Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie elektronica & navigatie.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
 Vraag voor de audio-techneuten 
Auteur Bericht
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 mei 2006 09:50
Berichten: 928
Woonplaats: Zonnigste provincie van Nederland
Auto: C5 Tourer 2.0 HDi Exclusive 120 kW / 163 PK / 340 Nm
Opties: pack Integral, Hifi, 19" Adriatique. Pack Biedzjee: zonnebrilhouder, sfeerverlichting v+a, dashcam ;-)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13363
Productienummer: 10374
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 220k
Kleur: Mativoire


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Vraag voor de audio-techneuten
Een vraag voor de audio-techneuten.... misschien een gekke vraag, maar het houdt me een beetje bezig.... Ik ben me wat aan het oriënteren op (het verbeteren van) de geluidskwaliteit van de C5 Tourer. Mijn auto is uitgerust met een RT6, in combinatie met een Philips HiFi systeem (digitale DSP versterker, 350W totaal vermogen, 4 luidsprekers voor (2 tweeters+2 luidsprekers) en 5 luidsprekers achter (2 tweeters+2 luidsprekers+1 subwoofer)).

Over die subwoofer de volgende vraag... deze zit aan de rechterkant achter een afdekplaat:
Bijlage:
IMG_6213.jpg

Bijlage:
IMG_6214.jpg


Aan de binnenkant van die afdekplaat zit een dikke laag foam/isolatiemateriaal (ongeveer 2 cm) precies voor de conus van de subwoofer. Beetje lastig om een foto van te maken maar zie onderstaand de situatie:
Bijlage:
IMG_6215a.jpg


Die foamlaag houdt me bezig.... wat zou de gedachte daarachter zijn? Met m'n boerenverstand zou ik zeggen dat het juist geluidsgolven tegenhoudt, maar dat ligt er natuurlijk maar helemaal aan wat de structuur is van de foam in relatie tot de frequentie van de tonen van de subwoofer... Je ziet bij allerlei "show-offs" van audioinstallaties dat de woofers zichtbaar en open zijn, dus ik vraag me af wat het gevolg voor de audiokwaliteit zou zijn als er een opening in de afdekplaat gemaakt zou worden..... Aan de andere kant, als ik de muziek aanzet zit er naar m'n gehoor niet heel veel verschil in het basgeluid als de afdekplaat wel of niet aanwezig is... maar ik ben dus erg benieuwd wat de C5club-audiofielen hiervan vinden en welke argumentatie er is (of zou kunnen zijn) voor de aanwezigheid van de foam (wellicht voorkomen van trillingen/resonantie?)....


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Na een Fiat Ritmo 60L (1983), Peugeot 405 1.6GRi (1992), Rover 416si (1995), C5 Berline 2.0 Exclusive (2001), C5 Tourer 1.6THP Exclusive (2010) eigen import uit DE, Volvo XC90 D5 (2008) nu C5 Tourer 2.0HDi Exclusive (2013). Onze "2e autootjes": Opel Kadett C (jaar kruik), Mazda 323 (1984?), Renault Clio (1992), Peugeot 106 (1996), Picasso 1.8 (2003) nu Citroen C3 1.4i Diff (2004).


31 mei 2021 12:33
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan

Geregistreerd: 21 maart 2007 13:56
Berichten: 1295
Woonplaats: 035
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 227.000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vraag voor de audio-techneuten
Geen idee, maar ik vraag me altijd af wat er toch mis is met de kwaliteit van de installatie. Ik vind hem uitstekend . Ik zou jet klepje lekker laten zitten, het zit er vast niet voor niets ;)

_________________
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen


31 mei 2021 23:38
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 15 jun 2014 20:42
Berichten: 780
Woonplaats: Soest
Auto: Peugeot 607
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: H
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 161000
Kleur: Bordeauxrood


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vraag voor de audio-techneuten
Moguh,

Ik denk dat dat te maken heeft met het feit dat het een gesloten subwoofer betreft (Citroën gaat er niet vanaf dat iedereen stampende muziek mooi vind)… een gesloten subwoofer geeft via de conus zijn drukgolven af en als die isolatie er niet voor zou zitten zou je gehele paneel en klep mee gaan trillen.

Door die isolatie is het geluid van de subwoofer wel meer gedempt. Laat de kap er maar eens af. Dan zul het het verschil horen en merken…


01 jun 2021 07:22
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vraag voor de audio-techneuten
Dat laatste had hij al geprobeerd:
Citaat:
Aan de andere kant, als ik de muziek aanzet zit er naar m'n gehoor niet heel veel verschil in het basgeluid als de afdekplaat wel of niet aanwezig is...


Da's dan minder dan jij veronderstelde:
Citaat:
Laat de kap er maar eens af. Dan zul het het verschil horen en merken…


Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


01 jun 2021 07:46
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 mei 2006 09:50
Berichten: 928
Woonplaats: Zonnigste provincie van Nederland
Auto: C5 Tourer 2.0 HDi Exclusive 120 kW / 163 PK / 340 Nm
Opties: pack Integral, Hifi, 19" Adriatique. Pack Biedzjee: zonnebrilhouder, sfeerverlichting v+a, dashcam ;-)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13363
Productienummer: 10374
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 220k
Kleur: Mativoire


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vraag voor de audio-techneuten
Fijn dat jullie met me mee willen denken!

@CCinq: je stelde de vraag over de kwaliteit van het audiosysteem. In mijn vorige tourer had ik dezelfde installatie maar dan met een NG4. Daar heb ik op een of andere manier nooit de behoefte gehad om iets aan de installatie te doen. In m'n eerste C5 (Ph1) heb ik wel de luidsprekers vervangen en ook het verschil gehoord. Voordat ik m'n huidige Tourer had, reed ik een Volvo XC90 met Dynaudio setup (Dolby Prologic, 5x130 Watt versterker en 12 luidsprekers). Ik had in de Volvo in eerste instantie wel zoiets van "wat een onzin, zoveel luidsprekers", maar toen ik de Volvo had achtergelaten en in de Tourer stapte vond ik het geluid niet zo vol en rijk als wat ik in de Volvo gewend was. Overigens, ik ben geen audiofiel hoor, maar het verschil tussen de Volvo en Tourer qua geluid viel me echt op. Ik heb trouwens wel het idee dat het geluid van de Tourer voller klinkt als het volume ergens halverwege staat. Maar meestal rijd ik met het volume ergens tussen 3 en 7, en dan heb ik het idee dat het geluid voller en rijker kan zijn.

@Xander/@JW-C5: inderdaad al geprobeerd, maar met het volume op 4 of 5...

Uiteindelijk is het ook een hobby hé, om met de auto bezig te zijn. Ik ben geen mechanieker, ben geen velgenfreak, geen stylingfanaat, maar kan er wel van genieten om bezig te zijn met updates qua interieur en uitrusting, en ik kan genieten van een uitgebreid gepoetste voiture. Daarom is dit forum ook zo prettig: voor elk wat wils!

Back on topic: Mijn vraag was ook wel nieuwsgierig gedreven ("waarom de conus afdekken met foammateriaal"). In ieder geval interessant om de verschillen in karakteristieken tussen gesloten en "open" subwoofers in ogenschouw te (gaan) nemen...

Ben benieuwd welke inzichten het vervolg van dit draadje gaat brengen!

_________________
Na een Fiat Ritmo 60L (1983), Peugeot 405 1.6GRi (1992), Rover 416si (1995), C5 Berline 2.0 Exclusive (2001), C5 Tourer 1.6THP Exclusive (2010) eigen import uit DE, Volvo XC90 D5 (2008) nu C5 Tourer 2.0HDi Exclusive (2013). Onze "2e autootjes": Opel Kadett C (jaar kruik), Mazda 323 (1984?), Renault Clio (1992), Peugeot 106 (1996), Picasso 1.8 (2003) nu Citroen C3 1.4i Diff (2004).


01 jun 2021 09:28
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.