Hoe werkt cruise control?
Auteur |
Bericht |
Fred de graaf
C5club Rookie
Auto: C5 tourer ligne business 1,8 liter
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 121.000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Hoe werkt cruise control?
Wie weet hoe cruise controle werkt in de c5. Ik heb hem net. De gebruikershandleiding geeft geen uisluitsel. Ik kan wel begrenzen, maar ik kan de auto niet tijdens het rijden op een bepaalde snelheid laten rijden? Wie legt helder uit in welke volgorde de knopjes worden gebruikt? Alvast bedankt.
|
14 maart 2013 19:47 |
|
 |
Menno
Beheerder
Auto: Citroën
Naar boven
|
 Re: Hoe werkt cruise control?
Zelfde als de limiter, maar dan doordrukken ( zelfde knop ) totdat je cruise control in het display ziet staan, ... Vervolgens op de + drukken ( of resume ) en je gaspedaal loslaten  , snelheid cc staat in het
14 maart 2013 20:38 |
|
 |
Democrat
C5club Rookie
Geregistreerd: 15 jan 2013 22:42 Berichten: 20 Woonplaats: Antwerpen (Ekeren)
Auto: sx hatchback
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 75000
Kleur: grey/blue metallic
Naar boven
|
je moet wel je knopje (hendel links onder stuur) op het logootje van cruise control zetten, en dan op bovenste knop duven. Je voelt meteen dat de auto reageert.
|
16 maart 2013 15:44 |
|
 |
coffeecup
C5club Bikkel
Auto: Lexus CT200h
Naar boven
|
Dit is geen ph.2 Democrat.
Zoals Menno typt: knopje LIMIT/CRUISE op je stuur indrukken zorgt dat je snelheidsbegrenzer of cruise control aanzet. Welk aanstaat, staat in het linkse schermpje. Vervolgens met plus of min instellen. Met pauze onderbreken en met + en - versnellen/vertragen.
Maar als het zelfs met het boekje op schoot niet werkt, denk ik dat er een technische storing aan ten grondslag ligt.
|
16 maart 2013 16:04 |
|
 |
ciclista
C5club Bikkel
Geregistreerd: 28 maart 2009 11:56 Berichten: 382 Woonplaats: Roosendaal
Auto: C5 Aircross Hybrid
Opties: geen
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Phase: C5 Aircross
Organummer: -
kilometerstand: 15.000
Kleur: Blue Eclipse, zwarte accenten.
Naar boven
|
Ik kan me de vraag goed voorstellen, het is gewoon een drama van onlogica. Een aparte knop voor helemaal aan of uit (onderste, links), dan een aparte knop voor begrenzer of cruise control. Snelheid instellen met de + knop, werkt bij vrijwel alle autos hetzelfde, dat dan weer wel. Als je het dan goed hebt staan en je hebt een snelheid ingesteld, is het resume knopje veel te klein.
_________________ Alfa foto kwijt
|
16 maart 2013 20:45 |
|
 |
Henk2304
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:33 Berichten: 565 Woonplaats: Tollebeek
Auto: C5 Aircross PureTech 180 S&S EAT8 Shine
Opties: Ambiance Hype Brown; Connected Cam; Pack Park Assist
Bouwjaar: 2019
Energielabel: B
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15423
Productienummer: 20136
kilometerstand: 1500
Kleur: Blanc Nacré TwoTone Noir Perla
Naar boven
|
Zo ingewikkeld is het nou ook weer niet. Het is net als met een radio of zo: een knop voor aan en uit (laat maar gewoon aanstaan), een knop voor het kiezen van de gewenste functie (limit of cruise), een knop om te pauzeren (met het bobbeltje), een knop voor zachter (langzamer) en een knop voor harder (sneller). Je moet alleen ff oppassen dat je niet op de telefoonknop drukt, net onder de aan-/uitknop, maar als gezegd als je het systeem altijd aan laat staan (bij starten van de motor staat alles toch in pauze) hoeft ook dat geen probleem te zijn. Ik gebruik de knoppen meestal blind en schakel regelmatig tussen limit (op wegen met veel afwisseling zoals rotondes) en cruise (op auto- en snelwegen). Ik vind dit systeem handiger dan de satellietschakelaar links naast het stuur in de PhII, zoals dat nu nog in bv. de DS3 (van mijn vrouw) zit.
_________________ L8r, Henk
|
19 maart 2013 17:44 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11350 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
Handiger kan haast niet, makkelijk schakelen tussen CC en begrenzer(limiter) gewoon vaak doen dan gaat het haast vanzelf, ik had er in ook moeite mee (ouderdom denk ik)  maar nu zo! 
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
19 maart 2013 18:59 |
|
 |
|