Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie elektronica & navigatie.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
 Storing electronica remsysteem (toch is C5 rijden geweldig) 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht Storing electronica remsysteem (toch is C5 rijden geweldig)
Ik rij in een C5 Tourer HDI 2.0 Exclusive met automaat en alle denkbare opties uit januari 2009. Niet zeuren, gewoon een geweldige auto en aan iedere auto jong of oud mankeert wel wat. Het blijft nu eenmaal gevoelige techniek die we met allemaal wel graag in onze auto willen hebben (een 'kale' koop je als het echt niet anders kan).

Ondanks bovenstaande mooie woorden, heeft ook mijn auto een probleem dat op ze'n minst hinderlijk is. Het begon vorig jaar april tijdens een rit naar Spanje. De versnelling wilde regelmatig pas na ettelijke keren proberen uit de P-stand komen en dat is knap hinderlijk. De dealer had de oplossing: er werd een kabel ingebouwd van het rempedaal naar de computer. Gevolg: probleem niet opgelost en auto gaf na 500 meter rijden aan dat de parkeersensoren in storing stonden. Terug bij de garage computer uitgelezen maar niets kunnen vinden en advies was 'het in de gaten te houden'. Nadat in de weken daarna regelmatig alle beschikbare lampjes die ook maar iets met het remsysteem te maken hadden waren gaan branden en deze na het aan en uit zetten van de motor en contact weer uitgingen en dagen erna weer spontaan gingen branden, heeft de dealer op advies van importeur het schakelrelaise in versnellingshendel vervangen. Hele dag aan gewerkt (halve motor uitgebouwd) en ja hoor na 500 meter weer alle lichtjes van remsysteem aan en schakelhandel wilde weer niet uit P-stand. Nieuw was dat nu ook laag oliepeil waarschuwing en emissielichtje ging branden en cruise conroll uitviel. Positief was dat ik geen melding meer kreeg van defect aan parkeersensoren. Hierop heeft dealer kabel rempedaal maar weer verwijderd en op advies van importeur relais in motormanagementsysteem vervangen waarna probleem met schakelhandel verholpen was. Alleen gaan onderweg nog regelmatig (minstens eenmaal per week) alle waarschuwingslichtjes remsysteem (incl. ESP) branden, dan doet ook de cruis controll het niet en soms wilt de automaat niet terug naar lagere versnelling (dat is hinderlijk als je net aan het inhalen bent). Na het motor uitzetten en starten gaan de meeste lampjes weer uit en werkt de cruise weer, maar vaak gaat de melding van storing in handrem weer aan als ik alleen al het portier opent. Verder negeer ik na een jaar nu steevast alle lampjes en meldingen inzake het remsysteem, ze gaan vanzelf weer uit. Dealer kan niets vinden, ook niet bij uitlezen van systeem. Opvallend is dat afgelopen weekend na het verwisselen van de voorbanden (velgen hebben bandenspanningsmeters) de versnellingshandel tweemaal weer niet uit P-stand wilde. Dit probleem is dus precies vier maanden weggeweest.

Ik maak mij er allemaal niet zo druk om maar ik ga mij nu wel zorgen maken om het aflopen van de garantie aan het einde van dit jaar. Wat gaat er gebeuren als probleem blijft bestaan na de garantieperiode en er ontstaat door deze problemen een ander probleem of de oorzaak komt na de garantieperiode naar voren. Ik ben geen leaserijder, dus zie de financiële donderwolk al hangen. Toen ik dit voorlegde aan de dealer zei die dat daar dan coulant mee omgegaan zal worden....... . Daar gaan we dus niet intrappen. Maar meer te doen weet ik eerlijk gezegd ook niet. Komt bij dat ik eigenlijk best tevreden ben over de dealer. Er gaat geen zee te hoog voor ze, maar ja, het probleem wordt niet opgelost.

Komt één van jullie probleem (problemen) bekend voor en/of heeft iemand advies? Verder blijf ik blij rondrijden in één van de prettigste en comfortabelste auto's die er op dit moment op de weg rondrijden. Het is allemaal slechts techniek ........ (ahum). Gelukkig rijdt er niet vaak iemand met mij mee, anders zou ik me keer op keer moeten verdedigen, want ik vind het echt een hele fijne auto.


07 feb 2011 12:24
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 21:02
Berichten: 10660
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Storing electronica remsysteem (toch is C5 rijden geweld
hoi, welkom...

lijkt een beetje op het verhaal dat mijn dealer ook met zijn C5 (2009) had...
hij zei dat er meerdere waren met zo'n gelijkaardig probleem.. maar het is toch opgelost geraakt..

;)


07 feb 2011 12:28
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Storing electronica remsysteem (toch is C5 rijden geweld
ik zou een brief schrijven naar citroen Nederland
met ook de vraag wat na de garantie
dan heb ja toch iets in de hand
suc6


07 feb 2011 12:32
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Storing electronica remsysteem (toch is C5 rijden geweld
Dank je wel voor je antwoord Roman. Wellicht kan je naam van dealer aan mij doorgeven. Ik kan dan daar (laten) informeren naar wat de oplossing was.


07 feb 2011 12:39
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 21:02
Berichten: 10660
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Storing electronica remsysteem (toch is C5 rijden geweld
ik heb je een Pb gestuurd..


07 feb 2011 12:47
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan

Geregistreerd: 21 maart 2007 13:56
Berichten: 1295
Woonplaats: 035
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 227.000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Storing electronica remsysteem (toch is C5 rijden geweld
Ik zou over de oplossing wel meer willen weten. Ik heb n.l. sinds een paar maanden het probleem dat de C5 meldt "storing automatische transmissie, vergrendeling ingeschakeld" . Dan gaat het sneeuwsymbool knipperen, en kun je alleen nog in 3 en R rijden. Ik heb nu gemerkt dat er vaak ook een melding aan voorafgaat "storing elektrische handrem" (oid). Het probleem is de volgende ochtend bij de start verdwenen, en naar ik nu 2x gemerkt heb ook na contact af, wagen verlaten, vergrendelen, ontgrendelen, contact aan. Maar niet altijd, vandaag was na een uur stilstand de melding ook weer weg. Op het Franse forum heb ik gelezen dat bij sommigen de BSM vervangen is, waarna het probleem over zou zijn. Ik verdenk de elektrische handrem, het lijkt dat die een foutmelding genereert waardoor andere zaken van slag raken. Ik ga denk ik mijn dealer vragen om de el. handrem uit te schakelen (de optie om dat zelf te doen is bij mj verdwenen na update i.v.m. te snel intredende ecomodus).
Een overigens zeer tevreden C5 V6 tourer rijder (op het bagagenet na, wie die bevestiging in het dak heeft verzonnen..)

_________________
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen


09 feb 2011 01:29
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 29 jun 2009 17:16
Berichten: 16
Woonplaats: Sint Katelijne Waver (Belgie)
Auto: C5 Berline 2.0 HDI AUT. Exclusive
Opties: Concert Pack - Detectie Pack - Massage fuctie kant bestuurder,
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11909
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 216
Kleur: SUROIT


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Storing electronica remsysteem (toch is C5 rijden geweld
hé sorry voor de late antwoord maar ik heb het ook voor gehad met de versnelling, een eerst heeft mijn garage de versnellings pin vervangen en ja dat ging al iets beter maar twee dagen later stond ik daar terug en dan zegde hij mij dat hij de schema had door genomen en hij zegde de problem gevonden te hebben, er zit namelijke een relay in en die moet vervangen worden zodus ! wagen terug binnen en hij heeft die relay vervangen en ja! probleem opgelost.

fedas01


05 aug 2011 09:51
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan

Geregistreerd: 21 maart 2007 13:56
Berichten: 1295
Woonplaats: 035
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 227.000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Storing electronica remsysteem (toch is C5 rijden geweld
ook even een update. De laatste paar weken had ik ook het niet uit de P-stand willen probleem. Op vakantie in frankrijk even langs een grote dealer, gevraagd of het aan de "contacteur stop" kon liggen. Ze wisten direct dat dit waarschijnlijk het probleem was, kon meteen geholpen worden, 3 kwartier later reed ik weer, probleem over. Het ding is eigenlijk een relais ergens boven het rempedaal.
Mijn eerdere probleem met het vergrendelen van de automaat in de 3e versnelling is volledig opgelost na vervangen van de BSM (printplaatje).

_________________
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen


10 aug 2011 08:52
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jun 2010 18:56
Berichten: 4498
Woonplaats: Genderen NB
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Storing electronica remsysteem (toch is C5 rijden geweld
Dat lijkt me dan DE oplossing,
vervangen van de BSM en rijden weer... :smt193

_________________
Groeten, Peter

Sinds 10-11-12 zonder dame......


10 aug 2011 09:08
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Storing electronica remsysteem (toch is C5 rijden geweld
Toch lijkt het probleem van de TS echt zeeeeeeeeeer veel op dat van een niet correct werkende/of onjuist afgestelde remlichtschakelaar!!!
Wellicht ten overvloede nog eens controleren/vervangen/ en afstellen!!
Het relais is inderdaad een goede greep geweest, ook dat komt wel eens vaker voor. Maar wellicht heeft het nieuwe onderdeel nog de oude specificaties waardoor het probleem opnieuw optreedt???

Al met al erg vervelend, dit moet eigenlijk gewoon opgelost kunnen worden zonder dat jij maanden hoeft te rijden met allerlei waarschuwingen, vindt ik.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


10 aug 2011 21:16
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 12 nov 2020 15:11
Berichten: 7
Auto: C5 Aircross
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Storing electronica remsysteem (toch is C5 rijden geweldig)
Ccinq schreef:
Op het Franse forum heb ik gelezen dat bij sommigen de BSM vervangen is, waarna het probleem over zou zijn.

Wat regelt die BSM nu allemaal?
Na een plotselinge storing in de aut. versnelling kon ik alleen nog in noodloop verder rijden. Na ee reset bij een Franse garage beland. Advies, je komt wel thuis (nl) maar dan BSM vevangen. hierna geen problemen meer met versnelling maar wel Electrische handrem, achteruitrij-instalatie, bergrenser is onderbroken,...allemaal meldingen die ik krijg bij instappen en contact maken. Inmiddels krijg ik het advies om de handremunit te vervangen (€1100) terwijl vervanging van de BMS een stuk goedkoper zou zijn,......

_________________
met vriendelijke groet,

Frans


23 nov 2020 17:28
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.