Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

hydrauliek tankje gebarsten
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=55&t=23032
Pagina 2 van 2

Auteur:  Mcduff [ 03 jul 2022 20:18 ]
Berichttitel:  Re: hydrauliek tankje gebarsten

Ziehier de boosdoener

Bijlage:
tankje detail scheur.jpg


En overzicht tankje. Welk item nummer past hierbij of hoort in mijn 2008 C5 Tourer Exclusive, 2.0 HDI 100 Kw?

Bijlage:
tankje 1.jpg

Bijlage:
tankje 2.jpg

Auteur:  JW-C5 [ 03 jul 2022 21:13 ]
Berichttitel:  Re: hydrauliek tankje gebarsten

Ik zoek dat zo even voor je op.

Groet,
JW

Auteur:  kees05 [ 03 jul 2022 21:23 ]
Berichttitel:  Re: hydrauliek tankje gebarsten

@ McDuff:
Er is nog een andere manier, om de auto in de aller laagste stand te zetten.
Eerst de auto via de switch op de laagste stand zetten een wachten, dat hij niet verder zakt.

Dan heb je op de rechter veerpoot nippel zitten, hij ziet eruit als een ontluchting nippel op een remklauw. zet daar een slangetje op en draai hem LANGZAAM open.
Achter is veel lastiger, daar zit wel een nippel op het hydraulische blok midden onder de auto, maar de kans dat deze loskomt is heel klein, bovendien kom je niet onder de auto, als hij niet op een brug staat.

Maar goed, wat ik al eens eerder aangaf, als de auto op de normale manier dus via de schakelaar in de auto op de laagste stand laat zakken, dan moet je de LDS net onder tegen het zeefje aan zien aaien, als je op de voorzijde drukt.

Misschien is het ook verstandig om eens zelf een Lexia aan te schaffen, zo'n chinees ding kost rond de 60 Euro.

Groet,
Kees.

Auteur:  JW-C5 [ 03 jul 2022 21:25 ]
Berichttitel:  Re: hydrauliek tankje gebarsten

Deze
Bijlage:
reservoir C5 III.jpg
moet je hebben.

Groet,
JW

Auteur:  C5HDI110 [ 03 jul 2022 22:48 ]
Berichttitel:  Re: hydrauliek tankje gebarsten

Vreemde beschadiging, lijkt wel uitgeschoten met iets scherps, zoals een schroevendraaier?

Auteur:  JW-C5 [ 04 jul 2022 00:14 ]
Berichttitel:  Re: hydrauliek tankje gebarsten

Inderdaad :idea:
Dat ziet er niet uit alsof alleen overdruk 'm kapot heeft laten gaan.....

Groet,
JW

Auteur:  C5HDI110 [ 04 jul 2022 01:00 ]
Berichttitel:  Re: hydrauliek tankje gebarsten

Ik bedenk mij opeens dat dit op het oud model tankje (4009 S4) zoals in mijn C5 lijkt, op de plek van de beschadiging zit een metalen clipje waar 2 dunne harde koelslangen (ontluchting) in vastzitten. Dat is geen fijne constructie, heb zelf vaak mee lopen vechten om dat clipje stevig in de rand gedrukt te krijgen, en inderdaad weleens met een schroevendraaier zitten rommelen.

Het nieuwe tankje wat ik kreeg zag er zo uit, waar je het slangetje in kunt klemmen, het metalen clipje is dan niet meer nodig.
Vreemd genoeg ziet 4009S4 er op de tekening ook zo uit, het nummer heb ik nooit gecontroleerd

Bijlage:
Knipsel4.jpg

Oud model tankje, het metalen clipje is niet zichtbaar op deze foto, ik denk dat ik het nog niet terug gemonteerd had na de riemwissel.
Bijlage:
Knipsel5.JPG

Auteur:  Mcduff [ 04 jul 2022 09:43 ]
Berichttitel:  Re: hydrauliek tankje gebarsten

Ik vond die scheur ook vreemd,ook omdat de olie eruit spoot door die scheu, waarbij (helaas) de rechterkant open ging en de fontein dus op de motor gericht werd. misschien een bijna-door kras die bij de nieuwe pomp (hogere druk?) en mijn gemanipuleer helemaal doorging. Vergeet niet dat ik met deze tank maar de oude pomp ruim 3000 km gereden heb, inclusief omhoog omlaag normaal manipulaties.

Bij de achterophanging waren die connector stangetjes nogal verroest-vuil. Wat stroef zitten daar, kan dat meehelpen met snelle manipulatie geeft drukverandering = boem?

Auteur:  Mcduff [ 04 jul 2022 12:07 ]
Berichttitel:  Re: hydrauliek tankje gebarsten

mag een type 2 tankje ook? Garage had er eentje, maar ik heb voorlopig toch maar nee gezegd. Slangetjes leken identiek behalve een extra pijpje datmoet worden afgedekt. Mijn bedenkingen waren ook ouderdom en aangekoekt bezinksel. Ik geloof dat dit ook als "je eigen vraag beantoorden" beschouwt kan worden.

Auteur:  Mcduff [ 04 jul 2022 13:05 ]
Berichttitel:  Re: hydrauliek tankje gebarsten

Ter verduidelijking, die garage en de eigenaar die daar werkte zagen er op het eerste gezicht niet echt betrouwbaar uit, garage was een grote puinhoop met rondslingerende dingen.

Bedacht mij later dat mijn broer's hobby garage er ook zo uitzag, maar hij wist wel alles wat met motoren, en speciaal eend motoren kan en moest.

De garage waar ik nu was is van een Tsjechische lid van het C5 forum hier. Zijn eerste opmerking: dit is niet puur overdruk, dat tankje had onderliggende mechanische schade, waarbij overdruk het laatsje stap is geweest.

Ook dat bij veel C5's, hij begin met de C5 aan de lexia te hangen en dan vaak hydraulische olie moet aftappen omdat er teveel in zit. Weet dus wel waar hij het over heeft.

Auteur:  jantje1948 [ 04 jul 2022 14:41 ]
Berichttitel:  Re: hydrauliek tankje gebarsten

Ik denk dat er vaak te veel ingedaan wordt omdat:
a/ je bij het juiste niveau nauwelijks olie ziet.
b/ Bij de oudere LHM modellen het peil afgelezen moest worden in de hoogste stand.

Auteur:  boes [ 04 jul 2022 16:35 ]
Berichttitel:  Re: hydrauliek tankje gebarsten

Lang leve de LHM tank met niveaumetertje :)

Auteur:  H_H [ 04 jul 2022 16:59 ]
Berichttitel:  Re: hydrauliek tankje gebarsten

Die werd trouwens ook vaak verkeerd afgelezen.

Auteur:  Frans 99 [ 04 jul 2022 19:07 ]
Berichttitel:  Re: hydrauliek tankje gebarsten

Zo,n ouder tankje kan je prima gebruiken hoor.
Ik rij er al jaren mee rond.
Goed passende parker/schroef in de slangaansluiting gedraaid.
Ik heb de parker pas verwijderd toen ik een andere pomp monteerde met slang aansluiting.
Slang ertussen en alles werkt.
Grüß

Pagina 2 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/