Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Tikkend geluid C5 Ph3
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=55&t=6663
Pagina 1 van 1

Auteur:  mvar [ 25 feb 2010 12:02 ]
Berichttitel:  Tikkend geluid C5 Ph3

Na 1500 KM in mijn nieuwe C5-3 LB, hoorde ik bij remmen, optrekken, verkeersdrempels een redelijk
hoorbare metalen tik, ergens voorin.
Auto bij de dealer gebracht, heeft daar 12 dagen gestaan. Dashboard werd volledig gestript, alles werd er uitgehaald.
Ten einde raad (dealer kon niets vinden) werd er een technicus van Citroen Ned bij gehaald.

Het bleek dat de tik erin hoorde. Het is een klep op de \u201cvoorraadbol\u201d die sluit/opent om doorzakken
van de auto te voorkomen. Volgens CN moet de tik er vanaf KM 0 ingezeten hebben, wat zeker niet zo is, want de tik werd hoorbaar bij ong 1500 km.

Volgens dealer en CN zit het in elke nieuwe C5 met Hydraulische vering ????

Heeft iemand hier ervaring mee ? En zou ik het (vervelende) geluid kwijt zijn, als ik de bol vervang ?
Overigens vind ik dat je dit als HET merk niet kunt maken, de auto is namelijk heel erg stil en zonder rammels of kraakjes. Het geluid valt dus des te meer op !!!!

Auteur:  WackoH [ 25 feb 2010 13:17 ]
Berichttitel:  Re: Tikkend geluid C5 Ph3

Voorraadbol? Hoe lang werkt die garage al aan C5's? Die zat voor het laatste in een BX of zo.
Ik denk dat de bol voor de regeling van de hardheid van de vering wordt bedoeld. Wellicht dat de tik van een klep uit de hydraulische unit (BHI heet dat ding geloof ik) afkomstig is. Bij mijn Ph.1 kan ik die kleppen ook heel zachtjes horen (maar alleen als de auto stilstaat).

Ik meen wel eens gelezen te hebben dat de afzonderlijke kleppen in de BHI met een Lexia zijn aan te sturen. Dan kan de garage eventueel vaststellen of het daar inderdaad vandaan komt. Maar als ze dan niets horen, kan het altijd nog zijn dat de kleppen 'harder' sluiten tijdens het rijden omdat de drukken in het systeem anders zijn als de auto over een drempel heenrijdt.

Eerst gaat de garage 12 dgn aan de gang. Ze kunnen niets vinden, en dan hoort het geluid ineens bij de auto. Jaja.... Laat ze dan maar aantonen dat de tik erbij hoort door je in een andere vergelijkbare C5 te laten rijden.

Auteur:  gvwijnen [ 25 feb 2010 19:25 ]
Berichttitel:  Re: Tikkend geluid C5 Ph3

Ik heb nu ongeveer 3500km, en nog niets gehoord van kleppen die sluiten of open gaan.

Auteur:  macpro [ 25 feb 2010 22:22 ]
Berichttitel:  Re: Tikkend geluid C5 Ph3

Ik hoor zo'n tikgeluid ook niet in mijn C5.
En daar staat inmiddels bijna 27000 op de teller.

Auteur:  EvilTwin [ 26 feb 2010 10:45 ]
Berichttitel:  Re: Tikkend geluid C5 Ph3

WackoH schreef:
Voorraadbol? Hoe lang werkt die garage al aan C5's? Die zat voor het laatste in een BX of zo.


Da's niet helemaal waar, de C5 heeft een BHI waarin de voorraadbol geïntegreerd is. Overigens hebben natuurlijk ook de Xant en XM voorraadbollen (geïntegreerd in de pomp)
Bijlage:
BHI.jpg



Citaat:
Ik denk dat de bol voor de regeling van de hardheid van de vering wordt bedoeld. Wellicht dat de tik van een klep uit de hydraulische unit (BHI heet dat ding geloof ik) afkomstig is. Bij mijn Ph.1 kan ik die kleppen ook heel zachtjes horen (maar alleen als de auto stilstaat).


D'r zitten twee stijfheidsregelaars in met geïntegreerde bollen, voor vlak onder de BHI en midden achter (voor één bol, achter twee bollen op een blok) Ik kan me niet voorstellen dat je daar een mechanische tik van hoort, hooguit een tik van een relais. Dit plaatje hoort bij de C5-1 (McPhersons), maar het geeft wel een goed idee van de HP set-up voor de vooras, electro-hydraulisch relais bij (4):

Afbeelding

Citaat:
Ik meen wel eens gelezen te hebben dat de afzonderlijke kleppen in de BHI met een Lexia zijn aan te sturen.


Dat zijn de vier kleppen voor de hoogteregeling, dat kan inderdaad. Maar als het geluid daarvandaan komt dan is dat ook simpel zelf te checken:

auto met lopende motor in laagste stand,
stap uit en bedien de knop (een paar maal) voor de hoogste stand,
luister onder de motorkap bij de BHI.

Citaat:
Eerst gaat de garage 12 dgn aan de gang.


Dit vind ik soweso vreemd, dat doen ze alleen maar als ze iets ernstigs vermoeden en dat is een tik eigenlijk nooit.
Heeft de auto soms een klapper gemaakt?

Auteur:  WackoH [ 26 feb 2010 12:23 ]
Berichttitel:  Re: Tikkend geluid C5 Ph3

EvilTwin schreef:
WackoH schreef:
Voorraadbol? Hoe lang werkt die garage al aan C5's? Die zat voor het laatste in een BX of zo.
Da's niet helemaal waar, de C5 heeft een BHI waarin de voorraadbol geïntegreerd is. Overigens hebben natuurlijk ook de Xant en XM voorraadbollen (geïntegreerd in de pomp)
Waar zouden we zijn zonder ET ;-)
Ik dacht dat dat dingetje op de kop v/d pomp alleen nog maar als een pulsatiedemper diende omdat het maar zo'n klein volume lijkt te zijn. Maar in het plaatje staat inderdaad 'accumulateur anti-pulsations'. Maar veel voorraad zal er niet inzitten :-)
EvilTwin schreef:
D'r zitten twee stijfheidsregelaars in met geïntegreerde bollen, ...., electro-hydraulisch relais ...:

Als het electro-hydraulisch relais is, moet men het toch ook in de garage kunnen laten schakelen, al was het maar door het los te halen en er gewoon stroom op te zetten (door iemand die weet wat 'ie doet natuurlijk).
EvilTwin schreef:
Citaat:
...afzonderlijke kleppen in de BHI met een Lexia zijn aan te sturen.
Dat zijn de vier kleppen voor de hoogteregeling, dat kan inderdaad. Maar als het geluid daarvandaan komt dan is dat ook simpel zelf te checken:...
Klopt. Zo heb ik ook ontdekt dat je die kleppen zachtjes kunt horen (of misschien een soort equivalent van waterslag omdat de kleppen abrupt sluit? ) ;-)
Dus, zover de volgende mogelijkheden:
1) pulsatiedemper in de BHI
2) stijfheidsregelaar voor
3) maar, wellicht gewoon iets mechanisch in de ophanging?
4) of....
Ik ben benieuwd ;)

Auteur:  EvilTwin [ 26 feb 2010 13:07 ]
Berichttitel:  Re: Tikkend geluid C5 Ph3

WackoH schreef:
EvilTwin schreef:
D'r zitten twee stijfheidsregelaars in met geïntegreerde bollen, ...., electro-hydraulisch relais ...:

Als het electro-hydraulisch relais is, moet men het toch ook in de garage kunnen laten schakelen, al was het maar door het los te halen en er gewoon stroom op te zetten (door iemand die weet wat 'ie doet natuurlijk).


Als ze ook maar een beetje werken zoals die relais van de Xm (HA1, HA2) dan gaat dat niet zo simpel. Ik weet niet of er een testprotocol in de Lexia zit. IIRC gebruiken de HA1 relais een 5kHz signaal, van 5V.

Maar sowieso is het een minuscuul dingetje en ik kan me gewoon niet voorstellen dat daar een hoorbare mechanische tik vandaan komt, ook vanwege de verborgen locaties.

Citaat:
Ik dacht dat dat dingetje op de kop v/d pomp alleen nog maar als een pulsatiedemper diende omdat het maar zo'n klein volume lijkt te zijn. Maar in het plaatje staat inderdaad 'accumulateur anti-pulsations'. Maar veel voorraad zal er niet inzitten.


Uitendelijk heb je met een elektrische pomp veel minder voorraad nodig. Je hebt ook geen remvoorraad meer nodig (zoals op de HP vroeger) En als je echt veel druk gaat gebruiken had je voorheen ook een extra accubol nodig (Diravi) of als je lang druk wilde behouden (anti-zink: S-MAC) of voor anti-rol (Activa: SCCAR).

Overigens heeft ook de ESP remdrukpomp een mini-accumulator/pulsdemper.

Auteur:  filip [ 10 maart 2010 20:31 ]
Berichttitel:  Re: Tikkend geluid C5 Ph3

ik denk dat dat getik uw pomp van de lds wel eens kan zijn die aanslaat?

Auteur:  mvar [ 10 maart 2010 23:16 ]
Berichttitel:  Re: Tikkend geluid C5 Ph3

Nee, het is alleen maar een tik, altijd op dezelfde momenten:

Zodra je de rem loslaat en gas geeft, en bij afremmen. Vaak ook als je de bocht wat sneller neemt.

Het is nooit bij stilstand, en het is ook niet als je de wagen in de hoogste stand zet, of de laagste stand.


Ra ra

Auteur:  gvwijnen [ 11 maart 2010 19:35 ]
Berichttitel:  Re: Tikkend geluid C5 Ph3

Ik weet niet hoe die benzine motor draait, maar mss dat het door de stilte meer opvalt?
Mijn HDI'tje nagelt er lustig op los, dus logisch mss dat ik het niet hoor.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/