Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 hydroactive vering c5 ph 3 2014 niet meer comfortabel ? 
Auteur Bericht
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 29 sep 2014 20:49
Berichten: 154
Woonplaats: Antwerpen
Auto: C5 tourer exlusive 2.0 hdi
Opties: EXCLUSIVE
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2014
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 69000
Kleur: pearl white KWE


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: hydroactive vering c5 ph 3 2014 niet meer comfortab
super , bedankt , email is verzonden :smt193

_________________
citroen c5 CARLSSON


16 feb 2020 14:12
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: hydroactive vering c5 ph 3 2014 niet meer comfortab
Ze zijn naar je onderweg.

Als ik je verhaal zo lees lijkt het er op dat de kleppen van de stugheidsregelaar(s) niet goed werken. Dat is te testen.
Daarbij is de hoogteafstelling van de auto ook van belang, die doc's heb ik erbij gedaan.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


16 feb 2020 14:35
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 29 sep 2014 20:49
Berichten: 154
Woonplaats: Antwerpen
Auto: C5 tourer exlusive 2.0 hdi
Opties: EXCLUSIVE
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2014
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 69000
Kleur: pearl white KWE


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: hydroactive vering c5 ph 3 2014 niet meer comfortab
Ik denk dat er iets verkeert is gelopen door mij , heb het nogmaals verstuurt en nu zie ik dat het verzonden is :smt038

_________________
citroen c5 CARLSSON


16 feb 2020 15:27
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 29 sep 2014 20:49
Berichten: 154
Woonplaats: Antwerpen
Auto: C5 tourer exlusive 2.0 hdi
Opties: EXCLUSIVE
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2014
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 69000
Kleur: pearl white KWE


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: hydroactive vering c5 ph 3 2014 niet meer comfortab
berno schreef:
Ik denk dat er iets verkeert is gelopen door mij , heb het nogmaals verstuurt en nu zie ik dat het verzonden is :smt038


IK heb nog geen documentatie ontvangen

_________________
citroen c5 CARLSSON


18 feb 2020 14:53
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: hydroactive vering c5 ph 3 2014 niet meer comfortab
Presentatie over: "Geregeld veersysteem Citroën C6"— Transcript van de presentatie:


1 Geregeld veersysteem Citroën C6
Guide Animateur Suspension pilotée C6 – 09/2005 – Document strictement confidentiel réservé au réseau CITROËN 1

2 Hydractive 3+ Geregeld veersysteem
Guide Animateur Suspension pilotée C6 – 09/2005 – Document strictement confidentiel réservé au réseau CITROËN 2

3 Architectuur Hydractive 3+ Veerbol RV Veerbol RA LDS-reservoir M BHI
Stugheidsregelaar A
Stugheids-
Regelaar V
Stuurbekr.koeler
Benadruk het feit dat de LDS in beide richtingen (stijgen / dalen) door de hogedrukleidingen (rood) kan stromen.
HD-voeding/retour van het veersysteem
Retour LDS-reservoir van de stugheidsregelaars
LDS-voeding komende van het reservoir
Veercircuits
Naar stuurbekr.
Veerbol LV
Veerbol LA
Guide Animateur Suspension pilotée C6 – 09/2005 – Document strictement confidentiel réservé au réseau CITROËN 3

4 STUGHEIDSREGE-LAAR VOOR
Plaatsing
Hydractive 3+
VEERBOLLEN VOOR
Boven de veercilinders
LDS-reservoir
Op de langsdrager RV
boven de BHI
BHI
Op de langsdrager RV
Onder het LDS-reservoir
STUGHEIDSREGE-LAAR VOOR
Onder de langsdrager RV op hetzelfde niveau als de BHI
Guide Animateur Suspension pilotée C6 – 09/2005 – Document strictement confidentiel réservé au réseau CITROËN 4

5 STUGHEIDSREGE-LAAR ACHTER
Plaatsing
Hydractive 3+
NB: de toevoeging van een extra sfeer achteraan was noodzakelijk om globaal genomen dezelfde prestaties te verkrijgen als die van de C5.
Desondanks is de achtertrein van de C6 veel «soepeler» dan die van de C5 door zijn ontwerp (meerarmig) en zijn akoestische isolatie (vele silentblocs).
Bijgevolg moest er op de C6 een groter gasvolume worden voorzien om de soepele modus te onderscheiden van de harde modus.
In plaats van een dikkere sfeer te fabriceren, werd er gekozen voor het installeren van 2 sferen van een reeds gekend ontwerp.
STUGHEIDSREGE-LAAR ACHTER
Onder de dwarsbalk van de achtertrein, in het midden
VEERBOLLEN ACHTER
Onder de veercilinder-aansluiting
Guide Animateur Suspension pilotée C6 – 09/2005 – Document strictement confidentiel réservé au réseau CITROËN 5

6 Maximum LDS-peil (in (drukloze stand)
Reservoir
Hydractive 3+
Het LDS-reservoir is uitgerust met een inwendige filter. Zijn capaciteit bedraagt 4,8 liter.
Het is uitgerust met een filter voor de stuurbekrachtiging en de ophangingskring.
Het aflezen van het maximumpeil gebeurt op een andere plaats dan bij de C5.
De LDS-vloeistof is oranjekleurig en 100% synthetisch. Ze kan niet worden gemengd met de hydraulische vloeistof LHM.
Kenmerken
Eenheden
Waarden
Viscositeit SAE
-
75W-80
Densiteit bij 15°C
Kg/l
0,820
Vlampunt
°C
157
Maximum LDS-peil (in (drukloze stand)
Totale capaciteit van de kring: 6,1 liter
De dop van het reservoir is een afzonderlijk verkrijgbaar reserveonderdeel
Guide Animateur Suspension pilotée C6 – 09/2005 – Document strictement confidentiel réservé au réseau CITROËN 6

7 BHI, buitenzijde Hydractive 3+ Ingang LDS-vloeistof Computer
Motor hydraulische pomp
Aansluiting computer
Bedieningsaanslui-ting van de pompmotor
Hydro-elektrisch blok
Voedingsaansluiting van de pompmotor
Naar gelang van de motorversie is de BHI verkrijgbaar onder 2 referenties, een om te moderniseren, en een gemoderniseerde (VIN-nummer vermelden bij de bestelling)
Guide Animateur Suspension pilotée C6 – 09/2005 – Document strictement confidentiel réservé au réseau CITROËN 7

8 BHI, doorsnede Hydractive 3+ Inlaatelektroklep achterwielop-hanging
Inlaatelektroklep voorwielophanging (hier niet zichtbaar)
Uitlaatelektroklep achterwielop-hanging
Uitlaatelektroklep voorwielophanging (hier niet zichtbaar)
LDS-ingang komende van het reservoir
Pomp-plunjers
Accu
Guide Animateur Suspension pilotée C6 – 09/2005 – Document strictement confidentiel réservé au réseau CITROËN 8

9 HD-pomp Hydractive 3+ Inlaatfase Naar inlaatelektrokleppen
Al draaiend veroorzaakt het platform een verplaatsing van de zuigers in hun respectieve cilinders.
Inlaatfase
Inlaatfase
De retourklep wordt langs de ene kant onderworpen aan de hoge druk en aan de kracht van de veer, en langs de andere aan de lage druk. Ze gaat dicht om te voorkomen dat de LDS onder hoge druk kan binnendringen in de lagedrukkring.
De aanzuigklep gaat open onder invloed van de LDS die de cilinder binnenstroomt (volume tussen de zuiger en de retourklep).
Compressiefase:
De aanzuigklep gaat dicht onder invloed van de druktoename van de LDS in de cilinder, veroorzaakt door het omhoogbewegen van de zuiger.
De retourklep wordt langs de ene kant onderworpen aan de hoge druk in de cilinder, en langs de andere aan de hoge druk van de accumulator en aan de kracht van de veer. Ze gaat open zodra de druk in de cilinder overheerst.
Wanneer de druk in de toevoerkring hoger is dan de tarreringswaarde van de veer van de overdrukklep, gaat de klep open. Een gedeelte van de LDS-vloeistof onder hoge druk stroomt naar de toevoer, waardoor de hoge druk wordt gereguleerd.
Pomp 140 bar, 0,7 liter/min bij 2300 tr/min
Overdrukklep getarreerd op 180 bar
Naar inlaatelektrokleppen
Komende van het reservoir
Compressiefase
Guide Animateur Suspension pilotée C6 – 09/2005 – Document strictement confidentiel réservé au réseau CITROËN 9

