Heel veel problemen, maar wat is de oorzaak?
Auteur |
Bericht |
kostenzer
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 apr 2016 14:19 Berichten: 137 Woonplaats: Zuid-Limburg, Hoensbroek
Auto: C5 III Exclusive 1.6 THP 156 Pk
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 215000
Kleur: donker blauw
Naar boven
|
Heel veel problemen, maar wat is de oorzaak?
Hallo,
Het duurt nu nog anderhalve week voordat ik met mijn C5 naar de garage kan. Toch loopt het aantal problemen de spuigaten uit. Ik zou graag jullie mening horen. Hij rijdt geweldig, dus daarom alleen al zou ik hem niet weg willen doen.
Mijn geconstateerde problemen:
Tijdens rijden geeft hij soms een motorstoring. Kracht/vermogen is weg en maakt een geluid alsof hij niet op alle cylinders loopt. Vooral in boven 3000 toeren. Ondanks vol gas gaat hij van 130km/u naar 95 km/u Het verbruik staat dan op 0L/100km Het motormanagement lampje brandt.
Storing kan optreden tijdens de rit maar ook bij het starten, het motormanagement lampje knippert dan soms.
Als storing optreedt op bv snelweg en je draait de contactsleutel om, en daarna weer terug en laat koppeling opkomen dan blijft het probleem hetzelfde.
"Echte" remedie: Stoppen, motor uitzetten. En een paar seconden later weer starten. Motormanagement lampje blijft branden maar vermogen is weer helemaal beschikbaar. Na verloop van tijd, na een aantal ritten, gaat dat lampje ook uit.
Ventilator onder motorkap gaat bij afzetten motor vaker een tijdje flink te keer. Niet altijd.
Hij gaf ook aan dat er te weinig olie was. Ook nu was die mededeling na een paar ritten weg, zonder olie bij te vullen. Uiteindelijk wel olie bijgevuld, was nodig.
Deuren op slot tijdens rit werkt soms niet.
Spiegels schijnen tijdens een rit eens ingeklapt te zijn.
Ventilator cabine is sinds vandaag niet meer te regelen en blijft op vol vermogen draaien.
Ik heb de accuklem eens voor een kwartiertje er af gehaald, maar dat levert niets op in termen van verbetering.
Ben benieuwd wie hier wat van kan maken. Zou mooi zijn, zeker als één ding de oorzaak is. Zelf denk ik, met stevig gebrek aan kennis, dat het de boordcomputer kan zijn. (Daarom heb ik hem hier bij Elektronica & navigatie/audio gepost.) Alleen heb ik geen idee waar die zit en wat een nieuwe moet kosten. Ik laat me verrassen.
|
27 okt 2018 13:19 |
|
|
Xander
V.I.P.
Geregistreerd: 15 jun 2014 21:42 Berichten: 802 Woonplaats: Soest
Auto: Peugeot 607
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: H
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 161000
Kleur: Bordeauxrood
Naar boven
|
Re: Heel veel problemen, maar wat is de oorzaak?
Wat is de staat van de accu? Bij een slechte accu krijg je de raarste dingen namelijk.
|
27 okt 2018 13:40 |
|
|
kostenzer
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 apr 2016 14:19 Berichten: 137 Woonplaats: Zuid-Limburg, Hoensbroek
Auto: C5 III Exclusive 1.6 THP 156 Pk
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 215000
Kleur: donker blauw
Naar boven
|
Re: Heel veel problemen, maar wat is de oorzaak?
De accu is pas een maand of zo geleden vervangen.
|
27 okt 2018 13:55 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Heel veel problemen, maar wat is de oorzaak?
Was die storing met de spiegels voor of na de vervanging van de accu? Voor het overgrote deel van je motor problemen verwijs ik naar het "THP-Problemen" draadje. Daar zie je ze eigenlijk bijna allemaal tevoorschijn komen. Maar zeker ook BJG's diagnostics over de THP Ken je de onderhouds-en-herstel-geschiedenis van deze auto? Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
27 okt 2018 17:34 |
|
|
kostenzer
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 apr 2016 14:19 Berichten: 137 Woonplaats: Zuid-Limburg, Hoensbroek
Auto: C5 III Exclusive 1.6 THP 156 Pk
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 215000
Kleur: donker blauw
Naar boven
|
Re: Heel veel problemen, maar wat is de oorzaak?
