Re: Hoe 12V aftappen van sigarettenaansteker?
Dank voor de hulp, is allemaal gelukt. Onderstaande beschrijving betreft de Exclusive uitvoering uit 2012 met automaat en NG4 mediasysteem. De NG4 maakte het op 1 punt wat lastiger. Bij andere radio’s, versnelling of bouwjaar kan het anders zitten als hieronder beschreven. Je zou denken dat het eruit halen van de sigarettenaansteker de makkelijkste manier zou zijn om 12V af te tappen. Maar die kan er niet uit. En de asbak waar hij inzit ook niet. Dus moet het hele paneel waar de asbak met sigarettenaansteker in zit verwijderd worden. Hier lees je hoe.
VoorafDoe het veilig en zo makkelijk mogelijk.
1. Maak de pluspool van de accu los.
2. Neem voor de begripsvorming het schema van de console door.
Kleine paneel rond versnellingspook verwijderen1. Start met het losmaken van het paneel direct rondom de versnellingspook. Deze zit rondom vast met nokjes. De nokjes kunnen met een brede schroevendraaier en plamuurmes rondom los gewipt worden. Als je het plamuurmes achter de schroevendraaier houdt, voorkom je beschadigingen door de schroevendraaier.
2. Als het paneel rondom los is, trek dan de versnellingspook met paneel en al omhoog. De versnellingspook zit gemonteerd op een metalen stang, en zit niet vast met schroeven. Doe het wel beheerst zodat je niet ineens met veel kracht omhoog schiet als de pook los komt. De onderkant van het paneel zit namelijk vast aan een kabelboom (voor de knoppen van de versnellingsbak).
3. Maak de stekker van de kabelboom los van het kleine paneel.
Als het kleine paneel verwijderd is ziet het er zo uit.
Asbak niet verwijderenElders op het forum is aangegeven dat nu de asbak verwijderd moet worden door de schroeven (rode pijlen) los te maken. Dit is bij deze uitvoering niet nodig. En het kan ook niet want de schroeven zijn uitsluitend van onderen te bedienen en daar kom je niet bij.
Zijkant en achterkant grote paneel losmakenMaak nu het grote paneel van de midden console los aan de linker en rechter zijde, en aan de achterkant. Wederom met een grote schroevendraaier en plamuurmes of iets dergelijks om beschadigingen te voorkomen. Laat de voorkant nog even zitten, want die krijg je niet zomaar los en dat is een probleem apart. Leg iets onder het paneel dat deze niet terugvalt en de nokjes weer vast klikken.
Voorkant grote paneel losmakenDe voorkant losmaken is een probleem, in elk geval als je een NG4 hebt. De voorkant van het paneel zit met 2 nokjes vast, en die zitten ieder verankerd in een gat in een plastic strip die daar onder het paneel door loopt. De enige manier om deze 2 nokjes los te maken is door het paneel aan de voorkant omhoog te trekken. Dit lukt niet omdat de NG4 daarboven zit. Die is alleen te verwijderen met speciaal gereedschap. In de foto hieronder zie je één van de nokjes vergroot aangegeven. De enige manier om het grote paneel te verwijderen is door deze naar achteren te trekken ipv omhoog. Hiertoe moeten bij beide nokjes de gaten waarin deze vast zitten geopend worden, door het met het rode kruis gemarkeerde stukje plastic te verwijderen. Dit klinkt erger dan dat het in werkelijkheid is. Het heeft namelijk geen gevolgen voor de stevigheid als het paneel later weer wordt vastgezet. En het is achteraf ook niet zichtbaar, omdat het paneel er later weer overheen gaat.

1. Plak de bovenkant van het asbakklepje ruim af met duct tape oid. Dit voorkomt krassen.
2. Open de asbakklep.
3. Steek beide gaten door met een scherp voorwerp, bv een hele kleine beitel of een kleine geslepen schroevendraaier. Steek hiertoe het gereedschap tussen de bovenkant van de asbakklep, en de onderkant van het paneel. Het plastic breken gaat niet, het is erg taai plastic dat ver meebuigt.
4. Trek het paneel naar achteren zodra beide gaten zijn doorgestoken.
5. Maak de unit met de knoppen van de vering en elektrische handrem los van het paneel.
6. Maak de stekker van de sigarettenaansteker los.
7. Leg het grote paneel apart.
Als je klaar bent ziet het er zo uit. Duidelijk is te zien dat beide gaten nu geopend zijn.