10 Naar stug-heidsregelaar voor Naar stijf-heidsregelaar achter
Werking BHI
Hydractive 3+
Accu
Overdrukklep
Het doel van het hydro-elektrisch blok, van zijn pomp en van zijn elektrokleppen bestaat erin de LDS-vloeistof in een voldoende hoeveelheid en met een voldoende druk te leveren om de grondslag van het koetswerk te doen variëren en te handhaven op basis van de behoeften. De elektrokleppen en de pomp worden aangestuurd door de BHI-computer.
Koetswerkhoogtevariatie
Om het koetswerk te verhogen, wordt er LDS-vloeistof toegevoegd in de ophangingscilinders met behulp van de hydraulische pomp. De zuigers van de cilinders worden daardoor teruggeduwd waardoor de vrije hoogte van het voertuig toeneemt. Hoe groter het gewicht van het voertuig, hoe meer de druk van de LDS-vloeistof moet worden verhoogd om het koetswerk te verhogen.
Om het koetswerk te verlagen, wordt er LDS-vloeistof ontrokken aan de ophangingscilinders waardoor er een vloeistofterugvloeiing naar het reservoir wordt veroorzaakt.
Die stromingen van vloeistof in één van beide richtingen worden tot stand gebracht met behulp van twee elektromagnetische inlaat- en uitlaatkleppen.
C O M P U T E R
7715
INL EK
INL EK
B H I M
UITL EK
UITL EK
VSB
Verklaar de elementen van het equivalente hydraulische installatieschema
Retour LDS van de stugheidselektro-kleppen
Naar stug-heidsregelaar voor
Naar stijf-heidsregelaar achter
Hydraulische pomp
Guide Animateur Suspension pilotée C6 – 09/2005 – Document strictement confidentiel réservé au réseau CITROËN 10

11 Naar stugheids-regelaar voor Naar stugheids-regelaar achter
Werking BHI
Hydractive 3+
De elektromagnetische inlaatklep is een tweewegsklep die normaal gesloten is. Haar ingang is verbonden met de accumulator en de pomp, en haar uitgang is verbonden met de ophangingscilinders via de stugheidsregelaar. Om het koetswerk te verhogen, moet de elektromagnetische inlaatklep worden gevoed en moet de hydraulische pomp wordt ingeschakeld.
C O M P U T E R
7758
B H I M
VSB
Naar stugheids-regelaar voor
Naar stugheids-regelaar achter
Stijgen van het
voertuig
Guide Animateur Suspension pilotée C6 – 09/2005 – Document strictement confidentiel réservé au réseau CITROËN 11

12 Naar stugheids-regelaar voor Naar stugheids-regelaar achter
Werking BHI
Hydractive 3+
De elektromagnetische uitlaatklep is een tweewegsklep. Haar ingang is verbonden met de ophangingscilinders via de stugheidsregelaar van de as, en haar uitgang is verbonden met het LDS-reservoir. Ze is normaal gesloten. Wanneer ze wordt gevoed, wordt de verbinding tussen de ophangingscilinders en de reservoirterugleiding geopend.
C O M P U T E R
7758
B H I M
VSB
Naar stugheids-regelaar voor
Naar stugheids-regelaar achter
Zakken van het
voertuig
Guide Animateur Suspension pilotée C6 – 09/2005 – Document strictement confidentiel réservé au réseau CITROËN 12

13 Stugheidsregelaar Hydractive 3+ Variabele stugheids-elektroklep
De stugheidsregelaar is het element van de Hydractive 3+ dat het mogelijk maakt 2 stugheidswetten toe te passen.
Soepelheidswet:
al de sferen van eenzelfde as staan met elkaar in verbinding. De globale stikstofvolume is maximaal, vandaar een geringe stugheid. Het comfort is maximaal. In rustpositie verkeert de regelaar in deze toestand.
stugheidswet:
wanneer de aanvullende sferen worden geïsoleerd van de ophanging. Alleen de met ieder wiel verbonden sferen nemen deel aan de ophanging. De stugheid is maximaal waardoor de slingeringen van het koetswerk worden verminderd. De rol-, stamp- en pompbewegingen worden verminderd, en het weggedrag is beter.
Variabele stugheids-elektroklep
Aftapschroef
Bedienings-schuif
Naar rechter veercilinder
Retourleiding naar het LDS-reservoir
Plaats van de veerbollen
HD-aanvoer komende van de BHI
Naar linker veercilinder
De als reserveonderdelen gedetailleerde onderdelen zijn:
de regelaar alleen (zonder de sferen)
de sferen
de dichtingen
Schokdemper
Guide Animateur Suspension pilotée C6 – 09/2005 – Document strictement confidentiel réservé au réseau CITROËN 13

14 stugheids-elektroklep
Stugheidsregelaar
Hydractive 3+
SOEPEL:
aangezien de elektromagnetische klep in rust verkeert, is er een verbinding tussen de LDS-vloeistof onder hoge druk ter hoogte van de sfeer en de bovenzijde van de bedieningsschuif waar de terugslagveer zich bevindt.
De schuif wordt langs één kant onderworpen aan de HD van de LDS-vloeistof op een oppervlakte S, en langs de andere kant aan dezelfde druk van de LDS-vloeistof op een oppervlakte S en aan de kracht van de terugslagveer.
Aangezien de kracht langs de veerkant groter is, verplaatst de schuif zich tot aan haar «zachte» aanslag, waardoor er een verbinding ontstaat tussen de aanvullende sfeer en de hoofdsferen, en een verbinding tussen de 2 ophangingscilinders (rechts en links).
Aangezien de vijzels en de BHI permanent met elkaar in verbinding staan, is het mogelijk de hoogte van het koetswerk te regelen.
In de rolfase stroomt er LDS-vloeistof van de cilinder die wordt samengedrukt naar de cilinder die wordt ontspannen. Die stroom gaat via de AMVAR-patronen die de rol van demper vervullen. Er is geen schokdemper in de stugheidsregelaars.
stugheids-elektroklep
Hoge druk
+ Veer
Lage druk
+ Veer
Retour-leiding
Veerbol L
Veerbol L
Veerbol R
Veerbol R
HARD:
aangezien de elektromagnetische klep wordt gevoed, is er een verbinding tussen de LDS-terugleiding naar het reservoir en de bovenzijde van de bedieningsschuif waar de terugslagveer zich bevindt.
De schuif wordt langs één kant onderworpen aan de hoge druk van de LDS-vloeistof van de aanvullende sfeer op een oppervlakte S, en langs de andere kant aan de lage druk van de LDS-vloeistof op een oppervlakte S en aan de kracht van de terugslagveer.
Aangezien de kracht langs de kant van de sfeer hoger is, verplaatst de schuif zich tot aan de «harde» aanslag, waardoor de verbinding tussen de aanvullende sfeer en de hoofdsferen wordt verbroken.
In die situatie bestaat er niet langer een verbinding tussen de BHI en de ophangingscilinders, waardoor de hoogte van het koetswerk dus niet kan worden gecorrigeerd.
In de rolfasen is er geen vloeistofverbinding tussen de linker- en rechtercilinders.
Hoge druk
Hoge druk
 
Guide Animateur Suspension pilotée C6 – 09/2005 – Document strictement confidentiel réservé au réseau CITROËN 14

15 Veiligheids-voorziening
Sferen
Hydractive 3+
De sferen vertonen de vorm van een schotel.
Ze zijn uitgerust met een meerlagig membraan waardoor ze een onbeperkte levensduur hebben.
In het bovenste gedeelte werd een veiligheidsvoorscheiding voorzien, ter voorkoming van eventueel rondvliegend metaal wanneer ze uit elkaar zouden springen.
Veiligheids-voorziening
Stikstof onder druk
VOOR
Hoofdveerbollen: 50 bar
Aanvullende bol: 70 bar
ACHTER
Hoofdveerbollen: 40 bar
Aanvullende bollen: 40 bar
De sfeer komt overeen met de «veer » van een klassieke ophanging. Het elastische element komt overeen met het volume stikstof onder druk. De drukkracht van de stikstof werkt de kracht van de zuiger van de ophangingscilinder tegen. De stugheid is evenredig met het stikstofvolume.
De C6 bevat:
- 3 sferen op de vooras (1 op elk wiel en 1 aanvullende)
- 4 sferen op de achteras (1 op elk wiel en 2 aanvullende)
Elk pneumatisch blok wordt geïdentificeerd met een getal en twee letters, gegraveerd in een dik lettertype:
- het getal met 2 cijfers komt overeen met de stikstofdruk in het pneumatisch blok.
de twee letters identificeren de positie van het pneumatisch blok.
Hoodfsferen vooraan ? GO 50
Aanvullende sfeer vooraan ? KR 70
Hoofdsferen achteraan ? KS 40
Aanvullende sferen achteraan ? KS 40
385 +/- 15 cm3
De 4 sferen achteraan hebben dezelfde referentie.
Guide Animateur Suspension pilotée C6 – 09/2005 – Document strictement confidentiel réservé au réseau CITROËN 15

