Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Oplossing voor Carplay TouchScreen navigate mid '15 https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=56&t=17290 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | Free_ltd [ 14 jan 2016 13:40 ] |
Berichttitel: | Oplossing voor Carplay TouchScreen navigate mid '15 |
Toch even meedelen voor moest het nog niet geweten zijn. De mensen die een C5 (en andere PSA wagens met hetzelfde infortainmentsysteem) geleverd hebben gekregen vanaf mid 2015 tot eind januari 2016 met het 'nieuwe' (vanaf volgende maand oude) touchscreen infotainmentsysteem, die gaan een probleempje hebben ivm Carplay indien ze daar ook gebruik van wensen te maken. Blijkbaar heeft Citroën het netwerk zelf nog niet op de hoogte gebracht, maar deze wagens zijn afgeleverd met oude software waarbij Carplay niet aan de praat te krijgen is. Vanaf 11/09/2015 is er een nieuwe software waar het wel mee kan. Echter denk ik dat Citroën nog een mooie voorraad van die infotainmentsystemen heeft liggen die ze nu nog steeds inbouwen met de oude software en deze niet automatisch updaten. Mijn dealer ook niet, want die wist zelfs nog niet eens wat Carplay was en die gaat iemand van een andere garage (waarmee ze samenwerken) laten afkomen om het in mijn wagen te fixen. Snap het zelf niet goed, daar het maar gewoon een firmware-update is ![]() Via een ander forum doorverwezen geweest naar een UK forum waar ze de oplossing gevonden hadden. Daarop ben ik verder gaan zoeken. Huidige firmware: SMEG6.05.E.R6 (15/05/2015) Nieuwe firmware: SMEG6.1.D.R8 (11/09/2015) - deze moet het zijn Modellen vanaf februari 2016 zouden weer een compleet nieuw infotainmentsysteem krijgen gebaseerd op TomTom kaarten, eigen VoiceCommand en 4 x gratis update. Bij deze toestellen zullen er geen problemen zijn. Het huidige systeem heeft dan maar een 6 à 7-tal maanden bestaan. Nu vraag ik me af of het later bij herverkoop een invloed gaat hebben op de verkoopprijs als je er eentje van januari of februari hebt ivm dit systeem. Dus moest dit nog niet geweten zijn op dit forum, dan is dit wel bruikbare informatie. Gaat niet alleen over de C5, maar alle PSA wagens met dit systeem. Dus misschien iemand bij vrienden of familie die het aan de hand heeft, dan weet men wat te doen. |
Auteur: | Wiseguy444 [ 08 feb 2016 01:09 ] |
Berichttitel: | Re: Oplossing voor Carplay TouchScreen navigate mid '15 |
Ik heb er al geactiveerd. Activatie apple carplay: 1. Aansluiten via OBD stekker 2. DiagBox opstarten, model aanklikken (of gaat automatisch) 3. Open 'Repair' 4. Telecoding (telematica) 5. Manual Telecoding 6. Configuratie andere functies 7. Helemaal onderaan kan je dan Carplay activeren " pour faire activer carplay: l'activation consiste à se rendre dans le calculateur du SMEG (via le menu réparation puis calculateur télématique) , puis une fois dans le calculateur , aller dans réparation et télécodage, puis télécodage manuel (pas automatique) puis configuration des autres fonctions, tu devrais voir une derniere ligne vers le bas noté "CARPLAY" puis l'activer'' http://img11.hostingpics.net/pics/374142carplay.jpg https://www.youtube.com/watch?v=jLtJ3uilNk0 |
Auteur: | GSPallas [ 08 feb 2016 10:49 ] |
Berichttitel: | Re: Oplossing voor Carplay TouchScreen navigate mid '15 |
Nou, in mijn DS5 is het niet aan de praat te krijgen, moet ik blijkbaar eerst een nieuwe IPhone aanschaffen .......... dat ding wat ik heb doet het nog prima, dus we laten het voorlopig voor wat het is |
