Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=56&t=22167
Pagina 8 van 9

Auteur:  BJG [ 10 feb 2021 10:10 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

Je hebt in meetwaarden gekeken? en geconstateerd dat de drukverschilsensor niet werkt?

Dan is het niet de stekker die er af ligt!

Blijft over een defecte sensor of een verstopte/lekke leiding.
Beide komt wel eens voor, dit zal je gewoon moeten controleren. De sensor kun je controleren met een klein vacuüm pompje dat ook gebruikt wordt om het vacuümcircuit te controleren.
Niet heel spannend allemaal. Je moet alleen wel onder de auto kunnen, dus in de sneeuw op een oprit is nu even niet handig ;)

Regeneratie gebeurt bij jouw C5 overigens normaal gesproken niet op basis van verschildruk, dat is puur ter beveiliging. Wanneer die verschildruk echt te hoog oploopt dan krijg je de melding 'kans verstopping roetfilter' en dan gaat hij acuut regenereren, maar dat ziet de auto dan dus als een storing.

Auteur:  Frans 99 [ 10 feb 2021 17:03 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

Ik heb de uitlaatgas tempraturen bekeken 2x prekat en 1x kat.
Deze tempraturen zijn in beweging volgens de op de dan getoonde grafiek.
Moet er wel bij vermelden dat ik niets van die grafieken begrijp, maar ze bewegen en zullen ze het doen.
De kat loopt langzaam op, maar dat lijkt mij logisch die zit het verste weg.
De drukverschil regelaar blijft staan en beweegt niet. ook niet met oplopende toeren. tot 3500 toertjes
Deze test vond plaats in een koude garage en koude start.
P 1457 heb ik gratis gekregen na het vervangen van de achterste EGR klep.
De drukverschil regelaar is toen los geweest en opzij gelegd om bij de EGR klep te kunnen komen.
Hierbij zal wat fout gegaan zijn.
De drukverschil sensor is besteld, dan gaan we kijken wat er aan de hand is.
Geen besneeuwde oprijlaan voor mij, voor mij een koude (ex) paardenstal met 2 kolommer. en backup auto.
Grüß

Auteur:  Frans 99 [ 10 feb 2021 17:07 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

OE ABGASDRUCKSENSOR DPF FAP DRUCKSENSOR DIFFERENZDRUCK CITROEN PEUGEOT 1618.Z9
https://www.ebay.de/itm/OE-ABGASDRUCKSE ... 2749.l2649

Auteur:  jantje1948 [ 10 feb 2021 17:34 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

Daar kun je je geen buil aan vallen voor 26 euro.

Edit: Nog even een vraagje: jij, en ook catcar, hebt het over temperatuursondes.
Zijn dat niet de lambdasondes? Want die benaming kom ik bij catcar niet tegen.

Auteur:  Ccinq [ 10 feb 2021 17:42 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

Frans, je hebt het steeds over drukverschil regelaar, moet dat niet drukverschilmeter of sensor zijn? Het drukverschil is toch gewoon een meetwaarde gemeten over de in- en uitgang van het onderdeel, dat valt toch niet te regelen (behalve met het gaspedaal) ?

Auteur:  Frans 99 [ 10 feb 2021 18:40 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

Ccinq.
de in- en uitgang van het onderdeel, dat valt toch niet te regelen (behalve met het gaspedaal) ?
Dus zou het moeten veranderen met gas geven of toeren laten maken.
Grüß
Meter/ sensor of welke naam ook, lijkt mij om t even.

Auteur:  Frans 99 [ 10 feb 2021 18:44 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

Jantje 1946 Ha ha
De prekat heb ik niet bekeken, de kat wel, en dat ziet er echt uit als een tempratuur sensor.
Vergelijkbaar met wat er in je oude cv ketel zat.
Wieder Grüß

Auteur:  jantje1948 [ 10 feb 2021 19:13 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

Ik vraag het maar even omdat een temperatuursensor in het uitlaatsysteem voor mij iets nieuws is. En lambdasondes, nodig voor de mengselregeling, kom ik bij catcar niet tegen. Erg vreemd.

Auteur:  BJG [ 10 feb 2021 22:38 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

Deze diesel heeft geen breedbandlambdasondes, dat is pas bij EURO 5 nodig.
Iedere diesel met roetfilter heeft temperatuursensoren voor de controle van de na-inspuiting voor regeneratie.

Auteur:  jantje1948 [ 11 feb 2021 01:26 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

Weer wat geleerd! :smt023
Ik dacht er even niet aan dat het om een diesel gaat.

Auteur:  C5HDI110 [ 11 feb 2021 02:13 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

BJG schreef:
Iedere diesel met roetfilter heeft temperatuursensoren voor de controle van de na-inspuiting voor regeneratie.

Wat doet het MM eigenlijk met de gemeten temperatuur ? meer of minder na inspuiten tijdens regenereren ?
Bij mij geeft die sensor weleens een tijdelijke fout met uitlezen, al eens vervangen zonder resultaat.
Blijkt te komen als ik tijdens het regenereren, te hard heb gereden, doe ik dit niet, dan is die storing er niet.

Auteur:  BJG [ 11 feb 2021 13:35 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

Ik ben vooral benieuwd naar welke fout er dan ontstaat (omschrijving).

Wat er mee gebeurt is heel erg afhankelijk van het systeem en hoeveel sensoren er zijn.
Is er één dan wordt alleen gekeken of de regeneratietemp is bereikt, zo niet dan meer na-injectie.
Verder geen controle, en een vaste periode van na-injectie.

Zijn er twee dan bepaalt mm of de kat werkt en de regeneratietemp bereikt is. Hij kan dan de na-injectie aanpassen qua hoeveelheid, maar hij blijft een bepaalde tijd na-injecteren ongeacht de hoeveelheid roet. En omdat er geen controle is kan dit dus ook fout gaan als er teveel roet is.

Zijn er drie dan wordt bepaald of de kat werkt, en of de regeneratie is gestart, als de regeneratie is gestart dan zal de na-injectie geheel stoppen. De sensor na het roetfilter ziet immers dat er wordt geregenereerd en roet brandt. Dit scheelt aanmerkelijk in olieverdunning en brandstofverbruik. Zou het te gek gaan dan kan ook de motor stop worden gezet en dus de zuurstof toevoer stoppen.

Auteur:  C5HDI110 [ 11 feb 2021 14:05 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

Er is 1 temp.sensor na de kat., daaronder zit gelijk het roetfilter (1.6-16V HDI).
De foutmelding is iets met te hoge temperatuur, weet helaas de foutcode niet, zal eens zoeken in de foto's.
Gebeurt alleen als ik tijdens regenereren (flink) doortrapt heb, inmiddels doe ik dat niet meer, zou geen zin hebben, van wat ik hier gelezen heb.

Auteur:  Frans 99 [ 11 feb 2021 16:18 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

P1457 (roetfilter doorboord of afwezig en/of sensor afwezig).
Iets in die trant. Tenzij niet mijn foutcode bedoeld wordt.
Grüß

Auteur:  C5HDI110 [ 12 feb 2021 00:44 ]
Berichttitel:  Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof

Nee niet die code, ik reageerde op de uitleg van BJG over temp.sensoren.
Ik heb er 1 na de kat, en die geeft soms een foutmelding met uitlezen, is verder niet van belang voor jouw probleem denk ik ?
Excuus dat ik je topic effe heb gekaapt ;)

Pagina 8 van 9 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/