Blokkering versnellingspook automaat gaat moeilijk uit
Auteur |
Bericht |
Robin
C5club Fan
Geregistreerd: 28 dec 2013 01:09 Berichten: 65 Woonplaats: Hoboken (Antwerpen) - België
Auto: C5 Exclusive 2.0 HDi 16V Sedan
Opties: Full Option
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 120000
Kleur: Thorium Grijs
Naar boven
|
 Blokkering versnellingspook automaat gaat moeilijk uit
Ik heb intussen alreeds een kleine 3000km op de teller van mijn nieuwe tweedehands C5 gezet, en ben er voorlopig zeer tevreden van. Wel heb ik toch een kleine ergernis gevonden, en vroeg me af of dit normaal is: De versnellingspook van de automaat zit geblokkeerd in de P stand, en als ik de rem in druk, zou die blokkering af moeten springen. Met mijn Xantia destijds, gebeurde dat altijd onmiddellijk van zo gauw ik de rempedaal met mijn voet aanraakte. Hier duurt dat soms seconden lang, en moet ik soms mijn rem nog eens lossen en weer indrukken wil de blokkering er af gaan. Is dit normaal? Houd de C5 nog rekening met andere factoren dan de rempedaal om die blokkering op te heffen ? of moet ik gaan denken aan een slecht contact ergens? Indien het laatste, heeft er iemand een idee waar ik dat contact moet gaan zoeken ? 
_________________ C5 Ph3 Exclusive 2.0 HDi 16v Sedan BVA6 Diesel 2008 Xantia II 1.8i 16v Berline Aut-AL4 Benzine 1998 met blauw bloed en comfort bollen.
|
02 mei 2014 14:43 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33527 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Blokkering versnellingspook automaat gaat moeilijk uit
Remschakelaar / tussenbundel ...
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
02 mei 2014 15:39 |
|
 |
Von W
C5club Newbie
Geregistreerd: 12 jun 2012 21:53 Berichten: 10
Auto: C5 Tourer 2.0HDI Exclusiv automatique
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 71000
Kleur: bordeaux
Naar boven
|
 Re: Blokkering versnellingspook automaat gaat moeilijk uit
Dat probleem heb ik ook gehad, bleek relais in dashboard te zijn werd in enkele minuten vervangen door de garagist en koste niet eens zoveel. Tot het zo ver is niet steeds weer opnieuw proberen door het rempedaal in te duwen maar gewoon ingedrukt te houden en te wachten tot de pook loskomt. Zo vertelde mij de garagist toch want ik moest wel enkele dagen wachten tot de relais geleverd werd.
Dirk
|
04 mei 2014 01:18 |
|
 |
Robin
C5club Fan
Geregistreerd: 28 dec 2013 01:09 Berichten: 65 Woonplaats: Hoboken (Antwerpen) - België
Auto: C5 Exclusive 2.0 HDi 16V Sedan
Opties: Full Option
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 120000
Kleur: Thorium Grijs
Naar boven
|
 Re: Blokkering versnellingspook automaat gaat moeilijk uit
Vandaag naar de garagist geweest en die dacht idd aan de rem schakelaar of het servo systeempje zelf.. Ik heb de relais ook geopperd omdat ik intussen nog 2 verschillende bronnen op internet gevonden had die ook de relais als boosdoener geïdentificeerd hadden.. Maar dat was volgens hem weinig waarschijnlijk.. :-/
Waar zitten die relais ergens? Vind ze zelf precies niet meteen terug... Kan ik eens proberen om er een te wisselen en zien of daar het probleem zou liggen... Donderdag moet de auto binnen voor de herstelling maar ik zou niet willen dat ze hun tijd gaan verspillen om gans dat motortje er gaan uithalen terwijl daar volgens mij niets mis mee is..
