Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Kabel slijtage remblokken is gebroken
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=55&t=19970
Pagina 1 van 1

Auteur:  ariecitroen [ 29 apr 2018 21:42 ]
Berichttitel:  Kabel slijtage remblokken is gebroken

Bij mijn c5. 20 hdi met 163 pk uit 2010 met in totaal 167000km hadden we verleden week een melding dat de remblokken vervangen moesten worden. Bij controle afgelopen weekeinde bleek dat de kabel waaraan de kabels van de blokken worden gestoken is afgebroken. Vlak voor de stekker.

Iemand deze kabel al eens vervangen ? Waar zou ik op moeten letten ?

Auteur:  c5maarten [ 30 apr 2018 08:20 ]
Berichttitel:  Re: Kabel slijtage remblokken is gebroken

De label wat aan het remblokje zit kun je niet vervangen. Deze kabel zal helemaal verrot zijn. Enige oplossing is afknippen en doorrijden totdat de blokjes op zijn.

Auteur:  arendonk [ 30 apr 2018 08:22 ]
Berichttitel:  Re: Kabel slijtage remblokken is gebroken

Hij bedoelt volgens mij de kabel die aan de auto zit.

Auteur:  willy4 [ 30 apr 2018 08:25 ]
Berichttitel:  Re: Kabel slijtage remblokken is gebroken

de kabel aan de remblokken durft stuk gaan.

Auteur:  JW-C5 [ 30 apr 2018 10:36 ]
Berichttitel:  Re: Kabel slijtage remblokken is gebroken

..maar ook die aan de auto gaat kapot.
Zoals bij mijn C5, door buiging/knikken in de buurt van dat bevestigings/doorvoer oog was 'ie links kapotgegaan.

Daar is het gerepareerd, maar daardoor wordt de kabel op dat punt stugger. En een paar maanden later was 'ie weer kapot.
Gekeken of daar een "reparatie-set" voor bestaat, maar helaas, die is er niet. En de hele kabel vervangen is geen optie, hij maakt deel uit van een veel groter geheel in de motoruimte.

En dus: geen signalering meer van versleten remblokken aan die kant.
Met de ca 15 kkm die ik per jaar nog afleg met deze auto is dat overkomelijk, elk jaar bij de APK en beurt even goed kijken hoever de blokken inmiddels afgesleten zijn volstaat.
Als ik nog dezelfde jaarcijfers zou halen als vroeger, zou ik het wél repareren. Bij mijn laatste Xantia heeft me dat een keer behoed voor ellende.

Groet,
JW

Auteur:  ariecitroen [ 02 jun 2018 15:30 ]
Berichttitel:  Re: Kabel slijtage remblokken is gebroken

Dank alle voor de reacties, was idd NIET de kabel van de blokken zelf maar de kabel van het "vaste gedeelte" net na de stekker.
Ga eens even nadenken hoe ik dit kan repareren/solderen en zal ook eens even bij GJO informeren hoe hij dit repareet

Auteur:  c5maarten [ 02 jun 2018 21:00 ]
Berichttitel:  Re: Kabel slijtage remblokken is gebroken

Solderen zou ik niet doen. Bij een soldering krijg je een stug deel in je kabel. Vaak gaat de reparatie binnen afzienbare tijd net naast de soldering defect door trillingen.

Auteur:  JW-C5 [ 02 jun 2018 23:17 ]
Berichttitel:  Re: Kabel slijtage remblokken is gebroken

Dat is wat er bij mij gebeurde, na de reparatie bij GJO.

Er is maar één goede oplossing: vervangen van dat stuk bedrading door een goed stuk, tot aan de binnenkant van het spatbord waar de bedrading vastzit en niet meer beweegt.

Helaas is daar geen reparatiestuk voor beschikbaar. Je moet dus zelf wat fabrieken, van een sloop C5 of wat anders.
Want vervangen van de complete kabelboom is een giga-klus, en kostbaar.

Groet,
JW

Auteur:  willy4 [ 02 jun 2018 23:32 ]
Berichttitel:  Re: Kabel slijtage remblokken is gebroken

Afbeelding
ik gebruik deze veel , zou ook bij vliegtuigen gebruikt worden.

Auteur:  JW-C5 [ 03 jun 2018 00:33 ]
Berichttitel:  Re: Kabel slijtage remblokken is gebroken

Zoiets was ook bij mij gebruikt.
Maar het probleem is dat daarmee dat toch al relatief korte stukje bewegende kabel nog veel korter/beperkter wordt in z'n mogelijkheid om flexibel te bewegen.
En dus brak 'ie er vlak onder opnieuw af...… :(

Groet,
JW

Auteur:  Frans 99 [ 03 jun 2018 08:42 ]
Berichttitel:  Re: Kabel slijtage remblokken is gebroken

Hoi Hoi.
Ik heb dit probleem op mijn manier getackeld.
Ik heb de zwarte stekker (waar de remblokken op aan gesloten worden)open gezaagd en het binnenwerk eruit gepeuterd,wat lastig is want in de stekker zijn ze door verbonden.
Wat volgens mij inhoud dat beide remblokken versleten moeten zijn voor je een melding krijgt.
Aan het binnenwerk van de zwarte stekker heb ik 2 nwe draden gesoldeerd van ca 1 meter en gelijk de brug verwijderd.
De zaagsnede met een kunsthars alles weer vast geplakt en dicht gemaakt.
De nwe kabel naar voren geleid en weer terug naar achter (kabel is nu ca 30/40 cm langer).
De kabel zo dicht mogelijk bij de stekker en kabelboom goed vast gezet (zodat de laatste uiteinden weinig tot niet meer bewegen.
De beweging word nu dus opgevangen door de langere kabel.
En krijg ook een melding als er 1 remblok versleten is.
En het werkt al jaren zonder problemen.
grüß

Auteur:  willy4 [ 03 jun 2018 08:51 ]
Berichttitel:  Re: Kabel slijtage remblokken is gebroken

JW-C5 schreef:
Zoiets was ook bij mij gebruikt.
Maar het probleem is dat daarmee dat toch al relatief korte stukje bewegende kabel nog veel korter/beperkter wordt in z'n mogelijkheid om flexibel te bewegen.
En dus brak 'ie er vlak onder opnieuw af...… :(

Groet,
JW

je moet natuurlijk een bepaalde lengte respekteren ;)

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/