Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=56&t=22167
Pagina 5 van 9

Auteur:  JW-C5 [ 21 dec 2020 02:04 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

Mijn posting staat onder die van jou.......

Groet,
JW

Auteur:  C5HDI110 [ 21 dec 2020 02:21 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

Dus...

Auteur:  willy4 [ 21 dec 2020 11:24 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

hier staat veel over eeb egr klep.
https://cse.google.nl/cse?cx=partner-pu ... elenet.be/

Auteur:  JW-C5 [ 21 dec 2020 11:44 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

Frans 99 schreef:
Als er iets niet is aangesloten, komt de melding gelijk terug.
Bij mij naar een paar dagen rijden.
van mij hoefde het filter niet schoon gemaakt te worden, er ligt hier al een nwe klaar.
Voor het vervangen van de originele (dit is de 2e) gevraagd wat reinigen koste, was niet mogelijk hoorde ik toen.
Dus denk ik dat de fout in het roetfilter zit maar ik wil wachten met vervangen en kijken hoe dit door de garage opgelost wordt.
Grüß


Dat bij het schoonmaken van het roetfilter een vraagteken gezet kan worden, is ook in BJG's verhaal over het FaP te lezen, in de FAQ aan het eind:
Citaat:
Kan ik een PSA roetfilter dat verzadigd is zelf schoonmaken
* Nee dat lukt eigenlijk niet goed. Het wordt wel gedaan met een hogedrukspuit in tegenstroomrichting.
* Het probleem is het additief dat afgezet is in en tegen de wanden van de kanalen. Die afzetting is erg moeilijk te verwijderen.
* Doordat er wel additief wordt verwijderd neemt de tegendruk wel af, maar het roetfilter werkt nog steeds niet goed, met roetuitstoot als gevolg.


Mbt die sensor was mijn gedachte niet dat hij niet aangesloten was.
Maar wel dat er bij de hermontage na het schoonmaken mogelijkerwijs iets niet helemaal goed gegaan zou kunnen zijn, en dat hij daarom (soms?) storing geeft.

We zijn, met jou, benieuwd naar het vervolg.

Groet,
JW

Auteur:  BJG [ 21 dec 2020 12:06 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

Ik had bedacht om niet meer te reageren in dit draadje omdat je de discussie over EGR nooit uit de wereld krijgt. Iedereen vindt er wat van. Wat mij het meest steekt is dat door gebrekkige kennis daarover (aangewakkerd doordat semi-technici op diverse (tuning) sites van alles roepen) velen wel de klok horen, maar de klepel niet weten te vinden....

Ik lees hier tussen de regels door dat veel clubleden zich oprecht afvragen wat het doel is van EGR en waarom het nu problemen oplevert. Daarom toch even een reactie van mij.

Belangrijkste uitgangspunten
Bij een diesel is er (behalve bij vollast) altijd sprake van een luchtoverschot, waardoor er NOx ontstaat.
Hoe hoger de verbrandingstemperatuur hoe sneller NOx ontstaat (bij een luchtoverschot)

NOx uitstoot kunnen we dus aan de bron bestrijden door:
Het luchtoverschot te verminderen
De verbrandingstemperatuur te verlagen

Dilemma
Door luchtoverschot te verminderen (NOx bestrijden) ontstaat er meer roet.
Door luchtoverschot te vergroten (minder roet) ontstaat meer NOx (denk hierbij bijvoorbeeld aan de Xantia sD, turbo alleen voor vermindering roetuitstoot die had inderdaad een hele lage k-waarde en dat zonder roetfilter, maar hij was wel een NOx bommetje).

Tegenwoordig hebben alle auto's een roetfilter, dus kiezen fabrikanten voor aanpak NOx en lossen het roet-probleem in het roetfilter op.


HD-EGR
Luchtoverschot verminderen door uitlaatgas vanaf het uitlaatspruitstuk terug te voeren de motor in, gecontroleerd door de luchtmassameter om te zien hoeveel lucht er over is en dus hoeveel uitlaatgas retour moet. Hierover heb ik eens een filmpje gepost in dat andere draadje.

+ Sneller opwarmen van de motor
+ Bijdrage aan regeneratietemperatuur roetfilter

- Rendementsvermindering motor
- Vervuiling van inlaat door roet
- beperkt werkzaam omdat aftappen uitlaatgas voor de turbo spoeling turbo vermindert (bij gevraagde turbodruk kan dit dus niet meer)

HD-EGR WTW
Eventueel kan de verbrandingstemperatuur worden verlaagd door een egr-warmtewisselaar te gebruiken. Uitlaatgas wordt dan gekoeld door de koelvloeistof

+ snellere opwarming van de koelvloeistof
+ effectievere NOX-bestrijding

- Rendementsvermindering motor
- WTW moet via omloop kunnen worden gebypassed dit vervuilt en geeft op termijn problemen

LD-EGR
Bestrijding luchtoverschot door terugvoeren van uitlaatgas vanachter het roetfilter naar vóór de turbo. Eventueel nog via regelbare WTW.

+ schoon uitaatgas, dus geen inlaatvervuiling
+ zeer effectief, want ook tijdens turbodruk werkzaam

- Geen bijdrage aan snel opwarmen motor
- Rendementsvermindering motor
- Hoge temperatuursbelasting van smoorklep in uitlaat

SCR met AdBlue
Achteraf opslaan van uitgestoten NOx en nadien de opslag regenereren middels en hoge temperatuur en inhectie van AdBlue

+ Effectief

- Technisch ingewikkeld
- Daardoor duur
- Aparte vloeistof regelmatig bijvullen los van onderhoud
- Verbruik AdBlue zeer hoog wanneer dit als losstaand (enige) systeem wordt gebruikt
- Regeneratie kost extra brandstof
- Kristallisatie van AdBlue kan een probleem vormen vooral bij weinig km/jaar

SCR zonder AdBlue
Achteraf opslaan van uitgestoten NOx en nadien regenereren met een Barium NOx-trap in combinatie met een rijk mengsel

+ Geen AdBlue nodig

- Ingewikkelde constructie/regeling nodig om een Diesel rijk te kunnen laten lopen
- Extra belasting roetfilter
- Brandstofverbruik bij regeneratie

Uitvoering NOx bestrijdingssysteem
Tot en met Euro 4 is het over het algemeen alleen HD-EGR eventueel in combinatie met een WTW. Veel fabrikanten gebruiken vanaf euro 5 een combinatie van meerdere systemen.

