Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Aanlopende remmen / hete wielen/ snel slijtende blokken
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=55&t=6363
Pagina 1 van 7

Auteur:  Ccinq [ 15 jan 2010 18:54 ]
Berichttitel:  Aanlopende remmen / hete wielen/ snel slijtende blokken

Dit gaat over de ACHTERwielen. Ik kom op het Franse forum dit onderwerp tegen ( http://www.planete-citroen.com/forum/sh ... 825&page=9) en vraag me af of er hier al iemand is die hier mee te maken heeft gehad. Blijkbaar is bij sommige C5-en de regeling van de speling blok/schijf niet in orde, waardoor de schijven/wielen zeer heet kunnen worden en de blokken uiteraard sneller slijten ( taxichauffeur in Parijs - toegegeven niet het beste voorbeeld-na 17.000 km nieuwe blokken, met zijn Mercedes was dat bij 40.000). Lijkt me voor het verbruik ook niet zo lekker. Kan m.i. ook gevaarlijk zijn als de boel zo heet wordt dat de zuigers niet goed meer werken (een van de slachtoffers mat een temp. van 90 graden..). Ik heb zelf nog niets gemerkt, controleer op buitenlandritten vaak de temp. van de banden, die was o.k. ( mijn wielen hebben geen druksensoren).

Auteur:  Herman [ 15 jan 2010 19:03 ]
Berichttitel:  Re: Aanlopende remmen / hete wielen/ snel slijtende blokken

Ik heb wel gehad dat mijn remklauwwen naar buiten weg liepen tegen de velgen aan.
Alles demonteren en schoonmaken was weer opgelost.

Auteur:  willy4 [ 15 jan 2010 20:42 ]
Berichttitel:  Re: Aanlopende remmen / hete wielen/ snel slijtende blokken

als citroen
nu op de ph3 nu nog het zeflde toepassen zoals op de ph1
dan vraag ik mij toch wat die mensen van de dienst naverkoop daar doen
en als ze de bouten dan nog met loctite bevestigen
dan begrijp ik het helemaal niet

Auteur:  V-zesserke [ 15 jan 2010 21:23 ]
Berichttitel:  Re: Aanlopende remmen / hete wielen/ snel slijtende blokken

Ik denk dat het hier steeds gaat over Exclusive modellen en die hebben de electrische handrem, daar zijn idd wel eens problemen mee (niet enkel bij PSA, ook b.v. Ford kende er problemen mee). Geef mij toch maar een oude getrouwe hendel om aan te trekken, zie in dat electrisch systeem weinig of geen voordelen. En het maakt de auto nog ingewikkelder en storingsgevoeliger en wat is er nu mis met een systeem dat al jaren zijn diensten bewijst ;) ?

Auteur:  WackoH [ 15 jan 2010 22:15 ]
Berichttitel:  Re: Aanlopende remmen / hete wielen/ snel slijtende blokken

Nou, die mechanische overbrenging is ook niet perfect. Ik heb de indruk dat roestende handremkabels een standaard probleempje op de C5 is...

Auteur:  JHV [ 16 jan 2010 09:23 ]
Berichttitel:  Re: Aanlopende remmen / hete wielen/ snel slijtende blokken

TS heeft het over de achterwielen toch?
Is de constructie heel anders dan bij de fase 1 en 2?
Johan

Auteur:  Roman [ 16 jan 2010 09:45 ]
Berichttitel:  Re: Aanlopende remmen / hete wielen/ snel slijtende blokken

de TS vraagt of iemand hier er last van heeft gehad..

volgens mij niet....

;)

Auteur:  Ccinq [ 16 jan 2010 14:44 ]
Berichttitel:  Re: Aanlopende remmen / hete wielen/ snel slijtende blokken

Heb vandaag zelf eens gekeken hoe het bij mijn exclusive zit. Na een ritje van 25 km waarbij ik misschien 2x geremd heb: velgen achter lauw (buitentemp. 2 graden boven nul), schijven zo heet dat ze niet langer dan een tel aan te raken zijn. Dat lijkt mij toch echt niet normaal. Schijven voor nauwelijks warm. Ik had de automatische parkeerrem tevoren uitgezet.

Auteur:  EvilTwin [ 16 jan 2010 15:54 ]
Berichttitel:  Re: Aanlopende remmen / hete wielen/ snel slijtende blokken

JHV schreef:
TS heeft het over de achterwielen toch?
Is de constructie heel anders dan bij de fase 1 en 2?
Johan


zowel voor als achter anders omdat de fusée/upright waar de de remklauwen op vast zitten zowel voor als achte totaal anders is dan op de C5 Ph.I/II

C5-3: voor: ontkoppelde fuseé, draagarmen, achter: multi-link, met aparte upright.
C5 ph.I/II voor: McPherson (incl fusée) achter: langsarm met geïntegreerd naafhuis.

