Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

GJO

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie elektronica & navigatie.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 MyWay GPS snelheidsinformatie 
Auteur Bericht
C5club Rookie
C5club Rookie

Auto: C5 III Sedan Business GPS
Opties: 1.6HDI Airdream, MyWay
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11837
Productienummer: 10112
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 37000
Kleur: Rouge Sanguine

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht MyWay GPS snelheidsinformatie
Als je op de MyWay de 'geheime' info-menus activeert (SETUP en dan tegelijkertijd knop 1+2+3 indrukken), dan heb je onder het stukje Navigation > Information actuele informatie van de GPS status.
Een onderdeel daarvan is "Speed" in km/h.

Als ik dat nu zo vergelijk met de snelheid weergegeven door de boordcomputer dan ligt de snelheid die de GPS meet altijd zo'n 4 tot 5 kilometer per uur lager dan wat het dashboard aangeeft.
GPS - dashboard
30 - 34
50 - 54
70 - 75
80 - 85
90 - 95
120 - 125

Welk van de twee is het meest betrouwbaar ? En vanwaar het verschil?

18 sep 2009 15:36
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: MyWay GPS snelheidsinformatie
Ze kunnen even betrouwbaar zijn, maar er is een verschil in meten.

De boordcomputer rekent met het toerental van motor/versnellingsbak. Dat wordt verrekend met de omtrek van de banden. Daaruit resulteert een snelheid die afgelezen wordt op de snelheidsmeter. De vraag is hoe nauwleurig dit afgesteld is. Verder mag op basis van het wegenverkeersreglement de snelheidsmeter niet minder (wel meer) aangeven dan de echte snelheid. Daarvoor wordt vaak een positieve marge van een paar km/h gebruikt.
Als de band slijt of als je andere maat velgen/banden erop legt, verandert die bandomtrek. Dan klopt de berekening van de computer niet meer (kun je overigens wel bijregelen in de computer).

De snelheid op het navigatiesysteem wordt berekend aan de hand van de snelheid van de verplaatsing van de auto ten opzichte van de satelieten die het gps-signaal verzorgen. Ook daar zitten (kleine) fouten in: de juistheid van de positie van je auto is doorgaans met een marge van 10m (maar kan oplopen tot 100m). Oa daardoor is ook deze snelheidsmeting niet 100% nauwkeurig maar in het algemeen wel nauwkeuriger dan die van de snelheidsmeter.

Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive

Afbeelding

18 sep 2009 16:22
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Naar boven
Antwoord met een citaat
Hey, bedankt voor je uitleg.

Er is nog iets wat ik vreemd vind.
Ik heb deze zelfde oefening gedaan met mijn Xantia en een losse TomTom.
Ook daar was de weergave op het dahsboard hoger dan op de GPS maar dat was progressief:
- 30 wordt 33
- 60 wordt 66
- 120 wordt 132

Met de C5 lijkt het alsof de meting juist is maar dat er gewoon voor de veiligheid 5 kmph wordt bijgeteld ?

19 sep 2009 12:53
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Auto: C5 Aircross PureTech 180 S&S EAT8 Shine
Opties: Ambiance Hype Brown; Connected Cam; Pack Park Assist
Bouwjaar: 2019
Energielabel: B
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15423
Productienummer: 20136
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 1500
Kleur: Blanc Nacré TwoTone Noir Perla

Naar boven
Antwoord met een citaat
Op onze vorige C5 (II) heb ik dit met een TomTom One (NE) ook gedaan. Daarbij kwam ik op:
(C5 - TT)
52 - 50
82 - 80
102 - 100 en
122 - 120
Ik heb nu MyWay dus heb ik de TomTom er nog niet in getest, maar ik houd voor de zekerheid bij het instellen van de begrenzer c.q. regelaar dezelfde marge aan (ik had en heb een 2.0i 5bak, dus wat dat betreft is er niet veel veranderd; wel 17" velgen nu). Zal 'ns kijken of die geheime info truc bij mij ook werkt.

19 sep 2009 13:58
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Naar boven
Antwoord met een citaat
Henk2304 schreef:
Ik heb nu MyWay dus heb ik de TomTom er nog niet in getest, maar ik houd voor de zekerheid bij het instellen van de begrenzer c.q. regelaar dezelfde marge aan (ik had en heb een 2.0i 5bak, dus wat dat betreft is er niet veel veranderd; wel 17" velgen nu). Zal 'ns kijken of die geheime info truc bij mij ook werkt.

Ja, die truc werkt goed. Ik heb ontdekt dat ik er nu tov. m'n vorige C5-II steeds 1 km/h bij op mag tellen, dus:

snelheidsmeter C5-III - MyWay
53 - 50
83 - 80
103 - 100
123 - 120

01 okt 2009 14:39
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Auto: Tourer 2.0HDI Exclusive
Opties: panoramadak-automaat-stoelverwarming en massage-meedraaiende xenon
Organummer: VF7RWRH
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220.000
Kleur: Gris Fuminated

Naar boven
Antwoord met een citaat
En hier ga ik mijn truck (DAF XF superspacecab 480) eens bijhalen als het mag. Daarin zit nl een digitale tachograaf die ieder jaar in een gespecializeert centrum dient te worden ge-eikt. Dus, je mag aannemen dat die de juiste snelheid aangeeft. Als ik dan op de snelweg 85km/hr volgens tacho, geeft mijn GPS (Tomtom 730 of Mio moov 330) ook 85 km/hr aan. Ben dan wel aan een constante snelheid aant rijden. Je mag dus aannemen dat de snelheidsmeting van GPS nauwkeuriger is dan de snelheidsmeter van de meeste auto's (scheelt in de BMW van mijn broer zelfs 12 km/hr : 120 op meter is maar 108 op GPS) In mijn C5 scheelt het praktisch niets; verschil gewoon te verwaarlozen. Liggen wel zo goed als nieuwe banden onder. :smt038 :ugeek:

01 okt 2009 15:40
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue

Naar boven
Antwoord met een citaat
Alle losse navi-apparatuur heeft last van naijlen. Als je constant rijdt wordt dat na enkele seconden redelijk correct weergegeven.
Ga je in de ho-houwers of leun je juist vol op het gas, dan geeft losse navi de verkeerde snelheid aan.

Navi-apparatuur die ook op de wielen meedraait, is per definitie sneller met snelheidswijzigingen, maar kan bij afwijkende banden er wel naast gaan zitten.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.

01 okt 2009 15:53
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Bouwjaar: 2012
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera

Naar boven
Antwoord met een citaat
Het GPS van mijn E71 is vrijwel instantaan met de snelheid, en klopt tot op de kilometer met mijn teller. Getest bij 135, 140, 150 en 155km/h.

ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

01 okt 2009 20:36
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Naar boven
Antwoord met een citaat
Henk2304 schreef:
Ik heb ontdekt dat ik er nu tov. m'n vorige C5-II steeds 1 km/h bij op mag tellen, dus:

snelheidsmeter C5-III - MyWay
53 - 50
83 - 80
103 - 100
123 - 120

Ik heb dat idd. gemeten over een wat langere afstand met de snelheidsbegrenzer aan (op 53) en verder met de snelheidsregelaar (op 83, 103 en 123). Ik heb tot nu toe ruim 6 Mm gereden dus de banden zijn ook al wat ingesleten.

02 okt 2009 13:50
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Naar boven
Antwoord met een citaat
Harm van Beek schreef:
Navi-apparatuur die ook op de wielen meedraait, is per definitie sneller met snelheidswijzigingen, maar kan bij afwijkende banden er wel naast gaan zitten.

Is dat zo? Als de navi voldoende satellieten "ziet" hoeft hij toch niet op de info van de wielen te vertrouwen. Die info is toch alleen maar aanvullend voor situaties waarin niet voldoende satellieten zichtbaar zijn, zoals in tunnels en tussen hoge gebouwen maar toch niet in het open veld?
Of is het juist andersom, dat de info van de wielen steeds primair wordt gebruikt en van tijd tot tijd (hoe groot is dan het interval) wordt aangepast aan de satellietinfo?
Wat ik me dan bovendien afvraag is waarom de door de digitale snelheidsmeter (van het boordcomputerdisplay binnen de analoge snelheidsmeter) aangegeven snelheid niet gecorrigeerd wordt op basis van diezelfde satellietinfo. Allerlei andere navi-info kan ook zichtbaar gemaakt worden op dat display. De analoge snelheidsmeter kan dan gewoon de snelheid op basis van de wielinfo weergeven (er schijnt wettelijk een zekere marge naar boven verplicht te zijn).

