Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Wie kan advies geven over HP vering i.c.m. een zware caravan https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=55&t=7794 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | jcvdwindt [ 17 aug 2010 15:52 ] |
Berichttitel: | Wie kan advies geven over HP vering i.c.m. een zware caravan |
Ik ben van plan om een nieuwe auto te kopen. De helft van het aantal km’s per jaar rijden we met een caravan van 1500 kg erachter, de trekker eigenschappen tellen dus zwaar mee. Met de jaren krijgt mijn vrouw in toenemende mate last van evenwichtsstoornissen. Het deinen t.g.v. de reactie op de kogel van de trekauto telt daarom extra zwaar mee. Daarom overweeg ik bij de aanschaf ook de C5 Tourer met hydropneumatische vering. Ondanks mijn gegoogle op internet, kan ik niet de info vinden die ik zoek. Ik begrijp dat ik met een HP vering de hoogte van de auto kan justeren. Maar van veel groter belang vind ik dat de hardheid van de vering is in te stellen. D.w.z. met de caravan er achter: een stugge vering, zodat de deining t.g.v. de caravanreactie wordt gedempt. Maar zonder caravan hoef ik niet in een stugge Duitse auto te zetten en mag de vering wat zachter zijn. Wat is er nu precies in te stellen bij de C5 met HP vering en hoe beïnvloedt dat het veringsgedrag. Is er iemand die eigen ervaring kan mededelen met het rijden van een zware caravan. Achter een C5 HP. Bij voorbaat dank. |
Auteur: | Henk2304 [ 17 aug 2010 23:40 ] |
Berichttitel: | Re: Wie kan advies geven over HP vering i.c.m. een zware car |
Het enige wat ik kan instellen is de hoogte van de auto bij snelheden tot 10 (hoogste) en 40 (een na hoogste stand) km/h. En ook nog een laagste stand tot volgens mij eveneens 10 km/h. Op daarvoor geschikte wegen bij snelheden vanaf 100 km/h zakt de auto ook nog wat om de luchtweerstand te verlangen. Verder kan ik ook nog een sportstand instellen waarbij de vering wat stugger moet zijn. Mij valt 't niet zo op maar mijn zoon (20) heeft minder snel last van een vorm van wagenziekte in de sportstand, zodat ik die standaard inschakel al hij meerijdt. Tenslotte zorgt het systeem ervoor dat de auto zoveel mogelijk horizontaal blijft ook bij niet gelijkmatige belading, maar of dat ook nog werkt bij jouw caravan weet ik niet. |
Auteur: | EvilTwin [ 17 aug 2010 23:53 ] |
Berichttitel: | Re: Wie kan advies geven over HP vering i.c.m. een zware car |
Ik wil het niet al te ingewikkeld maken voor iemand die er niet bekend mee is, maar er zijn drie basiszaken waar je rekening mee moet houden: 1) HP houdt automatische hoogteregeling in. Kogeldruk, kofferbak vol het maakt niks uit de auto staat op de perfecte rijhoogte. Daarnaast is handmatige verstelling mogelijk voor bijzondere omstandigheden (beladen, slecht wegdek etc) 2) HP is per definitie ladingsafhankelijk, de vering wordt bij belading progressief stijver, zodat het weggedrag beter gewaarborgd is. Bij klassieke vering wordt de relatieve stijfheid lager bij belading, hoe je dat merkt in de vorm van deinen hangt ook van de demping af. 3) De C5-3 heeft Hydractive3PLUS, dwz dat het HP beschikt over semi-actieve vering met twee veerstijfheden en demperinstellingen. De auto schakelt automatisch tussen deze twee (ZACHT en HARD) maar rijdt grotendeels (90% van de tijd) in ZACHT. Door de sportknop voor de vering op SPORT te zetten schakelt de auto eerder en vaker naar HARD, maar de auto blijft de baas (hij blijft automatisch schakelen tussen ZACHT en HARD). Buitengewone bewegingen tgv de belading kunnen ook zo'n overgang afdwingen, evenals sportief rijden (gooi- en smijtwerk) of een noodsituatie (uitwijkmanoeuvre). Zowel theoretisch als in de praktijk biedt HP voordelen bij zware belading en aanhangers, maar ik heb geen ervaring met de specifieke combi C5-3 en trekhaak. Je zult ondanks alle techniek nog steeds rekening moeten houden met de extra masse die je meesleept en ook de C5 kent limieten mbt belading, kogeldruk, treingewicht etc. |
Auteur: | Maarten [ 18 aug 2010 07:37 ] |
Berichttitel: | Re: Wie kan advies geven over HP vering i.c.m. een zware car |
Ik heb geen ervaring met de phase 3, maar met mijn phase 1 is het ondanks de hydropneumatiek echt van belang dat de kogeldruk goed is (dat wil zeggen, nooit boven het maximum vanwege de veiligheid maar ook zeker niet te laag, ca. 65 kg is OK), want anders voel je de aanhanger wel degelijk. |
Auteur: | HBR [ 18 aug 2010 22:01 ] |
Berichttitel: | Re: Wie kan advies geven over HP vering i.c.m. een zware car |
Sinds een paar weken heb ik achter m'n C5 Tourer een caravan hangen van 1500 kg beladen en wel gewogen op de gemeente werf in het dorp. Met het rijden met de caravan heb ik wel het idee dat de vering (HP) iets stugger is, maar nog steeds zeer goed. De kogeldruk is ongeveer 70-75 kg. Hiervoor had ik een caravan met een laadvermogen van 1300 kg. De belading hiervan was waarschijnlijk meer dan 1300 kg. Met deze combinatie ben ik 2x naar Z.Frankrijk gereden. Tot nog toe merk ik geen verschil tussen beide caravans en rijdt de auto nog steeds comfortabel. |
Auteur: | bernr01 [ 18 sep 2010 20:32 ] |
Berichttitel: | Re: Wie kan advies geven over HP vering i.c.m. een zware car |
Wij zijn nu 2x met de caravan van 1350 kg naar zuid frankrijk gereden en vrij weinig belading in de kofferruimte. We zitten dan met 2 volwassenen en 2 tieners in de auto. Meestal zet ik bij vertrek de vering al in de sportstand om wat sneller de harde veerstand te gebruiken. De combinatie rijdt dan heerlijk vloeiend zonder neiging tot nadeinen te hebben. In tegenstelling tot de Xantia die we ooit hebben hebben gehad, daar hadden we wel degelijk last van nadeinen. Zo erg zelfs dat vrouw en kinderen regelmatig wagenziek waren. De angst dat dit ook bij de C5 phIII zou zijn is volledig ongegrond gebleken, tot nu toe is het verreweg de fijnste caravantrekker die we hebben gehad (edit: en nog hebben ![]() |
Auteur: | jcvdwindt [ 25 sep 2010 15:40 ] |
Berichttitel: | Re: Wie kan advies geven over HP vering i.c.m. een zware car |
Hartelijk bedankt voor de nuttige reacties. Mede met aanleiding hiervan, vandaag toch een koopopdracht gegeven voor een C5 Tourer Comfort. Enige twijfelpuntje is de kwaliteit. Voor € 1289 extra, kan je 3 jaar extra garantie bijkopen met een grens tot 100.000 km, moet nog beslissen of ik dit zal doen. |
Auteur: | jtbakker [ 25 sep 2010 16:24 ] |
Berichttitel: | Re: Wie kan advies geven over HP vering i.c.m. een zware car |
Alvast gefeliciteerd met de aankoop ![]() Wat vaak voorkomt, als de garantie van 2 jaar bijna verlopen is je automatisch per post een aanbieding toegestuurd krijgt om de garantie te verlengen. Dit is vaak goedkoper. Misschien dat er hier op het forum C5 rijders zijn die al zo'n aanbieding hebben ontvangen? |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |