Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=56&t=22167
Pagina 9 van 9

Auteur:  BJG [ 12 feb 2021 09:19 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

Frans 99 schreef:
P1457 (roetfilter doorboord of afwezig en/of sensor afwezig).
Iets in die trant. Tenzij niet mijn foutcode bedoeld wordt.
Grüß

De foutcode betekent dat het gemeten drukverschil 0 mb is onder belaste omstandigheden.
Dat klopt wel met je eigen waarnemingen.

Auteur:  Frans 99 [ 15 feb 2021 12:52 ]
Berichttitel:  Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

link
Oeps. Dat is een lange.
Wie weet hoe de 2 slangen horen te lopen? ik kom er niet helemaal uit.
Je kan ze kruizen en dan passen ze ook (volgens mij moeten ze gekruist worden)
Bij het verwijderen waren ze niet gekruist en dat kan de melding ook veroorzaakt hebben.
E.e.a gezien vanuit deze tekening.
Nog een.
Als je in meneer Diag een aftersales veld moet invullen om een fout te wissen, verdwijnt de foutcode dan vanzelf na zoveel km? of moet de foutcode echt wissen!
Grüß
Het gaat over 4 en 5

Auteur:  Frans 99 [ 16 feb 2021 12:30 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

De verschildruksensor is vervangen!
Echter zal ik nooit weten waar de fout zat.
In de sensor of de verkeerd aangesloten slangen.
Ik heb de nwe sensor gemonteerd en de slangen gekruist aangesloten, maar nu heb ik een bewegend grafiekje in de diagbox bij drukverschil.
Denk je klaar te zijn wordt er een nwe foutcode gevonden.
F9D1 sensor buitenspiegel passagierskant.
Grüß

Auteur:  Nosmo King [ 16 feb 2021 13:41 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

Ik heb die storing P1457 (roetfilter doorboord of afwezig en/of sensor afwezig) ook gehad. Bij mij heel waarschijnlijk een verstopping van een van de slangetjes. Die zijn doorgeblazen en de monteur vertelde dat er wat uit plopte. Er is toen geen nieuwe sensor geplaatst. De storing was overigens pas te wissen cq verdween na aangeven dat er een nieuw roetfilter geplaatst was (wat niet is gebeurd). Storing is nu na 5 maanden nog niet terug gekomen.

Auteur:  H_H [ 17 feb 2021 09:10 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

Citaat:
Denk je klaar te zijn wordt er een nwe foutcode gevonden.
F9D1 sensor buitenspiegel passagierskant.


Die is standaard volgens mij. Bij mijne zie ik die ook consequent voorbij komen telkens als hij aan de diagbox hangt.
Gewoon negeren denk ik

Auteur:  Frans 99 [ 17 feb 2021 12:05 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

Ik heb deze code nog niet eerder gehad.
Spiegelverstelling met de deur schakelaar werkt wel gewoon.
Alleen naar beneden kantelen in R deed hij de laatste tijd wisselvallig en onbetrouwbaar, je zag wel dat de spiegel wou bewegen maar nu ook dat niet meer.
grüß
Ik zal trouwens het oranje lampje missen , het maanden mijn trouwe metgezel gebleken.
Geld ook voor de Dong Dong na elke 5 meter na het starten.

Auteur:  jantje1948 [ 17 feb 2021 13:39 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

Is het niet de temperatuursensor in de rechterspiegel?

Auteur:  Frans 99 [ 18 feb 2021 17:07 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

Gisteren na de probefarht alles goed, echter vanochtend na 500m mijn vriend en vriendin weer terug.
Oranje en dong dong, vagina wat nu weer.
P0472 en de andere P1457.
Niet willen lopen, versnellen is een drama. Onze K10' s zijn nu zeker sneller ook de CC werkt niet.
Slangen net maar omgedraaid, nu maar weer afwachten of de storing terug komt.
Dat duurt ongeveer 2 dagen.
Wel opvallend vind ik dat ook op (eventueel) verkeerd aangesloten slangen drukverschil meet.
Ook gezien dat een aandrijfashoes gescheurd is, dat wordt dus een andere as(heb ik nog liggen).
Dan haal ik voor deze een nwe hoes.
Grüß

Auteur:  Frans 99 [ 20 feb 2021 16:32 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

Rij nu 2 dagen WW verkeer en geen meldingen.
En ik zit weer ruim binnen 1000 meter op 150.
Diagnose frans fickts it again.
As vervang ik dinsdag(rechts natuurlijk)
Grüß

Auteur:  Frans 99 [ 22 feb 2021 12:28 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

Even terug komen op foutcode F9D1.
Deze fout was niet te wissen, daarom met de diag gekeken wat het kon wezen.
Bijna alle tests gedaan die mogelijk waren, daarbij zijn alle uiterste spiegelstanden bereikt alsmede het in/ uit klappen en ook de schakelaar test.
de test met naar beneden gaan met ingeschakelde achteruit versnelling kon ik niet vinden.
Wat schetst mijn verbazing, met het afsluiten van meten persoonlijke parameters was de foutcode verdwenen en de spiegel kantelt bij inschakelen achteruit weer naar beneden.
Mocht het weer eens voorkomen ga ik de uiterste spiegelstanden maar met de deurschakelaar instellen, of dat ook helpt.dat is makkelijker dan de diagbox.
Grüß

Auteur:  Aha [ 22 feb 2021 14:51 ]
Berichttitel:  Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

Onderwerp: Hoe werkt een FAP-filter ... en EGR klep

___________________________________________________________________
Goedendag!

na het doornemen van:
- bovenvermelde uitgebreide beschrijving door BJG van de werking van het roetfilter,
- https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php ... 72&start=0
- en dit draadje van Frans99 heb ik een vraag over een onopgeloste storing.

(als de moderator vindt dat dit beter elders op dit forum wordt gepost, dan graag!)

Bij 270k reed mijn C6 2.2HDiF (2007) als een zonnetje met keurig 10min. regeneren om de 1300km. Ik tank sinds in mijn eigendom,inmiddels zo'n 50.000km vrijwel uitsluitend Shell GTL, loopt schoon en stil. Motorolie uitsluitend voorgeschreven mid-saps.
Bij een onderhoudsbeurt heb ik preventief het roetfilter laten verwijderen en door de roetfilterdokter laten reinigen, waarna de PCA garage het filter weer heeft ingebouwd met nieuwe pakking en computer reset.
En daarna was het mis.
Het roetfilter wordt elke rit (rit is Almelo>Assen 87km en v.v.) keurig na half uur warmrijden 10 minuten geregenereerd. Dat is raar, vroeger niks aan de hand en nu met schoon filter, ingeprogrammeerd als nieuw, bij elke rit regeneren.
Terug naar garage, controle op verstopping, drukverschilsensor signaal... men bemerkte hoge druk en heeft druksensor vervangen. Auto weer mee en de volgende ritten exact hetzelfde patroon dus heeft die ingreep niks geholpen?
Weer naar garage, nu geen signaal in computer, correcte werking drukverschilsensor en met endoscoop roestkleur achterin roetfilter geconstateerd (met suggestie: vocht achtergebleven na reiniging)
Wat is er verkeerd gegaan?
heeft men met het herprogrammeren met de lexia een verkeerde instelling / reset gedaan?
hardware is niet anders, hoogstens schoner? Is de reiniging mislukt?
Na regeneratie loopt de motor normaal en vrij zuinig (ongeveer 5l/100km @96km/h constant op vlakke weg) net zoals voor roetfilterreiniging. Eolys niveau is gecontroleerd en voldoende, er branden geen waarschuwingslampjes en geen foutmelding in display.

NB. Tijdens regenereren is het meerverbruik fors: van 5l naar 7,5 - 8l /100km dat is meer dan 50% extra! lijkt me niet goed, maar is hetzelfde als vroeger. Eigenlijk was dat forse meerverbruik een reden om preventief roetfilter te reinigen.

Ik hoop dat je mij en mijn garage kunt helpen!

Auteur:  BJG [ 24 feb 2021 00:13 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

Belangrijk is nu om een drukverschil meting te doen na een geslaagde regeneratie.
Dat is eigenlijk een meting van de aslast en/of de staat van het roetfilter.

Dan weet je eigenlijk al wat er aan de hand is denk ik.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Auteur:  Aha [ 24 feb 2021 21:51 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

Dank BJG, klopt helemaal!
Na regeneratie was het drukverschil hoog vlgs chefmonteur. Roetfilter is weer gedemonteerd, bekeken en nu bij andere firma gereinigd met gloeimethode in een oven. Er kwam nogal wat as uit. Dus de eerste reiniging was niet succesvol en waarschijnlijk heeft restant water de eerste drukverschilsensor doen overlijden. Gisteren auto weer opgehaald en nu lijkt alles ok. Vandaag 170km gereden zonder probleem, rustig en zuinig @100km/h.

Auteur:  Frans 99 [ 25 feb 2021 08:45 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

HA. water dat de drukverschilsensor om zeep helpt.
Bij mij was het roetfilter ook met water en een oplossing schoon gemaakt.
En daarna kwamen de meldingen.
Maar nu is alles weer goed, blijft wel jammer dat als je um naar een garage brengt dat zoiets gebeurd.
Grüß

Auteur:  BJG [ 25 feb 2021 14:35 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

Fijn dat het opgelost lijkt te zijn!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Pagina 9 van 9 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/