Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

brandstof.
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=59&t=21324
Pagina 8 van 13

Auteur:  willy4 [ 24 mei 2016 12:47 ]
Berichttitel:  Re: Super E10

hier staat er veel over te lezen
link

Auteur:  Menno [ 24 mei 2016 17:17 ]
Berichttitel:  Re: Super E10

Samengevoegd met bestaand E10 draadje ....

Auteur:  Willem v Zeijl [ 24 mei 2016 18:54 ]
Berichttitel:  Re: Super E10

Interessant voor alle Citroen rijders.
en als het niet ten koste gaat van de technische levensduur hou ik wel van goedkoop.

Onderstaand geciteerde cursief kwam boven water na mijn internet zoektocht
van ANWB experts uit 2014.

De E10 Check heeft hier het volgende over te melden.
Alle Citroën modellen vanaf bouwjaar 1 januari 2000 zijn geschikt voor het gebruik van E10.
Bij wisselen van motorbrandstof kan het motor management problemen krijgen en het motor management lampje gaan branden.


Er wordt niet vermeld waaruit die (storings-)melding bestaat
en wat je dan vervolgens moet doen.

Tot dusverre reed ik altijd op V-Power van Shell,
maar met een dope-toeslag van 1 op 10.000 door die benzinepomphoudster
op TV laatst, en dat commercieele kletsverhaal van die laborant met veiligheidsbril
en witte jas krijg ik mijn twijfels over het nut.

Ik wil feiten.

Heeft iemand zo'n storing door E10 gebruik al eens meegemaakt?

Auteur:  BJG [ 25 mei 2016 00:00 ]
Berichttitel:  Re: Super E10

Ik vraag me wel af of het meerverbruik van E10 door de lagere energiedichtheid het verschil in prijs niet ruimschoots compenseert. Dat zou je eens moeten proberen.

Net zoals ik op dit moment test of total excellium zijn meerprijs waar maakt in de vorm van minder verbruik.

Auteur:  JW-C5 [ 25 mei 2016 00:05 ]
Berichttitel:  Re: Super E10

Diezelfde twijfel heb ik ook, zie mijn posting daarover op pagina 1 van dit draadje.

Mede om die reden tank ik geen E10.....

Groet,
JW

Auteur:  Willem v Zeijl [ 25 mei 2016 10:59 ]
Berichttitel:  Re: Super E10

Als het over brandstofverbruik gaat en calorische waarde kom je al snel tot de conclusie dat er meer of minder kilometers uit een liter gehaald kunnen worden.

In dit verband zou je de vergelijking kunnen maken van
liters per 100 km ten opzichte van Euro's per 100 km

Het ontbreekt me echter aan vergelijkingsgegevens

Los daarvan heb ik ook nog ergens de opmerking gelezen dat aluminium niet zo goed tegen ethanol (Alcohol) bestand is. Dat heeft natuurlijk gevolgen voor die delen die hiermee in aanraking komen. Maar of dit veel of weinig effect heeft op de technische levensduur en of we ons daarover werkelijk zorgen moeten maken is me niet duidelijk.

Er is wel wat info van fabrikanten over fabrikaten en types met bouwjaren
die wel of niet geschikt zouden zijn. Maar daar kun je geen peil op trekken.
Fabrikanten willen ook graag dat je na een poosje weer langs komt voor een nieuwe auto...

Wie wel meer kennis van E10 bestendigheid heeft zijn onderhoudsmonteurs
die zich dagelijks met het inwendige van E10 gestookte motoren bezig houden.

Wie kan hier -liefst met feiten onderbouwd- iets verstandigs over zeggen?

Auteur:  BJG [ 25 mei 2016 11:28 ]
Berichttitel:  Re: Super E10

Het probleem is dat je vaak niet weet wat klanten tanken. Pas als er problemen komen dan ga je dat uitzoeken.

Ik heb nooit problemen gezien nav E10
E10 is wat agressiever voor vooral de kunststof delen van het brandstofcircuit. Die zijn daar vanaf 2002 op geconstrueerd. Voor de motor zelf lijkt het mij totaal niet van invloed.

Auteur:  tvveelen [ 25 mei 2016 11:33 ]
Berichttitel:  Re: Super E10

Aan 'allen' .. ,

Een paar dagen geleden had ik die vraag over E10 gesteld ... waarna hij is samengevoegd met het 'draadje' over dit onderwerp.
Logisch natuurlijk, maar ik heb al de acht pagina's doorgenomen en ben er uiteindelijk niet echt veel wijzer van geworden.
Behalve dan, dat het verbruik met E10 omhoog zou gaan in vergelijking met de 'standaard' Euro95.

