C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 sep 2017 17:46
Auto: C5 Tourer exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 360000
Kleur: rood
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Oude pomp diagnose: somes doet hij het, some stotterend, soms compleet niet.


Nieuwe sloop pomp geinstaleerd maar met mijn sturingunit.
new pump 01_resize.jpg
De oude pomp mee teruggenomen om toch eens van binnenuit te bekijken.
old pump underside_resize.jpg
old pump top without pc unit_resize.jpg
De achterkant met de deksel en drie schroeven
OP - 3 screws_resize.jpg
Deksel verwijdered. :shock: :o :smt017 Ik denk dat ik weet wat het probleem is.
IMG_0941_resize.JPG
IMG_0945_resize.JPG
IMG_0949_resize.JPG
De koolborstelplaat en het rotorhuis zaten vol met vermoedelijk resten van koolborstels gemeng met hydraulische olie en andere zooi. Was behoorlijk vochtig. Als je de koolborstelplaat wegtrekt lijkt het dat de koolborstels nog lang genoeg zijn, maar alles is ongelofelijk smerig.

Kan dit het probleem zijn? Dwz, als je dit goed schoonmaakt en ontvet, zou die pomp het misschien dan weer gewoon doen?

KAn ik nog iets anders doen om voor slechte kontakten of problemen te kontroleren?
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4942
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Mcduff schreef:Kan dit het probleem zijn? Dwz, als je dit goed schoonmaakt en ontvet, zou die pomp het misschien dan weer gewoon doen?
Ja in principe wel, mits de wikkeling nog goed is (doorgebrande isolatie/kortsluiting) en de collector ook nog goed is, ziet er op de foto nogal toegetakeld uit. Heb je een foto van de rotor, ik ben benieuwd hoe dat onderdeel eruit ziet, met een nieuwe rotor en koolborstelbrug heb je gewoon een nieuwe motor in handen. Soms denk je, vast niet los te vinden, maar zoekt en gij zult vinden :D

Mooie foto's overigens :smt023
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Mooi dit een keer te zien zonder vuile handen!
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 sep 2017 17:46
Auto: C5 Tourer exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 360000
Kleur: rood
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Wat is de beste manier om dit schoon te maken?

Wat is de collector?
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
waar de koolborstels opdraaien .
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 sep 2017 17:46
Auto: C5 Tourer exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 360000
Kleur: rood
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Wat nieuwe foto's na schoonmaken.

De plaat met de koolborstels
koolborstels-rotor schoon 02.JPG
koolborstels-rotor schoon 01.JPG
En de rotor na het schoonmaken.
koolborstels-rotor schoon 03.JPG
Dat stukje spul wat lijkt op hard kauwgum, wat is dat en hoort dat daar?
koolborstels-rotor schoon 05.JPG
Hier zie je ook dat het aan de onderkant zit.
koolborstels-rotor schoon 04.JPG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
dat hoort daar niet , is de printplaat niet beschadigd.
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 sep 2017 17:46
Auto: C5 Tourer exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 360000
Kleur: rood
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Enig idee wat dat zou kunnen zijn? En doet het kwaad zelfs al zou het daar niet moeten zitten?

Ik kan proberen dat voorzichtig te verwijderen. Bovenop geen probleem,. maar onder tussen rotor en pomp huis wordt moeilijker.

Geen ideee waar de printplaat zit.

Kun je de rotor verder verwijderen of zit dat vast aan de feitelijke pomp?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Die kauwgom lekker laten zitten, is waarschijnlijk i.v.m. de balancering.
Wat ik eerder zei, haal de pomp niet verder uit elkaar.
Als je de pomp zelf uit elkaar haalt kun je hem weggooien.
De elektronica zit in dat zwarte kastje, het dekseltje zit gelijmd, maar kun je wel losmaken,dan zit er in de diepte een torx boutje waarmee de print loskomt.
De motor zelf wordt door een puls aangestuurd, dus niet met 12V gelijk.
Daar zijn die 2 grote ic's voor op de print.
Groet,
Kees.
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 sep 2017 17:46
Auto: C5 Tourer exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 360000
Kleur: rood
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
bedoel je dat kleine zwarte kastje dat aan de koolborstelplaat hangt of die grotere plastic box-sturingsunit?
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 540
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 415.000
Kleur: Grijs aluminium
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Wat die kauwgom betreft, ik denk ook dat dat er wel hoort te zitten. Vanwege dat er dudelijk een vingerafdruk te zien is, dat spul is daar met opzet opgeplakt. Lijkt me stug dat dit gedaan is door iemand die dit motortje open had en ergens zijn stukje kauwgom kwijt moest. Kees05 heeft vast gelijk.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Het is dat kleine kastje, die box, waar je het over hebt is de BSI, die bepaalt de hoogte v.d. auto en de soft/stug werking van de vering.
Groet,
Kees.
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 754
Lid geworden op: 21 mei 2016 16:25
Auto: Citroen C5 Break 2.0i-16V Linge Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
Kleur: EYTC - Gris Orageux
Locatie: 's-Hertogenbosch
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
BSi zit binnen in de auto... wat op de pomp zit is de BHI :smt017
Huidige auto's
Citroën C5 Break 2.0-16v Ligne Prestige 2003 (EYTC Gris Orageux) (374.000km)
Citroën C5 Tourer 2.0-16v Exclusive 2008 (KPKD Bleu Mauritius) (143.300km) (Verkocht)

C5 Meet & Drive / Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Ik vewissel die 2 nog wel eens .
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1035
Lid geworden op: 18 nov 2008 20:58
Auto: C5 tourer V6 HDI Biturbo Exclusive 3.0
Opties: Vollausstattung
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 195002,09
Kleur: grjis
Locatie: Heede /Ems Dld
Balanceren wordt normaal gesproken gedaan door kleine (putjes) gaatjes in de rotor te boren.
Het metalen gedeelte dan en niet op deze manier.
Ik zou het verwijderen Want het kan ook los schieten.
Maar tevens geen idee hoe het daar komt.
Grüß
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs al is verdwenen.
Plaats reactie