Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1,2 & II (PH3) type X7 die is bedoeld voor alle types in de categorie algemene vragen.
Auteur |
Bericht |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Winterbanden topic ...
Dus toch maar gedaan, ondanks je twijfels mbt cuppen Ben benieuwd hoe ze jou bevallen, mij nog altijd heel goed Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
03 nov 2016 19:32 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Winterbanden topic ...
Ja inderdaad, de goede ervaringen van jou en anderen gaven de doorslag.
Het cup-gedrag zal ik nauw in de gaten houden. Probleem is dat als het ontstaat, je eigenlijk te laat bent.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
03 nov 2016 19:42 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Winterbanden topic ...
Volgens mij helpt voor <> achter wisselen dan om er weer van af te komen.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
03 nov 2016 20:02 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Winterbanden topic ...
Als er eenmaal cuppen is opgetreden is er in mijn beleving niet meer af te komen. Cuppen is het hobbelen van de profielblokken waardoor er echt on-rondheid en vlakke kanten ontstaan. Die gaan niet meer weg ook al zet je ze voor. Hier zie je een foto van zo'n gecupte (michelin) band: Mijn achterbanden zagen er vrijwel identiek uit na 40 k km. Wisselen loste dit niet meer op. Als je goed kijkt naar het slijtagepatroon is het ook te begrijpen dat dit niet meer over gaat. Trimmen is eventueel wel een mogelijkheid. Preventief wisselen ook, maar dan voordat het verschijnsel zich voordoet. Ik hoop dat dit iedere 20 k km tegelijk met het onderhoud kan. Anders blijf ik aan de gang.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
03 nov 2016 21:18 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Winterbanden topic ...
Bij de CC gaat het cuppen niet op deze manier. Daarbij ontstaat langzaamaan een beetje zaagtand op de profielen, meer niet. Zo zie en voel ik dat bij mijn CC's achter. Voor gebeurt er niks mee, althans niet bij mijn voiture Dat had ik destijds ook met de achterbanden onder mijn Xantia, dat heb ik toen opgelost met een links <> rechts verwisseling. Het geluid/gegons was toen meteen weg. En als ik er aan de achterkant "last van krijg" met mijn CC's, gaat die voor <> achter wissel plaatsvinden. Dan worden ze aan de voorkant op een andere manier belast, en moet dat zaagje snel verdwijnen Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
03 nov 2016 21:58 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Winterbanden topic ...
Ik herken het, maar dan hebben we het naar mijn mening niet over cuppen. Dat is echt iets anders dan het slijtagepatroon waar jij op doelt. Cuppen klinkt als een totaal versleten wiellager, een beetje helicopterachtig en komt bij HP auto's eigenlijk niet voor. Hooguit bij zeer brede banden op een ph3 en dan nog minimaal. Cuppen is vrijwel uitsluitend de binnenzijde en begint als op de foto. Dan ben je al te laat er is al hoogteverschil op een heel profielblok ontstaan. Daarna wordt het meer en meer dit: Dat zaagtand-achtige ken ik van de C5 en ook de Xantia inderdaad. Dit is veel minder ernstig bevindt zich vooral aan de buitenkant en in veel mindere mate aan de binnenkant. Dit is egaal over alle profielblokken en heeft te maken met het toespoor op de achteras. Goed op te lossen door inderdaad te wisselen ook als het al wat langer zo is. Het bijbehorende geluid is gonzen.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
03 nov 2016 23:10 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Winterbanden topic ...
What's in a name..... Bij de CC's die ik er nu onder heb is achter dus een begin van lichte zaagtandvorming, beslist geen cuppen volgens jouw beschrijving. Te horen is het (nog?) niet. En dus geen probleem, gelukkig. Zonodig wissel ik ze voor <> achter om. Eerder werd door C5HDI110 gesproken over cuppen bij zijn CC's Ik vraag me nu dan ook af of dat dan wel echt cuppen was/is, of dat hij het ook over zaagtandvorming heeft. Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
04 nov 2016 01:56 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Winterbanden topic ...
Klopt dat kan best. Ik meende dat het zelfs op de vooras was. Ik vermoed dat daar iets anders meespeelt. Iets met wielstanden. Toch zijn banden die snel zaagtandjes krijgen over het algemeen ook gevoeliger voor cuppen. Vandaar mijn bedenkingen.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
04 nov 2016 09:46 |
|
|
alen
C5club Bikkel
Geregistreerd: 05 mei 2010 23:11 Berichten: 425 Woonplaats: Ridderkerk
Auto: Citroen C4 Grand Picasso
Opties: veel moois; umweltplakette, HangUp
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 204000
Kleur: paars
Naar boven
|
Re: Winterbanden topic ...
