Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
13 polige aanhangwagenstekker, constante stroomdraad https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=56&t=12164 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | bertil [ 09 sep 2012 21:23 ] |
Berichttitel: | 13 polige aanhangwagenstekker, constante stroomdraad |
Beste mensen, Gisteren heb ik een trekhaak onder mijn Tourer gemonteerd. De haak zelf was geen probleem. De 13 polige stekker was eigenlijk plug and play, op de constante en via contact geschakelde plus 12v na. Bij die laatste 2 ben ik blijven steken. Van te voren had een dealer de trekhaak al aangemeld in de computer van de auto. Ik heb de werking van de verlichting nog niet kunnen testen maar dat komt nog. Mijn vraag nu, hoe kom ik aan een contact geschakelde en constante stroomdraad voor voeding van de caravan? Er ligt links achterin een dikke blauwe draad waar ook een stekker van de trekhaak aan zit. Het lijkt mij logisch dat dit een voeding + 12volt moest zijn (al dan niet contact geschakeld) Ik meet hier alleen geen stroom op. Bij draaiende motor slechts 0.3 volt, met contact uit meet ik 0.0 volt. Ook een 55 watt lamp wil er niet op branden (ik dacht dat de bsi misschien een stroomafnemer moest detecteren). Heeft iemand enig idee wat er mis gaat of waar ik een denkfout maak? Ik denk wel aan opties als een extra draad vanaf de accu trekken maar ik zag effe niet waar ik het schutbord door zou kunnen. Er zit ook nog een 12v aansluiting in de kofferbak welke ik zou kunnen benutten. Iemand ervaring met bovenstaande? Alvast bedankt voor alle suggesties. Groet, Bertil |
Auteur: | exroosje [ 09 sep 2012 21:36 ] |
Berichttitel: | Re: 13 polige aanhangwagenstekker, constante stroomdraad |
Hoi Bertil, ik heb ook een trekhaak geplaatst en de dradenbundel aangesloten. Met de standaard citroen set kreeg ik alle signalen behalve 12V permanent vanuit de module. Voor deze wordt normaliter naar verluid een aparte draad vanuit de motorruimte getrokken. In de koffer zit inderdaad een permanente 12V aansluiting die je ook prima zou kunnen gebruiken, want die zal ook wel redelijk dik gezekerd zijn. |
Auteur: | bertil [ 10 sep 2012 00:20 ] |
Berichttitel: | Re: 13 polige aanhangwagenstekker, constante stroomdraad |
exroosje schreef: Met de standaard citroen set kreeg ik alle signalen behalve 12V permanent vanuit de module. Voor deze wordt normaliter naar verluid een aparte draad vanuit de motorruimte getrokken. Ik vermoed ook dat die dikke blauwe draad (zit als enige in een grote stekker) een plus geschakeld via contact moet zijn. Alleen komt er vanaf de 13 polige stekker een blokje met 2 draden, rood en bruin/rood welke aan resp. een plus en plus via contact verbonden moeten worden. exroosje schreef: In de koffer zit inderdaad een permanente 12V aansluiting die je ook prima zou kunnen gebruiken, want die zal ook wel redelijk dik gezekerd zijn. Ik dacht 25 Amp. In ieder geval zat voor de caravan koelkast en een lampje. Die dikke blauwe draad, daar ben ik benieuwd naar. In de montagehandleiding en de handleiding van de auto staat niks over een extra zekering plaatsen o.i.d. |
Auteur: | exroosje [ 10 sep 2012 10:05 ] |
Berichttitel: | Re: 13 polige aanhangwagenstekker, constante stroomdraad |
In mijn montage handeiding was de positie op de stekker gewoon leeg gelaten. Ofwel als je die ook wil moet je het vooral zelf regelen. Bij de V6HDI is een apart hoofdstukje hoe je die 12V er bij kan maken (daar ligt de accu al in de kofferbak). Daarom is er een aparte versie voor de V6HDI |
Auteur: | bertil [ 16 sep 2012 21:31 ] |
Berichttitel: | Re:13 polige aanhangwagenstekker, constante stroomdr (opgelo |
Probleem opgelost! Vandaag even een fietsendrager via een verloopstekker (van 13 naar 7 polig) aan de C5 gehangen om te testen of de verlichting werkt. Alles werkte zoals het moet. De dikke blauwe kabel waar ik het vermoeden van had dat dit een constante stroomdraad moest zijn, voedt het kastje wat de verlichting aanstuurt. Omdat de verlichting werkt wist ik bijna zeker dat er nu stroom op de blauwe draad moest staan. De ohm meter bevestigde dit, ook bij contact uit. Nog even getest met een 55 watt lamp ook. Ik heb dus een extra aftakking gemaakt naar een extra zwevende zekering. Van daar uit naar de stekker welke naar de aanhangwagenstekker gaat, en naar een relais welke ik laat schakelen via contact. De schakeldraad via contact heb ik van de kofferbakverlichting/zaklamp gehaald. Deze zit net boven de andere aansluitingen en dit was dus de meest ideale oplossing. De zwevende zekering beveiligd dus alle 2 de draden (constante stroom en via contact). Het mooie is dus dat er op de aanhangwagenstekker geen enkele spanning staat als er geen stekker in geplugd zit. Blijkbaar regelt de computer van de auto dit (vanwege de wegvallende spanning op de voedingskabel). Ik zag trouwens op het typeplaatje van de trekhaak dat ik maar liefst 100 KG kogeldruk mag hebben! Lijkt me niet verstandig met een wokkel geveerde C5. |
Auteur: | Joslenssen [ 17 sep 2012 09:11 ] |
Berichttitel: | Re: 13 polige aanhangwagenstekker, constante stroomdraad |
In het instructieboekje staat een max. kogeldruk van 55Kg tot 73Kg afhankelijk van het type motor bij de berline, bij de tourer is dat tussen de 52Kg en 77Kg. De max. kogeldruk van de trekhaak zelf is normaal altijd hoger dan die van de auto, dit is uit veiligheids redenen. De max. kogeldruk van de auto staat dus in de handleiding van de auto en niet op de trekhaak. ![]() |
Auteur: | pelt [ 31 mei 2013 23:35 ] |
Berichttitel: | Re: 13 polige aanhangwagenstekker, constante stroomdraad |
Goedenavond, Ik heb op mijn c5 tourer van 2008 ook een apart probleem. Heb hem sinds kort. Maar de koelkast van de caravan doet het niet meer. Er zit een standaard citroen trekhaak en dradenboom onder. Dan zou hij toch via de 9 en de 13 pool in ieder geval stroom moeten leveren aan de caravan? Ik meet achter op de auto helemaal geen stroom. Ook niet met aangesloten caravan. Kan iemand mij vertellen of de fabrieks-kabelset nu wel of niet stroom levert aan een aanhanger ? Alvast bedankt. Groet, Martin |
Auteur: | Peebee [ 01 jun 2013 12:28 ] |
Berichttitel: | Re: 13 polige aanhangwagenstekker, constante stroomdraad |
![]() Op 9 zou permanente stroom moeten staan, als dat niet is kan er een zekering defect zijn of e.e.a. is misschien niet goed aangesloten ![]() |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |