Cruise control her-programmeren
Auteur |
Bericht |
eoosterop
C5club Rookie
Geregistreerd: 05 sep 2013 17:45 Berichten: 12 Woonplaats: Wildervank / Papendrecht
Auto: Tourer 2.0 HDiF Ligne Business
Opties: Automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 116000
Kleur: Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
 Cruise control her-programmeren
Dag,
Ik heb een vraag over mijn cruisecontrol i.c.m. het eventuele gebruik van de sportstand op de automaat. De cruisecontrol gebruik ik metname om zuinig en regelmatig te rijden, het komt echter wel eens voor dat ik deze even op pauze moet zetten omdat een voorligger wat langzamer rijdt.
Stel ik heb hem op 130 km/u ingesteld staan en moet even afremmen naar 110 km/u. Als ik dan weer de pauze knop activeer om terug te keren naar 130 km/u geeft de auto vol gas om zo snel mogelijk weer naar die 130 km/u te gaan. Bij lagere snelheden schakelt de automaat zelfs terug. Dit lijkt me niet de bedoeling.
Is dit ook om te programmeren dat dit alleen gebeurt als de automaat in sportstand staat? Of door de motor te chippen? Per slot van rekening zie je nl. het verbruik aardig omhoog schieten na een dergelijke actie en is het niet een voorbeeld van zuinig rijden.
Ik hoor graag van jullie.
_________________ Gr. Erwin
|
31 okt 2013 10:05 |
|
 |
Menno
Beheerder
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Cruise control her-programmeren
Nee dat is normaal gedrag van de cc .. de auto gaat zo snel mogelijk terug naar de ingestelde snelheid. Sommige hier noemen het ook wel launchcontrol ( zoek maar eens op deze term )
Wil je dit niet even zelf beetje gas geven voordat je op resume drukt.
31 okt 2013 10:10 |
|
 |
Kapitein Rob
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44 Berichten: 2874 Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Naar boven
|
Ik heb geen concrete cijfers, maar het zou kunnen dat het overall-gebruik bij deze manier (launchcontrol  ) uiteindelijk het zuinigst uitvalt. Hoog verbruik tijdens (kortstondig) fors accelereren naar ingestelde kruissnelheid tegenover landuriger langzamer accelereren naar kruissnelheid met (iets) minder hoog verbruik. Overigens vind ik het zelf ook comfortabeler om met de voet gas te geven tot (in de buurt) van de ingestelde snelheid en dan pas de cruisecontrol weer inschakelen.
_________________ Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive
|
31 okt 2013 11:07 |
|
 |
eoosterop
C5club Rookie
Geregistreerd: 05 sep 2013 17:45 Berichten: 12 Woonplaats: Wildervank / Papendrecht
Auto: Tourer 2.0 HDiF Ligne Business
Opties: Automaat
Bouwjaar: 2009
kilometerstand: 116000
Kleur: Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Oke Menno en Rob, duidelijk antwoord. Zo deed ik het inderdaad al, zeker met passagiers in de auto.
_________________ Gr. Erwin
|
31 okt 2013 14:15 |
|
 |
Jooster
C5club extreme Die-Hard
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Bouwjaar: 2012
kilometerstand: 270000
Kleur: Zwart parelmoer
Naar boven
|
eoosterop schreef: het komt echter wel eens voor dat ik deze even op pauze moet zetten omdat een voorligger wat langzamer rijdt.
Om die reden rij ik vrijwel altijd op de limiter. Zelfde effect qua zuinig rijden. Alleen kun je gecontroleerder naar een lagere snelheid. En op eigen tempo weer terug naar de ingestelde limiet. Enig nadeel is dat je voet niet van het gaspedaal kan. Met die korte stukjes in NL is dat voor mij geen probleem. Cruise control is pas handig op rustige snelwegen met minimaal 3 stroken. Of als je de snelheid instelt op die van vrachtwagens... 
|
31 okt 2013 16:43 |
|
 |
Sugar
C5club Fan
Auto: x
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Heb een hekel om het gaspedaal langdurig en monotoon ingedrukt te moeten houden. Daarom cruisecontrol zodra het (verantwoord) kan. Anticiperend rijden en de pauze-knop gebruiken, soms pedaaltje erbij en je rijdt heerlijk ontspannen.
|
31 okt 2013 16:55 |
|
 |
Henk2304
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:33 Berichten: 565 Woonplaats: Tollebeek
Auto: C5 Aircross PureTech 180 S&S EAT8 Shine
Opties: Ambiance Hype Brown; Connected Cam; Pack Park Assist
Bouwjaar: 2019
Energielabel: B
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15423
Productienummer: 20136
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 1500
Kleur: Blanc Nacré TwoTone Noir Perla
Naar boven
|
Kapitein Rob schreef: maar het zou kunnen dat het overall-gebruik bij deze manier (launchcontrol  ) uiteindelijk het zuinigst uitvalt. Hoog verbruik tijdens (kortstondig) fors accelereren naar ingestelde kruissnelheid tegenover landuriger langzamer accelereren naar kruissnelheid met (iets) minder hoog verbruik. Dat klopt met wat ik daarover gelezen heb (ik dacht destijds nog in de Autokampioen). Het zuinigst rij je als je bij het optrekken je gaspedaal 75% intrapt om zo vlot naar de gewenste snelheid te rijden en je moet schakelen wanneer het maximum koppel is bereikt. Langzaam optrekken kost uiteindelijk meer energie. Mijn ervaring is dat de cc icm. de automaat dit ongeveer zo doet. Je pedaal helemaal intrappen leidt wel tot excessief brandstopverbruik.
_________________ L8r, Henk
|
03 nov 2013 22:50 |
|
 |
|