Hier zie ondersteboven je het grote paneel en beide nokjes, gezien vanaf de voorkant.
Aftappen 12V sigarettenaanstekerOok is duidelijk zichtbaar waarom de sigarettenaansteker niet verwijderd kan worden. Hij zit aan de binnekant vast met een nokje, en bovendien zit er aan de zijkant een lampje op gemonteerd (blauw). Past nooit door het gat aan de voorkant.

De sigarettenaansteker krijgt stroom via deze stekker. Deze heb ik afgetapt.
1. Open de stekker.
2. Steek de 2 draden (van in mijn geval een telefoonlader) achter in de steker bij de rode en geelgroene draden.
3. Veranker beide draden binnen de gele cirkels.
4. Borg beide nieuwe draden ieder afzonderlijk met een kleine tie wrap aan de rode en geelgroene draden. Gaat nooit meer uit zichzelf los.
5. Als je zeker weet dat je alles goed hebt aangesloten, sluit dan de accu weer aan en test of er 12V staat op de draden die je zojuist hebt aangesloten. En niet onbelangrijk, of alle andere functies in de auto het nog doen, oa. de sigarettenaansteker zelf! En natuurlijk of je niks hoort sissen of rook ziet…
6. Sluit de stekker.

Als alles nog werkt ben je klaar met aftappen. In mijn geval gebruikte ik de 12V voor de Brodit fixed houder, dus ik heb ik de Brodit laadunit vastgezet in de ruimte onder het grote paneel. Ruimte zat, en met een slimmere indeling zou er plek zat zijn geweest voor de door velen gemiste bekerhouder. Ik heb de draad naar de telefoonhouder doorgetrokken naar linksboven onder het stuur. Hierna kan de boel weer dicht.
TerugplaatstenGaat lekker makkelijk.
1. Duw de stekker achter in de sigarettenaansteker.
2. Plaats de unit met knoppen voor de vering en handrem in het grote paneel.
3. Plaats het grote paneel terug, te beginnen met de voorkant onder de radio, en vervolgens rondom vast klikken.
4. Plaats de versnellingspook weer over de metalen stang.
5. Maak de stekker voor de knoppen van de versnelling vast.
6. Plaats het kleine paneel terug, en klik deze rondom vast.
TelefoonhouderDe beugel voor de telefoonhouder heb ik gemaakt uit een verbindingsstuk van een bakgoot (regengoot), merk Martens. Bij de Gamma voor ruim €5,-. De dikte komt namelijk exact overeen met de ruimte tussen de bovenkant van de NG4 unit, en het dashboard. Het is erg sterk, en toch makkelijk bewerkbaar. En de hoek is ook perfect. En je kunt het gebruiken voor ieder merk telefoonhouder.

Half uurtje met de Dremel en een vijl, en je bent klaar. Ik heb de voet van de Brodit houder er op geschroefd (voorboren!), en de laatste millimeters van de beugel bijgevijld en geschuurd zodat deze exact aansluit met de voet van de Brodit houder. Het is zo een exacte match. Mooi maken heb ik gedaan met zwarte plastidip, maar met zwarte verf voor kunststof zal het ook gaan. Plastidip past qua kleur en glans goed bij het dashboard. Bij het plaatsen komt er geen schroef of lijm aan te pas, uitsluitend klemmen! Zie hier op z’n kop de beugel en voet. Op de voorkant komt de houder, de achterkant gaat in het dashboard.

Eenmaal geplaatst ziet het er zo uit. Positie afgestemd dat de telefoon perfect afleesbaar is, goed te bedienen. Kan het ingebouwde scherm nog volledig zien (al blijkt dat niet helemaal uit de foto). En als ik de houder een kwartslag draai, valt hij precies onder het ingebouwde scherm en de displays voor de temperatuur.

En geen draad te bekennen uit welke hoek dan ook. En daar was het me allemaal om te doen!

Mocht iemand nog gaan klussen, veel plezier!
Gr.
Jooster.