16 Ingangen BHI-computer Hydractive 3+ CAN I/S CAN I/S CAN I/S CAN I/S
Wieluitslag LV
Gevraagd motorkoppel
BHI-computer
Wieluitslag RV
CAN I/S
Motortoerental
CAN I/S
Starten bezig
Wieluitslag LA
CMM
Wieluitslag RA
CAN I/S
CSS
CAN I/S
CAN I/S
Stuurhoek
Stuurdraai-snelheid
Selectie van de modus
Versnelling in lengterichting
Remdruk-regeling
A B S / E P
Selectie van de hoogte + of -
Versnelling in dwarsrichting
Druk van de hoofdcilinder
STUUR-HOEK-SENSOR
Voertuigsnelheid
ABS/ESP in regeling
Staat van de portieren
Rempedaal-schakelaar
BSI
Guide Animateur Suspension pilotée C6 – 09/2005 – Document strictement confidentiel réservé au réseau CITROËN 16

17 Diagnose-gereedschap
Uitgangen
Hydractive 3+
stugheids-status voor en achter
BHI-computer
Inlaatelektroklep V
CAN I/S
Inlaatelektroklep A
Correctie bezig
Uitlaatelektroklep V
CSS
Uitlaatelektroklep A
CAN I/S
Weigering van correctie
Correctiebegin- en -eindpositie
Motor hydraulische pomp
Draad
Verzoek aansturen storingslampje
CAN I/S
K-lijn
Stugheidsregel-elektroklep V
Sportstatus hydractive
Diagnosege-gevens
Status hydraulische-pompmotor
Correctie bezig
Stugheidsregel-elektroklep A
Diagnose-gereedschap
BSI
CMM
Guide Animateur Suspension pilotée C6 – 09/2005 – Document strictement confidentiel réservé au réseau CITROËN 17

18 Doel: een esthetische stand van het voertuig in rust behouden
Strategieën
Hydractive 3+
 Definitie van de zogenaamde parkeerstand
Tijdens een lange rit stijgt de temperatuur van de olie in de ophangingscilinders aanzienlijk. Wanneer de olie na het rijden afkoelt, doet er zich een verzakking van de ophanging voor. Die verzakking is groter op de vooras dan op de achteras. Dat maakt dat het koetswerk een niet bijzonder elegante rustpositie aanneemt in de ogen van de klanten.
Er werd dus besloten een «parkeerpositie » in te voeren om de visuele aanblik van het voertuig in rust te verbeteren.
Het voertuig neemt de parkeergrondslag aan:
- 3 seconden na het uitschakelen van het contact wanneer alle deuren gesloten zijn
- 0,5 seconde na het uitschakelen van het contact als een van de deuren open staat
Het is mogelijk dat de grondslag van het voertuig nog verandert na enkele uren rust. De visuele aanblik zal echter behouden blijven.
Opmerkingen : met het voertuig in parkeergrondslag heeft de BHI 7 à 8 seconden nodig om het koetswerk weer op hoogte te brengen na het inschakelen van het contact. Het is raadzaam te wachten tot het koetswerk zijn uiteindelijke positie heeft bereikt alvorens weg te rijden wanneer er een hindernis moet worden genomen (een stoep, een drempel op een parkeerplaats,…).
NB: waarom geen parkeergrondslag op de C5??
Het opwarmingsfenomeen is minder uitgesproken omdat:
de C5 minder zwaar is dan de C6
de C5 veel meer olielaminering heeft dan de C5 wegens de AMVAR
de onderste delen van de C6 veel meer afgedicht zijn dan die van de C5, waardoor de afkoeling minder goed is
Doel: een esthetische stand van het voertuig in rust behouden
Parkeerstand voor
=
Rijhoogte voor
-
15 mm
Parkeerstand achter
=
Rijhoogte achter
-
20 mm
De parkeerstand is de referentiestand voor de controle van de voor- en achtertrein uitlijning.
Guide Animateur Suspension pilotée C6 – 09/2005 – Document strictement confidentiel réservé au réseau CITROËN 18

19 Afstandsbediening koffer- deksel Strategieën Hydractive 3+
De BSI is in staat een gedeeltelijke activering of «activering hoogtecorrectie» te initiëren en verzendt een bijbehorend raster via het CAN-netwerk.
Ten gevolge van een activering van de afstandsbediening (vergrendeling en ontgrendeling) bijvoorbeeld of het openen van een deur, maakt een gedeeltelijke activering van de BSI, het CSS of de BHI het mogelijk om indien nodig de hoogte van het koetswerk te wijzigen, wanneer het voertuig stilstaat.
De procedure is als volgt:
1) Er worden activeringsvoorwaarden gedetecteerd door de BSI (bijvoorbeeld het openen van een deur)
2) De BSI wordt geïnitialiseerd, past een spanning van +12V toe op de RCD-lijn en verzendt een raster «activering hoogtecorrectie» via het CAN-netwerk. Na een vertraging verdwijnt de RCD maar het raster wordt nog steeds verzonden. Het is niet langer de +12V RCD die de activering in stand houden met het CAN-raster.
3) Wanneer hij de RCD ontvangt, wordt de BHI geïnitialiseerd en leest hij het activeringsraster. Aangezien het raster op hem betrekking heeft, activeert hij zichzelf en forceert hij een «flag» (een specifieke bit van het door de BSI verzonden raster) op «0», waardoor het inactiveren wordt verhinderd. Terzelfder tijd wordt het CSS geactiveerd om informatie in verband met de koetswerkhoogte naar de BHI te sturen.
4) De BHI corrigeert de hoogte indien nodig (als de BSI ondertussen stopt met het verzenden van het activeringsraster, stopt de BHI de lopende correctie en kan hij zichzelf weer inactiveren na een vertragingstijd).
5) Op het einde van de correctie en in gedeeltelijke activering zet de BHI de «flag» van het raster opnieuw op «1». Wanneer de BSI ziet dat die flag op «1» staat, leidt hij daaruit af dat de BHI zijn hoogtecorrectie heeft beëindigd en stopt hij de verzending van het activeringsraster na een korte vertraging om zichzelf vervolgens te inactiveren.
6) Bij het verdwijnen van het activeringsraster, inactiveren de BHI en het CSS zichzelf opnieuw.
7) Wanneer de BSI volledig inactief is, stopt de activiteit op het CAN.
Er vindt geen enkele parkeergrondslagcorrectie plaats wanneer:
- het hoogteverschil vooraan of achteraan ten opzichte van de parkeergrondslag zich tussen 10mm en +4mm bevindt
- het verschil tussen de hoogte vooraan en de hoogte achteraan kleiner is dan 8 mm
 Gedeeltelijke activering « hoogtecorrectie »
Detectie van de activeringsvoorwaarden
Gedeeltelijke activering hoogtecorrectie op gang gebracht door de BSI
Standby bevolen door de BSI
Afstandsbediening
Gedeeltelijke activering van de BSI
Init.
Uitschakeling
BSI
12V
Actief
Inactief
RCD
0V
Inactief
Waakstatuswoord hoogtecorrectie
Standby
CAN-activiteit
koffer-
Gedeeltelijke activering van de BSI
BHI
deksel
Init.
Uitschakeling
Hoogtecorrectie
Correctie uitgevoerd Inslapen toegestaan door de BHI
Hoogtecorrectie bezig
Standby niet toegestaan door de BHI
Gedeeltelijke activering van de CSS
CSS
Init.
Uitschakeling
tijd
10x?
Guide Animateur Suspension pilotée C6 – 09/2005 – Document strictement confidentiel réservé au réseau CITROËN 19

20 Strategieën Hydractive 3+  Automatische regeling van de hoogte
Eerst moeten de «parasieten» worden geëlimineerd en de ogenblikkelijke slingeringen worden gefilterd om uitsluitend rekening te houden met de gemiddelde hoogte van het koetswerk. Er bestaat ook een vertraging tussen het ogenblik waarop het systeem detecteert dat het koetswerk zich buiten de hysteresiszone bevindt en het ogenblik waarop het de hoogtecorrectie zal bevelen. Die vertraging wordt «Dashpot» genoemd.
Ze kan :
- 0,5 seconde bedragen bij het starten, bij een verzoek om een hoogteverandering door de bestuurder of bij een «activering hoogtecorrectie»
- 60 seconden bedragen wanneer het voertuig heeft gereden en vervolgens stilstaat met draaiende motor
- 10 seconden in andere gevallen
Het veranderen van de hoogte kan uitsluitend gebeuren wanneer de ophanging in de «soepele» modus staat.
 Automatische regeling van de hoogte
Ongeacht de geselecteerde referentiehoogte corrigeert de BSI de hoogte van het koetswerk in verhouding tot de referentiewaarde als:
de hoogteafwijking V of A groter is dan 4 mm (+ of -) (hysteresis)
het verschil tussen de hoogte V en de hoogte A groter is dan 8 mm
De reactietijd (« vertraging ») voor de regeling kan variëren naar gelang van de omstandigheden
Guide Animateur Suspension pilotée C6 – 09/2005 – Document strictement confidentiel réservé au réseau CITROËN 20