Nadat de accu pas vervangen was, leek het alsof alle problemen als sneeuw voor de zon verdwenen waren. Nu beginnen ze zich weer te stapelen. Van de geschiedenis weet ik alleen dat de distributieketting vervangen is. Hij gebruikt ongeveer 1 L olie op 1000 Km. Het draadje en de link zal ik zorgvuldig bestuderen. Voor zover alvast bedankt met het mee denken. Onder tussen heb ik het THP draadje gevonden. Noem het rustig een kabel. 125 pagina's. http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=8514&hilit=thp+problemen Ik denk niet dat ik daar snel wat tussen vind. Nu naar de link kijken.
|
27 okt 2018 18:39 |
|
|
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3590 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré
Naar boven
|
Re: Heel veel problemen, maar wat is de oorzaak?
1/1000? Da's geen olieverbruik meer. Ergens lekkage zichtbaar? Zoniet dan drinkt ie wel erg veel....
|
27 okt 2018 18:46 |
|
|
kostenzer
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 apr 2016 14:19 Berichten: 137 Woonplaats: Zuid-Limburg, Hoensbroek
Auto: C5 III Exclusive 1.6 THP 156 Pk
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 215000
Kleur: donker blauw
Naar boven
|
Re: Heel veel problemen, maar wat is de oorzaak?
Nee, geen lekkage (meer). De klepdeksel sloot niet meer helemaal en die is vervangen.
In de link staat wel e.e.a. over olieverbruik. De pagina van de link zit knap in elkaar. Daar zal de garage wel raad mee weten.
|
27 okt 2018 18:55 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Heel veel problemen, maar wat is de oorzaak?
Die link naar BJG's Diagnostics is zeker de belangrijkste. Daarin is alles samengevat wat er over de THP problemen bekend is, en ook hoe je ze moet aanpakken.
Het 125 pagina's lange draadje geeft zeker ook informatie, maar ik zou me voor nu daar niet te veel mee bezig houden. Als je een keer tijd over hebt, kan het zeker geen kwaad er doorheen te gaan.
Je hebt deze auto al een jaar of twee, als ik het goed heb. Hoeveel kilometers heb je er intussen zelf mee gereden? En welk onderhoud is er in die tijd aan gepleegd? Mbt dat olieverbruik, was dat altijd al zo hoog?
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
27 okt 2018 19:36 |
|
|
kostenzer
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 apr 2016 14:19 Berichten: 137 Woonplaats: Zuid-Limburg, Hoensbroek
Auto: C5 III Exclusive 1.6 THP 156 Pk
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 215000
Kleur: donker blauw
Naar boven
|
Re: Heel veel problemen, maar wat is de oorzaak?
Oeps, aantal kilometers gereden...... Ik schat rond de 30.000km En ja het verbruik is altijd zo hoog geweest. Ik dacht toen al, zou dat de reden zijn geweest om hem van de hand te doen? Onderhoud. Nou dat onderhoud wat nodig was. groot/klein Verder is de klepdeksel en het plastic verdeelstuk voor de koelvloeistof vervangen. Laatste was over de naad opengescheurd. Schijnt vaker te gebeuren bij diverse merken.
|
28 okt 2018 13:52 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Heel veel problemen, maar wat is de oorzaak?
Dat zo lezende, inderdaad, de vorige eigenaar zal hem niet weggedaan hebben omdat alles prima in orde was met de motor Deze THP valt in veel opzichten onder de "aandachtspunten" die BJG noemt in zijn Diagnostics. Of deze motor nog te redden is kan ik niet beoordelen. Maar er zal naar ik denk en verwacht op z'n minst heeeeel groot onderhoud aan gedaan moeten worden. Ben benieuwd of Citroën daar nog wat aan wil bijdragen..... Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
28 okt 2018 14:24 |
|
|
kostenzer
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 apr 2016 14:19 Berichten: 137 Woonplaats: Zuid-Limburg, Hoensbroek
Auto: C5 III Exclusive 1.6 THP 156 Pk
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 215000
Kleur: donker blauw
Naar boven
|
Re: Heel veel problemen, maar wat is de oorzaak?
De monteur, geen Citroen monteur, maar wel zeer kundige, adviseerde me hem de deur uit te doen. Dat gaat nu ook gebeuren. Ik denk aan http://www.besteautobod.nl. Maar wat nu? Weer een C5 break? Maar dan wel zonder THP motor. Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_C5 staan wat motoren. Ik denk aan 1.8i. 2.0i of 1.6VTi Liever een wat minder krachtige motor, maar wel bedrijfszekere. Ik ben toch niet iemand die scheurt. Wellicht kan er in geval van nood getuned worden. Iemand een tip voor het maken van een keuze?
|
07 nov 2018 21:31 |
|
|
arendonk
C5club Executive
Geregistreerd: 29 mei 2006 08:59 Berichten: 1751
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin
Naar boven
|
Re: Heel veel problemen, maar wat is de oorzaak?
Zeker geen VTI kiezen. Vergelijkbare ellende als de THP, maar dan iets minder. De 1.8 is te licht. Kon nog net in een Xantia, maar in de zware C5 kom je te kort en zeker in de phase III. Daar moet de ongeblazen 2 liter er flink aan sleuren. Ik heb diverse Xantia’s gereden, een C5 phase I, phase II en phase III allen met de 2 liter benzine. De laatste was met een handbak; de andere C5en met een (helaas) 4 traps automaat. Met handbak rijdt het best fijn. Behoorlijk schakellui te rijden. Regelmatig in 3e versnelling door de bocht of rotonde. 50 in z’n 4 gaat prima!
Ik las wat over tunen, maar benzines zonder turbo zijn eigenlijk niet te tunen. Dus dat is zonde van t geld.
De beste keuze zou een tourer 3.0 V6 met automaat zijn, maar ja... Een andere logischere keuze is een handgeschakelde 2.0 benzine.
Maar als ik echt eerlijk ben... Bij het laatste voorstel is de motor/bak combi niet meer zo bij de tijd. I.c.m een automaat is het nóg erger overigens. Hierdoor is de auto niet zo vlot, best dorstig en wat je niet moet onderschatten is het geluidsniveau als gevolg van het hoge motortoerental door het ontbreken van een 6e versnelling.
Het is zo jammer dat die THP motor is mislukt. Bijna 160 pk met een bak koppel, zuinig, stil en met fijne automaat te krijgen. Een goed alternatief biedt Citroen niet.
Mede om deze reden zijn wij na vele jaren Citroen overgestapt naar wat anders en dat bevalt ook erg goed.
Succes met je afwegingen. In ieder geval goed dat je die THP eruit gooit!
|
07 nov 2018 23:27 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7418 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Heel veel problemen, maar wat is de oorzaak?
Eh, de tfsi, was dat niet de THP van Audi, qua problemen?
|
08 nov 2018 01:32 |
|
|
arendonk
C5club Executive
Geregistreerd: 29 mei 2006 08:59 Berichten: 1751
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin
Naar boven
|
Re: Heel veel problemen, maar wat is de oorzaak?
Ik denk dat ze elkaar behoorlijk benaderen. Ik weet dat de 1.8 en 2.0 liter TFSI's zeer berucht zijn doordat de olieschraapveren zijn verkleind om de emissiedoelen te behalen. (Later hebben ze dat op 'andere' wijzen gedaan ) Verder zijn ze op een zeker moment overgegaan naar riemen ipv kettingen. Daarmee is het probleem met de kettingrek opgelost. Vervuiling is een algemeen probleem bij direct ingespoten benzines en o.a. als gevolg daarvan olieverbruik. THP, TFSI, TCE enz. allemaal problemen met vervuiling en olieverbruik.
|
08 nov 2018 08:53 |
|
|
kostenzer
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 apr 2016 14:19 Berichten: 137 Woonplaats: Zuid-Limburg, Hoensbroek
Auto: C5 III Exclusive 1.6 THP 156 Pk
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 215000
Kleur: donker blauw
Naar boven
|
Re: Heel veel problemen, maar wat is de oorzaak?
Ik ga me eens verdiepen in een C4. Welke? Geen idee, er zijn er zoveel....
|
08 nov 2018 13:01 |
|
|
|