Overigens als de Taxichauffeur van Benz 40 naar C5 17dkm gaat dan klopt de slijtage gewoon, want bij niet-taxigebruik haalt de Benz 75dkm en de C5 35dkm met de voorblokken.

Citaat:
een van de slachtoffers mat een temp. van 90 graden..


Da's niet vreemd hoor, mag nog wel wat warmer worden.

Auteur:  V-zesserke [ 16 jan 2010 17:08 ]
Berichttitel:  Re: Aanlopende remmen / hete wielen/ snel slijtende blokken

WackoH schreef:
Nou, die mechanische overbrenging is ook niet perfect. Ik heb de indruk dat roestende handremkabels een standaard probleempje op de C5 is...


Ja, al zitten er op mijn Xantia Activa nog steeds de eerste handremkabels op met nu 167000 Km, bovendien is een mechanisch systeem eenvoudiger (en ongetwijfeld goedkoper) te herstellen als er eens iets fout is. Dus blijf ik zolang men die electrische handrem niet 100% storingvrij krijgt toch voorstander van de eenvoudige mechanisch systeem ;) .

Auteur:  JW-C5 [ 16 jan 2010 17:13 ]
Berichttitel:  Re: Aanlopende remmen / hete wielen/ snel slijtende blokken

Daar ben ik het geheel mee eens, overbodige complexiteit.
Het probleem is echter dat je geen keuze hebt als je een bollenkar wilt hebben. Daar zit 'ie altijd op, helaas :roll:

Groet,
JW

Auteur:  EvilTwin [ 16 jan 2010 22:40 ]
Berichttitel:  Re: Aanlopende remmen / hete wielen/ snel slijtende blokken

hmmm. Geen probleem op de C6 met de elektrohandrem, wellicht om dat ik er zelf nog aan meegewerkt heb ;)

Maar er schrijft er eentje dat zijn garage constateerde dat het om cilinders ging die bleven hangen, niet de handrem, de blokken of de klauw dus. Als ik naar de tekeningen kijk zie ik dat er één versie lijkt op de C6, maar dat is dan juist niet de cilinder die hoort bij elektrische handrem :smt017 Blijkbaar is er ook een service brief van Citroën hierover.

Opvallend trouwens dat men blijkbaar de remmen van Teves/ATE vervangt (=Continental) maar dat de Lucas (=TRW)remmen, nog in de database zitten. Welsh/Duitse rommel vs Engels/USA meuk...zoals gewoonlijk, als er al iets stuk gaat aan een Citroën is het nooit iets Frans. :lol:

Auteur:  V-zesserke [ 17 jan 2010 12:38 ]
Berichttitel:  Re: Aanlopende remmen / hete wielen/ snel slijtende blokken

Rustig hé gij, Duitse rommel ik ben hier in mijn kruis gepakt :lol: . Als werknemer van Ate idd nu Continental (op zijn beurt ook al zo goed als overgenomen door de Schaeffler-groep), kan ik alleen maar zeggen dat kwaliteit zeer hoog op de prioriteitenlijst staat binnen ons bedrijf. Mijn C5 heeft Ate klauwen voor en Ate rempomp/booster, achteraan is het TRW, ik heb wat last van trillingen tijdens het remmen en hij staat er nu voor in de garage. De oorzaak is vermoedelijk achteraan te zoeken de bij TRW's dus Engelse/ USA brol ;) .

Auteur:  EvilTwin [ 17 jan 2010 14:16 ]
Berichttitel:  Re: Aanlopende remmen / hete wielen/ snel slijtende blokken

V-zesserke schreef:
Mijn C5 heeft Ate klauwen voor en Ate rempomp/booster, achteraan is het TRW


Da's voor de lichte uitvoeringen vd C5-3.
De zware C5-3s hebben wél TRW remmen voor: C5-3 V6es, V6HDi en 2.2HDi173
plus alle C6en (zelfde motoren).
Daar zal wel een reden voor zijn. ;)

Gelukkig is het bij mij (Ph.I) vóór Bosch en achter Citroën zelf. :smt023

Auteur:  V-zesserke [ 18 jan 2010 00:38 ]
Berichttitel:  Re: Aanlopende remmen / hete wielen/ snel slijtende blokken

Phfttt, ze doen wel rare mixen daar in Frankrijk, van alle merken door elkaar, zo heb ik onder de mijne gezien dat het ABS unit van Bosch is maar de ABS sensoren dan toch weer van bij Ate komen :smt017 . Ik denk dat Citroën zelf geen remklauwen meer maken want ik zie die modellen nergens meer terug, onder mijn Xantia zitten er nog achteraan. Zal wel met platformstrategie te maken hebben veronderstel ik.
Enfin als het maar goed en kort stopt hé, en dat doen ze wel want in veel Franse testen staat de remafstand vermeld en die van de Ph.3 is erg goed 63,6 meter aan 130 Km/u (2,0 Hdi Exc met slechte Ate's :mrgreen: ) wat beter is dan zowat al zijn concurrenten.

Pagina 1 van 7 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/