Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

automatische electrische handrem is niet meer te kalibreren
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=55&t=21103
Pagina 2 van 2

Auteur:  Big Blue [ 17 aug 2019 01:25 ]
Berichttitel:  Re: automatische electrische handrem is niet meer te kalibre

ik heb van een erg goede vriend van mij, wat documentatie gekregen omtrent de remservo.

ik zal proberen de bewuste tekening te posten zodat jullie mijn verhaal begrijpen.

door het losdraaien van die dop op de servo, is de kabelhouder in de servo, met veer los komen zitten.
aan het uiteinde van die kabelhouder zit een soort vinger welke verbonder is met een HALgever.

dat is de sensor waarmee de computer werkt om een en ander te kalibreren.

door het losdraaien van die dop is dus ook die vinger onder de HALsensor los geraakt of verplaatst van positie.
en daardoor kan de computer niet meer calibreren.
zover mijn theorie.
ik ga proberen hier het plaatje of de link ernaartoe, bij te krijgen.

en nu de auto APK is goedgekeurd, ga ik binnenkort eens kijken of mijn theorie klopt, en dan maak ik foto's en plak die hier ook neer.

hope this works..

https://myalbum.com/album/cGuNXM3GBAjh

post even als jullie de foto's niet kunnen zien.. dan ga ik verder knutselen..

Auteur:  JW-C5 [ 17 aug 2019 11:23 ]
Berichttitel:  Re: automatische electrische handrem is niet meer te kalibre

Dat document is een van de twaalf doc's die zitten in het overzicht D4EA01JRP0 Werkingsprincipes : Elektrisch bediende handrem (Inhoudsopgave)
Heb jij die allemaal?

Er zit ook bij D4EA01JNP0 Functies diagnoseapparaat : Elektrisch bediende handrem met een grote hoeveelheid codes en
Citaat:
2. Uitlezen van de parameters
Het is mogelijk de volgende parameters uit te lezen met behulp van het diagnosegereedschap.

En dus de al eerder gestelde vraag: heb je 'm inmiddels al aan Diagbox (niet Lexia) gehangen?

Groet,
JW

Auteur:  H_H [ 17 aug 2019 11:54 ]
Berichttitel:  Re: automatische electrische handrem is niet meer te kalibre

Big Blue schreef:
...
door het losdraaien van die dop op de servo, is de kabelhouder in de servo, met veer los komen zitten.
aan het uiteinde van die kabelhouder zit een soort vinger welke verbonder is met een HALgever.
.... ga ik binnenkort eens kijken of mijn theorie klopt, en dan maak ik foto's en plak die hier ook neer.
.


interessante these!! ik volg het met interesse

Auteur:  C5HDI110 [ 18 aug 2019 01:33 ]
Berichttitel:  Re: automatische electrische handrem is niet meer te kalibre

JW-C5 schreef:
Dat document is een van de twaalf doc's die zitten in het overzicht D4EA01JRP0 Werkingsprincipes : Elektrisch bediende handrem (Inhoudsopgave)
Heb jij die allemaal?

Het zijn er 19 op het moment, incl. 2 service bulletins uit 2014 en 2017, welke op chassis nr. worden afgeroepen.
Ik heb ze allemaal voor Big Blue gekocht en gemaild naar hem, met de mededeling dat hij wel effe zoet is met doornemen ;)

Dit zijn de betreffende documenten, welke bij de elektrische handrem worden afgeroepen op zijn chassis nr.

Bijlage:
Aantekening 2019-08-18 013020.png

Auteur:  Big Blue [ 18 aug 2019 14:12 ]
Berichttitel:  Re: automatische electrische handrem is niet meer te kalibre

Hij is vrijdag APK goedgekeurd.
ik hang hem pas aan de Diagbox als ik die servo open heb gehad, om te zien of mijn theorie klopt.
ik leg de accu los, en daarna pas ,maak ik de servo open.
ik hoop dat ik dan de verbinding met de HALgever kan herstellen, en dat de diagbox dan niet meer nodig is.
als wel, zal ik de codes noteren, en hier posten.

hij rijd en de handrem werkt manueel.
enigste storende is dat gepiep in het begin, en de meldingen op de dashboard.
dus rijd ik er ff zo mee..
misschien de komende week FF tijd voor maken.. :)

Auteur:  Big Blue [ 19 aug 2019 17:19 ]
Berichttitel:  Re: automatische electrische handrem is niet meer te kalibre

poging 1 om hem te herstellen .

de torx parkers zijn verroest, en dus ja hoor weer een heel gedoe om die los te krijgen.
op 2 na eronder vandaag gekregen.
die laatste 2 heb ik de kop vanaf geboord.
helaas de deksel laat niet los, ik kon ook niet goed zien waar de deksel op sluit, moeten beide doppen van de kabelingang los gemaakt worden?
denk van niet, het lijkt erop dat die deksel met kit of iets vast geplakt zit.
in elk geval is er geen beweging in te krijgen.

dus poging gedaan om de hele servo met kabels en al omlaag te halen van het subframe, zodat ik beter kan zien hoe hij in elkaar zit.

de steunen kreeg ik los 4X M6 sleutel 10.

maar de steunen van de servo los maken ging dus niet,, overmatig veel roest om de moeren los te werken.

na 2,5 uur gedoe op mijn rug op de grond onder de auto , de zaak maar weer in elkaar geschroeft met M6 bouten van een XM,, die roesten minder vlug, dan die moderne troep die PSA gebruikt.
ook de parkers vervangen door RVS zelftappende parkers.

eens kijken of ik meer te weten kan komen over die servo hoe hij in elkaar steekt..

en als kers op de taart,, ja natuurlijk, de hele handrem werkt niet meer...

boeit niet echt ,maar is wel vervelend.

Afbeelding
lijkt me dus idd vastgeplakt te zitten met soort van ruitenkit.
oke,,,volgende poging weet ik waar ik aan kan trekken.

overigens, bij K zie je nog net de vinger die onder de HALgever hoort te zitten.

Pagina 2 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/