_________________ C5 Ph3 Exclusive 2.0 HDi 16v Sedan BVA6 Diesel 2008 Xantia II 1.8i 16v Berline Aut-AL4 Benzine 1998 met blauw bloed en comfort bollen.
|
05 mei 2014 22:52 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Blokkering versnellingspook automaat gaat moeilijk uit
In het document B2CM0104P0 Ontgrendelen : Functie "shift lock" of stand Parking is te lezen: Citaat: 2. Ontgrendeling van de "shift-lock" (bij een storing in de werking) De "shift-lock" kan niet met de "normale werking" worden ontgrendeld. 2.1. Mogelijke oorzaken van de storing Mogelijke oorzaken kunnen gevonden worden in de volgende onderdelen : --De accuspanning --De "shift-lock" --De positieschakelaar van de selectiehendel --De module van de automatische versnellingsbak --De elektrische bedrading 2.2. Uit te voeren werkzaamheden Losmaken en verwijderen : De sierlijst van de versnellingsbediening Bijlage: Deblokkeren uit P-stand.png De shift-lock zelf is een spoel met een kern, een solenoid die geactiveerd wordt als je de rem bedient. Het is geen motortje. Uit de formulering maak ik op dat de remschakelaar niet rechtstreeks deze solenoid bedient, maar dat het via de elektronica van de bak loopt. Ben je er overigens zeker van dat de accu in orde is? Als je me de laatste 8 cijfers van je VIN geeft zal ik kijken of ik het schema kan vinden dat hier bij hoort. Wellicht is daar wat meer uit te halen. Groet, JW
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
06 mei 2014 00:08 |
|
 |
Robin
C5club Fan
Geregistreerd: 28 dec 2013 01:09 Berichten: 65 Woonplaats: Hoboken (Antwerpen) - België
Auto: C5 Exclusive 2.0 HDi 16V Sedan
Opties: Full Option
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 120000
Kleur: Thorium Grijs
Naar boven
|
 Re: Blokkering versnellingspook automaat gaat moeilijk uit
De laatste 8 cijfers van mijn VIN zijn de volgende: 54065484 Over dit probleem had ik o.a. volgende gevonden op citdiag.fr: http://www.citdiag.fr/index.php?action=panne&panne=1506 waar toch ook weer naar een relais wordt verwezen. De accu zal al wel oud zijn, en de ECO-stand schakelt altijd vrij snel in (meestal nog geen 5 minuten) maar volgens mij moet die toch nog wel voldoende zijn om die solenoid te bedienen. Immers het RT4-scherm en dashboard werken toch en ook de bediening van de stoelen en de ramen gaan zonder problemen als de motor nog niet draait. Bovendien draait de motor steeds al als ik de pook wil ontgrendelen, dus een te kort aan elektrisch vermogen om dat klein dingetje te bewegen kan ik mij dan moeilijk inbeelden. Of sla ik de bal hier volledig mis ? 
_________________ C5 Ph3 Exclusive 2.0 HDi 16v Sedan BVA6 Diesel 2008 Xantia II 1.8i 16v Berline Aut-AL4 Benzine 1998 met blauw bloed en comfort bollen.
|
06 mei 2014 09:21 |
|
 |
luc
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 18 apr 2010 00:23 Berichten: 562 Woonplaats: Helmond
Auto: c5 v6 Exclusive
Opties: Alles en een afneembaar trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Energielabel: E
Phase: 1
Organummer: 09172c
Productienummer: 10281
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 292000
Kleur: donker grijs
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Blokkering versnellingspook automaat gaat moeilijk uit
Daar heb ik de laatste tijd ook wel eens last van maar ik heb een ph1. Ik gebruik bijna nooit de handrem maar altijd de "P" stand. zou dat het kunnen zijn?
|
06 mei 2014 10:09 |
|
 |
Robin
C5club Fan
Geregistreerd: 28 dec 2013 01:09 Berichten: 65 Woonplaats: Hoboken (Antwerpen) - België
Auto: C5 Exclusive 2.0 HDi 16V Sedan
Opties: Full Option
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 120000
Kleur: Thorium Grijs
Naar boven
|
 Re: Blokkering versnellingspook automaat gaat moeilijk uit
luc schreef: Ik gebruik bijna nooit de handrem maar altijd de "P" stand. zou dat het kunnen zijn? Ik denk niet dat dat een probleem kan vormen. Met mijn vorige wagen, een Xantia, gebruikte ik ook nooit de handrem en die heeft het bij mij zo toch 10 jaar en 170.000km volgehouden zonder ooit problemen te hebben met de automaat of de transmissie-pook-blokkering. Ik heb wel eens gelezen dat bij het parkeren op een helling er toch aangeraden wordt om wel de handrem te gebruiken, omdat er anders te veel druk op de automaat komt te staan. Maar ook dat heb ik zelf eigenlijk nooit gedaan.. Nu met de C5 PhIII schakelt de automatische handrem altijd in bij het uitschakelen van de motor. Dus daar zal dit euvel dan ook wel geen verband met houden.
_________________ C5 Ph3 Exclusive 2.0 HDi 16v Sedan BVA6 Diesel 2008 Xantia II 1.8i 16v Berline Aut-AL4 Benzine 1998 met blauw bloed en comfort bollen.
|
06 mei 2014 10:28 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Blokkering versnellingspook automaat gaat moeilijk uit
Via je VIN heb ik het schema gevonden. Dat kan ik je als PDF sturen, geef dan even je emailadres via een PB. Op dat schema is te zien dat er vanuit de "motorsturing 12--" een draad "7309C:Signaal stop extra" loopt naar de "remlichtschakelaar twee functies 2120". Vandaar gaat dat naar de "zekeringkast motorruimte PSF1", en via twee zekeringen F7 en F9 in die kast gaat het naar een "relais blokkering 1642", dat zou links onder het dashboard moeten zitten. Vandaar gaat het naar de solenoid in de "eenheid bediening automaat 1603". Oftewel, er zijn nogal wat schakels in dat circuit waar de oorzaak van jouw probleem zou kunnen zitten. En dan wordt het: meten is weten Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
06 mei 2014 11:25 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Blokkering versnellingspook automaat gaat moeilijk uit
Via de VIN vind ik ook nog een InfoRapid B2CW0102Q0 : Version 0 vom 29/06/2009 VOOR : C5 (X7) EN AUTOMATISCHE VERSNELLINGSBAK AM6Daarin is te lezen: Citaat: GEVOLG VOOR KLANT : De selectiehendel van de automatische versnellingsbak is geblokkeerd in stand "P" (Ondanks het feit dat het rempedaal wordt bediend)
1. HERKOMST De software van de elektronische eenheid automatische transmissie AM6 (EURO 5-norm) activeert de shift-lock niet meer.
2. AFTER-SALES-INTERVENTIE 2.1. Storingscodes uitlezen Lees de storingscodes uit : --Indien de storingcodes P0928, U1108, U1308 aanwezig zijn : Werkzaamheden --Indien andere storingscodes aanwezig zijn : Deze informatie niet toepassen OPMERKING : P0928 : Kortsluiting naar massa of een onderbroken circuit in de solenoïde van de shift-lock ; U1108 : Geen communicatie met de elektronische eenheid motor ; U1308 : Geen communicatie met de elektronische eenheid automatische transmissie
2.2. Ingreep Beëindig de diagnosesessie. Schakel + na contact in. Zet het contact gedurende 50 seconden UIT. Schakel + na contact in. Start een diagnosesessie zonder het contact uit te zetten. Wis de storingscodes.
2.3. Bewerkingstijd Factureertijd : 0.30H. Bewerkingscode : 9R02 RP00. Mogelijkerwijs heb je hier iets aan. Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
06 mei 2014 11:39 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Blokkering versnellingspook automaat gaat moeilijk uit
JW-NHS schreef: .... Vandaar gaat dat naar de "zekeringkast motorruimte PSF1", en via twee zekeringen F7 en F9 in die kast gaat het naar een "relais blokkering 1642", dat zou links onder het dashboard moeten zitten. Vandaar gaat het naar de solenoid in de "eenheid bediening automaat 1603". .... Ik kan deze posting niet meer wijzigen, daarom een aanvulling. Het schema laat ook zien dat de andere zijde van de spoel van het "relais blokkering 1642" aangestuurd wordt door de "elektronische eenheid automaat 1630" De contacten van het relais sturen dan de solenoid aan. Daarmee is de link duidelijk met het verhaal over storing U1308 in de InfoRapid, zie mijn vorige posting. Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
06 mei 2014 12:04 |
|
 |
Robin
C5club Fan
Geregistreerd: 28 dec 2013 01:09 Berichten: 65 Woonplaats: Hoboken (Antwerpen) - België
Auto: C5 Exclusive 2.0 HDi 16V Sedan
Opties: Full Option
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 120000
Kleur: Thorium Grijs
Naar boven
|
 Re: Blokkering versnellingspook automaat gaat moeilijk uit
Enorm bedankt voor alle tips! Ik heb jammer genoeg zelf geen tijd meer gehad om te experimenteren met de relais voordat ik haar naar de garage moest brengen. Maar daar heb ik toch nog eens geopperd dat er veel kans is dat het de relais is en het bleek inderdaad aan het relais (17€) te liggen, maar voor de zekerheid werd toch ook de remschakelaar vervangen en meteen ook zo'n tussendraadbundel geplaatst (34€). En gezien de problemen die daarmee voorkomen kunnen worden (als ik het hier zo lees op het forum), ga ik daar zeker niet over klagen.. Er werd me één uur aangerekend voor deze operatie door de garagist (48€). Ik moet zeggen dat het wel aangenaam is, gewoon de pook van P naar D te kunnen schakelen zonder eerst te moeten vechten tegen die blokkering 
_________________ C5 Ph3 Exclusive 2.0 HDi 16v Sedan BVA6 Diesel 2008 Xantia II 1.8i 16v Berline Aut-AL4 Benzine 1998 met blauw bloed en comfort bollen.