02 okt 2009 14:07
Profiel
Antwoord met een citaat
[quote="zurru"]Als je op de MyWay de 'geheime' info-menus activeert (SETUP en dan tegelijkertijd knop 1+2+3 indrukken), dan heb je onder het stukje Navigation > Information actuele informatie van de GPS status.
Een onderdeel daarvan is "Speed" in km/h.

quote]

Hoe ben je hier achter gekomen? Welke menu opties komen er nog meer bij? Heb je hier toevallig ook foto's van?
Zijn er nog meer van die "geheime menu's", naast het navigatie gedeelte?

23 jan 2010 09:00
C5club Rookie
C5club Rookie

Naar boven
Antwoord met een citaat
Ik heb dat kneepje van een frans forum (planete-citroen.com).
Je vindt er heel wat gedetailleerde info over je MyWay, maar veel kan je er niet mee volgens mij...

23 jan 2010 15:48
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak

Naar boven
Antwoord met een citaat
Henk2304 schreef:
Harm van Beek schreef:

Is dat zo? Als de navi voldoende satellieten "ziet" hoeft hij toch niet op de info van de wielen te vertrouwen. Die info is toch alleen maar aanvullend voor situaties waarin niet voldoende satellieten zichtbaar zijn, zoals in tunnels en tussen hoge gebouwen maar toch niet in het open veld?
Of is het juist andersom, dat de info van de wielen steeds primair wordt gebruikt en van tijd tot tijd (hoe groot is dan het interval) wordt aangepast aan de satellietinfo?
.....

Zó werkt het bij een vast ingebouwde Navi.
De puls is leading, er vindt een voortdurende (na)kalibratie plaats om er voor te zorgen dat het systeem maximaal nauwkeurig wordt. Dat gebeurt als je banden slijten, je ze verwisselt voor nieuwe of zomer <> winter.
Hoe dat in z'n werk gaat is te lezen in Kalibreren, hoe werkt dat nou?

Een goed gekalibreerd systeem kan ook heel lang zonder GPS info. Ik heb dat verschillende keren uitgeprobeerd, de GPS antenne op m'n dak afgedekt met een stukje alu-folie, en ik ben vervolgens gaan rijden. Het systeem volgde precies waar ik was, hij bleef "map-matchen" op basis van puls en gyro.

Als het vast ingebouwde systeem eenmaal goed gekalibreerd is zal de aanwijzing van de snelheid uiterst nauwkeurig zijn. Nauwkeuriger dan een "TomTom" dat doet, omdat de GPS info niet achteraf verwerkt hoeft te worden.
Die is, zoals ook al gesteld, eigenlijk alleen zeer nauwkeurig als je enige tijd je snelheid aanhoudt, dan kan hij middelen aan de hand van de afgelegde afstand. Bij een vaste navi-met-puls is dat instantaneous, gebaseerd op de pulsen die elke meter een paar keer doorkomen, 3000-6000/km.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!

23 jan 2010 18:19
Profiel
Antwoord met een citaat
zurru schreef:
Je vindt er heel wat gedetailleerde info over je MyWay, maar veel kan je er niet mee volgens mij...

In dat menu zie ik ook save and load adressbook. Heeft hier iemand ervaring mee? Met een beetje mazzel kun je een adressbook op je pc maken en deze importeren in navigatiesysteem... ;)

24 jan 2010 09:47
Antwoord met een citaat
zurru schreef:

Zurru, mijn Frans is erg slecht, maar met behulp van Babelfish heb ik toch het idee dat ik nog wat info meekrijg. ;) Het lukt mij echter niet om te registeren (hij zegt steeds dat ik de voorwaarden niet accepteer, terwijl ik het vinkje toch echt aanvink). Zou jij de 4 foto's op de onderstaande URL hier willen posten? :oops:
http://www.planete-citroen.com/forum/showthread.php?t=107965

24 jan 2010 10:30
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende