Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie elektronica & navigatie.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 135 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
 Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof 
Auteur Bericht
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 19304
Woonplaats: 030
Auto: C5 Break V6 Exclusive
Opties: leer, JBL , DRL's, RT4 Navi met HDD, glas-schuifdak, 17" LM-velgen met CC+'s, geen dakrails
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 2
Organummer: 11207
Productienummer: 10087
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 290000
Kleur: Rouge Profond KKQD (Dieprood)
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
Mijn posting staat onder die van jou.......

Groet,
JW

_________________
Afbeelding

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


21 dec 2020 01:04
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 2834
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
Dus...


21 dec 2020 01:21
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 12981
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
hier staat veel over eeb egr klep.
https://cse.google.nl/cse?cx=partner-pu ... elenet.be/


21 dec 2020 10:24
Profiel
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 19304
Woonplaats: 030
Auto: C5 Break V6 Exclusive
Opties: leer, JBL , DRL's, RT4 Navi met HDD, glas-schuifdak, 17" LM-velgen met CC+'s, geen dakrails
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 2
Organummer: 11207
Productienummer: 10087
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 290000
Kleur: Rouge Profond KKQD (Dieprood)
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
Frans 99 schreef:
Als er iets niet is aangesloten, komt de melding gelijk terug.
Bij mij naar een paar dagen rijden.
van mij hoefde het filter niet schoon gemaakt te worden, er ligt hier al een nwe klaar.
Voor het vervangen van de originele (dit is de 2e) gevraagd wat reinigen koste, was niet mogelijk hoorde ik toen.
Dus denk ik dat de fout in het roetfilter zit maar ik wil wachten met vervangen en kijken hoe dit door de garage opgelost wordt.
Grüß


Dat bij het schoonmaken van het roetfilter een vraagteken gezet kan worden, is ook in BJG's verhaal over het FaP te lezen, in de FAQ aan het eind:
Citaat:
Kan ik een PSA roetfilter dat verzadigd is zelf schoonmaken
* Nee dat lukt eigenlijk niet goed. Het wordt wel gedaan met een hogedrukspuit in tegenstroomrichting.
* Het probleem is het additief dat afgezet is in en tegen de wanden van de kanalen. Die afzetting is erg moeilijk te verwijderen.
* Doordat er wel additief wordt verwijderd neemt de tegendruk wel af, maar het roetfilter werkt nog steeds niet goed, met roetuitstoot als gevolg.


Mbt die sensor was mijn gedachte niet dat hij niet aangesloten was.
Maar wel dat er bij de hermontage na het schoonmaken mogelijkerwijs iets niet helemaal goed gegaan zou kunnen zijn, en dat hij daarom (soms?) storing geeft.

We zijn, met jou, benieuwd naar het vervolg.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


21 dec 2020 10:44
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 7797
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 13000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
Ik had bedacht om niet meer te reageren in dit draadje omdat je de discussie over EGR nooit uit de wereld krijgt. Iedereen vindt er wat van. Wat mij het meest steekt is dat door gebrekkige kennis daarover (aangewakkerd doordat semi-technici op diverse (tuning) sites van alles roepen) velen wel de klok horen, maar de klepel niet weten te vinden....

Ik lees hier tussen de regels door dat veel clubleden zich oprecht afvragen wat het doel is van EGR en waarom het nu problemen oplevert. Daarom toch even een reactie van mij.

Belangrijkste uitgangspunten
Bij een diesel is er (behalve bij vollast) altijd sprake van een luchtoverschot, waardoor er NOx ontstaat.
Hoe hoger de verbrandingstemperatuur hoe sneller NOx ontstaat (bij een luchtoverschot)

NOx uitstoot kunnen we dus aan de bron bestrijden door:
Het luchtoverschot te verminderen
De verbrandingstemperatuur te verlagen

Dilemma
Door luchtoverschot te verminderen (NOx bestrijden) ontstaat er meer roet.
Door luchtoverschot te vergroten (minder roet) ontstaat meer NOx (denk hierbij bijvoorbeeld aan de Xantia sD, turbo alleen voor vermindering roetuitstoot die had inderdaad een hele lage k-waarde en dat zonder roetfilter, maar hij was wel een NOx bommetje).

Tegenwoordig hebben alle auto's een roetfilter, dus kiezen fabrikanten voor aanpak NOx en lossen het roet-probleem in het roetfilter op.


HD-EGR
Luchtoverschot verminderen door uitlaatgas vanaf het uitlaatspruitstuk terug te voeren de motor in, gecontroleerd door de luchtmassameter om te zien hoeveel lucht er over is en dus hoeveel uitlaatgas retour moet. Hierover heb ik eens een filmpje gepost in dat andere draadje.

+ Sneller opwarmen van de motor
+ Bijdrage aan regeneratietemperatuur roetfilter

- Rendementsvermindering motor
- Vervuiling van inlaat door roet
- beperkt werkzaam omdat aftappen uitlaatgas voor de turbo spoeling turbo vermindert (bij gevraagde turbodruk kan dit dus niet meer)

HD-EGR WTW
Eventueel kan de verbrandingstemperatuur worden verlaagd door een egr-warmtewisselaar te gebruiken. Uitlaatgas wordt dan gekoeld door de koelvloeistof

+ snellere opwarming van de koelvloeistof
+ effectievere NOX-bestrijding

- Rendementsvermindering motor
- WTW moet via omloop kunnen worden gebypassed dit vervuilt en geeft op termijn problemen

LD-EGR
Bestrijding luchtoverschot door terugvoeren van uitlaatgas vanachter het roetfilter naar vóór de turbo. Eventueel nog via regelbare WTW.

+ schoon uitaatgas, dus geen inlaatvervuiling
+ zeer effectief, want ook tijdens turbodruk werkzaam

- Geen bijdrage aan snel opwarmen motor
- Rendementsvermindering motor
- Hoge temperatuursbelasting van smoorklep in uitlaat

SCR met AdBlue
Achteraf opslaan van uitgestoten NOx en nadien de opslag regenereren middels en hoge temperatuur en inhectie van AdBlue

+ Effectief

- Technisch ingewikkeld
- Daardoor duur
- Aparte vloeistof regelmatig bijvullen los van onderhoud
- Verbruik AdBlue zeer hoog wanneer dit als losstaand (enige) systeem wordt gebruikt
- Regeneratie kost extra brandstof
- Kristallisatie van AdBlue kan een probleem vormen vooral bij weinig km/jaar

SCR zonder AdBlue
Achteraf opslaan van uitgestoten NOx en nadien regenereren met een Barium NOx-trap in combinatie met een rijk mengsel

+ Geen AdBlue nodig

- Ingewikkelde constructie/regeling nodig om een Diesel rijk te kunnen laten lopen
- Extra belasting roetfilter
- Brandstofverbruik bij regeneratie

Uitvoering NOx bestrijdingssysteem
Tot en met Euro 4 is het over het algemeen alleen HD-EGR eventueel in combinatie met een WTW. Veel fabrikanten gebruiken vanaf euro 5 een combinatie van meerdere systemen.

Door de HD-EGR in combinatie met een LD-EGR te gebruiken speelt het probleem van vervuiling nauwelijks meer. Ook combinaties met HD- LD en SCR komen voor.

De klachten die er zijn in relatie tot EGR zijn afhankelijk van de systemen die gebruikt worden. Dus eerst kijken wat het is en hoe het werkt voordat we alles over één kam scheren. Op dit forum gaat het vaak over auto's van Euro 4 of ouder, dus over het HD-EGR-systeem. Vergeet dan niet dat dit auto's zijn volgens de stand der techniek van meer dan 10 jaar geleden!

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 12S LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton zie website


21 dec 2020 11:06
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 15:06
Berichten: 3204
Woonplaats: 0227
Auto: 0.8x c5, Tendance
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 240kkm
Kleur: Bleu avec glitters


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
kijk,.....daar heb je wat aan. :smt023

hoewel ik nog steeds nergens de overall milieu gevolgen kan vinden van de EGR. Daarmee bedoel ik dat de nadelige mechanische en levensduur verkortende effecten op het blok (en daaromheen de auto) onduidelijk zijn.
Maar laat onverlet dat we met zijn allen onze best moeten doen om zo min mogelijk schade te veroorzaken door rond te brommen.

dankjewel BJG voor deze heldere uitleg.


21 dec 2020 11:20
Profiel
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 19304
Woonplaats: 030
Auto: C5 Break V6 Exclusive
Opties: leer, JBL , DRL's, RT4 Navi met HDD, glas-schuifdak, 17" LM-velgen met CC+'s, geen dakrails
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 2
Organummer: 11207
Productienummer: 10087
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 290000
Kleur: Rouge Profond KKQD (Dieprood)
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
@BJG,
Bedankt voor je verhelderende bijdrage.

Wellicht goed om die "goed te bewaren", door 'm (ook?) op een andere plek te zetten, makkelijk zichtbaar en bereikbaar.
Ik zal even met de collegae overleggen hoe we dat het beste kunnen doen, suggesties zijn welkom ;)

Groet,
JW

_________________
Afbeelding

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


21 dec 2020 11:22
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 7797
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 13000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
boes schreef:
hoewel ik nog steeds nergens de overall milieu gevolgen kan vinden van de EGR. Daarmee bedoel ik dat de nadelige mechanische en levensduur verkortende effecten op het blok (en daaromheen de auto) onduidelijk zijn.
Maar laat onverlet dat we met zijn allen onze best moeten doen om zo min mogelijk schade te veroorzaken door rond te brommen.

Dat van de overall-effecten begrijp ik en is ook lastig meetbaar natuurlijk.
Maar de nadelen van EGR zijn voor een heel groot deel echt wel verleden tijd, die spelen vooral bij euro 4 en ouder (dus als er geen LD-EGR op zit).

Daar komen wel weer nieuwe nadelen voor in de plaats mbt de adBlue-systemen natuurlijk, en die zitten weer in de tankverwarming, pompjes en NOx-sensoren die stuk gaan.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 12S LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton zie website


21 dec 2020 11:24
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 17:31
Berichten: 33517
Woonplaats: 033
Auto: Citroën & Peugeot


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
Bij het FAP verhaal van BJG toegevoegd, thnx :smt023

_________________
Citroën 2CV AZ-A '68 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën C3 1.4i 16v Exclusive sensodrive '05 Rouge Lucifer nacré
Peugeot 2008 1.2 Allure automaat '17 Gris Platinium


21 dec 2020 11:33
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 jun 2010 04:24
Berichten: 630
Woonplaats: Nw. Lekkerland
Auto: Xantia V6 Break Exclusive
Opties: Leer, Winterpakket
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2000
Organummer: 8646
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 253 000
Kleur: KPKD Blue Mauritius


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
Bedankt BJG, zeer verhelderend en instruktief.

BJG schreef:
- beperkt werkzaam omdat aftappen uitlaatgas voor de turbo spoeling turbo vermindert

Als ik het zo lees:
Citaat:
- beperkt werkzaam omdat aftappen uitlaatgas voor de turbo, spoeling turbo vermindert.
begrijp ik het beter, correct?

Adri

_________________
Afbeelding


21 dec 2020 12:23
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 6190
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 386000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
Menno schreef:
Bij het FAP verhaal van BJG toegevoegd, thnx :smt023

Egr zit ook op benzinemotoren, faps toch niet?


21 dec 2020 12:41
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 12981
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
https://www.google.com/search?q=egr+kle ... e&ie=UTF-8


21 dec 2020 12:59
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 feb 2013 15:44
Berichten: 2105
Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 216.000
Kleur: Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
Bedankt BJG! Mij is het nu duidelijk.
En ik begrijp nu dat mijn auto, dezelfde dus als waar het hier in het topic om gaat, niet voorzien is van de LD klep variant op deze motor met E4 classificatie.

_________________
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline


21 dec 2020 13:44
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 18 nov 2008 20:58
Berichten: 705
Woonplaats: Heede /Ems Dld
Auto: C5 tourer V6 HDI Biturbo Exclusive
Opties: Vollausstattung
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11692 CJ
Productienummer: 10264
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 338,524,01
Kleur: zwart KTVD


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
https://www.bredapartscompany.nl/blogs/ ... -egr-klep/
Zo zag mijn klep er zeer zeker niet uit. Ik had een lichte aanslag, vandaar dat ik denk dat de motor kapot was.
Eleoys kan niet in mijn roetfilter zitten, want dat systeem is bij mij al jaren defect.
Nooit bij gevuld of melding daarover gehad.
Meneer diag geeft keurig aan wanneer de laatste generatie was. Laatste (uit mijn hoofd 650 km in het verleden).
Lampje is vandaag niet gaan branden en dat geeft hoop.
Wat is dan trouwens de beste snelheid en toerental om de EGR kleppen schoon te houden???.
100 en 120 rij ik in NL vaak genoeg, en dat is rond de 2000 toertjes.
Ik doe wel eens gek en ga 105 of125 rijden.
Grüß

_________________
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs al is verdwenen.


21 dec 2020 15:06
Profiel
C5club Executive
C5club Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 aug 2017 10:44
Berichten: 1672
Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
Als hij ongeveer elke 650 km regenereert weet ik wel bijna zeker dat er eolys toegevoegd wordt. Zonder eolys wordt namelijk de roet veel slechter verwijderd. Dat systeem geeft bijna standaard een foutmelding. Visueel inspecteren of er vloeistof in het tankje zit.

_________________
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.


21 dec 2020 15:23
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 135 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.