|
10 mei 2014 14:08 |
|
 |
Robin
C5club Fan
Geregistreerd: 28 dec 2013 01:09 Berichten: 65 Woonplaats: Hoboken (Antwerpen) - België
Auto: C5 Exclusive 2.0 HDi 16V Sedan
Opties: Full Option
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 120000
Kleur: Thorium Grijs
Naar boven
|
 Re: Blokkering versnellingspook automaat gaat moeilijk uit
Desondanks dat het relais en de remschakelaar beide vervangen zijn, blijkt het probleem nu toch nog sporadisch voor te komen.. En het is steeds in vlagen.. Het gaat een ruime tijd goed, waarbij ik echt heel snel mijn rempedaal licht kan indrukken en lossen en ik telkens dat servootje hoor openen en sluiten gelijk met het indrukken en loslaten van de pedaal.. En dan plots begint het terug te haperen, ook voor een hele tijd, totdat het plots weer goed gaat...
Ik heb precies al wel willen merken dat het, als het slecht gaat, regelmatig terug goed te krijgen is door wat aan de kabelboom-aansluitingen onderaan links in het dashboard-zekeringenkastje te morrelen.. Mogelijk dus toch nog een slecht contact daar ergens... Wordt dus nog wel vervolgd..
_________________ C5 Ph3 Exclusive 2.0 HDi 16v Sedan BVA6 Diesel 2008 Xantia II 1.8i 16v Berline Aut-AL4 Benzine 1998 met blauw bloed en comfort bollen.
|
07 jun 2014 23:40 |
|
 |
Robin
C5club Fan
Geregistreerd: 28 dec 2013 01:09 Berichten: 65 Woonplaats: Hoboken (Antwerpen) - België
Auto: C5 Exclusive 2.0 HDi 16V Sedan
Opties: Full Option
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 120000
Kleur: Thorium Grijs
Naar boven
|
 Re: Blokkering versnellingspook automaat gaat moeilijk uit
Ik ben uiteindelijk terug naar de garage gegaan voor dit probleem want de oorzaak bleek toch opnieuw het relais te zijn en het werd stelselmatig moeilijker en moeilijker om de automaat uit de P-stand te krijgen. Ze hebben daar binnen de garantie het relais opnieuw vervangen en nu lijkt het terug perfect te werken. Ook merk ik nu dat het geluid van het overgaan van het relais bij het indrukken van de rempedaal veel harder hoorbaar is dan eerder. Waar het voorheen eerder een zachte klik was is het nu een sterk aanwezige klik met duidelijk hoorbare metalige klank. Ik begin bijna te denken dat ze die relais bij de eerste herstelling zelfs (mogelijk abuuslijk) helemaal niet vervangen hadden (toen hoorde ik immers absoluut geen verschil in het overslaan van de relais).. Ik hoop hiermee dit probleem dan toch eindelijk definitief opgelost te hebben..
_________________ C5 Ph3 Exclusive 2.0 HDi 16v Sedan BVA6 Diesel 2008 Xantia II 1.8i 16v Berline Aut-AL4 Benzine 1998 met blauw bloed en comfort bollen.
|
05 feb 2015 21:39 |
|
 |
|