21 Strategieën Hydractive 3+  Automatische wijziging van de hoogte
Op basis van de voertuigsnelheid
Op basis van de staat van het wegdek
Koetswerk-hoogte
Als er een toestand « slechte weg » wordt gedetecteerd (overschrijding van een slingerdrempel binnen het frequentiebereik 4Hz – 8Hz
Hoogte +10 mm
Normale positie
Snelweg-positie
Snelheid
105 km/u
125 km/u
Koetswerk-positie
Hoge positie
Verhoogde positie
Normale positie
Lage positie
Snelheid
10 km/u
40 km/u
Guide Animateur Suspension pilotée C6 – 09/2005 – Document strictement confidentiel réservé au réseau CITROËN 21

22 Strategieën Hydractive 3+  Automatische wijziging van de hoogte
 Bij een hoogtewijziging wordt de ophanging in de soepele modus gedwongen, behalve na verzoek overgang naar hard op basis van stuurhoek of -stuurdraaisnelheid
 Onder de 30km/h vindt er geen hoogtewijziging plaats als het rempedaal wordt bediend.
Guide Animateur Suspension pilotée C6 – 09/2005 – Document strictement confidentiel réservé au réseau CITROËN 22

23 After-Sales Hydractive 3+  Tussenkabel: 4229-T
 Showroommodus: Gereedschap 9802-T / 9973.R9 (set van 4 spieën)
 Voorbereiding Nieuw: verifiëren van het stijgen en dalen van het voertuig door te drukken op de knop op de middenconsole
Bijvullen LDS:
verwijder de dop van het reservoir, zet de wagen in de lage stand (drukloos maken dmv. diagnosegereedschap) en vul indien nodig vloeistof bij.
Maximum-niveau
Guide Animateur Suspension pilotée C6 – 09/2005 – Document strictement confidentiel réservé au réseau CITROËN 23

24 After-Sales Hydractive 3+ Inleren van de koetswerkhoogten:
Gebeurt via een specifiek menu in de CSS-computer, voertuig in rijhoogte (contact ingeschakeld)
4 in te voeren hoogten
Referentiehoogte = Hoogte van het midden van het wiel « R » - Hoogte in de referentiepunten
De aanlering van de hoogtesensors gebeurt door middel van de computer van de variabele schokdemping CSS. Die computer ontvangt immers de informatie van die sensors via een draadverbinding.
Deze procedure moet worden uitgevoerd bij het vervangen van een sensor of van de CSS-computer.
Alvorens deze procedure te starten, dient u na te gaan of de banden de juiste spanning hebben. Het voertuig mag niet bewegen tijdens de aanleerfase, omdat de procedure anders kan mislukken.
Om deze procedure te starten, moet u zich toegang verschaffen tot het CSS met behulp van de diagnosetool: open het relevante menu en volg de instructies.
VOOR
ACHTER
Guide Animateur Suspension pilotée C6 – 09/2005 – Document strictement confidentiel réservé au réseau CITROËN 24

25 After-Sales Hydractive 3+ Controle van de koetswerkhoogte:
 Controleer de bandenspanning, schakel het contact in (voertuig in rijhoogte), parkeerrem los, ga naar de hoogste stand en vervolgens naar de laagste stand.
Voer de metingen uit, de waarden moeten als volgt zijn:
160 +/- 6 mm voor LV en RV
111 +/- 6 mm voor LA en RA
Bijvullen van LDS-vloeistof na aftappen:
 Specifiek menu « aftappen van het veersysteem » in de CSS-computer. De instructies volgen.
Tijdens de procedure moet men:
 een druk van 0,5 bar toepassen op het reservoir
de 4 AMVAR-actuators aansturen (via de actuatortest)
het koetswerk in de hoogste stand en vervolgens in de laagste stand bewegen met de knop in de wagen
de stuurinrichting van aanslag tot aanslag bewegen
Guide Animateur Suspension pilotée C6 – 09/2005 – Document strictement confidentiel réservé au réseau CITROËN 25

26 ? Hydractive 3+ De verschillende vragen beantwoorden
Guide Animateur Suspension pilotée C6 – 09/2005 – Document strictement confidentiel réservé au réseau CITROËN 26


18 feb 2020 15:04
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 29 sep 2014 20:49
Berichten: 154
Woonplaats: Antwerpen
Auto: C5 tourer exlusive 2.0 hdi
Opties: EXCLUSIVE
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2014
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 69000
Kleur: pearl white KWE


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: hydroactive vering c5 ph 3 2014 niet meer comfortab
Hey Willy,
Deze uitleg is voor een c6 van 2005 ?
Dat is toch niet zelfde als het veersysteem van een c5 van 2014 heb ik me laten wijsmaken ?

_________________
citroen c5 CARLSSON


18 feb 2020 16:18
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: hydroactive vering c5 ph 3 2014 niet meer comfortab
mij hebben ze is verteld dat een C6 en een C5 PH3 dezelfde is.


18 feb 2020 16:34
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 17:31
Berichten: 33374
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: hydroactive vering c5 ph 3 2014 niet meer comfortab
Klopt, m.u.v. amvar , welke je enkel op de duurste ( enkel de V6 ? ) ) HP C5-3 vindt ...

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


18 feb 2020 16:40
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 feb 2013 15:44
Berichten: 3010
Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: hydroactive vering c5 ph 3 2014 niet meer comfortab
Oef!! Gelukkig niet zo’n heel complex systeem he ;)

_________________
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline


18 feb 2020 16:51
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan

Geregistreerd: 21 maart 2007 13:56
Berichten: 1295
Woonplaats: 035
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 227.000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: hydroactive vering c5 ph 3 2014 niet meer comfortab
Mijn V6 Hdif heeft geen Amvar...

_________________
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen


18 feb 2020 16:52
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 17:31
Berichten: 33374
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: hydroactive vering c5 ph 3 2014 niet meer comfortab
de 2.7 wel .... kennelijk weg bezuinigd ( hoef je m.i. niet rouwig om te zijn ) ;)

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


18 feb 2020 16:57
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 feb 2013 15:44
Berichten: 3010
Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: hydroactive vering c5 ph 3 2014 niet meer comfortab
Dan heb ik hem dus wel. Wat doet AMVAR precies?

_________________
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline


18 feb 2020 16:58
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 17:31
Berichten: 33374
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: hydroactive vering c5 ph 3 2014 niet meer comfortab
Hoop dat je Frans een beetje fatsoenlijk is ... :-)


https://drive.google.com/file/d/0B9YoYe ... wZjky/view

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


18 feb 2020 17:07
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 feb 2013 15:44
Berichten: 3010
Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: hydroactive vering c5 ph 3 2014 niet meer comfortab
Jawel. Alleen de ogen doen niet mee als ik het op mijn telefoon wil lezen ;)

Hier een hele mooie uitleg in film, sowieso een mooibeeld van dit fantastische veersysteem!! Op 2 min 15 wordt de AMVAR uitgelegd


https://youtu.be/L2q03XZugwg

_________________
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline


18 feb 2020 17:11
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: hydroactive vering c5 ph 3 2014 niet meer comfortab
C6-architectuur Gestuurde ophanging Variabele-schokdem-pingscomputer
Uitwisseling van gegevens met de andere computers
Momenteel bestaat de ophangingsbesturing van alle C6-modellen uit 2 verschillende systemen:
- het systeem Hydractive 3+ dat de regeling van koetswerkhoogte en de stugheidswetten voor zijn rekening neemt
- het systeem «AMVAR» (Amortissement Variable, variable ophanging) of «CSS» (Contrôle Système Suspension, ophangingssysteemcontrole) dat de schokdempingswetten en de variabele stuurbekrachtiging beheert.
Elk van die systemen beschikt over een specifieke computer. Die computers zijn gekoppeld aan het CAN-netwerk, waardoor er een permanente gegevensuitwisseling mogelijk is tussen die 2 systemen en al de andere computers in het netwerk.
In tegenstelling tot de C5, ontvangt de hydractive 3+ van de C6 met AMVAR nooit rechtstreeks informatie van de sensors. Al de gegevens die nodig zijn voor zijn werking gaan via het CAN-netwerk.
In het bijzonder de wielslingersensors zijn met draden verbonden met de CSS-computer. De informatie wordt verwerkt door het CSS, dat de gegevens terugstuurt naar de hydractive 3+ via het CAN-netwerk.
De werking van de hydractive 3+ werd rechtstreeks afgeleid van die van de C5, met andere cartografieën.
De volgende hoofdstukken onderscheiden het systeem Hydractive 3+ van het variabele-schokdempingssysteem. Alle informatie met betrekking tot de sensors bevindt zich in het hoofdstuk over het CSS. De werking van de variabele stuurbekrachtiging VSB wordt eveneens verklaard in het hoofdstuk over het CSS.
C A P T E U R S
Variabele-schokdem-pingscomputer
CSS
BHI
CAN I/S
Regeling van de schokdemping
Regeling van de VSB
Referentiewaarde koplampenregeling
Regeling van de hoogte
Regeling van de stugheid
Guide Animateur Suspension pilotée C6 – 09/2005 – Document strictement confidentiel réservé au réseau CITROËN 3


18 feb 2020 18:15
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.