1200 watt met een koelvloeistof pomp . Dat merk je als ie een half uurtje staat te stoken.

Auteur:  tdemeyer [ 22 nov 2011 09:36 ]
Berichttitel:  Re: Voorverwarming?

Zelfde verkoper heeft ook blijkbaar 2kW en 3kW heaters in de aanbieding.

Lijkt me wel interessant. Stel me enkel de vraag of het feit dat het water door die pomp gaat, er geen belemmering van de waterstroom ontstaat bij normaal gebruik... In die zin lijken me die zwaardere versies interessanter, omdat daar - afgaande op de foto's bij de aanbiedingen - T-stukken worden meegeleverd, waardoor de pomp parallel in het circuit zit ipv 'in serie'.
Iemand trouwens enig idee hoeveel liter per minuut er rondgepompt wordt door de waterpomp van de auto zélf?

Enne: misschien idioot vraagje: zit er tegenwoordig nog een mechanische thermostaat in het koelcircuit? Of is dit in deze moderne tijden een electronische oplossing geworden? In beide gevallen moet je dan nog goed uitkijken wààr je zo'n ding plaatst, of je verwarmt de leiding naar je radiator ipv die naar je motor..

Auteur:  EvilTwin [ 22 nov 2011 13:32 ]
Berichttitel:  Re: Voorverwarming?

Het koelsysteem is nog wat complexer dan dat zelfs, er zijn circuits voor de:

verwarmingsmatrix (achterom tegen de klok in, onderstaande plaat #1),
de radiateur (voorlangs, met de klok mee #7),
motoroliewarmtewisselaar (#9)

Binnen die circuits zijn eventuele extra warmtewisselaars met:

bakolie (BVA, niet weergegeven),
de EGR (HDi's, #3),
inlaatluchtverwarming (FaP, #8).

De af-fabriek standverwarming (#6) kent zijn eigen elektrische pomp en sluit aan op het verwarmingsmatrixcircuit, wat via de EGR naar het blok gaat. Deze pomp neemt dus de waterpomp (#2) functie over en bij het gebruik van de extra verwarming is het blok dus automatisch meeverwarmd (lang genoeg, dan ook de olie).

De thermostaat (-huis #5) is mechanisch bij 83C. Maar zo hoog komt de kvs niet met standverwarming.
Weergegeven 2.2HDi bvm5, NB circuit van een benzine 4cil handbak is aanzienlijk eenvoudiger:

Auteur:  JW-C5 [ 22 nov 2011 13:50 ]
Berichttitel:  Re: Voorverwarming?

Bij mijn V6 ziet het er als volgt uit:

Bijlage:
Koelsysteem V6.png


Ik ben benieuwd waar ze zo'n unit dan plaatsen....

Groet,
JW

Auteur:  EW [ 22 nov 2011 17:13 ]
Berichttitel:  Re: Voorverwarming?

EvilTwin schreef:
Dan zal je toch de airco moeten laten draaien, van lucht warme lucht van buiten naar binnen verplaatsen wordt het niet echt koeler, alleen minder heet en dat doet een open raam ook heel effectief. ;)



Maar een open raam is lang niet overal haalbaar.

En de buitenlucht is in Nederland zelden warmer dan 30ºC. De lucht in de auto wil in de volle zon nog weleens naar de 50ºC gaan.

Ik kan je uit ervaring vertellen dat het een ruime slok op een borrel scheelt.

Auteur:  tdemeyer [ 22 nov 2011 20:15 ]
Berichttitel:  Re: Voorverwarming?

EvilTwin schreef:
Weergegeven 2.2HDi bvm5, NB circuit van een benzine 4cil handbak is aanzienlijk eenvoudiger:


BVM6 bij mij, maar de rest zal wel hetzelfde zijn.... Ga dit weekend eens mijn kop onder de motorkap steken....

Auteur:  EvilTwin [ 22 nov 2011 21:04 ]
Berichttitel:  Re: Voorverwarming?

Die mist denk ik de motorinlaatluchtverwarming, maar voor de rest is de functionaliteit redelijk hetzelfde.

JW-NHS schreef:
Ik ben benieuwd waar ze zo'n unit dan plaatsen.


Ik denk net als bij de anderen in het circuit wat achteruit het thermostaathuis komt voordat dit naar de verwarmingsmatrix gaat. Dus in de plaats van het korte stukje naar de ontluchter (#13).