Auteur: | Wiseguy444 [ 08 feb 2016 11:15 ] |
Berichttitel: | Re: Oplossing voor Carplay TouchScreen navigate mid '15 |
Het zou enkel werken met deze toestellen van Apple: iPhone 5 iPhone 5c iPhone 5s iPhone 6 iPhone 6 Plus iPhone 6s iPhone 6s Plus Welke heb jij GSPallas? iphone 4? |
Auteur: | GSPallas [ 09 feb 2016 08:32 ] |
Berichttitel: | Re: Oplossing voor Carplay TouchScreen navigate mid '15 |
Klopt, ik heb een IPhone 4 met een sim-only abonnementje; hij doet het nog prima dus ik heb niet echt interesse om voor de koppeling via Carplay nog even een € 500/600/700 neer te leggen. Het rare is zelfs nog dat ik hem via de USB niet eens opgeladen krijg, met een nieuwer type dat wel moeten kunnen. |
Auteur: | Free_ltd [ 17 maart 2016 16:14 ] |
Berichttitel: | Re: Oplossing voor Carplay TouchScreen navigate mid '15 |
Bij mij werkt het ondertussen. Een echte meerwaarde is het niet echt tot nu toe, maar ben er zeker van dat het in de toekomst iets gaat geven. Inderdaad, werkt alleen vanaf iPhone5. Bij het insteken, gaat hij automatisch op Carplay. Navigeren kan nog steeds via het systeem van de auto zelf, maar eens je telefoon krijgt, springt hij op het bel scherm van de iphone en kan je niet meer terug. Gaat enkel als je aan het navigeren bent via de kaartenapp van apple zelf. Maar je hebt dan nog altijd navigatie op het dashboard. Toen ze het bij mij in orde brachten, was er ondertussen weer een nieuwe update met achteraan 20 ipv 8. Moet eens kijken welke het is. Ze waren in de garage wel blij dat ik de moeite had gedaan om een oplossing te vinden, want bij Citroën zelf wisten ze nog van niets en die jongen die van een andere garage kwam (zogezegd een specialist in dergelijke zaken) wist er ook niets van. |
Auteur: | Free_ltd [ 17 maart 2016 16:17 ] |
Berichttitel: | Re: Oplossing voor Carplay TouchScreen navigate mid '15 |
Wiseguy444 schreef: Ik heb er al geactiveerd. Activatie apple carplay: 1. Aansluiten via OBD stekker 2. DiagBox opstarten, model aanklikken (of gaat automatisch) 3. Open 'Repair' 4. Telecoding (telematica) 5. Manual Telecoding 6. Configuratie andere functies 7. Helemaal onderaan kan je dan Carplay activeren " pour faire activer carplay: l'activation consiste à se rendre dans le calculateur du SMEG ..... Dit gaat enkel en alleen na de update van de firmware. Met die eerste die erin zat, kon men via de computer nergens de instelling voor Carplay terug vinden. Na de update wel. |
Auteur: | GSPallas [ 17 maart 2016 17:43 ] |
Berichttitel: | Re: Oplossing voor Carplay TouchScreen navigate mid '15 |
inmiddels ben ik in het bezit van een 6plus; dit werkt prima, echter vind ik de toegevoegde waarde zeer beperkt. Ik had er i.i.g. meer van verwacht. Er komen maar een paar standaard appjes in je scherm te staan, zeker geen 'overname' van het scherm. |
Auteur: | Free_ltd [ 17 maart 2016 19:20 ] |
Berichttitel: | Oplossing voor Carplay TouchScreen navigate mid '15 |
Inderdaad. Ik had er ook een pak meer van verwacht. Enkel jammer dat je dit zelf niet kan enablen of disablen en dat dit via een lexia of PP moet gebeuren. Vermits je van een 4 naar een 6 bent gegaan, heb je voorheen de spraakherkenning niet gebruikt omdat de 4 geen siri had. Maar ik gebruikte spraakherkenning ervoor wel, en de functie van de spraakknop werkt nu een beetje anders als hij niet aan Carplay hangt. Voorheen moest je hem 5 seconden indrukken, nu gewoon even drukken en wachten. Duurde even eer ik daar achter was. Dacht eerst dat die spraakknop totaal niet meer werkte als hij niet aan de kabel hing ![]() Maar ondertussen werkt die spraakherkenning van geen reet meer omdat er volgens mij iets mis is met de microfoon. Vond het al raar en dacht dat het aan siri lag dat het eerst perfect ging en daarna niet meer. Maar al een paar weken dat mensen aan de andere kant van de lijn melden dat ze me nauwelijks nog horen. En Siri werkt perfect als ik hem rechtstreeks gebruik. Dus weer een afspraak met de garage ![]() |
Auteur: | Free_ltd [ 05 apr 2016 18:56 ] |
Berichttitel: | Re: Oplossing voor Carplay TouchScreen navigate mid '15 |
Gspallas, werkt alles nog goed bij jou? Ik krijg nu vaak te horen dat mensen me enorm slecht horen en de voicecommands werken daardoor ook nauwelijks. Van de garage vernomen dat ze daar melding van gekregen hadden en er een fout in die laatste update 'kan' zitten waardoor de microfoon slecht werkt. Ze hebben me dan die melding doorgemaild met de vraag dat voor mezelf te houden en het zelf eens uit te spitten. Gisteren laten weten dat ik het uitgespit heb, maar er niets aan kan doen, vermits hij enerzijds aan de diagnose moet en anderzijds ik een aangepaste update moet downloaden en daarvoor het wachtwoord van de dealer nodig heb. Uurtje erna telefoon met de melding dat ik volgende week moet langs gaan en dat ik al hun apperatuur mag gebruiken om het op te lossen, want hij denkt dat ik er meer van ken. Dacht dat ik ff ni goed hoorde. Ik ben nog nooit zo vaak voor problemen moeten terug gaan naar een garage en nu mag ik het nog zelf gaan oplossen ook. Heb gevraagd of ik dan ook €50/u mag factureren aan hen ![]() Goed, ga het eens bekijken, want het moet natuurlijk in orde zijn. Laat eens weten of jij dit probleem ool al ondervonden hebt? En welke SMEG jij erop hebt staan? Die met 8 of 20 achteraan. |
Auteur: | Free_ltd [ 06 jul 2016 12:27 ] |
Berichttitel: | Re: Oplossing voor Carplay TouchScreen navigate mid '15 |
Even deze terug bovenhalen. Vanaf december tot nu bleef het sukkelen. Eerst ging het nog vrij goed, totdat men 'eindelijk' de Carplay aan de praat had, en sindsdien loopt het systeem helemaal vierkant. Ondertussen was er een terugroepactie voor waarbij men een nieuwe update ging installeren. Dat is zo gedaan, maar ipv iets op te lossen, wordt het zelfs erger. Ondertussen dan ook de nodige klachtenmails en telefoontjes met Citroën Benelux gehad. Ik wist dat dit touchscreen systeem maar van half vorig jaar tot februari dit jaar werd ingebouwd en dat het nu weer hele nieuwe systemen zijn op bases van TomTom kaarten en voicecontrol. Dan kreeg ik begin vorige week telefoon dat ze mij voorlopig niet konden helpen en dat ik moest wachten op een nieuwe update die in oktober verwacht wordt. Veel kun je niet doen, behalve wat boos worden op die mensen. Dan vraagt die ineens wat ze dan voor me kunnen betekenen waarmee ik dan wel tevreden ben. Ik zeg tegen die jongen dat ze dan dat spul er maar uithalen en zo een nieuwe van 2016/2 erin bouwen. Vond hij zelf een goed idee en ging rondbellen. 3 dagen later telefoon dat er overal groen licht gegeven werd en dat de garage hem mocht bestellen. Ben dus nu in blijde afwachting dat ik berichtje krijg van de garage voor de ombouw. En hopelijk zijn er met dat systeem dan geen problemen. Dit maar even ter info voor de mensen die hetzelfde systeem hebben, daar deze ook in andere 2015/2 modellen ingebouwd zitten. Alles komt dan goed uiteindelijk. Enkel jammer dat men daar dan meer dan een half jaar voor moet wachten ![]() ![]() |
