Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=56&t=22167
Pagina 6 van 9

Auteur:  Frans 99 [ 21 dec 2020 16:53 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

Maar ik heb al 8 jaar geen (fout)melding!
Auto gekocht met pak um beet 60.000 km (nu 337.000).+-
Volgens Internet moet het om de de 120.000 bijgevuld worden en ook hier.
goed ik haal 150.000 km,(nu 337.000) maar nog steeds geen melding.
(low Budget) is een roetfilter goedkoper dan jaarlijks bijvullen . En makkelijker te monteren
Grüß

Auteur:  Frans 99 [ 21 dec 2020 16:58 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

eolys
Zo schrijf je dat.

Auteur:  Ccinq [ 21 dec 2020 20:58 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

Wat natuurlijk zou kunnen is dat bij een bepaalde rijstijl (veel snelweg met behoorlijke snelheid, motor altijd goed op temperatuur) de regeleenheden vaststellen dat er weinig roetproductie is en daardoor de hoeveelheid ingespoten eolys verminderd wordt. Daardoor zou je dan beduidend minder as in het filter krijgen en veel langer met je eolysvoorraad doen (dat zou wellicht bij Frans99 zo kunnen zijn ).Ik had die indruk toen er bij mij volgens fabrieksvoorschrift bij rond 120.000 km eolys werd bijgevuld (weet niet precies hoeveel), ik weet wel dat volgens de diagbox ik toen nog zeker 160.000 km vooruit had moeten kunnen. Als dat natuurlijk klopte.
Ben benieuwd of mijn indruk juist is (BJG?).

Auteur:  C5HDI110 [ 21 dec 2020 23:10 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

@BJG, wat zijn de voor en nadelen van de (interne?) EGR zoals op THP motoren ?
Onder welk type EGR valt deze ?

Auteur:  jantje1948 [ 22 dec 2020 02:06 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

Ccinq schreef:
Wat natuurlijk zou kunnen is dat bij een bepaalde rijstijl (veel snelweg met behoorlijke snelheid, motor altijd goed op temperatuur) de regeleenheden vaststellen dat er weinig roetproductie is en daardoor de hoeveelheid ingespoten eolys verminderd wordt. Daardoor zou je dan beduidend minder as in het filter krijgen en veel langer met je eolysvoorraad doen (dat zou wellicht bij Frans99 zo kunnen zijn ).Ik had die indruk toen er bij mij volgens fabrieksvoorschrift bij rond 120.000 km eolys werd bijgevuld (weet niet precies hoeveel), ik weet wel dat volgens de diagbox ik toen nog zeker 160.000 km vooruit had moeten kunnen. Als dat natuurlijk klopte.
Ben benieuwd of mijn indruk juist is (BJG?).


Nee, bij elke tankbeurt wordt de eolys aan de inhoud van de tank toegevoegd, afhankelijk van de hoeveelheid die je getankt hebt. Er zit dus altijd eolys in de brandstof die ingespoten wordt. Die dient om de temperatuur waarbij roet verbrandt zo'n 150 graden lager te maken waardoor het filter geregenereerd kan worden.

Auteur:  C5HDI110 [ 22 dec 2020 02:35 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

Er word niet altijd eolys toegevoegd na het tanken, toevallig las ik van de week wat documentatie hierover.
Openen van het tank klepje word gedetecteerd, dat i.c.m. de hoeveelheid getankte diesel, bepaald hoeveel eolys er word toegevoegd.
Onder een bepaald minimum getankte diesel, word dit niet gedetecteerd als een trigger om eolys toe te voegen.
Veel kleine tankbeurten kan dan tot problemen met het roetfilter veroorzaken.

Auteur:  c5jan [ 22 dec 2020 11:02 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

Een beetje dieselrijder rijdt tot het lampje... :-)

Auteur:  Menno [ 22 dec 2020 11:05 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

Je hebt idd niet voor niets een flinke actieradius :mrgreen: ...

Auteur:  c5jan [ 22 dec 2020 11:10 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

Dat vastgesteld hebbende, de opvoerpomp ligt in de brandstof en wordt daaraan gekoeld. Te laag brandstofpeil, zeker bij een hdi motor waar ze vaak al de retourkoeling wegbezuinigd hebben, zodra het lampje brandt is het dan ook wel tijd om te tanken...
Ik heb het op andere wijze geprobeerd, niet handig om met volle tank de opvoerpomp te moeten wisselen zeg maar.

Auteur:  boes [ 22 dec 2020 11:17 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

c5jan schreef:
Een beetje dieselrijder rijdt tot het lampje... :-)

En dan nog even verder,...totdat ze echt begint te zeuren :) :)

Auteur:  C5HDI110 [ 22 dec 2020 11:21 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

De 1.6HDI zoals in mijn C5 heeft gelukkig geen opvoerpomp, wel retourkoeling.
Als ik dit zo schrijf, begin ik mijn C5 steeds meer te waarderen :D

Auteur:  Frans 99 [ 22 dec 2020 17:41 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

Het stevig doorrijden op de snelweg heeft niet geholpen, vanochtend ging het lampje weer aan.
Er wordt nu een meneer diag bij gehaald met expertise.
Daar wacht ik niet op en monteer het nwe roetfilter wanneer ik tijd heb, zal tussen kerst en volgend jaar zijn.
Volgens de garage is het roetfilter brandschoon en is dat het wel een sensor is.
Dat geloof ik weer niet omdat er geen problemen waren voor het reinigen van het roetfilter.
Wel vast gesteld dat het eylois systeem (?) niets doet.
Wel grappig meneer diag zegt laatste generatie 650 km geleden, maar er is dus niets gebeurd. Ra ra.
wordt vervolgd.
Grüß
Ps beginnen met M.o.i.n mag niet (wordt irritant bevonden) eindigen met Grüß is wel schijnt wel aanvaardbaar te wezen.

Auteur:  c5jan [ 22 dec 2020 18:00 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

Moi doet het vaak wel toch?
Is dat niet hetzelfde dan?

Auteur:  H_H [ 22 dec 2020 23:09 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

boes schreef:
c5jan schreef:
Een beetje dieselrijder rijdt tot het lampje... :-)

En dan nog even verder,...totdat ze echt begint te zeuren :) :)


:lol:
Ja. En dan genoeg zelfvertrouwen hebben om zowel de piepjes van de auto en die van je vrouw te negeren :mrgreen:

Auteur:  C5HDI110 [ 23 dec 2020 01:29 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

Frans 99 schreef:
Het stevig doorrijden op de snelweg heeft niet geholpen, vanochtend ging het lampje weer aan.

Wel vast gesteld dat het eylois systeem (?) niets doet.
Wel grappig meneer diag zegt laatste generatie 650 km geleden, maar er is dus niets gebeurd. Ra ra.

Is het niet een teller in de ECU, welke een km stand bereikt heeft, waarbij er meldingen komen dat het filter verstopt en vervangen moet worden ?
Een 2.0HDI heeft een roetfilter wat om de 800 km? regenereert, dan is 650km op zich niet slecht als het geen splinternieuw filter is.

De melding met uitlezen dat het eolys niet functioneert is volgens mij "standaard", met een Lexia krijg je een soortgelijke melding, "toevoegen niet mogelijk", maar het vakje storing zeg nee.
Heeft te maken met de omstandigheden tijdens het uitlezen, mijn C5 geeft niet anders aan tijdens het uitlezen, al 90K :)

PS: M o i n hoor ik elke dag op het werk als mijn collega's met Duitse collega's bellen, in het begin dacht ik, die meneer M o i n is populair :D

Pagina 6 van 9 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/