Gegeven het prijsverschil als ik naar Elten (Dld) rijdt vanuit Arnhem: 1,29 (95) en 1,22 (E10) is het natuurlijk de vraag of ik met het tanken van E10 iets opschiet, nog los van - zoals ik lees - een 'zeker' risico (o.a. lampje motormanagement).

Vergelijkend:
Tanken in mijn omgeving: 1,44 x 60 ltr = 86,40 (Euro95)
Tanken in Elten: 1,29 x 60 ltr = 77,40 (Euro95)
idem maar dan E10: 1,22 X 60 ltr = 73,20
Meestel combineer ik het met iets anders in de buurt (of ik rijdt gewoon in die C5 naar Dld langs een alternatieve route en over een pontje omdat je in die voiture gewoon voor je plezier gaat rijden ...)

Kan ik hieruit concluderen dat het eigenlijk verstandiger is om 'gewoon' op Euro95 te blijven rijden?

Groet, Teun

Auteur:  JW-C5 [ 25 mei 2016 11:36 ]
Berichttitel:  Re: Super E10

Zie mijn posting hierboven: éénduidig ja, wat mij betreft ;)

Groet,
JW

Auteur:  BJG [ 25 mei 2016 11:37 ]
Berichttitel:  Re: Super E10

Ik was net te laat JW was me voor, ik schreef zojuist:
Dan nu het antwoord op je vraag:

Je kunt zonder problemen E10 tanken
Als je niet steeds wisselt van E10 naar normale brandstof en andersom gaat het lampje niet branden
Er is een zeker meerverbruik op E10, of het prijstechnisch iets oplevert kun je alleen zelf uittesten
Door een hoger octaangetal kan de ontsteking iets eerder waardoor je motor een fractie meer vermogen kan leveren.

Auteur:  pie-eater [ 25 mei 2016 23:47 ]
Berichttitel:  Re: Super E10

Willem v Zeijl schreef:
... Los daarvan heb ik ook nog ergens de opmerking gelezen dat aluminium niet zo goed tegen ethanol (Alcohol) bestand is. Dat heeft natuurlijk gevolgen voor die delen die hiermee in aanraking komen. Maar of dit veel of weinig effect heeft op de technische levensduur en of we ons daarover werkelijk zorgen moeten maken is me niet duidelijk.

[...]Wie wel meer kennis van E10 bestendigheid heeft zijn onderhoudsmonteurs
die zich dagelijks met het inwendige van E10 gestookte motoren bezig houden.

Wie kan hier -liefst met feiten onderbouwd- iets verstandigs over zeggen?


Ik kreeg onlangs een heel relaas van Gert de Jong van het C6 centre in Aalsmeer om mijn oren, waarin hij iedereen opriep om vooral geen ethanolhoudende benzine te tanken. Liever bijvoorbeeld V-power, die gegarandeerd ethanolvrij zou zijn. Hij had het inderdaad over corrosie en allerlei aanverwante problemen die met ethanol te maken zouden hebben. Feiten heb ik niet, maar hij was uiterst negatief. Daarnaast vond hij dat je vooral langere stukken flink toeren moest maken om de THP motor goed schoon te houden. Slechter voor het milieu maar beter voor je portemonnee qua onderhoudskosten. Ik kan niet zeggen of hij feiten of mening spuit, maar hij zit er in elk geval bovenop met zijn monteurs.

Auteur:  SaXoKe [ 26 mei 2016 23:47 ]
Berichttitel:  Re: Super E10

Teun: waarom zou je voor zo een klein prijs verschil een omweg maken om iets goedkoper te tanken? Als het verbruik omhoog gaat (en dat moet niet veel zijn) ben je je voordeel al kwijt.

Daarbij schrijf je dat je zelfs een omweg zou maken om daar te tanken, dan valt het voordeel al helemaal weg....

Auteur:  Menno [ 19 aug 2016 13:30 ]
Berichttitel:  Re: Super E10

Ik lees net op AW dat België binnenkort ook op E10 overstapt ....
Die rommel komt mijn auto niet in.

http://www.autoweek.nl/nieuws/belgie-stapt-over-op-e10/

Auteur:  willy4 [ 19 aug 2016 14:30 ]
Berichttitel:  Re: Brandstof E10

klopt , ik heb het ook gehoord dat ze stoppen met 95

Auteur:  Menno [ 19 aug 2016 14:37 ]
Berichttitel:  Re: Brandstof E10

Zolang de pompen maar premium ernaast blijven voeren, in mijn oudje(s) geen E10 ! :oops:
De peug rijdt gelukkig op elektra en diesel ....

Pagina 8 van 13 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/