Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Confortbollen op C5 ph3 ? https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=55&t=8062 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | DS21ie [ 28 sep 2010 00:39 ] |
Berichttitel: | Confortbollen op C5 ph3 ? |
Heeft er iemand al ervaring opgedaan met extra veercomfort voor de phase 3? Ik rijd nu twee weken met de 2.0i16V Tourer Exclusive van 2009 rond, maar vind het comfort toch een beetje tegenvallen na acht jaar in phase 1 en 2 (met standaardbollen HA3+). Ik heb goed moeten zoeken om een gebruikte C5 met HP te vinden en het lijkt me nu toch een beetje teveel op de Businessuitvoering (voor hetzelfde geld een nieuwe) Zou het een idee zijn om de standaardbollen van de phase 1 of 2 toe te passen om het comfort te verhogen? Ik heb het gevoel dat de wielopanging zoveel beter is dat het wel kan om de vering wat meer souplesse te geen zonder dat er weer zo'n zijwindgevoeligheid ontstaat als bij de phase 1 op de standaard 15" banden. Ik was zeer tevreden over de souplesse van de phase 1 en dacht dat ik misschien iets te kritisch was over de phase 3, maar de kinderen beginnen nu ook te klagen. Wie heeft een mening? P.S. hoe is het eigenlijk gesteld met het comfort van een C6? Die heeft dezelfde wielophanging met een iets hoger gewicht. Heeft die andere bollen? |
Auteur: | EvilTwin [ 28 sep 2010 10:56 ] |
Berichttitel: | Re: Confortbollen op C5 ph3 ? |
DS21ie schreef: P.S. hoe is het eigenlijk gesteld met het comfort van een C6? Die heeft dezelfde wielophanging met een iets hoger gewicht. Heeft die andere bollen? Dat is fenomenaal, maar die heeft naast meer gewicht ook een langere wielbasis en (op de V6en) adaptieve dempers: AMVAR, wat een volcontinue zestienvoudige instelling kent van de demping per wielbol. AMVAR kent bovendien twee besturingsalgoritmes: SKY HOOK en ROAD HOOK die gelijk schakelen met de SPORTknop van het HA3+. SKY HOOK is echt zweven, ROAD HOOK ligt strak op de weg. Ook heeft AMVAR achter een druksensor om de demping nog beter op de belading aan te passen. Omdat het AMVAR de dempers in de bollen vervangt heeft de C6 V6ess/hdi dus 7 bollen zonder dempers, die zouden niet werken op een auto zonder AMVAR. Code: C6 3.0HDi voor 385/50bar 5276.10 achter 40bar x.81 mid voor 70 x.27 mid acht 2x40 x.81 demper waarden zijn niet gegeven voor de wielbollen van de 4cil HDi Code: C6 2.2HDi voor 385/54bar 5276.29 achter 50bar x.85 mid voor 70 x.28 mid acht 2x37 x.86 De getallenvoorde C5-3 zijn helaas nog wat vager, geen drukken in de database en voor alle versies hetzelfde: Code: C5 voor 385/?bar 5276.34 achter ?bar x.89 mid voor 70 x.27 mid acht 2x44 x.78 |
Auteur: | BJG [ 28 sep 2010 21:40 ] |
Berichttitel: | Re: Confortbollen op C5 ph3 ? |
Niet lullig bedoeld, maar veert je c5 wel zoals alle andere ph3 met HD? Je schrijft dat je tevreden was met de standaard ph1 en 2. Dan zou je m.i. ook absoluut tevreden moeten kunnen zijn met de ph3. Er kan natuurlijk iets aan de hand zijn, trof laatst een hele jonge c6 met 2 voorste veerbollen stuk en 2 achterste bijna leeg hd bollen waren nog 50%. die reed ook niet echt comfortabel. |
Auteur: | EvilTwin [ 29 sep 2010 13:24 ] |
Berichttitel: | Re: Confortbollen op C5 ph3 ? |
Da's knap, 4bollen plat dat lukt je volgens mij alleen maar als je je C6 dukes of hazzard style over een beek lanceert. ![]() |
Auteur: | Cyberbob [ 29 sep 2010 14:51 ] |
Berichttitel: | Re: Confortbollen op C5 ph3 ? |
![]() ![]() |
Auteur: | DS21ie [ 05 okt 2010 00:19 ] |
Berichttitel: | Re: Confortbollen op C5 ph3 ? |
Bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik denk niet dat er technisch iets mis met de auto, het voelt allemaal solide en gebalanceerd aan. Alleen heeft Citroën er kennelijk voor gekozen om comfort anders te defeniëren, misschien aangespoort door de autojournalisten die het tot u toe allemaal te vaag en gevoelloos vonden. Het onderstel van de phase III is wat men noemt communicatief, en voor mij hoeft dat niet bij een comfortabele reiswagen. Niet citroënrijders vinden het comfort fantastisch. Ik zoek nu dus naar een manier om de auto echt comfortabel te maken, volgens de Citroënnormen van weleer. Als het onderzoek zoals hier op het forum niet de gouden tips oplevert, ga ik gewoon experimenteren en houd ik jullie op de hoogte. |
Auteur: | EvilTwin [ 05 okt 2010 10:50 ] |
Berichttitel: | Re: Confortbollen op C5 ph3 ? |
Er moest binnen het gamma ook nog ruimte blijven voor de C6 en die is echt comfortabel. ![]() |
Auteur: | filip [ 05 okt 2010 18:55 ] |
Berichttitel: | Re: Confortbollen op C5 ph3 ? |
EvilTwin schreef: Er moest binnen het gamma ook nog ruimte blijven voor de C6 en die is echt comfortabel. ![]() maar voor de gewone werkmens bijna niet te betalen ![]() |
Auteur: | Ccinq [ 05 okt 2010 22:30 ] |
Berichttitel: | Re: Confortbollen op C5 ph3 ? |
na een jaartje of 3 worden ze aardig betaalbaar hoor ![]() |
Auteur: | filip [ 06 okt 2010 18:49 ] |
Berichttitel: | Re: Confortbollen op C5 ph3 ? |
Ja juist ... soms wordt een minpunt van Citroen een voordeel ![]() |
Auteur: | C5-2001 [ 09 okt 2010 09:44 ] |
Berichttitel: | Re: Confortbollen op C5 ph3 ? |
OT, onderhoud/onderdelen blijven 'wat' duurder voor de C6 ![]() |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |