Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Electrische achterklep
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=56&t=22038
Pagina 1 van 2

Auteur:  Paljas [ 25 sep 2020 13:51 ]
Berichttitel:  Electrische achterklep

De achterklep heeft na een paar dagen staan moeite met openen. Hij ontgrendelt wel,motor wordt actief,maar het lijkt of de klep te zwaar is. Accuspanning 12,7 V die daalt tot 12,3 .
Na starten van de (auto)motor werkt het wel. Heeft deze klep ook luchtveren of moet de motor het alleen doen ?

Auteur:  Paljas [ 28 sep 2020 18:44 ]
Berichttitel:  Re: Electrische achterklep

Echt niemand. ??

Auteur:  JanSr [ 28 sep 2020 19:19 ]
Berichttitel:  Re: Electrische achterklep

Ken je deze al?

https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=2&t=9

Auteur:  JW-C5 [ 28 sep 2020 19:37 ]
Berichttitel:  Re: Electrische achterklep

.......ik ben bang dat hij daar weinig aan heeft, met zijn PH3......

Groet.
JW

Auteur:  JanSr [ 28 sep 2020 19:48 ]
Berichttitel:  Re: Electrische achterklep

De wan-constructie van de ADALS en de gietijzeren draagarmen en het elektrische achterklepje gingen moeiteloos van Ph I naar Ph II. Niet even moeiteloos naar Ph III?
Ik weet dat niet, dus ik vraag maar...

Auteur:  Kukelu [ 28 sep 2020 20:02 ]
Berichttitel:  Electrische achterklep

Paljas

Heb je een c5 x7?

Auteur:  Menno [ 28 sep 2020 20:15 ]
Berichttitel:  Re: Electrische achterklep

Een ph1/2 heeft geen elektrische klep, en het staat in de ph3 x7 sectie ....

Auteur:  BCMartin [ 28 sep 2020 20:58 ]
Berichttitel:  Re: Electrische achterklep

Ik wil je wel helpen hoor... :-)
De achterklep heeft gasveren welke op druk staan. Aan deze veren zit een kabel waarmee je extra kracht kunt zetten. Het idee is dat de gasveren de voorspanning geven, en de kabel de beweging uitvoert.
Uiteraard kan er wat mis zijn met de gasdruk in de veren, of aan de mechanische kabel.
Maar omdat je aangeeft dat de beweging wel goed gaat wanneer de motor draait, vermoed ik dat het een combinatie is van een wat mindere accu en gasveren met lagere druk.
Bij normale temperatuur en goede veren trekt de motor van de achterklep tussen de 20 en 40A.
Bij een beetje kou en slechte veren zul je de 40A makkelijk halen.
Er zit een detectie in dat wanneer de klep tegengehouden wordt, oftewel niet volgens het profiel beweegt de beweging stopt. Dat gebeurt o.a. op te snelle stroompieken doordat de klep ergens tegenaan komt.

Mijn eerste actie zou zijn een andere accu, en als dat niet helpt andere veren.

Groeten, Martin

Auteur:  Paljas [ 28 sep 2020 21:27 ]
Berichttitel:  Re: Electrische achterklep

Martin dank voor het duidelijke verhaal !
Ik meen dat er al eens eerder een post over deze aandrijving is geweest maar die heb ik na lang zoeken niet terug kunnen vinden. Ik verdenk de veren omdat de spanningsval bij activeren niet verontrustend is. De startmotor trekt een veel grotere stroom en heeft er ook na 2 weken stilstand geen moeite mee.Het zou nog kunnen dat de beveiliging te kritisch is, want zodra hij los springt, wordt de aandrijving uitgeschakeld. Dus of dit of de deur is " te zwaar".
Ik bedenk nu dat ik nog een test zou kunnen doen door de deur na activatie direct een handje te helpen om daarmee de veren te simuleren.
Blijft dan de vraag, wat is het type nr van deze veren. Ik neem aan dat PH1/2 andere hebben.
Groet,
Maarten

Auteur:  JanSr [ 29 sep 2020 09:07 ]
Berichttitel:  Re: Electrische achterklep

Menno schreef:
Een ph1/2 heeft geen elektrische klep, en het staat in de ph3 x7 sectie ....


Ik heb nu drie C5 Break Exclusive phII gehad met een elektrisch bediend ruitje op de achterklep.
Veel mensen weten dat niet eens, omdat het bijna nooit werkt.
In dit forum is een zeer uitgebreid lemma te vinden over de reparatie.

Auteur:  BJG [ 29 sep 2020 11:44 ]
Berichttitel:  Re: Electrische achterklep

Klopt allemaal, maar niet zo relevant voor de vraagsteller.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Auteur:  Meewis [ 29 sep 2020 14:45 ]
Berichttitel:  Re: Electrische achterklep

Goedemiddag, ik heb hier zelf ook last van gehad en toen heb ik het opgelost met een extra massa draad. Al ruim een jaar geen problemen meer.

Groet Wilco


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Auteur:  Paljas [ 29 sep 2020 18:39 ]
Berichttitel:  Re: Electrische achterklep

Klinkt eenvoudiger dan de veren vervangen. Van waar naar waar heb je de bypass gemaakt ?
Het verbaasde me al dat hier kennelijk geen mensen zijn die de veren hebben vervangen.
Overigens om verdere verwarring te voorkomen: We hebben het hier over de vijfde deur en niet over het ruitje van de ph1en 2 dat bij de tourer X7 helaas ontbreekt.

Auteur:  Meewis [ 29 sep 2020 20:47 ]
Berichttitel:  Re: Electrische achterklep

Inderdaad de elektrische achterklep. Onder de linker achterruit zit een massapunt. Van daar met een dikke draad naar de binnenzijde van de achterklep waar de connector zit met 2 dikke draden. Één daarvan is de originele massa. Dat even met een multimeter controleren!! Dan deze 2 draden met elkaar verbinden.

Succes, groet Wilco


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Auteur:  BJG [ 29 sep 2020 21:37 ]
Berichttitel:  Re: Electrische achterklep

Het klinkt plausibel, maar toch...
Je kunt (en dat vind ik altijd beter dan zomaar iets doen) eerst even met een multimeter tijdens het bedienen meten tussen de - en de massa van de carrosserie om te bepalen of dit echt het probleem is.
Als het goed is meet je maar weinig spanningsval, is de massa het probleem dan ga je dat onmiddellijk zien op die manier.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/