Een setje Nokian WR A3 winterbanden voor mij C4 GP gekocht. Maat is 215/55 R16 97H XL. Ik ben benieuwd naar de Nokian ervaringen van de andere gebruikers hier op de forum. Volgens de beoordelingen op internet scoren ze niet slecht.
_________________ Smart Forfour voor de betere helft
|
04 nov 2016 23:29 |
|
|
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3590 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré
Naar boven
|
Re: Winterbanden topic ...
Beste winterbanden die ik ooit had. (ook beter dan de vermaarde alpin4 van Michelin) Ervaringen met : Goodyear, Continental, Vredenstein, Michelin, Fulda En Nokian
|
05 nov 2016 11:17 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Winterbanden topic ...
Na een ruime 1000 km alvast onder verschillende omstandigheden en wegdekken een eerste indruk van de CC:
Geluid: lijkt iets stiller dan de energy saver Grip droog: lijkt fractioneel beter dan ES (in ieder geval bij deze lage temp) Grip nat: beter dan ES Stuurprecisie en koersvastheid: minder dan ES
Al met al tevreden. Zeker voor de huidige omstandigheden is het een verbetering.
Wat betreft de stuurprecisie en koersvastheid: Bij normale winterbanden lever je ook een heel stuk stuurprecisie in. Normaal krijg je dat in de zomer terug en hier natuurlijk niet. Het is niet schrikbarend, maar vooral op slechtere wegen met spoorvorming moet ik af en toe corrigeren en dat was ik niet gewend. Ook is de auto niet zo goed meer te zetten in een (snellere) bocht. Rijdend over kronkelige binnenwegen voelt dit minder prettig/zeker, op snelweg en afritten merk je daar nauwelijks iets van. Wielstanden en bandenspanning zijn niet gewijzigd.
Edit: Overigens denk ik dat dit laatste op een op een redelijk strak sturende V50 meer opvalt dan bij een op comfort ingestelde C5.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
12 nov 2016 12:03 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Winterbanden topic ...
Toen ik je verhaal over mindere stuurprecisie las was m'n eerste reactie: ADAL's Maar ja, daar kan het bij jou niet aan liggen Op welke spanning heb je de CC's? Ik heb ze 0,2 bar hoger staan dan voorgeschreven, achter zelfs nog wat meer. Daarmee sturen ze heeeeel precies, ook beter dan de Primacy 3's die ik er eerder onder had. Uiteraard realiseer ik me dat ik nu banden heb met een lagere wang, dat stuurt altijd wat strakker. Maar ze zijn ook 10 mm breder, en in combinatie met die lagere wang zou ik dan juist eerder last moeten krijgen van weglopen bij spoorvorming of op slechte wegen. En daar merk ik helemaal niks van, integendeel haast Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
14 nov 2016 13:55 |
|
|
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
Re: Winterbanden topic ...
Bij Euromaster nu aanbieding voor de 4 banden incl. alles voor de CC XL 98W incl BTW 764,02.
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
14 nov 2016 14:02 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Winterbanden topic ...
Welke maat? Die van mij zijn er voor € 523 onder gegaan, incl. verwijderingsbijdrage, montage en balanceren Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
14 nov 2016 14:05 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Winterbanden topic ...
JW-C5 schreef: Op welke spanning heb je de CC's? Ik heb ze 0,2 bar hoger staan dan voorgeschreven, achter zelfs nog wat meer. Daarmee sturen ze heeeeel precies, ook beter dan de Primacy 3's die ik er eerder onder had Ik heb en had de bandenspanning ook 0,2 bar hoger dan voorgeschreven. Het verschil is niet heel groot, maar merkbaar. Het verschil tussen de stuurprecisie van ES en CC is kleiner dan bij mijn C5 tussen zomer (primacy 3) en winterbanden Alpin. Wat ik bedoel bij spoorvorming is niet trekken maar juist wat ondefinieerbaar gedrag. Eigenlijk gaat het om peanuts, maar ik merk het dus vermeld het. Stuurprecisie is wat mij betreft niet hetzelfde als spoorvastheid, ik verwacht dat de preciezere besturing bij jou wel eens voor een groot deel uit de veranderde h/b verhouding zou kunnen komen. Hoe preciezer de besturing hoe meer trekken bij spoorvorming in mijn beleving. Dat kan heel goed verergeren bij een 10 mm bredere band zoals bij jou het geval is. Dat dit niet gebeurt zou imho ook kunnen betekenen dat de relatieve stuurprecisie wat is afgenomen. Wat zegt de bandentest daar eigenlijk over? kan hem zo snel niet weer vinden.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
14 nov 2016 16:42 |
|
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|