Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=56&t=22167
Pagina 4 van 9

Auteur:  morjos [ 18 dec 2020 20:42 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

JW-C5 schreef:
Ik zal het je sturen (naar je hotmail of naar je yahoo adres?), maar realiseer je je dat het niet van toepassing is op jouw HDi?
Of heb je inmiddels een V6?

Groet,
JW


Sorry, JW, had even niet gezien dat het over een V6 ging :oops: :oops: ...maar ik heb mijn ouwe trouwe gouwe 2.0Hdi nog.

Maar als je info hebt over de EGR klep op mijn C5 wil ik die doodgraag ontvangen (Hotmail of Yahoo maakt niet uit)

Vrees namelijk dat het EGR euvel er bij mij ook zit aan te komen....

Auteur:  JW-C5 [ 19 dec 2020 16:19 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

Ze zijn naar je onderweg ;)

Groet,
JW

Auteur:  morjos [ 19 dec 2020 17:12 ]
Berichttitel:  Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

Thanks :smt023 :smt023

Auteur:  H_H [ 20 dec 2020 01:28 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

Ik wil vooral niet de hele egr discussie opnieuw aanzwengelen maar ik vraag me oprecht af wat het nut is van die krengen?
Zonder verbruik je aanzienlijk minder brandstof en met heb je veel storingen, veel periodiek onderhoud en bij slecht functioneren volgens mij ook meer schade aan het milieu dan de bedoeling was....

Auteur:  C5HDI110 [ 20 dec 2020 01:53 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

Reduceren van NOx uitstoot is de functie van de EGR.
Het middel is erger dan de kwaal, volgens mij :?

Auteur:  JW-C5 [ 20 dec 2020 02:02 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

Toch maar even de posting op bladzij 2 van dit draadje herhalen
JW-C5 schreef:
Een herhaling van zetten, die "discussie" hebben we hier al eerder gevoerd, ook met jou als deelnemer daaraan met precies hetzelfde verhaal.

Dat doen we dus niet opnieuw, het is en blijft gewoon een milieudelict, hoe je het ook wendt of keert. Met in de toekomst wellicht een mogelijkheid om dat op te sporen.
Verdere "verdedigingspostings" daarover zijn dus niet gewenst.


En dus......

Groet,
JW

Auteur:  Frans 99 [ 20 dec 2020 13:41 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

Helaas ging het motor storingslampje weer branden.
Dus het advies gekregen om eens flink door te rijden, dus maar gedaan op zondagochtend.
30 km met de cc op 200 km en 3250 toeren (6) de andere kant op wat langzamer 190 en 4000 toeren (5).
Fout gewist en nu maar hopen dat hij weg blijft, komt hij terug naar de garage voor vervolgstappen.
Gaat over P1457 (roetfilter of sensor afwezig).
Grüß

Auteur:  H_H [ 20 dec 2020 14:09 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

Dat schoonrijden adviseert GJO inderdaad ook. Blijkbaar zijn de kleppen nul schoon maar zit er ergens nog wat rommel wat de sensor oppikt en dan een onterechte melding produceert.

Auteur:  c5jan [ 20 dec 2020 18:06 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

Wat je moet doen om schoon te rijden is een zo licht mogelijke belasting/ een zo hoog mogelijk toerental aanhouden.
Met hard rijden in zn 6 maak je het misschien niet erger.
Niet te hard rijden, een zo laag mogelijke versnelling, daarmee heb je denk ik meer resultaat. Uiteraard met premium diesel of pure gtl.

Auteur:  Frans 99 [ 20 dec 2020 20:39 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

Ach: gewoon omdat het hier (Nog) kan.
En als het toerental lang genoeg is, hoog is ,maakt de snelheid niet uit.
Grüß

Auteur:  JW-C5 [ 20 dec 2020 20:42 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

Als ik het goed begrepen heb is je roetfilter schoongemaakt. Daar zou dan geen vuil meer in moeten zitten.

Vraag is dan wel: is de tegendruksensor dan wel goed gemonteerd, dan wel aangesloten? Want die wordt met dat foutsignaal bedoeld, als ik het goed heb.

Groet,
JW

Auteur:  c5jan [ 20 dec 2020 20:54 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

Frans 99 schreef:
Ach: gewoon omdat het hier (Nog) kan.
En als het toerental lang genoeg is, hoog is ,maakt de snelheid niet uit.
Grüß

Daarin zit de aanname dat roetproductie een constante is.
Wat ik ervan zie en ervaren heb is dat niet het geval.

Auteur:  Frans 99 [ 20 dec 2020 21:19 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

Als er iets niet is aangesloten, komt de melding gelijk terug.
Bij mij naar een paar dagen rijden.
van mij hoefde het filter niet schoon gemaakt te worden, er ligt hier al een nwe klaar.
Voor het vervangen van de originele (dit is de 2e) gevraagd wat reinigen koste, was niet mogelijk hoorde ik toen.
Dus denk ik dat de fout in het roetfilter zit maar ik wil wachten met vervangen en kijken hoe dit door de garage opgelost wordt.
Grüß

Auteur:  H_H [ 20 dec 2020 22:39 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

c5jan schreef:
Frans 99 schreef:
Ach: gewoon omdat het hier (Nog) kan.
En als het toerental lang genoeg is, hoog is ,maakt de snelheid niet uit.
Grüß

Daarin zit de aanname dat roetproductie een constante is.
Wat ik ervan zie en ervaren heb is dat niet het geval.


Voor zover ik het verhaal over mijn EGR kleppen bij GJO heb begrepen klopt dat inderdaad. Bij vollast zijn ze gesloten en bij laag of hoog toerental ook. De truc met "schoonrijden" is om juist niet op vol vermogen en snelheid te rijden maar ergens tussenin zodat er genoeg warmte gegenereerd wordt voor schone verbranding maat niet genoeg toeren om de kleppen te sluiten.
Volgens mij kwam het er op neer dat een zeer behouden rijstijl juist vervuild terwijl regelmatig doortrekken/sportief rijden en dan afwisselend wat behoudender rijden het minste vervuiling geeft en de beste kans op "schoonblazen" geeft.
Continu op vol vermogen rijden was in elk geval niet de oplossing....

Maar ik weet er zelf te weinig van dus ga te rade bij je garagist! (gaat trouwens over exact dezelfde motorisatie als die van jou; (2.7 hdi uit 2008)

Auteur:  C5HDI110 [ 21 dec 2020 01:42 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

JW-C5 schreef:
Toch maar even de posting op bladzij 2 van dit draadje herhalen
JW-C5 schreef:
Een herhaling van zetten, die "discussie" hebben we hier al eerder gevoerd, ook met jou als deelnemer daaraan met precies hetzelfde verhaal.

Dat doen we dus niet opnieuw, het is en blijft gewoon een milieudelict, hoe je het ook wendt of keert. Met in de toekomst wellicht een mogelijkheid om dat op te sporen.
Verdere "verdedigingspostings" daarover zijn dus niet gewenst.

En dus......


I.p.v. je eigen post quoten, kun je beter het nut van de EGR (nogmaals) uit te leggen...
Daar vraagt H_H om, tenminste dat denk ik...

Pagina 4 van 9 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/