Auteur:  JW-C5 [ 22 nov 2011 22:07 ]
Berichttitel:  Re: Voorverwarming?

Dus vóór de ontluchter #13 en niet er na, in de leiding naar de verwarming?

Ik zal eens kijken hoe dat in werkelijkheid zit.

Groet,
JW

Auteur:  exroosje [ 23 nov 2011 23:50 ]
Berichttitel:  Re: Voorverwarming?

Even een berekening gemaakt hoeveel vermogen je nodig hebt
wat je verwarmt is een motorblok (ijzer), olie en koelwater
De soortelijke warmtes zijn
olie 2000 J/Kg K
ijzer = 444 J/KG/K
water = 4000 J/KG K

Voor een V6
7 liter olie = 5 kg olie = 10 KJ/K
ca 168 kilo ijzer = 75 KJ/K
5 kilo water water = 20 KJ /K
Totaal dus 105 KJ / K

Voor een 4 cyl
4,5 liter olie = 3,5 kilo olie = 7KJ/K
ca 112 kilo ijzer = 50 KJ/K
4 kilo water = 16KJ/K
Totaal dus 73Kj/K

Een heater van 300w = 300J/s = 1080Kj/uur
Een V6 gaat dus verwarmen met een temp van ongeveer 10 graad/uur , een 4cyl 14 graad/uur. Da's niet erg veel. En dan neem ik verlies van warmte aan de buitenlucht niet eens mee.
Een 1200watt doet 4 maal zo veel, dus een V6 40 graden, een 4cyl zelfs 65 graden. Natuurlijk verlies je hier ook wat door afkoeling, een half uurtje is daar echt wel te merken.

Het besparingspotentieel: 1l benzine bevat ongeveer 34MJ. Als het een beetje vriest moet je blok ca 85 graden opwarmen, dat is dus 8MJ voor een V6 en 6MJ voor een 4cyl. Dat is dus maar een beetje benzine. Echter je verliest tijdens opwarming ook benzine door een lager rendement van je motor en er verlaat zelfs benzine onverbrand je uitlaat. Ik schat dat een koude start tot opwarming tenminste een liter brandstof kost. Daar kun je mogelijk de helft op besparen als je een half uurtje verwarmt met zo'n 1200 watt heater. Da's ruimeen halve kwh, dus kost ca 15ct. Een halve liter benzine kost een stuk meer.

Auteur:  cieterman [ 24 nov 2011 00:00 ]
Berichttitel:  Re: Voorverwarming?

Laat ik nou altijd gedacht hebben dat de motoren een aluminium behuizing hadden. Ik heb de soortelijke warmte zo niet paraat maar die is een stuk lager dan die van gietijzer. Evengoed is het een leuk rekensommetje dat een goede indicatie geeft van waar je aan moet denken. :smt023

Groeten, Cieterman :citrofiel :citrofiel

Auteur:  tdemeyer [ 24 nov 2011 09:36 ]
Berichttitel:  Re: Voorverwarming?

Los van evt (al dan niet) financiële besparing, bespaar je je buren wel de overlast van een draaiende motor 's morgens vroeg :)

Auteur:  EvilTwin [ 24 nov 2011 12:15 ]
Berichttitel:  Re: Voorverwarming?

exroosje schreef:
Echter je verliest tijdens opwarming ook benzine door een lager rendement van je motor en er verlaat zelfs benzine onverbrand je uitlaat. Ik schat dat een koude start tot opwarming tenminste een liter brandstof kost. Daar kun je mogelijk de helft op besparen als je een half uurtje verwarmt met zo'n 1200 watt heater. Da's ruimeen halve kwh, dus kost ca 15ct. Een halve liter benzine kost een stuk meer.


Hoe lager het rendement van de motor hoe meer warmte er aan de uitlaat uitkomt.
BTW Diesels hebben sowieso al een hoger rendement, maar de HDi's met EGR koeling/kvs warmtewinning hebben nog een manier om geen warmte weg te gooien. Dat compenseert wat voor het feit dat ze langzaam opwarmen.

@cieterman: HDi's hebben geen alu blok, maar gietijzer/gietstaal. Aluminium heeft een (4x) hogere warmtegeleiding dan staal (200 vs 50). De warmte-inhoud verschilt een stuk minder. (2,5 vs 3,5)

Pagina 2 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/