Re: Zekering koelventilator
Die 98 graden is niks bijzonders, net iets boven de normale bedrijfstemperatuur.
Vroeger was dat anders, er waren toen nog geen goeie druksystemen en er werd nog water-met-wat-glycol gebruikt als KVS.
Nu zijn het speciale KVS'en, en er wordt behoorlijk wat druk opgebouwd in het systeem. Het kookpunt ligt nu dan ook veel hoger, dat kun je ook zien aan het inschakelmoment van de hoge snelheid.
Dat alles is gedaan om een hogere bedrijfstemperatuur in de motor mogelijk te maken, dat verbetert het rendement.
Bij de EW10A is men daarbij zóver gegaan dat de thermostaat pas opent bij 105 graden
Oftewel, als je nu niet weet wanneer de fans inschakelen, zou ik die proef gewoon nog een keer doen.
En laat de temperatuur dan maar oplopen tot tegen de 110 graden, dan kun je goed zien wat er gebeurt.
Als 'ie dat al haalt, omdat de fans dan al zorgen voor afkoeling.
Groet,
JW