Auteur: | MichielC5 [ 06 jul 2016 19:10 ] |
Berichttitel: | Re: Oplossing voor Carplay TouchScreen navigate mid '15 |
Dit speelt niet alleen bij Citroën. Ook VW heeft problemen met de app's, Carplay en Mirrorlink. En andere merken zijn ook niet vrij van dit soort problemen. Erg vervelend omdat er wel veel reclame gemaakt wordt voor dit soort extra's op de auto. Dan moet het natuurlijk wel werken.... Overigens blijkt Android Auto wel beter te werken (en standaard vanaf Android 6 aanwezig op je telefoon), maar nog lang niet alle autofabrikanten ondersteunen dit. Zaterdag komt de Passat en als het goed is zou ik mijn auto vanaf de telefoon moeten kunnen bedienen. Handig om 's avonds in bed nog even de auto te vertellen dat ik de volgende dag om 7:00 vertrek en dat dan de accu's geladen moeten zijn en de airco zijn werk gedaan moet hebben. Maar of het vlekkeloos gaat werken....ik moet het nog zien. Het geeft wel te denken: je telefoon koppelen aan je mediasysteem blijkt bij veel fabrikanten een moeilijk opgave....maar een autonoom rijdende auto maken lukt wel? |
Auteur: | GSPallas [ 06 jul 2016 22:38 ] |
Berichttitel: | Re: Oplossing voor Carplay TouchScreen navigate mid '15 |
Free_ltd schreef: ........ Ben dus nu in blijde afwachting dat ik berichtje krijg van de garage voor de ombouw. En hopelijk zijn er met dat systeem dan geen problemen. ....... ben benieuwd of je een volledig nieuw systeem krijgt; ik krijg volgende week een nieuwe SMEG, maar ik ga er eigenlijk vanuit dat dit gewoon het 'oude' systeem is en niet het nieuwe TomTom systeem |
Auteur: | Free_ltd [ 07 jul 2016 12:32 ] |
Berichttitel: | Re: Oplossing voor Carplay TouchScreen navigate mid '15 |
De SMEG is inderdaad het oude systeem. Ik heb uitdrukkelijk gevraagd voor het nieuwe systeem en ze hebben toegezegd. Goed, kan zijn dat het uiteindelijk nog het oude is, maar ze zeiden me dat de problemen met de oude pas in oktober kunnen opgelost worden (softwarematig met een update). En op de vraag hoe ze me dan wel verder kunnen helpen, vroeg ik expliciet het nieuwe systeem. Dus ik ga er toch wel vanuit dat het de nieuwe gaat zijn. Dit zijn geen SMEG's. De garage zelf heeft er ook zo goed als niets voor gedaan. Wel heb ik heel wat mails en telefoontjes gedaan met Citroën Benelux. En dat hier 17 Citroëns rijden zal er ook wel iets aan doen. Een uurtje geleden heb ik telefoon gehad van de garage dat de module binnen is en dat ik erom kan gaan. Maar ons verlof overlapt. Ik zit vanaf maandag al in het buitenland voor 10 dagen, daarna is de garage 2 weken dicht. Dus zal voor eerste helft van augustus zijn. Ben in blijde verwachting. Begin augustus ook naar de rugspecialist. Dan zullen er een aantal onderzoeken gedaan worden gespreid over een paar maanden. Als dan blijkt dat de rugproblemen effectief van de DS5 komen, heeft de baas al laten weten dat hij buiten vliegt en dat ik iets anders krijg. Waarschijnlijk zal het dan de BMW X1 of Volvo XC60 worden. |
Auteur: | Ccinq [ 07 jul 2016 13:47 ] |
Berichttitel: | Re: Oplossing voor Carplay TouchScreen navigate mid '15 |
Een aangepaste stoel lijkt me goedkoper ![]() |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |