C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 nov 2016 18:08
Auto: C5 Tourer 2.0-16V
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 345000
Kleur: Blauw
Hallo,

Onze C5 Tourer ph III uit 2009 verraste me eergisteren op de snelweg met "storing vering - max 90 km/u". Gelukkig gewoon thuisgekomen zonder iets te merken aan rijgedrag. Voor ik wegreed wel een nieuw geluidje uit het vooronder wat ik niet kon plaatsen.

Inmiddels hier de nodige draadjes gelezen. Diagnose tot zover:
- Reageert niet meer op de hoogtebediening op middenconsole of achterbak
- Hoorde na afzetten motor nog wel leven bij de hydraulische pomp (mits ik goed begrepen heb dat dit ding onder het LDS reservoir zit :) ) dus zekering ljikt me niet doorgebrand.
- Pomp maakt meer lawaai dan ik gewend ben (het eerdergenoemde nieuw geluidje).
- LDS niveau gecheckt en zie geen LDS in het reservoir als ik met een lampje in de vulopening schijn. Zie door het zeefje alleen een wit geval (vlotter?) dieper in de tank.
- Onder de auto gecheckt en middenachter leidingen en onderzijde tank flink nat van roodachtige olie, wsl LDS. Er valt ook af en toe een druppel.

Gegeven de lekkage achter vermoed ik dat de storing veroorzaakt wordt door te weinig LDS. Uit de diverse draadjes begrepen dat je niveau in laagste stand moet checken, maar dat gaat dus ff niet :(. De dame staat (nog) redelijk in normale rijstand. Als volgende stap neig ik ernaar om er LDS bij te gooien om te kijken wat er gebeurt. In de hoop dat we dan weer even onderweg kunnen en de lekkage kunnen laten fiksen.

Kan iemand mij vertellen of het normaal is dat je nul LDS in het reservoir ziet in normale stand en of ik risico loop op kapot tankje oid in geval van wat overvullen?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 861
Lid geworden op: 15 jun 2014 21:42
Auto: Peugeot 607
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: H
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 161000
Kleur: Bordeauxrood
Locatie: Soest
Als het reservoir leeg is ben je echt wel een hoop kwijt….

Ik zou beginnen met eerst een beetje bijvullen totdat je de lds ziet. Dan kijken of je hem in de laagste stand kan krijgen zodat je hem goed af kan vullen en een afspraak maken of zelf de lekkage verhelpen. De retourleidingen zitten nog vast?

Edit: middenachter en je tank nat…. Dan zal het geen retourleiding zijn.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Gebrom is wel typisch voor een lucht aanzuigende pomp.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 595
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Je kan de auto gewoon in de laatste stand zetten, de retour ventielen gaan gewoon open, ook als de pomp niet draaid, wel de motor even laten lopen,om hem van de eco mode af te zetten.
Als de auto laag staat moet het zeefje onderin de vulopening net nat worden.
Dus je kan tot zover bijvullen met LDS.
De lekkage midden achter komt waarschijnlijk van dat stukje rubber slang.
Voor is zo voor mij niet te zeggen.
Het veranderen van het geluid van de pomp is waarschijnlijk, dat er te weinig LDS inzit en vervolgens lucht aanzuigt.
Dus eerst bijvullen en dan de lekkage verhelpen.
Groet,
Kees.
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 nov 2016 18:08
Auto: C5 Tourer 2.0-16V
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 345000
Kleur: Blauw
Dank voor de adviezen, LDS is besteld, daarna naar garage om lekkage te laten fiksen. Zou mooi zijn als het alleen maar een rubber slangetje is!
Plaats reactie