Door de HD-EGR in combinatie met een LD-EGR te gebruiken speelt het probleem van vervuiling nauwelijks meer. Ook combinaties met HD- LD en SCR komen voor.

De klachten die er zijn in relatie tot EGR zijn afhankelijk van de systemen die gebruikt worden. Dus eerst kijken wat het is en hoe het werkt voordat we alles over één kam scheren. Op dit forum gaat het vaak over auto's van Euro 4 of ouder, dus over het HD-EGR-systeem. Vergeet dan niet dat dit auto's zijn volgens de stand der techniek van meer dan 10 jaar geleden!

Auteur:  boes [ 21 dec 2020 12:20 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

kijk,.....daar heb je wat aan. :smt023

hoewel ik nog steeds nergens de overall milieu gevolgen kan vinden van de EGR. Daarmee bedoel ik dat de nadelige mechanische en levensduur verkortende effecten op het blok (en daaromheen de auto) onduidelijk zijn.
Maar laat onverlet dat we met zijn allen onze best moeten doen om zo min mogelijk schade te veroorzaken door rond te brommen.

dankjewel BJG voor deze heldere uitleg.

Auteur:  JW-C5 [ 21 dec 2020 12:22 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

@BJG,
Bedankt voor je verhelderende bijdrage.

Wellicht goed om die "goed te bewaren", door 'm (ook?) op een andere plek te zetten, makkelijk zichtbaar en bereikbaar.
Ik zal even met de collegae overleggen hoe we dat het beste kunnen doen, suggesties zijn welkom ;)

Groet,
JW

Auteur:  BJG [ 21 dec 2020 12:24 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

boes schreef:
hoewel ik nog steeds nergens de overall milieu gevolgen kan vinden van de EGR. Daarmee bedoel ik dat de nadelige mechanische en levensduur verkortende effecten op het blok (en daaromheen de auto) onduidelijk zijn.
Maar laat onverlet dat we met zijn allen onze best moeten doen om zo min mogelijk schade te veroorzaken door rond te brommen.

Dat van de overall-effecten begrijp ik en is ook lastig meetbaar natuurlijk.
Maar de nadelen van EGR zijn voor een heel groot deel echt wel verleden tijd, die spelen vooral bij euro 4 en ouder (dus als er geen LD-EGR op zit).

Daar komen wel weer nieuwe nadelen voor in de plaats mbt de adBlue-systemen natuurlijk, en die zitten weer in de tankverwarming, pompjes en NOx-sensoren die stuk gaan.

Auteur:  Menno [ 21 dec 2020 12:33 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

Bij het FAP verhaal van BJG toegevoegd, thnx :smt023

Auteur:  Breeze [ 21 dec 2020 13:23 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

Bedankt BJG, zeer verhelderend en instruktief.

BJG schreef:
- beperkt werkzaam omdat aftappen uitlaatgas voor de turbo spoeling turbo vermindert

Als ik het zo lees:
Citaat:
- beperkt werkzaam omdat aftappen uitlaatgas voor de turbo, spoeling turbo vermindert.
begrijp ik het beter, correct?

Adri

Auteur:  c5jan [ 21 dec 2020 13:41 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

Menno schreef:
Bij het FAP verhaal van BJG toegevoegd, thnx :smt023

Egr zit ook op benzinemotoren, faps toch niet?

Auteur:  willy4 [ 21 dec 2020 13:59 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

https://www.google.com/search?q=egr+kle ... e&ie=UTF-8

Auteur:  H_H [ 21 dec 2020 14:44 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

Bedankt BJG! Mij is het nu duidelijk.
En ik begrijp nu dat mijn auto, dezelfde dus als waar het hier in het topic om gaat, niet voorzien is van de LD klep variant op deze motor met E4 classificatie.

Auteur:  Frans 99 [ 21 dec 2020 16:06 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

https://www.bredapartscompany.nl/blogs/ ... -egr-klep/
Zo zag mijn klep er zeer zeker niet uit. Ik had een lichte aanslag, vandaar dat ik denk dat de motor kapot was.
Eleoys kan niet in mijn roetfilter zitten, want dat systeem is bij mij al jaren defect.
Nooit bij gevuld of melding daarover gehad.
Meneer diag geeft keurig aan wanneer de laatste generatie was. Laatste (uit mijn hoofd 650 km in het verleden).
Lampje is vandaag niet gaan branden en dat geeft hoop.
Wat is dan trouwens de beste snelheid en toerental om de EGR kleppen schoon te houden???.
100 en 120 rij ik in NL vaak genoeg, en dat is rond de 2000 toertjes.
Ik doe wel eens gek en ga 105 of125 rijden.
Grüß

Auteur:  jantje1948 [ 21 dec 2020 16:23 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

Als hij ongeveer elke 650 km regenereert weet ik wel bijna zeker dat er eolys toegevoegd wordt. Zonder eolys wordt namelijk de roet veel slechter verwijderd. Dat systeem geeft bijna standaard een foutmelding. Visueel inspecteren of er vloeistof in het tankje zit.

Pagina 5 van 9 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/