Ik heb er zelf geen, maar ik rijd er wel eens mee. Standaard airco dus de elektrische ramen hoeven niet per sé open, al regende het de laatste keer dat ik er echt mee reed. (Sm: automatische ruitenwissers in 1970!)
Wat mij betreft kon zelfs een spiksplinternieuwe BMW645ci (wel eens eentje gereden incl.
active drive en de hele klimbim) niet tippen aan een Sm.
BMW's van voor ca.1995 zijn nogal primitief qua onderstel, besturing, etc. en alles na 1975 een karikatuur van de mooie styling van een 3.0CS, 327 of 507.
Dus een 3.0CS is wel mooi om te zien en heeft bakken vol karakter, maar legt het 1op1 af tegen een Sm omdat die nu eenmaal beter rijdt dan een dertig jaar modernere auto, laat staan een tijdgenoot. Alleen wisten ze dat 40jaar geleden nog niet exact te waarderen
Desalniettemin, ook in testen van toen de 3.0cs nieuw was verbaast men zich over diens vierbak, de superindirecte bekrachtigde besturing en het gevaar van het blokkeren van de achterwielen.
Puur qua cijfers is een Sm de BMW ook de baas:
3.0Cs bvm4 twin carb, 180pk 210km/h
Sm 3.0 bvm5 triple carb, 190pk >225km/h
Al helemaal wat betreft wegligging:
de Sm rolde op Michelin XWX 205/70VR15 (de eerste laag profiel banden! Michelin was eigenaar van Citroën hè) terwijl de BMW het moest stellen met Michelin XAS 175HR14, maar goed, een Sm was dan nieuw ook iets duurder 38kfl vs 34kfl
