Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie elektronica & navigatie.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
 Aanduiding motor en watertemperatuur. 
Auteur Bericht
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 01 jan 2013 22:40
Berichten: 326
Auto: Citroën C5 1.6 E-HDI Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12777CJ
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 274.000
Kleur: gris aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Aanduiding motor en watertemperatuur.
De C5 heeft op het dashboard een digitale koelwatertemp. meter en een digitale olietemp. meter.
Deze twee aanduidingen heb ik de afgelopen tijd ééns nauwkeurig in de gaten gehouden.
Mij viel het namelijk vanaf het begin aan op dat de olie schijnbaar sneller op temperatuur kwam dan het koelwater.
Bij mijn weten zou dit toch andersom moet zijn. De olie is na een koude start meestal pas echt op temperatuur na zo'n 15 à 20 minuten rijden. Het koelwater meestal al na 5 à 10 minuten. Dit vond ik raar.
Ik heb me ook aangemeld op het Duitse C5 forum. Hierin vond ik een interessante thread die dit verschijnsel verklaarde. http://www.c5forum.de/viewtopic.php?t=16487. Trouwens alleen in te zien wanneer je je op dat forum hebt aangemeld. In deze thread las ik dus ook de verklaring van het door mij waargenomen verschijnsel van het feit dat de olie blijkbaar eerder op temperatuur komt dat het koelwater hetgeen dus niet zo is!
Verklaring: op de olietemperatuurmeter gaat al een blokje verschijnen als de olie de 50 graden heeft bereikt.
Op de koelwatertemperatuurmeter verschijnt pas het eerste blokje als het water de 60 graden heeft bereikt en dat duurt dus meestal wel even. Bij hetzelfde aantal blokjes in beide displays heeft het koelwater dan ook een hogere temperatuur dan de olie hetgeen de vertraging koelwatertemp. tov. olietemp. verklaard.
Echter als de motor op bedrijfstemperatuur is branden er in beide displays 6 blokjes. Zowel het koelwater als de olie hebben dan een temperatuur van 75 graden.
Gisteren heb ik een langere etappe op de autosnelweg gereden en wat schetst mijn verbazing, zodra de snelheid constant boven de 110 km/h komt verschijnt er een blokje bij op het display. Dit was mij nog niet eerder opgevallen.
Zowel de olie als het koelwater zouden dan een temperatuur krijgen van 80 graden.
Nou is mijn vraag, treedt dit verschijnsel ook bij jullie op en heeft een verhoging van de snelheid met maar 10 km/h zo'n grote temperatuursverhoging van zowel de olie als het koelwater tot gevolg?
Zal de displays nog ééns goed in de gaten houden als ik ééns de mogelijkheid heb nog wat harder te gaan rijden.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


10 feb 2014 22:33
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanduiding motor en watertemperatuur.
Inderdaad, de olietemperatuur is zeer sterk afhankelijk van de belasting van de motor. Dat er boven de 110 een blokje bij komt herken ik van de ph3, dan gaat de temperatuur boven de 80 graden. Ook bij de ph1 en 2 is het goed te zien met de analoge meter.
Ik heb wel waarden gezien van 180 graden in de bergen, terwijl de koelvloeistoftemperatuur dan nog netjes rond de 90 graden blijft staan.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


10 feb 2014 22:45
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 okt 2012 15:51
Berichten: 844
Woonplaats: Linschoten
Auto: C4 2.0 VTS- Grace Jones 180
Opties: Echt ahllluhhsss!
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Organummer: 10587
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 165000
Kleur: Noir Obsidien
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanduiding motor en watertemperatuur.
180 is wel erg hoog! De 130 in de xantia na twee rondjes nurburg vond ik al behoorlijk hoog en was zeker reden om een tandje terug te doen.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk


10 feb 2014 22:54
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 16 apr 2013 07:55
Berichten: 79
Auto: x
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanduiding motor en watertemperatuur.
Ja, was mij ook al opgevallen dat regelmatig de temperatuurblokjes van de olie al in beeld komen, terwijl de blokjes van het koelmiddels pas later verschijnen. Heb nog niet kunnen ontdekken of daar een patroon in zit. Doorgaans eindigen beide bij mij bij 7 blokjes en blijven daar. Alleen in de zomer met een caravan erachter wil het koelmiddel wel eens naar 8 blokjes oplopen.
Misschien wel leuk om te achterhalen hoe en waarom de blokjes verschijnen, maar als beide meters uiteindelijk normale waarden laten zien, zou ik me er niet druk om maken.


11 feb 2014 09:01
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 mei 2009 20:04
Berichten: 347
Woonplaats: Wintelre, NB
Auto: Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF 140pk Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11776
Productienummer: 10224
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 235000
Kleur: Gris Thorium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanduiding motor en watertemperatuur.
Ik onderschrijf dat de blokjes van de olietemperatuur eerder 'beginnen' dan die van de watertemperatuur. Overigens voor een RT4 zou het in ieder geval mogelijk moeten zijn om met behulp van mirascript de water en olietemperatuur op het scherm te laten zien.

_________________
Afbeelding


11 feb 2014 09:14
Profiel
C5club Fan
C5club Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2007 19:43
Berichten: 52
Woonplaats: Lisse
Auto: Citroen C5 sedan V6 Automaat Exclusive
Opties: Trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: E
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11515
Productienummer: 0211
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 133200
Kleur: Zwart (KTVD)


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanduiding motor en watertemperatuur.
Dit lijkt me wel een logische verklaring.

Bij mij blijft ook na meer dan een uur rijden op de snelweg (100 - 120 Km/u) de watertemperatuur steken op 2 segmentjes terwijl de olie mooi op 6 segmentjes blijft staan. Lijkt met toch onwaarschijnlijk dat de watertemperatuur 55 graden is en de olie 75. Heeft iemand hier wellicht ook een verklaring voor?

Is een V6 automaat uit 2008 op benzine


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Groet,
Melchior


29 apr 2017 16:43
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanduiding motor en watertemperatuur.
Ja, dat moet haast wel een probleem met de thermostaat zijn.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


29 apr 2017 22:59
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 16:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanduiding motor en watertemperatuur.
V6 thermostaten sneuvelen wel vaker....

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


01 mei 2017 14:35
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 aug 2014 12:59
Berichten: 1236
Woonplaats: De Stad Klundert
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanduiding motor en watertemperatuur.
@mel: Als je die tabellen van Citroenfan39 echt wil gebruiken dan betekent 2 segmentjes koelvloeistof 63 °C en geen 55 °C.

_________________
Groet, Jan Afbeelding
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.


01 mei 2017 16:47
Profiel
C5club Fan
C5club Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2007 19:43
Berichten: 52
Woonplaats: Lisse
Auto: Citroen C5 sedan V6 Automaat Exclusive
Opties: Trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: E
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11515
Productienummer: 0211
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 133200
Kleur: Zwart (KTVD)


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanduiding motor en watertemperatuur.
Je hebt gelijk. Moet idd 63 zijn niet goed gekeken.

Wat blijft is een best groot verschil tussen water en olie temperatuur. Ik ga die thermostaat toch maar (laten) vervangen. Is er nog verschil tussen de merken of maakt dat weinig uit?

_________________
Groet,
Melchior


01 mei 2017 17:26
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 aug 2014 12:59
Berichten: 1236
Woonplaats: De Stad Klundert
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanduiding motor en watertemperatuur.
Febi is een vaak gebruikte maar denk dat er geen slechte (meer) verkocht worden.

_________________
Groet, Jan Afbeelding
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.


01 mei 2017 18:38
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.