Re: My Way navigatie systeem
Sinds een week rijd ik rond met een Belgische Erythrée sedan 16HDI FAP Airdream 'Business GPS' uitvoering.
A real beauty!
Daarin zit ook de MyWay. Voor mijn dealer was het ook de eerste MyWay die hij uitleverde (vandaar misschien de lange wachttijd, besteld in week 4).
De SD-kaart waarmee de software geladen wordt is gemarkeerd Harman-Becker Edition 1.0
Navigatie start snel op en de radio-ontvangst is prima.
Op originele muziek-cd's toont hij ook de tracknummers, dat had ik niet verwacht, is een primeur voor mij.
Al bij al werkt dat ding goed... ook al zijn de knopjes niet altijd logisch...
Enkele mankementen en zaken die ik nog niet aan de praat heb gekregen:
- Ik was gewend aan een touch-screen (TomTom PocketPc, Garmin) en dat mis ik wel
- TMC zender is niet te kiezen, je kan wel lezen welke het is : op dit moment 4FM
- Nog geen manier gevonden om mijn 'Thuis' adres in te stellen
- Nog niet gevonden hoe je het adresboek bewerkt. Toevoegen en selecteren gaat wel, maar wijzigen/verwijderen niet
- De NAV kaart (Europa) staan op een 4GB SD-HC kaartje. Nog 500MB over. De dealer zei dat ik daar nog muziek bij op kan zetten maar de Myway ziet die muziek dan helemaal niet. Ook andere SD-kaartjes met muziek erop (MP3) worden niet herkend.
- MP3-cd's werken wel goed behalve dat het systeem het lastig heeft als de bestandsnamen over de eerste 20 karakters hetzelfde zijn (zo tag ik mijn muziek: artiest - album - nr - song). Dan speelt ie gewoon 10 keer als het moet het eerste nummer van dat album af. Bizar... Ik ga hier nog wat mee experimenteren.
- De Bluetooth kit synchroniseert het adresboek en gesprekshistoriek van mijn Sony-Ericsson foon maar draait de entries achterstevoren : eerste woord wordt voornaam, daarna familienaam. Bizarre constructies: zo wordt 'Marieke GSM' op mijn telefoon op de display van de auto 'GSM, Marieke'. Maar als ik haar bel vanop mijn telefoon, wordt wel 'Marieke GSM' aangegeven aangegeven in de gesprekshistoriek. Als zij mij belt is het 'GSM, Marieke'. Niet erg logisch... De Parrot in mijn vorige auto (Xantia Ph2 Break 2.0 HDI break) deed dat heel wat beter, maar daar had ik geen stuurbediening

- Scrollen door de telefoonnummers is lastig. Je moet de up-down toetsen gebruiken om een letter in het alfabet vooruit of achteruit te springen, en dan de draaiknop om in die letter de juiste correspondent te kiezen.
- Géén flitspalen in de POI lijst.
- Geen waarschuwing voor maximumsnelheid op trajecten. Een gemiste kans, ik had graag mijn snelheidsbegrenzer gekoppeld aan de maximumsnelheid op de weg waar ik rijd. Zou superhandig zijn.
- Geluidskwaliteit van het audio-systeem is niet goed. Zonder Loudness is de klank veel te vlak, mét Loudness moet je de bass helemaal naar beneden draaien of je hele auto gonst mee.
- Eén stem voor de navigatie: een mevrouw met een Noord-Nederlandse tongval. Ik heb ze het zwijgen opgelegd.
- Handleiding is wel erg summier...
- Niet duidelijk wat het verschil is tussen 'snelste route' en 'geoptimaliseerde route'
- Irritante waarschuwing voor je de routekeuze kan maken dat 'de bestuurder verantwoordelijk blijft'. Dat MOET je wegklikken of je raakt niet door de schermen om een traject te plannen.
- Ik weet niet of dit enkel in de MyWay is, maar je hebt op het centrale display 2 trajecttellers. Het is de nummer 2 die de dagteller is, die altijd in het overzichtsscherm getoond wordt. Opletten wat je nulstelt!